Όπως μάθαμε προσφάτως, οι Χούτι της Υεμένης επιτέθηκαν επιτυχώς με μη επανδρωμένο σκάφος επιφανείας-USV εναντίον εμπορικού πλοίου, επίθεση που άφησε έναν νεκρό ναυτεργάτη. Το γεγονός αυτό πρέπει να προκαλέσει πάρα πολύ μεγάλο προβληματισμό.
Πόσο μάλλον όταν η χρονική υστέρηση της χώρας μας στην ανάπτυξη ή έστω στην αγορά μη επανδρωμένων οχημάτων – και το γεγονός ότι βασιζόμαστε σχεδόν αποκλειστικά σε παραδοσιακά μοντέλα επιχειρήσεων με πανάκριβες πλατφόρμες εναντίον πάμφθηνων μη επανδρωμένων συστημάτων – μοιάζει σαν να πολεμάμε σήμερα με δόγματα του Β’ Παγκοσμίου, κάτι που αποτελεί κολοσσιαίο λάθος.
Πρόσφατα η Τουρκία διεξήγαγε την άσκηση DENİZKURDU-II/2024, με περισσότερα από 100 πλοία και αεροσκάφη, σε μια προσπάθεια να τονίσει την επιχειρησιακή ισχύ του τουρκικού Ναυτικού. Μέχρι στιγμής, τίποτα το ασυνήθιστο. Όμως, αυτό που πρέπει να θορυβήσει την χώρα μας, είναι η εκτεταμένη συμμετοχή μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας-USV και μάλιστα η ύπαρξη ασκήσεων με σμήνη τέτοιων σκαφών.Πέραν των διαφόρων κλασσικών ναυτικών γυμνασίων και επιδείξεων, μια αξιοσημείωτη λεπτομέρεια της άσκησης ήταν η (για πρώτη φορά) συμμετοχή των μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας, MARLIN και Albatros-S. Και τα δύο αυτά σκάφη εμφανίστηκαν κατά τη διάρκεια της ναυτικής παρέλασης, μαζί με άλλα επανδρωμένα μέσα, για να επιδειχθεί η συνεργασία επανδρωμένων με μη επανδρωμένα σκάφη.
Οι Τούρκοι δεν έδωσαν πληροφορίες σχετικά με τις δραστηριότητες των USV κατά την διάρκεια της άσκησης. Η Aselsan ανέφερε μόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι τα προηγμένα μη επανδρωμένα οχήματα επιφανείας ALBATROS και MARLIN – τα οποία περιγράφει ως αντιπροσωπευτικά των πιο προηγμένων τεχνολογιών στον τομέα τους – πραγματοποίησαν κατά την άσκηση επιτυχημένες αποστολές αναγνώρισης, επιτήρησης, ηλεκτρονικού πολέμου και επίθεσης σμήνους.
Το MARLIN-ASV ξεχωρίζει ως USV και διακρίνεται για τα προηγμένα αυτόνομα χαρακτηριστικά του. Αναπτύχθηκε για μια σειρά αποστολών, όπως πόλεμο επιφάνειας, ηλεκτρονικό πόλεμο, αναγνώριση και επιτήρηση, ασφάλεια βάσεων-λιμανιών και κρίσιμων εγκαταστάσεων, καθώς και για υποστήριξη αμφίβιων επιχειρήσεων. Ο αρθρωτός σχεδιασμός του MARLIN είναι που διευκολύνει την απρόσκοπτη ενσωμάτωση διαφορετικών διαμορφώσεων ωφέλιμου φορτίου.
Εξοπλισμένο με συστήματα επικοινωνίας και εντοπισμού θέσης αιχμής, το MARLIN διατηρεί αδιάκοπη λειτουργία, ακόμη και όταν υπάρχει εμπλοκή σήματος. Με μήκος περίπου 15 μέτρων και άπλετη χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου, πλέει ακόμα και σε δύσκολες συνθήκες με ευκολία σε Sea State 4 και μέχρι Sea State 5, ακόμα και σε θαλασσοταραχές. Η ευελιξία του MARLIN είναι εμφανής στην προσαρμοστικότητά του σε διάφορους ρόλους, όπως πλατφόρμα πολέμου επιφανείας (ASUW) οπλισμένο με κατευθυνόμενους πυραύλους, αλλά και ανθυποβρυχιακό πόλεμο (ASW) εξοπλισμένο με τορπίλες.
Ο κατασκευαστής SEFINE υπογραμμίζει την ικανότητα του MARLIN να φιλοξενεί διάφορα ωφέλιμα φορτία, συμπεριλαμβανομένων πυραύλων εδάφους-εδάφους (SSM), τορπίλες, συστήματα Ηλεκτρονικού Πολέμου (EW), ηχητικούς σημαντήρες, δορυφορικές επικοινωνίες SATCOM, εξοπλισμό επικοινωνίας Line-of-Sight (LOS) και συστήματα υποβρύχιας επικοινωνίας. Επιπλέον η MARLIN προσφέρει ευελιξία στη σχεδίαση της γάστρας, διαθέσιμη τόσο σε διαμορφώσεις μονού κύτους, όσο και σε trimaran, καθεμία βελτιστοποιημένη για να ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες απαιτήσεις αντοχής και λειτουργίας.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Πλάτος: 3,85 μ
Μήκος: 15 m
Βάρος: 21 τόνοι
Μέγιστη. Ταχύτητα: ≥ 35 kts
Αντοχή: ≥ 72 ώρες
Σύστημα πρόωσης: 2 κινητήρες ντίζελ
Χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου: ≥ 4 τόνοι
Albatros-S και σμήνος μη επανδρωμένων σκαφών επιφανείας
Το Albatros-S είναι ένα μη επανδρωμένο σύστημα σμήνους σκαφών επιφανείας με υψηλό επίπεδο αυτονομίας, ικανό να πλοηγεί και να εκτελεί εργασίες σε σχηματισμό σμήνους, ανεξάρτητα από κεντρικό έλεγχο. Το Albatros-S είναι ικανό να εκτελεί διαφορετικούς σχηματισμούς σμήνους και έχει την ικανότητα να συνεχίσει την αποστολή του, ακόμη και μετά από απώλειες.
Η Aselsan αποκάλυψε το σύστημα SWARM USV για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της έκθεσης IDEF 2021, που πραγματοποιήθηκε στην Κωνσταντινούπολη τον Αύγουστο του 2021, παρουσιάζοντας ένα μοντέλο κλίμακας του Albatros-S USV. Το SWARM USV είναι ένα έργο απόκτησης τεχνολογίας και μπορεί να πραγματοποιηθεί, όχι μόνο με τα USV Albatros-S, αλλά και με άλλα USV που αναπτύσσονται στην Τουρκία. Αφού κατέστρεψε το USV στο IDEF 2021, η Aselsan πραγματοποίησε δύο επιδείξεις αυτής της τεχνολογίας USV σμήνους το 2022, με τέσσερα και οκτώ USV.
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Πλάτος: 2 m
Μήκος: 7,2 m
Βάρος: 1955 kg
Μέγιστη. Ταχύτητα: ≥ 40 kts
Αντοχή: ≥ 10 ώρες
Σύστημα μετάδοσης κίνησης: Κινητήρας Diesel
Χωρητικότητα ωφέλιμου φορτίου: ≥ 250 kg