10.4.24

FLYOVER: ΓΙΑΤΙ ΕΒΑΛΕ ΦΡΕΝΟ ΤΟ Σ.τ.Ε ;

Αντί να τελειώσουν -επιτέλους- το λεγόμενο "ΜΕΤΡΟ", άνοιξαν άλλη πληγή αδιαφορώντας
για την ταλαιπωρία των κατοίκων τόσο της περιοχής όσο και όλου του νομού Θεσσαλονίκης. Προκάλεσαν μόνιμη κυκλοφοριακή συμφόρηση στη Θεσσαλονίκη και τεράστια προβλήματα μεταβάσεως των εργαζομένων στις εργασίες τους (Σίνδο κλπ)
Θα πρέπει να διευκρινισθεί το "σκεπτικό" της βιασύνης αυτής.
Α.Α 

Το Ε’ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας εξέδωσε προσωρινή διαταγή απαγόρευσης των έργων του FlyOver πριν την εκδίκαση της υπόθεσης, κάτι εξαιρετικά ασυνήθιστο, με δεδομένο ότι η αίτηση αναστολής εκδικάζεται την επόμενη εβδομάδα, Τετάρτη 17 Απριλίου. Τα πρώτα γρήγορα συμπεράσματα ήταν ότι το ΣτΕ εξέδωσε την διαταγή σύμφωνα με τις προσφυγές των πολιτών. Η εξίσωση όμως φαίνεται ότι περιλαμβάνει παραπάνω από έναν παράγοντα. 

To Υπουργείο δεν έχει καταθέσει ακόμη φάκελο στο ΣτΕ

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, είχε κάνει μια προφητική δήλωση σε συνέντευξη του στην Parallaxi τον περασμένο Φεβρουάριο: «Μόνο εφόσον το έργο συναντήσει οποιαδήποτε δικαστική εμπλοκή θα υπάρξει καθυστέρηση. Για κανέναν άλλο λόγο». Πληροφορίες αναφέρουν ότι το ΣτΕ φέρεται να μην έχει παραλάβει – μέχρι σήμερα –  πλήρη φάκελο από το Υπουργείο για να προχωρήσει η εκδίκαση της αίτησης αναστολής. 

Τα πρώτα δημοσιεύματα έκαναν χθες λόγο για τις προσφυγές του Συνδέσμου Κατοίκων Κωνσταντινουπολιτών, του Συλλόγου Προστασίας Σέιχ Σου και του Συλλόγου Δρομέων Θεσσαλονίκης. Αυτό που προκύπτει όμως, σύμφωνα με πηγές κοντά στην υπόθεση, είναι ότι η καθυστέρηση του έργου, ίσως να οφείλεται στην απουσία φακέλου από το Υπουργείο ενόψει της εκδίκασης της υπόθεσης, την επόμενη Τετάρτη 17 Απριλίου. Το ΣτΕ είναι πιθανό ακόμη και να αναβάλει την εκδίκαση της υπόθεσης, όσο ο φάκελος του Υπουργείου απουσιάζει, την ίδια στιγμή που η ανάδοχος εταιρεία αλλά και οι φορείς που προσφεύγουν έχουν καταθέσει τα σχετικά υπομνήματα.

Το ΣτΕ ανησυχεί για την δασοπυρόσβεση του Σέιχ Σου

Οι φορείς που προσφεύγουν κατέθεσαν αιτήσεις αναστολής που αφορούν δύο ζητήματα, με το πρώτο να σχετίζεται με το δάσος του Σέιχ Σου. Το έργο του FlyOver προβλέπει την κατεδάφιση δυο γεφυρών, της Περραιβού και του Αγίου Παύλου, που συνδέουν την πόλη με το δάσος. Οι γέφυρες αυτές δεν συνδέουν μόνο τα οχήματα των πολιτών που επιθυμούν να επισκέπτονται το δάσος, αλλά και τα πυροσβεστικά οχήματα. Το Σέιχ Σου έχει προφυλαχθεί τα τελευταία χρόνια από δασικές πυρκαγιές, και αυτό το καλοκαίρι πρόκειται να ξεκινήσει πιλοτικά ένα πρόγραμμα ανίχνευσης πυρκαγιάς με τρια ραντάρ. Η άμεση πρόσβαση των πυροσβεστικών οχημάτων όμως, είναι απαραίτητη. 

Η αίτηση αναστολής των φορέων προς το ΣτΕ, με την προβολή συγκεκριμένων επιχειρημάτων και κινδύνων, οδήγησε την ανάδοχο κοινοπραξία να απαντήσει στις σχετικές αιτιάσεις ενώπιον του ΣτΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες, η εταιρεία φέρεται να κατέθεσε στο ΣτΕ μια δήλωση που δεσμεύεται ότι πρώτα θα κατασκευάσει τις νέες και έπειτα θα γκρεμίσει τις υπάρχουσες γέφυρες. Η δέσμευση αυτή, παραμένει απλά ένα ανοιχτό σενάριο, χωρίς συγκεκριμένες μελέτες. Βέβαια, στο συγκεκριμένο έργο φαίνεται πως δεν είναι μόνο αυτές οι ασκήσεις επί χάρτου. 

«Πάμε κι όπου βγει» και στο ρέμα της Μαλακοπής 

Ο νομοθέτης έχει δώσει τη δυνατότητα τα έργα υποδομής στη χώρα να ξεκινούν, έστω και με προμελέτες, με στόχο την άμεση απόδοση τους για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Όταν όμως τα έργα αυτά συναντούν αστάθμητους παράγοντες όπως η φύση, οι προμελέτες δεν είναι αρκετές. Αυτό φαίνεται πως συνέβη και με τις βάσεις στήριξης που πρόκειται να κατασκευαστούν κοντά στον κόμβο Κ10, εκεί που θα κατηφορίζει το FlyOver φτάνοντας από τα δυτικά. 

Προκειμένου να χτιστεί η υπερυψωμένη λεωφόρος, είναι αναγκαίο να στηρίζεται σε πέλματα-βάσεις 5 επί 15 μέτρα. Το έργο έχει ξεκινήσει, αλλά όπως προέκυψε από επίσημο έγγραφο του Υπουργείου δεν υπάρχει οριστική μελέτη οδοποιίας. Έτσι, μεταξύ άλλων, δεν είχε προβλεφθεί και η ακριβής τοποθεσία για τα πέλματα κοντά στον κόμβο Κ10. Το αποτέλεσμα ήταν δοκιμαστικές γεωτρήσεις πάνω στο ρέμα της Μαλακοπής, που φέρεται να απέβησαν μάταιες, και εγκυμονούν κινδύνους για πλημμυρικά φαινόμενα, σύμφωνα με τους φορείς που προσφεύγουν στο ΣτΕ. Μάλιστα όπως καταγγέλλουν στο NEWS247 τοποθετήθηκαν πέλματα δίπλα στην κοίτη του ρέματος, και η εταιρεία φέρεται να απέρριψε μπάζα μέσα στο ρέμα, ενώ έπειτα από συστάσεις της περιφέρειας αναγκάστηκαν να περισυλλέξουν τα απορρίμματα. 

To Υπουργείο με επίσημο έγγραφο τον Νοέμβριο του 2023 ανέφερε πως η οριστική μελέτη οδοποιίας και η έγκριση της θα έχει ολοκληρωθεί το πρώτο εξάμηνο του 2024. Ο κίνδυνος που ελλοχεύει είναι το έργο να βρίσκει τεχνικά εμπόδια, που θα τα προσπερνά με νέες μελέτες, οι οποίες όμως θα δημιουργούν νέα δεδομένα. 

Έργο αποζημιώσεων και εκλογών


 Η αναστολή των εργασιών που διέταξε το ΣτΕ, παρ’ ότι θα διακόψει κάθε εργασία στο δάσος και στον περιφερειακό, δε θα επηρεάσει ούτε κατ’ ελάχιστον την κίνηση στους δρόμους. Στην παρούσα φάση έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι πρόδρομες εργασίες που περιελάμβαναν την αποξήλωση κολώνων. Οι εργασίες αυτές έχουν δημιουργήσει μια μη αναστρέψιμη συνθήκη 2+2 λωρίδων, από εκεί που επρόκειτο για 3+3, με τους οδηγούς να πρέπει για κάποια χιλιόμετρα να κινούνται με 60 χλμ/ώρα, σε έναν περιφερειακό, φαινομενικά, ταχείας κυκλοφορίας. 

Το έργο μπορεί να ξεκίνησε στις 10 Νοεμβρίου, αλλά η πρόβλεψη ήταν να ξεκινήσει 5 μήνες πριν, στις 16 Ιουνίου 2023. Έτσι η ανάδοχος εταιρεία Κεδρηνός Λόφος, που αποτελεί την εταιρεία ειδικού σκοπού που ιδρύθηκε από την κοινοπραξία ΑΒΑΞ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, μετρούσε ήδη την πρώτη αποζημίωση πριν καν ξεκινήσουν οι εργασίες. Το γεγονός γνωστοποιήθηκε με απόφαση στη Διαύγεια στις 7 Φεβρουαρίου 2024, και αναμένεται να ανακοινωθεί το ποσό της αποζημίωσης. Η εταιρεία θα αποζημιωθεί και με την αναστολή των εργασιών που διέταξε το ΣτΕ, εφόσον προκύψει ότι η καθυστέρηση αυτή δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα της αναδόχου εταιρείας. 

Οι αυτοδιοικητικές εκλογές του Οκτωβρίου φαίνεται πως ήταν η αιτία που ανεστάλη η έναρξη των εργασιών τον Ιούνιο του 2023, ώστε οι υποψήφιοι να μην υποστούν το πολιτικό κόστος της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Μετά τις εκλογές τον Οκτώβριο του 2023, το έργο ξεκίνησε και ο Απόστολος Τζιτζικώστας συνεργάστηκε με τον Στέλιο Αγγελούδη, αντιμετωπίζοντας το FlyOver σαν πρόβλημα και όχι σαν έργο πνοής. Η δημοτική αρχή είχε παρουσιάσει 11 μέτρα τον Φεβρουάριο, πολλά από τα οποία έχουν εφαρμοστεί. 

Σήμερα στο πολιτικό σκηνικό, οι ευρωεκλογές πλησιάζουν τον Ιούνιο, και οι πολίτες της Θεσσαλονίκης φαίνονται  δυσαρεστημένοι από την κατάσταση στους δρόμους. Μια σύσκεψη που έλαβε χώρα στις 19 Φεβρουαρίου στη Θεσσαλονίκη, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών – Σταϊκούρα και Ταχιάου – δεν οδήγησε σε νέα δεδομένα, με το κλίμα να μην είναι το αναμενόμενο και να ανταλλάσσονται ατάκες κυκλοφοριακού περιεχομένου. Ακολούθησε ένα δημοτικό συμβούλιο με ειδικό θέμα συζήτησης το FlyOver, στις 27 Φεβρουαρίου. 

Εκεί βρέθηκαν αρκετοί πολίτες για να συζητήσουν με έναν εκπρόσωπο του κεντρικού κράτους. Εντούτοις, άκουγαν τον Νίκο Ταχιάο να μιλά για ...παλαιοημερολογίτες που δεν κατοικούν μόνο στην Κόρινθο, αλλά απ’ ότι φαίνεται και στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. 

https://www.news247.gr