Με την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα να παραμένει εξαιρετικά εύθραυστη, η Ελλάδα αναλαμβάνει ηγετικό ρόλο στην ευρωπαϊκή επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ με την ανάληψη της Διοίκησης της επιχείρησης στο Στρατηγείο της Λάρισας, που αποτελεί και επιχειρησιακό στρατηγείο της ΕΕ, ενώ ετοιμάζεται να ενταχθεί στην ευρωπαϊκή αρμάδα που θα αναπτυχθεί στην περιοχή με τη φρεγάτα ΥΔΡΑ.
Η επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ είναι μεγαλύτερη επιχείρηση που έχει οργανώσει ποτέ η Ευρωπαϊκή Ένωση. Δεδομένου ότι για μια πολεμική αποστολή καθώς τα συμμαχικά πλοία θα κληθούν να αντιμετωπίσουν πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς και οπλισμένα drones ιρανικής κατασκευής, ο σχεδιασμός, η οργάνωση και η εκτέλεση της επιχείρησης δεν είναι εύκολη υπόθεση ακόμα και για τους πιο εμπειρους ευρωπαίους αξιωματικούς.
Αυτή τη στιγμή γίνονται διεργασίες μεταξύ των χωρών της ΕΕ που θα συμμετέχουν με σκοπό να καταλήξουν στο ποια θα είναι η εντολή (mandate), η οποία θα καθορίζει το νομικό πλαίσιο της επιχείρησης, καθώς και το είδος της αποστολής.
Σύμφωνα πάντως με τα έως τώρα δεδομένα η επιχείρηση θα έχει αμυντικό χαρακτήρα και θα επικεντρώνεται στη συνοδεία των εμπορικών πλοίων, που θα διέρχονται απο την Ερυθρά Θάλασσα. Η ευρωπαϊκή ναυτική δύναμη, δηλαδή, θα διασφαλίζει ότι ότι οι θαλάσσιες οδοί θα παραμένουν ανοιχτές.
Ωστόσο, Στρατιωτικές Πηγές αναφέρουν ότι "στην περίπτωση που ένας βαλλιστικός πύραυλος ή ένα αντιπλοϊκό βλήμα κατευθυνθεί προς ένα εμπορικό πλοίο ή προς κάποιο απο τα πλοία της ναυτικής δύναμης, τότε αυτά θα έχουν δικαίωμα αυτοάμυνας. Θα δύνανται να εξουδετερώσουν τις απειλές."
Στη προκειμένη περίπτωση η ελληνική φρεγάτα ΥΔΡΑ θα κληθεί να εξουδετερώσει την απειλή χρησιμοποιώντας ένα από τα δύο συστήματα εγγύς προστασίας Phalanx που διαθέτει.
Ποιες χώρες θα συμμετέχουν
Η σύνθεση της δύναμης θα εγκριθεί στις 19 Φεβρουαρίου κατά τη συνεδρίαση του Συμβουλίου Εξωτερικών Υποθέσεων της Ε.Ε. Μέχρι τώρα έχει δηλώσει ότι θα συμμετάσχει η Γαλλία, η Γερμανία, η Δανία, η Ιταλία, η Ολλανδία και η Κύπρος με αξιωματικούς, καθώς δεν διαθέτει πολεμικό πλοίο.
Έλληνας Διοικητής
Οπως, τόνισε ο Νίκος Δένδιας, οι Ευρωπαίοι υπουργοί Αμυνας εμφανίζονται θετικοί στην πρόταση να αναλάβει Ελληνας υποναύαρχος την εν όρμω διοίκηση της επιχείρησης με έδρα το Ελληνικό Στρατηγείο Επιχειρήσεων Ευρωπαϊκής Ενωσης στη Λάρισα, ενώ, την εν πλώ διοίκηση αναμένεται να εκτελούν εκ περιτροπής Γάλλοι και Ιταλοί αξιωματικοί.
Θυμίζουμε ότι η ΕΕ διαθέτει Στρατηγεία στην Ισπανία, την Ιταλία, τη Γερμανία και τη Γαλλία. Η πρόταση της Ελλάδας έγινε μετά απο επικοινωνία του Ν. Δένδια με τον Ιταλό ομόλογο του Γκουίντο Κροσέτο και του αρχηγού ΓΕΕΘΑ, στρατηγού Δημητρίου Χούπη με τον Γάλλο ομόλογό του, στρατηγό Τιερί Μπιρκάρ.
Ο ρόλος της φρεγάτας ΥΔΡΑ
Στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας συνεχίζονται οι προετοιμασίες της φρεγάτας ΥΔΡΑ προκειμένου να είναι πανέτοιμη να ενταχθεί στην μεγάλη ευρωπαϊκή επιχείρηση ενάντια στην πειρατεία και στις επιθέσεις των φιλοϊρανών ανταρτών Χούθι.
Η αεράμυνα της αποστολής αποτελείται από στρώματα και την κατάρριψη των απειλών σε μεγάλη ακτίνα θα αναλάβουν το ιταλικό ή το γαλλικό πλοίο που διαθέτουν πιο σύγχρονα συστήματα, όμως η ελληνική φρεγάτα θα είναι εξοπλισμένη με σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, αλλά και αντιαεροπορικούς πυραύλους ESSM, ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει απειλές και σε μεγαλύτερη απόσταση, εφόσον απαιτηθεί.
H φρεγάτα ΥΔΡΑ έχει στελεγχωθεί και με βατραχνθρώπους του Τμήματος Ναυτικών Ειδικών Επιχειρήσεων. Πρόκειται για τους κορυφαίους σε αμφίβιες επιχειρήσεις κομάντος με άριστη γνώση όλων των αντικειμένων ανορθόδοξου πολέμου σε θαλάσσιο περιβάλλον
«Η επιχείρηση της Ευρωπαϊκής Ενώσεως στην Ερυθρά Θάλασσα, που φέρει την ελληνική ονομασία «ΑΣΠΙΔΕΣ» προστατεύει τα ελληνικά συμφέροντα» επισημαίνουν αρμόδιες πηγές του Υπουργείου Άμυνας δηλώνοντας την αξία που έχει μία τέτοια επιχείρηση για την προστασία όχι μόνο της παγκόσμιας οικονομίας, τις επιπτώσεις της οποίας υφίσταται και η Ελλάδα, αλλά και για τον ελληνόκτητο εμπορικό στόλο, που είναι ο μεγαλύτερος του κόσμου.
Οπως αναφέρουν οι Πηγές του Υπουργείου Άμυνας: "H πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, κατά τη χθεσινή Άτυπη Σύνοδο των Υπουργών Άμυνας της ΕΕ, για ενεργό ρόλο στη διοίκηση της Ευρωπαϊκής Επιχείρησης ΑΣΠΙΔΕΣ στην Ερυθρά Θάλασσα, με τη διάθεση του Στρατηγείου της 1ης Στρατιάς/EU-OHQ στη Λάρισα, ως Στρατηγείου της Επιχείρησης, εξυπηρετεί απολύτως τα εθνικά μας συμφέροντα.
Είναι σημαντικό ότι διαπιστώθηκε κοινή βούληση των εταίρων για Ευρωπαϊκή Επιχείρηση στην περιοχή, πέραν της πολυεθνικής επιχείρησης που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη (και στην οποία επίσης συμμετέχει η Ελλάδα), καθώς αποτελεί πάγια εθνική θέση η ύπαρξη ευρωπαϊκού αμυντικού βραχίονα. Εξυπηρετεί συνεπώς απολύτως τα συμφέροντα της χώρας η δημιουργία εντός της Ε.Ε. μιας αντίληψης κοινών Ευρωπαϊκών Επιχειρήσεων.
Υπενθυμίζεται ότι αντίστοιχη ευρωπαϊκή πρωτοβουλία είναι η γνωστή επιχείρηση «Ειρήνη» για τη Λιβύη, για την ανάληψη της οποία η Ελλάδα πρωτοστάτησε και συμμετέχει σε αυτήν με εξαιρετικά ενεργό ρόλο, με προφανές όφελος.
Τα τελευταία χρόνια, άλλωστε, η χώρα μας κατάφερε να μεγεθύνει το γεωπολιτικό της αποτύπωμα και να αναβαθμίσει τον στρατηγικό της ρόλο στην ευρύτερη περιοχή.
Χάρη και σε αυτή την αναβάθμιση του ρόλου της, υπήρξε θετική καταρχήν ανταπόκριση στην άτυπη Σύνοδο των Υπουργών Άμυνας της ΕΕ, στην πρόταση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια να αποτελέσει το Στρατηγείο της 1ης Στρατιάς/ European Union Operation Headquarters (EU-OHQ) στη Λάρισα, το Στρατηγείο της Ευρωπαϊκής Επιχείρησης.
Πέραν όμως της αμυντικής διάστασης, η συμμετοχή της Ελλάδος έχει και τεράστια οικονομική διάσταση. Η συγκεκριμένη θαλάσσια διαδρομή την οποία θα προστατεύσει η Επιχείρηση, αποτελεί την κύρια και οικονομικότερη οδό μεταφοράς αγαθών και εμπορευμάτων προς τα λιμάνια και τις αγορές της Μεσογείου και της Ευρώπης. Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος, ο μεγαλύτερος στόλος του κόσμου, είναι από τους σημαντικότερους χρήστες της συγκεκριμένης διαδρομής. Είναι αυτονόητο ότι η Ελλάδα έχει συμφέρον αλλά και υποχρέωση να διασφαλίζει με την παρουσία της την απρόσκοπτη κίνηση των ελληνικών πλοίων.
Οι επιθέσεις που δέχονται τις τελευταίες εβδομάδες τα πλοία που χρησιμοποιούν την Ερυθρά Θάλασσα, έχει ως αποτέλεσμα την αναζήτηση εναλλακτικών διαδρομών που «εκτοξεύουν» κατακόρυφα το μεταφορικό κόστος, το οποίο μετακυλίεται στους καταναλωτές και τροφοδοτεί την αύξηση του πληθωρισμού.
Επιπλέον, η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει σημαντική επίπτωση στη μείωση της εμπορικής κίνησης των λιμανιών της Μεσογείου με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα λιμάνια της χώρας και της ελληνική οικονομία κατ’ επέκταση.
Η Ευρωπαϊκή Επιχείρηση ΑΣΠΙΔΕΣ, με στόχο την αποκατάσταση της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα, δεν είναι απλώς μία ευρωπαϊκή επιχείρηση. Είναι μία Επιχείρηση που προστατεύει τα συμφέροντα και της Ελλάδας, ενισχύει και αναβαθμίζει τον διεθνή ρόλο της και συμβάλλει στη δημιουργία κοινής ευρωπαϊκής αμυντικής συνείδησης".
Σημειώνεται ότι η Ελλάδα θα συμμετέχει μέσω της ευρωπαϊκής ναυτικής δύναμης και στην επιχείρηση PROSPERITY GUARDIAN, που οργανώνεται απο τις ΗΠΑ και τη Μ. Βρετανία, ενώ την εν πλώ διοίκηση θα έχουν οι Βρετανοί. όπως επισημαίνουν ναυτικές πηγές: "Οι δύο ναυτικές επιχειρήσεις θα συνεργάζονται, θα λειτουργήσουν βοηθητικά η μια στην άλλη".
(Αναρτήθηκε από τον συνεργάτη μας ιατρό, κ. Μιχάλη Τσολάκη)