γράφει η Φανούλα Αργυρού*
Σήμερα, και μετά τα αποτελέσματα της Αστυνομικής Αναθεώρησης από την Μητροπολιτική Αστυνομία (2022-2023) για την ανεπαρκή έρευνά τους το 1968 για τα αίτια της καταστροφής του Κομήτη των Βρετανικών Ευρωπαϊκών Αερογραμμών πτήσης CY 284 12.10.1967, για τα οποία έγραψα στην «Ελευθερία» 26.10.2023 και στην «Σημερινή» 29.10.23, είναι ανάγκη πλέον, να καταγραφεί και το ιστορικό ως προς το πώς ξεκίνησε αυτή η έρευνα και από ποιους. Για την ιστορική αλήθεια και όχι μόνο…
Μιχάλης Θωμαΐδης
Τέλος του 2010 αρχές του 2011 με πήρε τηλέφωνο από τη Λεμεσό ο κ. Μιχάλης Θωμαΐδης, γιός θύματος της μοιραίας πτήσης CY 284 και ο άνθρωπος που πρωτοπόρησε στην έρευνα αυτή. Μου εξήγησε τις διαχρονικές άκαρπες προσπάθειές του να ανακαλύψει ποιοι δολοφόνησαν τον πατέρα του καταρχήν ζητώντας πληροφορίες από τις κυπριακές κυβερνήσεις.
Αλλά όλες οι πόρτες κλειστές, με τα διάφορα τμήματα της ΚΚ ούτε να αναγνωρίζουν ότι ήταν βόμβα, κανένα στοιχείο, σαν να μην συνέβη καν η τραγωδία! Μου ζήτησε αν μπορούσα να ερευνήσω στο Βρετανικό Εθνικό Αρχείο αν υπήρχαν οποιαδήποτε στοιχεία.Πρώτη δημοσίευση « ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» Λονδίνου
Και έτσι ξεκίνησα και βρήκα όλους τους σχετικούς φακέλους. Του έστειλα αντίγραφα και ξεκινήσαμε να τα μελετούμε. Ετοίμασα ένα κείμενο βάση των εγγράφων στο Αρχείο και άλλες πληροφορίες που πήραμε και δημοσίευσα την έρευνά μας με δύο υπογραφές σε δύο συνέχειες στην ομογενειακή εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» στο Λονδίνο. Υπήρχαν όμως και δύο φάκελοι που αφορούσαν την έρευνα της Μητροπολιτικής Αστυνομίας για το έγκλημα της ανατίναξης του αεροπλάνου, γιατί και εφόσον επιβεβαιώθηκε από τις ερευνητικές αρχές ότι ήταν δολιοφθορά, βομβιστική ενέργεια που ανατίναξε το αεροπλάνο, ήταν πλέον έγκλημα, και η έρευνα ανατέθηκε το 1968 (όχι το 1967) στην Μητροπολιτική Αστυνομία. Οι δύο αυτοί φάκελοι παρέμεναν κλειστοί μέχρι το 2040. Κάναμε αιτήσεις για την αποδέσμευσή τους. Και είχα εκτενή αλληλογραφία με τις βρετανικές αρχές για τις αιτιολογίες που πρόβαλαν για την διατήρηση του απορρήτου των φακέλων…
Η διαχρονική ένοχη σιωπή των Κυπριακών Αρχών
Από πλευράς Κύπρου όπως ο αγαπητός Μιχάλης και εγώ, αποταθήκαμε διαχρονικά γραπτώς και σε διάφορα τμήματα της κυπριακής κυβέρνησης/Βουλής γράψαμε ουκ ολίγες επιστολές αλλά τις περισσότερες φορές δεν παίρναμε απαντήσεις και αν παίρναμε κάποια απάντηση σ΄αυτή είτε μας αρνούνταν ότι υπήρχε οτιδήποτε στα αρχεία τους ή και περί άλλων τύρβαζαν. Απεναντίας γνωρίζουμε από τα βρετανικά έγγραφα ότι υπήρξε αλληλογραφία με συγκεκριμένο τουλάχιστον Υπουργείο με τις βρετανικές αρχές. Και το 1968 η βρετανική κυβέρνηση έστειλε 6 τουλάχιστον αντίγραφα στην Κυπριακή Κυβέρνηση της δημοσιευμένης έρευνας για τα αίτια της ανατίναξης ότι ήταν βόμβα και άλλα 6 τότε στις Κυπριακές Αερογραμμές και άλλα τόσα στην Ελληνική Κυβέρνηση…
Ο Simon Hepworth
Λίγα χρόνια αργότερα (2017) ο Μιχάλης Θωμαΐδης γνώρισε τον βρετανό συγγραφέα αεροπορικών δυστυχημάτων, πιλότο και πρώην αστυνομικό, Simon Hepworth μέσω της ιστοσελίδας “The Professional Pilots Rumour Network” ο οποίος ενδιαφέρθηκε αμέσως για τη πτήση CY 284. Το ενδιαφέρον του είχε και προσωπικό χαρακτήρα εφόσον τύγχανε να ήταν γείτονες με τον δολοφονηθέντα Καπετάνιο (Captain Gordon Blackwood) του αεροπλάνου. Μας έβαλε σε επαφή ο Μιχάλης και συναντηθήκαμε για πρώτη φορά με τον Simon Hepworth και το γιό του στο Βρετανικό Εθνικό Αρχείο και γνωριστήκαμε. Του εξήγησα το θέμα, του υπέδειξα όλους τους φακέλους συν των δύο κλειστών και συνεργαστήκαμε έκτοτε στην έρευνα όπως εξήγησε και ο ίδιος τόσο στην παρουσίαση του πρώτου του βιβλίου που του κάναμε στην Λεμεσό το 2018 όσο και σε διάφορες συνεντεύξεις του όπως στον Πέτρο Αυξεντίου του Sigmalive το 2022, ως επίσης και στα ίδια τα βιβλία του. Το ίδιο και εγώ στον Πρόλογο μου στα βιβλία του.
Πτήση CY284: Η άγνωστη τραγωδία, το μυστήριο – Μαρτυρίες στο SigmaLive
25.07.2022 Πέτρος Αυξεντίου
Λανθασμένες δηλώσεις
Μετά την αποδέσμευση της Αναθεώρησης έγιναν στην Κύπρο κάποιες λανθασμένες δηλώσεις.
Λέχθηκε ότι είχαν αποδεσμευθεί όλα τα έγγραφα τα οποία είδε και δημοσίευσε ο Simon Hepworth και είχε μείνει μόνο ένα. Λάθος. Όπως προανάφερα, είχαν μείνει δύο αστυνομικοί φάκελοι με πάρα πολλά έγγραφα και όχι μόνο ένα έγγραφο, δηλαδή το Πόρισμα του 1968. Η αστυνομική ομάδα που έκανε την Αναθεώρηση είχε πρόσβαση σε αυτά, στα οποία βρήκε και το 27λιδο «ελαττωματικό» Πόρισμα της αστυνομικής έρευνας του 1968. Υπάρχουν όμως και άλλα έγγραφα στους δύο αυτούς φακέλους που αρχικά ήταν κλειστοί για το 2040. Mετά δε από αίτηση και από τον Simon Hepworth το 2018 για την αποδέσμευσή τους, μας αποδέσμευσαν ορισμένα από ένα από εκείνους τους δύο φακέλους, τα οποία πήγα και τα είδα γιατί ο Simon μένει Ουαλία και δεν μπορούσε και τον ενημέρωσα σχετικά, και ήταν ακριβώς μετά που επέκτειναν την αποδέσμευσή τους μέχρι το 2069.
Η Αναθεώρηση – Πρωτοβουλία της Christine Marlborough
Λέχθηκε ότι η πρωτοβουλία για την Αστυνομική Αναθεώρηση είναι «μεγάλη επιτυχία» των συγγενών των θυμάτων, είχε ζητηθεί από τους συγγενείς των θυμάτων. Λάθος.
Η επιτυχία αυτή, και κάθε πίστωση (credit) για το επιτυχές αποτέλεσμά της, αξίζει στην ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΣΥΓΓΕΝΟΥΣ θύματος, τη κα Christine Marlborough, θυγατέρα θύματος που πήρε την πρωτοβουλία να αποταθεί στην Μητροπολιτική Αστυνομία και να ζητήσει αν μη τι άλλο μια Αναθεώρηση της έρευνάς των του 1968, αν έγινε σωστά κτλ. Η Αστυνομία δέχθηκε το αίτημα Αναθεώρησης το οποίο αποδεσμεύθηκε στις 25 Οκτωβρίου 2023 (από την ίδια) όταν και μετέδωσα από το Ράδιο Πρώτο την ίδια μέρα την είδηση, στις 26 Οκτωβρίου 2023 από το ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ του Sigma με αναλυτικό κείμενο στην «Σημερινή» 29 Οκτωβρίου 2023.
Η «επιτυχία» λοιπόν ήταν αποκλειστική πρωτοβουλία της κας Christine Marlborough από την μακρινή Αυστραλία. Οι υπόλοιποι συγγενείς δεν είχαν συμμετοχή. Και είναι πρέπον και δίκαιο να δίδεται το credit εκεί που αξίζει.
Η Αναθεώρηση είχε σταλεί στην κα Christine Marlborough από τον Σεπτέμβριο 2023, σε μορφή draft, και σε τελική μορφή μετά το δεύτερο Μνημόσυνο όταν είχε ήδη επιστρέψει στην Αυστραλία. Η ίδια ζήτησε να καθυστερήσει η αποδέσμευσή της για λίγες μέρες, για να της διδόταν καιρός να ενημερώσει εκ των προτέρων όσους συγγενείς μπορούσε. Και αποφάσισε την 25 Οκτωβρίου 2023.
Η κα Marlborough όπως και άλλοι συγγενείς για χρόνια προσπαθούσε να βρει πληροφορίες/απαντήσεις για την τραγωδία δίχως αποτέλεσμα και τελικά, μου είπε ενημερώθηκε με το βιβλίο του Simon Hepworth…
Παρούσα στο Μνημόσυνο 2023 και η Ομάδα Αναθεώρησης
Στο δεύτερο Μνημόσυνο στις 12 Οκτωβρίου 2023 παρευρέθηκαν και οι Αστυνομικοί της ομάδας Αναθεώρησης, με τους οποίους είχαμε εκτενή συνομιλία. Τόσο η γράφουσα όσο και ο συγγραφέας ερευνητής και βιογράφος του Στρατηγού Γρίβα Διγενή, Λεωνίδας Λεωνίδου και η Μαρία Θωμαΐδου, που παρευρέθηκε με την μητέρα της αγαπητή Βαλεντίνη Θωμαΐδου αδελφή και μητέρα του Μιχάλη Θωμαΐδη (από τη Κύπρο) πέραν των άλλων συγγενών και βεβαίως οι Christine Marlborough and Simon Hepworth.
Το δεύτερο Μνημόσυνο για τα δολοφονηθέντα 66 θύματα της πτήσης CY 284 12 Οκτωβρίου 1967 (Σημερινή 13.10.23)
Το Μνημείο (Memorial) στο Αεροδρόμιο Heathrow
Επίσης πρέπει να θυμίσω και να τονίσω ότι και η δημιουργία του Μνημείου με πλακέτα με όλα τα ονόματα των 66 ψυχών της άνανδρης μαζικής εκείνης δολοφονίας για πολιτικούς λόγους, στο Εκκλησάκι του Αγ. Γεωργίου στο Αεροδρόμιο Heathrow του Λονδίνου, ήταν ακόμα μια αξιέπαινη και επιτυχής πρωτοβουλία της ίδιας Christine Marlborough. Η οποία έγραψε στις Βρετανικές Αερογραμμές και ζήτησε μια αναγνώριση για το χαμό των 66 αθώων ψυχών και του αεροπλάνου των Βρετανικών Ευρωπαϊκών Αερογραμμών, με θετική ανταπόκριση. Και αυτό επιτεύχθηκε μάλιστα εν μέσω περιορισμών της πανδημίας Covid. Ευχαριστίες τόσο στην κα Christine Marlborough όσο και στις Βρετανικές Αερογραμμές που ανέλαβαν την ανέγερση του Μνημείου.
Λεπτομέρειες και φωτογραφίες για το πρώτο Μνημόσυνο το 2022 εδώ:
14 Οκτωβρίου 2022 – Μνημόσυνο για τα 66 θύματα της τραγωδίας της πτήσης CY 284 12 Οκτωβρίου 1967 – H Μητροπολιτική Αστυνομία αναθεωρεί την έρευνα
Η Αναθεώρηση αναφέρεται αναλυτικά στην έρευνα και στο βιβλίο του Simon Hepworth, την οποία (έρευνα) χαρακτηρίζει αξιόλογη, σοβαρή πάνω στην οποία ένας μπορεί να βασιστεί…
Επισημαίνω, όπως έγραψα και στις 29.10.23 στην «Σημερινή» ότι η Αναθεώρηση επικρίνει έντονα τον Β. Επιθεωρητή Browne για το ότι δεν προσεγγίστηκε ο ίδιος ο Γρίβας παρόλες τις πληροφορίες και δημοσιεύματα ότι εκείνος ήταν ο στόχος της δολοφονίας όταν θα άγγιξε το πολιτικό κριτήριο. Όμως το Φόρειν ΄Οφις δεν το ήθελε και προτίμησε να ασχοληθεί παραπλανητικά με μια υπόθεση που δεν στέκει με το τίποτα εκείνη των ασφαλειών ζωής ενός επιβάτη… Ένα από τα κύρια στοιχεία έλλειψης σωστής έρευνας για τα οποία η Αναθεώρηση χαρακτηρίζει την έρευνα του 1968 “flawed”…
Η έρευνα συνεχίζεται.
Φανούλα Αργυρού Ερευνήτρια/δημοσιογράφος
Αναρτήθηκε από τη Σοφία Παπανικολάου