Στο IDEF 2023 FNSS, ο Τούρκος κατασκευαστής άμυνας κατείχε το 51% της Nurol Holding της Τουρκίας και το 49% της BAE Systems, παρουσίασε ορισμένες νέες τεχνολογίες και παρουσίασε το μεγάλο χαρτοφυλάκιό της, πολλά από αυτά τα οχήματα βρίσκονται επί του παρόντος υπό παράδοση σε εθνικούς ή εξαγωγικούς πελάτες
Εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο IDEF 2023 το PARS Scout 8×8 Special Purpose Vehicle: αυτό και η έκδοση 6×6 βρίσκονται επί του παρόντος στη Φάση 1 του προγράμματος, τα πρωτότυπα των πέντε διαφορετικών παραλλαγών που υποβάλλονται σε δοκιμασίες πιστοποίησης στα χέρια του εθνικούς πελάτες, που είναι οι Τουρκικές Χερσαίες Δυνάμεις και προς τη Χωροφυλακή. Η συνολική παραγγελία είναι για 100 οχήματα, τα οποία εκτίθενται στο περίπτερο του FNSS είναι η παραλλαγή τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού, η μόνη που υιοθετήθηκε από την Jandarma. Είναι εξοπλισμένο με πυργίσκο τηλεχειριζόμενου Aselsan Nefer οπλισμένο με πυροβόλο των 25 mm που παράγεται από την TR Mekatronik, ενώ το μεγαλύτερο μέρος του εξοπλισμού αποστολής που είναι εγκατεστημένο στις διάφορες παραλλαγές παρέχεται από την Aselsan. Η έκδοση APC θα παραχθεί σε μικρούς αριθμούς, το ίδιο ισχύει και για την έκδοση CBRN, επίσης σε πλαίσιο 8×8. Σύμφωνα με το FNSS αυτό θα είναι σίγουρα το πιο δύσκολο, λαμβάνοντας υπόψη την ενσωμάτωση των πολλών αισθητήρων και συστημάτων δειγματοληψίας που απαιτούνται. Η άλλη παραλλαγή που βασίζεται σε ένα πλαίσιο 8×8 είναι το Electro-Optic Reconnaissance Vehicle, το οποίο θα είναι επίσης αυτό που θα παράγεται στα μεγαλύτερα νούμερα. Όσον αφορά τους όγκους παραγωγής, αυτό θα ακολουθηθεί από την έκδοση Command and Control και από την έκδοση Radar, με τα δύο τελευταία οχήματα να βασίζονται σε πλαίσιο 6×6. Με εξαίρεση την παραλλαγή APC που εμφανίζεται στο IDEF, όλες οι άλλες παραλλαγές θα παραδοθούν στις τουρκικές χερσαίες δυνάμεις.
Βασισμένα σε μεγάλο βαθμό στο PARS III, τα πρωτότυπα θα ξεκινήσουν δοκιμές το τελευταίο τρίμηνο του 2023, ενώ η διάρκεια των δοκιμών υπολογίζεται σε περίπου έξι μήνες προκειμένου να φθάσουν στην πιστοποίηση. Η Φάση 2 θα είναι η Αρχική Παραγωγή Χαμηλού Ρυθμού που θα εγκαταλείψει γρήγορα τη Φάση 3 που είναι η σειριακή παραγωγή, ενώ οι τελικές παραδόσεις προγραμματίζονται μέχρι το τέλος του 2024 ή το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Απουσιάζει στην εκπομπή η τελευταία επανάληψη του PARS 8×8, που προβλήθηκε το 2021 και στόχευε στο Τεθωρακισμένο Όχημα Μάχης Νέας Γενιάς για τις Τουρκικές Χερσαίες Δυνάμεις. Ο λόγος είναι απλώς ότι και τα δύο πρωτότυπα είναι απασχολημένα σε δοκιμές αξιολόγησης με τον πελάτη.
Ο ίδιος εθνικός πελάτης άρχισε να δείχνει κάποιο ενδιαφέρον για μια ιδέα Light Tank. Η FNSS ανέπτυξε το Kaplan MT για την Ινδονησία και αυτό θα μπορούσε κάλλιστα να εκπληρώσει αυτόν τον ρόλο, αν και στη διατύπωση των εξαγωγών ορίζεται ως "MT" για μεσαία δεξαμενή. Το πρόγραμμα Kaplan MT ξεκίνησε με σύμβαση κυβέρνησης-κυβερνήσεως μεταξύ Τουρκίας και Ινδονησίας, η σύμβαση ανάπτυξης κατατέθηκε στο FNSS το 2015. Τον Σεπτέμβριο του 2023 ο ινδονησιακός στρατός θα παραλάβει τα πρώτα 10 άρματα μάχης, γνωστά ως Harimau στην ασιατική χώρα. τα οποία σασί κατασκευάστηκαν και συναρμολογήθηκαν στις εγκαταστάσεις του FNSS στην Άγκυρα. Στη συνέχεια αποστέλλονταν στην Ινδονησία όπου η PT Pindad ενσωμάτωσε τον πυργίσκο John Cockerill οπλισμένο με το πυροβόλο όπλο των 105 χλστ., οι πυργίσκοι αποκτήθηκαν απευθείας από την Ινδονησία και έτσι έγιναν de-facto Κυβερνητικός Επιπλωμένος Εξοπλισμός μαζί με άλλα υποσυστήματα. Η FNSS παρέδωσε επίσης οκτώ κιτ που αυτή τη στιγμή συναρμολογούνται με την τεχνική υποστήριξη του Τούρκου κατασκευαστή. Η παράδοσή τους προγραμματίζεται στα μέσα του 2024.
Όλοι αυτοί θα υπηρετήσουν σε ένα τάγμα με έδρα τη Σουμάτρα. Το FNSS κατανοεί ότι ο ινδονησιακός στρατός χρειάζεται περισσότερο Harimau και αναμένει κάποιες επακόλουθες εντολές που θα κατατεθούν όταν ο προϋπολογισμός θα είναι διαθέσιμος.
Εν τω μεταξύ, η τουρκική εταιρεία αξιοποιεί τις εργασίες ανάπτυξης που έγιναν στο Kaplan MT για να αναπτύξει μια οικογένεια οχημάτων που θα περιλαμβάνει μια παραλλαγή ανάκτησης, η οποία θα διατηρήσει τη διαμόρφωση του πίσω κινητήρα, καθώς και ένα τεθωρακισμένο όχημα μεταφοράς προσωπικού 30 τόνων και μια εντολή και παραλλαγές ελέγχου, τόσο με τον κινητήρα τοποθετημένο στο μπροστινό μέρος, ενώ διατηρούνται πολλά εξαρτήματα και υποσυστήματα του μεσαίου ρεζερβουάρ.
Ορισμένες χώρες έχουν εκφράσει ενδιαφέρον για το Kaplan MT, μεταξύ των οποίων και η Τουρκία, αν και ο εθνικός πελάτης δεν έχει ακόμη εκδώσει Αίτημα για Πληροφορίες. Στο IDEF 2023 το όχημα που εκτέθηκε ήταν ένα πρωτότυπο της εταιρείας που ήταν εξοπλισμένο με το σύστημα ενεργητικής προστασίας Aselsan Pulat, που είχε ήδη υιοθετηθεί από τις τουρκικές χερσαίες δυνάμεις στα αναβαθμισμένα M60. Η FNSS θεωρεί ότι το μεσαίο άρμα της είναι καλό υποψήφιο για μια πιθανή προσφορά, χωρίς να υπάρχει ακόμη καμία ένδειξη για πιθανό πυργίσκο.
Από τις Χερσαίες Δυνάμεις στο Πολεμικό Ναυτικό, το αμφίβιο όχημα FNSS Zaha είναι πλέον επιχειρησιακό και ξεκίνησε την επιχειρησιακή του ζωή στα χέρια των Αμφιβίων Δυνάμεων του Τουρκικού Ναυτικού και το όχημα ξεκίνησε ήδη τις επιχειρήσεις από τη νέα αποβάθρα ελικοπτέρων προσγείωσης του Τουρκικού Ναυτικού (LHD) TCG Anadolu. Η FNSS θα παραδώσει το τελευταίο από τα 27 οχήματα, 23 εκ των οποίων είναι μεταφορείς προσωπικού, 2 οχήματα διοίκησης και ελέγχου και 2 οχήματα ανάκτησης, τον Σεπτέμβριο του 2023. Σύμφωνα με την εταιρεία, τα πρώτα σχόλια είναι πολύ θετικά. η περίοδος εγγύησης θα χρησιμοποιηθεί για την τελειοποίηση των απαιτήσεων υλικοτεχνικής υποστήριξης προκειμένου να προετοιμαστεί μια προσφορά για σύμβαση Ολοκληρωμένης Logistic Support που θα πρέπει να κατατεθεί όταν λήξει η εγγύηση.
Στο μεταξύ, το FNSS εξετάζει μια δεύτερη παραγγελία από το Τουρκικό Ναυτικό όταν η υπηρεσία θα ξεκινήσει τις διαδικασίες απόκτησης ενός δεύτερου LHD που θα πρέπει να ονομάζεται TCG Trakya. Εν τω μεταξύ, τρεις-τέσσερις δυνητικοί διεθνείς πελάτες έχουν δείξει ενδιαφέρον για το Zaha, το όχημα που έχει κάποιες δυνατότητες ανάπτυξης, καθώς δεν έχει ακόμη αξιοποιηθεί πλήρως όλο το ωφέλιμο φορτίο. Σχόλιο Γεωργίου Δικαίου: είναι πασιφανές πως πάμε για ένα μέσο άρμα που θα κατασκευαστεί σε μεγάλες ποσότητες στην Τουρκία, μαζί με την αναβάθμιση των Μ-60. Το Αλτάυ κοστίζει τουλάχιστον τρεις φορές περισσότερο από το μέσο άρμα και η σύγκρουση στην Ουκρανία έδειξε, πως τα μεγάλα βαριά άρματα είναι ακατάλληλα. Θέλεις μεγάλους αριθμούς από φτηνά οπλικά συστήματα για να νικήσεις τον εχθρό και τα κατάλληλα μη επανδρωμένα θωρακισμένα οχήματα. Όπως αυτό στην παρακάτω φωτογραφία που θα αναφερθούμε αύριο. Η Otokar αποκαλύπτει το μη επανδρωμένο επίγειο όχημά της Alpar 15 τόνων
Πηγή: i-epikaira.blogspot.com