Γιώργος Φιντικάκης
Εξαιρετικά αισιόδοξος φάνηκε χθες ο κύπριος υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου, μιλώντας στην κυπριακή τηλεόραση για τον αγωγό EastMed, ένα έργο έντονου κυπριακού ενδιαφέροντος, το οποίο έχει αδρανοποιηθεί εδώ και χρόνια. Επέμεινε ότι παραμένει εν ζωή, εκτίμησε ότι πιθανότατα θα ενταχθεί στο νέο κατάλογο με τα ευρωπαϊκά έργα κοινού ενδιαφέροντος PCI/PMI, ενώ τον συνέδεσε με τις πιθανές οδεύσεις προς Ευρώπη για το πράσινο υδρογόνο της Μέσης Ανατολής.
Κεντρικό ρόλο εδώ φαίνεται ότι διαδραματίζει η Σ. Αραβία με το φιλόδοξο σχέδιο ΝΕΟΜ Green Hydrogen Company, μέσω του οποίου από το 2026 και μετά, θα παράγονται 600 τόνοι πράσινου υδρογόνου την ημέρα. Σύμφωνα με τον υπουργό, το Ριάντ κοιτάζει με ενδιαφέρον τον East Med ως ένα από τα πιθανά μονοπάτια για την εξαγωγή όλου αυτού του όγκου πράσινου υδρογόνου προς την Ευρώπη.
Είναι γνωστό ότι οι απόψεις γύρω από το μέλλον του έργου διίστανται. Και ακόμη και αν το market test που αναμένεται να διεξάγει εντός του 2023 ο φορέας υλοποίησής του, δηλαδή η IGI Poseidon (ΔΕΠΑ, Edison), δείξει ότι υπάρχει έμπρακτο επενδυτικό ενδιαφέρον, καμία απόφαση δεν πρόκειται να ληφθεί εφόσον δεν εξασφαλίσει την πολιτική στήριξη των ΗΠΑ.
Η πολιτική δυστοκία που έχει να κάνει με την στάση της Τουρκίας και την σταθερή αμερικανική θέση να μην απομονωθεί ενεργειακά η Άγκυρα, μέσω ενός έργου με μόνιμα χαρακτηριστικά, δεν εμποδίζει βέβαια την ομάδα της IGI Poseidon να συνεχίζει τις επαφές της. Σύμφωνα με τις πληροφορίες η ομάδα του έργου βρίσκεται την περίοδο αυτή στο Ισραήλ για επαφές πάνω σε τεχνικά ζητήματα.
Στην σημασία του ως αγωγού υδρογόνου, είχε αναφερθεί πρόσφατα από την Κύπρο και ο διευθύνων σύμβουλος της Hydrogen Europe, Γ. Χατζημαρκάκης, όπως έγραψε το energypress.
Επικαλούμενος την ομιλία της προέδρου της ΕΕ Ούρσουλα Φον Ντερ Λάινεν στο Ευρωκοινοβούλιο για τους «αγωγούς καθαρού υδρογόνου», ανέφερε ότι ο East Med επανέρχεται στο τραπέζι ως αγωγός υδρογόνου, όχι αερίου. Καθώς και ότι θα αποτελέσει σημαντικό μέρος του EU Gateway, μιας υποδομής - τμήμα του νέου ινδικού δρόμου του μεταξιού, IMEC (India middle East Europe Corridor), συνδέοντας την Ινδία, με τον Περσικό Κόλπο και την Ευρώπη, όπως αποφασίστηκε στο περιθώριο του G20.
Πηγή: energypress.gr
Εξαιρετικά αισιόδοξος φάνηκε χθες ο κύπριος υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου, μιλώντας στην κυπριακή τηλεόραση για τον αγωγό EastMed, ένα έργο έντονου κυπριακού ενδιαφέροντος, το οποίο έχει αδρανοποιηθεί εδώ και χρόνια. Επέμεινε ότι παραμένει εν ζωή, εκτίμησε ότι πιθανότατα θα ενταχθεί στο νέο κατάλογο με τα ευρωπαϊκά έργα κοινού ενδιαφέροντος PCI/PMI, ενώ τον συνέδεσε με τις πιθανές οδεύσεις προς Ευρώπη για το πράσινο υδρογόνο της Μέσης Ανατολής.
Κεντρικό ρόλο εδώ φαίνεται ότι διαδραματίζει η Σ. Αραβία με το φιλόδοξο σχέδιο ΝΕΟΜ Green Hydrogen Company, μέσω του οποίου από το 2026 και μετά, θα παράγονται 600 τόνοι πράσινου υδρογόνου την ημέρα. Σύμφωνα με τον υπουργό, το Ριάντ κοιτάζει με ενδιαφέρον τον East Med ως ένα από τα πιθανά μονοπάτια για την εξαγωγή όλου αυτού του όγκου πράσινου υδρογόνου προς την Ευρώπη.
Είναι γνωστό ότι οι απόψεις γύρω από το μέλλον του έργου διίστανται. Και ακόμη και αν το market test που αναμένεται να διεξάγει εντός του 2023 ο φορέας υλοποίησής του, δηλαδή η IGI Poseidon (ΔΕΠΑ, Edison), δείξει ότι υπάρχει έμπρακτο επενδυτικό ενδιαφέρον, καμία απόφαση δεν πρόκειται να ληφθεί εφόσον δεν εξασφαλίσει την πολιτική στήριξη των ΗΠΑ.
Η πολιτική δυστοκία που έχει να κάνει με την στάση της Τουρκίας και την σταθερή αμερικανική θέση να μην απομονωθεί ενεργειακά η Άγκυρα, μέσω ενός έργου με μόνιμα χαρακτηριστικά, δεν εμποδίζει βέβαια την ομάδα της IGI Poseidon να συνεχίζει τις επαφές της. Σύμφωνα με τις πληροφορίες η ομάδα του έργου βρίσκεται την περίοδο αυτή στο Ισραήλ για επαφές πάνω σε τεχνικά ζητήματα.
Στην σημασία του ως αγωγού υδρογόνου, είχε αναφερθεί πρόσφατα από την Κύπρο και ο διευθύνων σύμβουλος της Hydrogen Europe, Γ. Χατζημαρκάκης, όπως έγραψε το energypress.
Επικαλούμενος την ομιλία της προέδρου της ΕΕ Ούρσουλα Φον Ντερ Λάινεν στο Ευρωκοινοβούλιο για τους «αγωγούς καθαρού υδρογόνου», ανέφερε ότι ο East Med επανέρχεται στο τραπέζι ως αγωγός υδρογόνου, όχι αερίου. Καθώς και ότι θα αποτελέσει σημαντικό μέρος του EU Gateway, μιας υποδομής - τμήμα του νέου ινδικού δρόμου του μεταξιού, IMEC (India middle East Europe Corridor), συνδέοντας την Ινδία, με τον Περσικό Κόλπο και την Ευρώπη, όπως αποφασίστηκε στο περιθώριο του G20.
Πηγή: energypress.gr
Πηγή: i-epikaira.blogspot.com