16.9.23

Απόφαση-"σταθμός" η υλοποίηση της "Ινδοευρωπαϊκής διαδρομής" - Αναβαθμισμένος ο ρόλος της Ελλάδας, εκτός σχεδιασμού η Τουρκία


 Το Αιγαίο πλέον αναγορεύεται σε Αρχιπέλαγος παγκόσμιας γεωπολιτικής σημασίας για τα συμφέροντα Ινδίας, Ισραήλ, ΕΕ και ΗΠΑ, κάτι το οποίο πρέπει να λάβουμε πολύ σοβαρά υπόψιν στις συνομιλίες με τους Τούρκους για την εξομάλυνση των σχέσεων μας που έπονται

Η γεωγραφία της οποίας "όμηροι" είναι όλα τα κράτη ανεξαρτήτως της ισχύος τους, αποτελεί έναν από τους βασικότερους πυλώνες που εδράζεται η πολιτική τους. 

Ο Κινέζικος δρόμος του μεταξιού και η Ινδοευρωπαϊκή διαδρομή

Στην παρούσα φάση ο Κινεζικός δρόμος του μεταξιού και οι τρείς (3) κύριες οδεύσεις του που άγουν από την Κίνα στην ΕΕ, αποτελεί το κύριο γεωπολιτικό όραμα του Πεκίνου, επιχειρώντας να διαμορφώσει την πολιτική κρατών που βρίσκονται  σε αυτές.

Στον αντίποδα ΗΠΑ-Δύση επιθυμούν να εμποδίσουν το Κινεζικό όραμα, αφού αυτό θα συμβάλει αποφασιστικά στην πρωτοκαθεδρία της Κίνας ως ηγέτιδα Παγκόσμια Δύναμη, παραγκωνίζοντάς τες.

Ωστόσο αυτό δεν είναι εύκολο για την Δύση να μπλοκάρει τον δρόμο του μεταξιού, αφού οι οδεύσεις του διέρχονται από χώρες εχθρικές προς αυτήν, όπου αδυνατεί να ασκήσει την επιρροή της, όπως είναι η Ρωσία, το Ιράν, το Αφγανιστάν, το Πακιστάν, το ασταθές Ιράκ και μέσω χωρών της Κασπίας και του Αζερμπαϊτζάν η ολοένα και  περισσότερο αποστασιοποιημένη και αναξιόπιστη έναντι αυτής Τουρκία.

Είναι επίσης γνωστό ότι εξόχως σημαντική στην αντιπαλότητα ΗΠΑ-Κίνας για την Παγκόσμια πρωτοκαθεδρία, είναι η στάση της Ινδίας, την οποία Ουάσιγκτον και Βρυξέλλες επιχειρούν να προσεταιριστούν, παρότι η τελευταία ανήκει μαζί με Ρωσία και Κίνα στους BRICS, εκμεταλλευόμενες κυρίως την ένταση στις σχέσεις που επικρατεί με αφορμή το Κασμίρ μεταξύ Πεκίνου και Νέου Δελχί, αλλά και στις ολοένα και μεγαλύτερες Κινεζικές φιλοδοξίες.

Κατόπιν των παραπάνω ΗΠΑ-ΕΕ αποφάσισαν να προκρίνουν την λεγόμενη "Ινδοευρωπαίκή διαδρομή" ως αντιστάθμισμα του Κινέζικου δρόμου του μεταξιού, με την Ινδία στο επίκεντρο και με όδευση που θα ξεκινάει από αυτήν μέσω ΗΑΕ- Σαουδικής Αραβίας- Ιορδανίας-Ισραήλ-Ελλάδας να καταλήγει στην ΕΕ.

Η συμφωνία στη Σύνοδο Κορυφής των G20 για την "Ινδοευρωπαϊκή διαδρομή"

Η παραπάνω όδευση είναι εξόχως σημαντική για την Ελλάδα, η οποία καθίσταται η πύλη εισόδου της στην ΕΕ, με την Τουρκία να παρακάμπτεται, κάτι που ενοχλεί σφόδρα τους Τούρκους, όπως θα διαπιστώσουμε σε σχετικό με το θέμα άρθρο τουρκικού ΜΜΕ με τίτλο "Ινδοευρωπαϊκή διαδρομή- Φανταστική διαδρομή", προσπαθώντας να την απαξιώσουν, επισημαίνοντας τα ακόλουθα:

"Αξιολογώντας την "Ινδοευρωπαϊκή διαδρομή", η οποία ανακοινώθηκε ως εναλλακτική λύση στο έργο “belt and road” της Κίνας, οι ειδικοί σχολίασαν: «Είναι ένα φανταστικό και μόνο στα όνειρα έργο», εφιστώντας την προσοχή στις τεχνικές δύσκολες του έργου, το οποίο συνδυάζει ξηρά. , θάλασσα και σιδηροδρομικά συστήματα.

Με τη Συμφωνία Οικονομικού Διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης που υπογράφηκε στη Σύνοδο Κορυφής της G20 που πραγματοποιήθηκε στο Δελχί, την πρωτεύουσα της Ινδίας, αποφασίστηκε να δημιουργηθεί ένας δρόμος που θα οδηγεί  από την Ινδία στη Γερμανία.

Οι ΗΠΑ, η Ινδία, η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία και η Ευρωπαϊκή Ένωση, που υπέγραψαν τη συμφωνία, στοχεύουν να δημιουργήσουν μια εναλλακτική λύση στο έργο «Belt and Road» της Κίνας, με το έργο γνωστό ως IMEC για συντομία, να είναι η διαδρομή η οποία ξεκινώντας από την Ινδία μέσω της Αραβικής Χερσονήσου, του Ισραήλ της Μεσογείου και της Ελλάδας  να οδηγεί στην Ευρώπη.

Ευκαιρίες και δυσχέρειες

Εμπειρογνώμονες που αξιολόγησαν το έργο, το οποίο περιλαμβάνει σιδηροδρομικό, οδικό και θαλάσσιο δίκτυο, επισημαίνουν ότι παρόλο που υπάρχουν γεωπολιτικές υπέρ της Ινδίας στην εν λόγω διαδρομή, υπάρχουν δυσκολίες τόσο τεχνικές όσο και από πλευράς χρηματοδότησης.

Ο Hasan Ünal, από το Τμήμα Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Başkent, δήλωσε ότι η Ινδία δεν είναι τόσο μεγάλο παραγωγικό κέντρο όσο η Κίνα και είπε: «Θα ήταν πιο σωστό να τον αποκαλούσαμε δρόμο  ονειροπόλο»

Σήμερα, η παραγωγή της Κίνας είναι πάνω από 4-5 φορές μεγαλύτερη από αυτή ή της Ινδίας. Οι δυνατότητες της Κίνας είναι γνωστές, ενώ η Δύση θέλει να διατηρήσει  την αντιπαλότητα της Ινδίας  με την Κίνα.

Ο Δρ. Ο Ünal είπε επίσης: «Στους Δυτικούς αρέσει να επιχειρούν κάτι με όλη τους τη δύναμη και μετά να αφήνουν πίσω τις χώρες. Αυτή η δουλειά μου φαίνεται κάπως έτσι. Οι χώρες που περιλαμβάνονται στην παρούσα συμφωνία επίσης θα πρέπει να προβούν στην κατασκευή  νέων έργων. Αυτά θα τα δούμε. «Επιπλέον, η εχθρότητα μεταξύ Κίνας και Ινδίας μπορεί να εκλείψει και να μετατραπεί σε συνεργασία», είπε.

Η στάση των ΗΠΑ

Δηλώνοντας ότι η Ινδία ακολουθεί μια πολιτική ισορροπία έναντι των ΗΠΑ, της Ρωσίας και της Κίνας και αξιολογεί τις πιθανές του εν λόγω διαδρόμου στην Τουρκία, ο πολιτικός επιστήμονας Hasan Köni είπε:

«Προσπαθούμε να ανοίξουμε τον Διάδρομο Zangezur. Αυτή είναι μια διαδρομή από την Κίνα προς την Ευρώπη. Οι ΗΠΑ προσπαθούν να δημιουργήσουν προβλήματα εκεί. Η Αρμενία θέλει να πραγματοποιήσει στρατιωτικές ασκήσεις με τις ΗΠΑ σε αυτή την περιοχή. Η Ρωσία κάλεσε τον Αρμένιο πρωθυπουργό και τον επέπληξε. Το Ιράν είναι αναστατωμένο γιατί ο διάδρομος του Zangezur θα ενώσει τις χώρες του Τουρκικού κοσμου γεωγραφικά. Το έφερε αυτό στην ημερήσια διάταξη ενώ το έργο Road and Belt αντιμετώπισε αυτές τις προτάσεις».

Ο Iqbal Dürre είπε, «Αυτό το έργο έχει μια σειρά από προβλήματα. Καταρχήν είναι ένα τεχνικό πολύ δύσκολο έργο που δεν  μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο εύκολα όσο ο δρόμος του μεταξιού της Κίνας. Ωστόσο, από την άλλη πλευρά, ένας τόσο μεγάλος εμπορικός δρόμος δέχεται την υποστήριξη από τη Δύση. Οι γεωπολιτικές μπορούν επίσης να αυξήσουν τις πιθανότητες του έργου της Ινδίας », είπε."

Συμπέρασμα

Από τα παραπάνω διαφαίνεται ο καθοριστικός ρόλος για την υλοποίηση της "Ινδοευρωπαϊκής διαδρομής", των "Συμφωνιών του Αβραάμ" του Ισραήλ με τα ΗΑΕ και οι πολύ καλές σχέσεις Σαουδικής Αραβίας -Ισραήλ, αλλά και Σαουδικής Αραβίας-Ινδίας, έχοντας  φυσικά ως δεδομένες τις άριστες σχέσεις εδώ και χρόνια μεταξύ Ισραήλ-Ελλάδας-Κύπρου-Αιγύπτου στη ΝΑ Μεσόγειο.

Με τον τρόπο αυτό και παρόλη την αμφισβήτηση του από τους Τούρκους λόγω του γεγονότος ότι μένουν εκτός του εν λόγω project, η Ελλάδα θα αποτελεί την πύλη εισόδου της ΕΕ για λογαριασμό της "Ινδοευρωπαϊκής διαδρομής".

Πλέον η συμφωνία Ελλάδας-Αιγύπτου για την μερική οριοθέτηση της ΑΟΖ στη ΝΑ Μεσόγειο και οι άριστες σχέσεις της χώρας μας με το Ισραήλ, αποτελούν αληθινό θησαυρό και παρακαταθήκη για το μέλλον.

Το Αιγαίο πλέον αγορεύεται σε Αρχιπέλαγος παγκόσμιας γεωπολιτικής σημασίας για τα συμφέροντα Ινδίας, Ισραήλ, ΕΕ και ΗΠΑ, κάτι το οποίο πρέπει να λάβουμε πολύ σοβαρά υπόψιν στις συνομιλίες με τους Τούρκους για την εξομάλυνση των σχέσεων μας μαζί τους που έπονται.

 https://www.pentapostagma.gr