ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ – HELLAS JOURNAL
Ήδη από τον Ιούνιο έχει συμπληρωθεί ένας χρόνος από την αποστολή του επίσημου γραπτού αιτήματος ενδιαφέροντος της Αθήνας για την προμήθεια 20+20 F-35.
Ακριβώς πριν από έναν χρόνο, ελληνική αποστολή με επικεφαλής τον πρώην υπουργό Εθνικής Άμυνας ξεναγούνταν στο εργοστάσιο κατασκευής των F-35 στο Φορτ Γουόρθ του Τέξας, ενώ μια ημέρα νωρίτερα γίνονταν διαπραγματεύσεις στο Αμερικανικό Πεντάγωνο ώστε η απαντητική επιστολή των ΗΠΑ να σταλεί στις αρχές του 2023.
Έναν χρόνο μετά κι ενώ έχουν συλλεγεί όλες οι υπογραφές των νομοθετών από το Κογκρέσο, η επίσημη απαντητική επιστολή (LOA) των ΗΠΑ, μπορεί να μην βρίσκεται στ’ αζήτητα, αλλά σίγουρα είναι σε καθεστώς αναμονής από την αμερικανική πλευρά.
- Το F-35 «πόζαρε» και καθ’ όλη τη διάρκεια της πολύμηνης προεκλογικής διαδικασίας τιθέμενο στην εθνική ατζέντα ως ένα game changer εργαλείο στα χέρια των πολύπειρων αεροπόρων.
Αντί αυτής της επιστολής, όπως έχουν επισημάνει καιρό τώρα αρμόδιες πηγές στην Hellas Journal, επί ελληνικού εδάφους έχει αποσταλεί η LOA που σχετίζεται με το αίτημα της χώρας μας για τα μεταφορικά αεροσκάφη.
Με κάθε ευκαιρία πάντως, από την ελληνική πλευρά υπενθυμίζεται προς την άλλη πλευρά του Ατλαντικού, ότι η Αθήνα περιμένει την συγκεκριμένη απάντηση ώστε να συνεχιστούν οι διαδικασίες που απαιτούνται σε επίπεδο συνομιλιών, αλλά και για την έναρξη των μελετών που αφορούν μελλοντικά έργα αναβάθμισης στην αεροπορική βάση της Ανδραβίδας.
Όλα τα δεδομένα μαρτυρούν, κυρίως σε διπλωματικό επίπεδο, ότι τα ελληνικά F-35 περνούν μέσα από τις αποφάσεις των Αμερικανών οι οποίες σχετίζονται με τη διευρυμένη ενίσχυση της νοτιοανατολικής πτέρυγας της Συμμαχίας. Και μπορεί ο Γερουσιαστής Μπομπ Μενέντεζ να ξεκαθαρίζει την θέση του γι’ αυτό το θέμα, όμως ο Λευκός Οίκος έχει εκφράσει τα δικά του σχέδια για το μέλλον της Ελλάδας αλλά και της Άγκυρας.
H στάση της γείτονος
Η αλήθεια είναι πως η γείτων έχει θέσει στις ΗΠΑ ζήτημα όχι απλά διασάλευσης της ισορροπίας δυνάμεων στην περιοχή. Έχει καταδείξει ότι το πρόβλημά της βρίσκεται στο αεροπορικό Όπλο και μάλιστα έχουν σημειώσει ότι από τον περασμένο Φεβρουάριο τα βήματα προσέγγισης με την Αθήνα δεν είναι λίγα καθώς έχουν δημιουργηθεί συνθήκες για γόνιμο διάλογο. Ωστόσο η τουρκική διπλωματία έχει αφήσει να αιωρείται ότι αν φτάσει εγκαίρως το LOA στην Αθήνα, αυτό θ’ απομακρύνει ακόμη περισσότερο την Άγκυρα από τη Δύση, δημιουργώντας παράλληλα σοβαρή αστάθεια στη νοτιοανατολική πτέρυγα της Συμμαχίας την στιγμή που το Ουκρανικό μέτωπο βρίσκεται σε εξέλιξη.
Αν συνυπολογιστούν τα παραπάνω και σε συνδυασμό με έναν πιθανό διάλογο «κεφαλαιοποίησης» των σχέσεων Αθήνας- Ουάσιγκτον, ο οποίος θα είναι διευρυμένος σε ό,τι έχει να κάνει με το εξοπλιστικό «εδάφιο», τότε τα stealth αεροσκάφη θα ενταχθούν μέσα σε αυτόν.
Γι’ αυτούς και για άλλους λόγους οικονομίας κλίμακος, τουλάχιστον προς το παρόν, η Αθήνα, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τα επιτελεία πορεύονται με τα νέα μέσα τα οποία ήδη κρατούν στα χέρια τους, καθώς επίσης και σε ό,τι άλλο είναι ετοιμοπαράδοτο από άλλες σύμμαχες χώρες με τις οποίες έχουν γίνει αμυντικές συμφωνίες.
Αυτό μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν, ότι θα αποτυπωθεί με τον πλέον γλαφυρό τρόπο στο πρώτο ΚΥΣΕΑ της νέας κυβέρνησης όταν αυτό γίνει. Και οι αποφάσεις του θεωρούνται ιδιαίτερα σημαντικές καθώς πρόκειται να δημιουργηθούν οι συνθήκες που θα ανοίξουν ακόμη περισσότερο το ισοζύγιο αεροπορικής ισχύος στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Παράλληλα, μόλις πριν από ένα 24ωρο, η άφιξη του πρωτότυπου F-16 Viper που ήταν για 2,5 χρόνια στις ΗΠΑ, σηματοδοτεί ένα ελπιδοφόρο μέλλον και τις επικείμενες αλλαγές στην αεροπορική τακτική με δεδομένο ότι ο στόλος των αεροσκαφών που ανήκουν στην 4+ γενιά αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς.