Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Ολοκληρώθηκε την περασμένη Παρασκευή προγραμματισμένη εκπαίδευση στελεχών των Ειδικών Δυνάμεων στα νέα ταχύπλοα σκάφη μεταφοράς προσωπικού Munin S-1200 που τίθενται σε υπηρεσία. Το σχολείο λειτούργησε μεταξύ 5-16 Ιουνίου και απέβλεπε στην εκπαίδευση των πρώτων πυρήνων κυβερνητών και τεχνικών ταχυπλόων των μονάδων Αμφιβίων Καταδρομών, στον νέο τύπο. Τα στελέχη αυτά, θα αναλάβουν να χειριστούν το νέο υλικό που έχει αρχίσει να παραδίδεται σταδιακώς και να μεταδώσουν τις γνώσεις τους σε συναδέλφους των μονάδων.
Η εκπαίδευση πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Εκπαιδεύσεως Ειδικών Δυνάμεων (ΚΕΕΔ) στα δύο πρώτα σκάφη νέου τύπου που έχουν παραδοθεί μέχρι σήμερα, βάσει της υπ’ αριθ. 018Β/2022 1ης Εκτελεστικής Σύμβασης της Συμφωνίας Πλαίσιο υπ’ αριθ. 002Β/2021. Η πρώτη υπεγράφη στις 7 Οκτωβρίου 2022 και καλύπτει την προμήθεια και αρχική υποστήριξη 7 ταχυπλόων σκαφών από σύνολο 41 που προβλέπει η δεύτερη, η οποία είχε υπογραφεί ένα έτος πριν, στις 14 Δεκεμβρίου 2021.
Η 1η Εκτελεστική Σύμβαση προέβλεπε την παράδοση από την κατασκευάστρια VIKING NORSAFE LIFE – SAVING EQUIPMENT HELLAS S.A. εντός 5 μηνών ενός σκάφους για δοκιμές/ αξιολόγηση/ πιστοποίηση ως «Βιομηχανικό Πρότυπο». Αυτό, την περασμένη άνοιξη υποβλήθηκε επιτυχώς στην συγκεκριμένη διαδικασία από τον επιχειρησιακό χρήστη και ακολούθησε η παράδοση ενός δευτέρου σκάφους. Ως χρονοδιάγραμμα, προβλέπεται η παράδοση ενός σκάφους ανά 40 ημέρες, οπότε απομένουν 5 ακόμη σκάφη προς παράδοση από την 1η Εκτελεστική Σύμβαση.
Τα πρώτα δύο σκάφη έχουν διατεθεί στο ΚΕΕΔ και την Ζ΄ ΜΑΚ ενώ το τρίτο κατά σειρά που αναμένεται να παραδοθεί αυτό το διάστημα, έχει αποφασιστεί να ενταχθεί στην Θ΄ ΜΑΚ (4ο ΕΤΕΘ) στην Σάμο. Υπενθυμίζεται ότι ένα ακόμη σκάφος, εκδόσεως Munin S1200 Open που υπηρετεί ήδη στην Η΄ ΜΑΚ (2ο ΕΤΕΘ) είχε αποκτηθεί με ξεχωριστή σύμβαση που προηγήθηκε, υπό επείγουσες διαδικασίες. Στο πλαίσιο αυτής, από τον Μάιο του 2020 αποκτήθηκαν ακόμη ένα Rafnar 1100 Cabin και ένα Oceanic Stealth 120AB, που εν συνεχεία συμπληρώθηκαν από ένα ακόμη Munin S1200 Tactical, διαφορετικής διαμορφώσεως. Σημειώνεται ότι δύο Oceanic Stealth 120AB είχε δωρήσει το 2016 στις Ειδικές Δυνάμεις ο εφοπλιστής Αθανάσιος Μαρτίνος. Συνολικώς λοιπόν, τα τελευταία έτη ανατέθηκαν δύο συμβάσεις κι έγινε μία δωρεά που αφορούν 47 νέα ταχύπλοα σκάφη για τον εξοπλισμό των Αμφιβίων Καταδρομών, με τα οποία θα οδηγηθούν σε σταδιακή αντικατάσταση τα παλαιότερα Magna 960 RIB.
Η Συμφωνία Πλαίσιο 002Β/2021 για 41 Munin S1200 με παροχή αρχικής υποστήριξης 7 ετών, είναι ύψους 15.997.845,97 € συμπεριλαμβανομένων κρατήσεων, φόρων, δασμών και τυχόν λοιπών δαπανών που επιβαρύνουν την προμήθεια. Ο προμηθευτής επιβαρύνεται με κρατήσεις 4,096% (4% υπέρ ΜΤΣ, 0,08% χαρτόσημο υπέρ Δημοσίου, 0,016% υπέρ ΟΓΑ) επί της καθαρής αξίας των συμβατικών υλικών. Στον επισυναπτόμενο πίνακα συμβατικών υλικών της συμφωνίας, η τιμή του σκάφους Munin S-1200 ορίζεται σε 338.850 €, οπότε το κόστος των 41 σκαφών ανέρχεται σε 13.892.850 €. Το υπόλοιπο ποσό αφορά το κόστος κινητήρων και όλων των παρελκομένων, ανταλλακτικών, υπηρεσιών κ.λπ.
Η συμφωνία υλοποιείται με ανάθεση κάθε έτος εκτελεστικής συμβάσεως που όπως ορίσθηκε, αναλόγως της διατιθέμενης πιστώσεως, θα αφορά 5 ως 7 σκάφη ενώ αναλόγως θα διαμορφώνεται και ο αριθμός των προς συντήρηση (προληπτική 1ου και 2ου κλιμακίου) σκαφών του τύπου. Ο αρχικός προγραμματισμός προέβλεπε η 1η Εκτελεστική Σύμβαση να αφορά 5 σκάφη και από 6 τα επόμενα έξι έτη ενώ σε συντήρηση προβλέφθηκε να υποβληθούν 5 σκάφη το δεύτερο έτος, 11 το τρίτο, 17 το τέταρτο, 23 το πέμπτο, 29 το έκτο και 35 το έβδομο έτος. Όπως είδαμε όμως, η 1η Εκτελεστική Σύμβαση περιέλαβε τελικώς 7 σκάφη.
Κάθε σκάφος φέρει τρεις εξωλέμβιους κινητήρες Mercury Verado 400hp XL/CXL/XXL, ραντάρ ναυτιλίας Simrad Halo 24 μέγιστης εμβελείας 48 ν.μ. (89 χλμ.), με οθόνη απεικόνισης πολλαπλών λειτουργιών Simrad GO9 XSE στον θάλαμο διακυβέρνησης, σταθμό ασυρμάτου Simrad RS 40 VHF και βυθόμετρο Airmar P79.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του Munin S1200 είναι συνολικό μήκος 12,2 μέτρα, ολικό πλάτος 3,5 μέτρα, βύθισμα 60-90 εκ. (κενό-έμφορτο), ύψος 3,9 μέτρα, χωρητικότητα καυσίμου 1.140 λίτρα (3 δεξαμενές των 380 λίτρων) και μέγιστη μεταφορική ικανότητα 14 ατόμων (2 πλήρωμα). Το βάρος του σκάφους ανέρχεται σε 5.400 κιλά και το ωφέλιμο φορτίο σε 3.100 κιλά. Το σκάφος είναι πιστοποιημένο να επιχειρεί με ανέμους εντάσεως μεγαλύτερης των 8 Μποφόρ και ύψος κυματισμού μεγαλύτερο των 4 μέτρων.
Όπως είχε επισημάνει ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ, αν και δεν περιγραφόταν, στο επισυναφθέν φυλλάδιο προϊόντος της συμβάσεως, ο τύπος του σκάφους αναφέρεται ως S1200 Armored, που σχετίζεται με τον θωρακισμένο θάλαμο διακυβέρνησης ώστε να προσφέρεται προστασία από πυρά φορητού οπλισμού στον κυβερνήτη και τον συγκυβερνήτη.
Από πλευράς οπλισμού, τα σκάφη θα φέρουν τυπικό βαρύ πολυβόλο M2HB των 12,7 mm στην πλώρη ή εναλλακτικώς πολυβόλο βομβίδων GMG των 40 mm, με επιπλέον έστορες εφόσον απαιτηθεί, για προσθήκη πολυβόλων 7,62 mm.
ΠΗΓΗ
Πηγή: i-epikaira.blogspot.com