22.6.23

Λύση ανάγκης τα Eurofighter για την Τουρκία ή μέσο πίεσης προς την Ουάσιγκτον; Σε «αεροπορικό» αδιέξοδο η Άγκυρα παρά το ανατολίτικο παζάρι

 

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ//HELLAS JOURNAL

Περιδίνησης συνέχεια για την τουρκική πολεμική αεροπορία αλλά και για τη νέα τουρκική κυβέρνηση η οποία προσπαθεί να ξεκαθαρίσει το τοπίο της πιθανής αναβάθμισης των F-16 και την αγορά νέων, το πολύ έως το τέλος του 2023.

Οι Τούρκοι φανερώνουν τον προβληματισμό που υπάρχει στην κυβέρνησή τους για το μέλλον του αεροπορικού στόλου. Πλέον οι διαθεσιμότητες στην πλειονότητα των μαχητικών αεροσκαφών οδεύουν σε ιστορικά χαμηλά, παρά το γεγονός της συμμετοχής της Τουρκίας σε ασκήσεις της Συμμαχίας, όπως η Air Defender 2023.

  • Τα προβλήματα για την ραχοκοκαλιά του στόλου άρχισαν να εμφανίζονται αμέσως μετά την αποβολή της Τουρκίας από το πρόγραμμα των F-35, συνέπεια της απόφασης Ερντογάν να τοποθετήσει στην χώρα του τα ρωσικής κατασκευής αντιαεροπορικά S-400.

Και όσο πλησιάζει η Σύνοδος Κορυφής της Συμμαχίας στις 11 Ιουλίου στο Βίλνιους της Λιθουανίας, η γείτων προσπαθεί να ασκήσει πίεση προς την Ουάσιγκτον, μετατρέποντας το θέμα της ένταξης της Σουηδίας ίσως στο πιο σημαντικό ανατολίτικο παζάρι.

Από την άλλη πλευρά, πέραν της άσκησης πίεσης, η Τουρκία πρέπει να λάβει άμεσες αποφάσεις καθώς τα περιθώρια για εκείνη στενεύουν ολοένα και περισσότερο.

Ο τρόπος που λειτουργεί προς ώρας η Τουρκία είναι διπλωματικός αλλά ταυτόχρονα διαρρέει ότι δεν έχει σταματήσει να κοιτά, πέραν των F-16, τα Eurofighter Typhoon.

Και μάλιστα η γείτων πιθανώς να υιοθετεί το μοντέλο της Αθήνας με τα μεταχειρισμένα Rafale. Δηλαδή οι συζητήσεις με το Λονδίνο αφορούν στην άμεση αγορά μεταχειρισμένων αεροσκαφών Eurofighter Typhoon.

Επτασφράγιστο μυστικό παραμένει το περιεχόμενο των συζητήσεων που έχουν γίνει και που έχουν φτάσει. Θα είναι της πρώτης γενιάς αεροσκάφη που αποδεσμεύει η Μ. Βρετανία; ή πρόκειται για τύπους μεταγενέστερους που είναι ικανοί να φέρουν και προηγμένα όπλα, παραμένει;

Στην περίπτωση που προχωρήσει η Τουρκία με το μοντέλο αγοράς των Eurofighter δείχνει και κάτι ακόμα. Ότι παραμένει πιστή στο δόγμα της Συμμαχίας και δεν την εγκαταλείπει, οδεύοντας είτε προς έναν τύπο ρωσικού αεροσκάφους, είτε προς ένα κινέζικο.

Η πιθανή αγορά των Eurofighter Typhoon μπορεί να θεωρηθεί μια λύση ανάγκης για την Τουρκία, εφόσον αυτή υλοποιηθεί. Και παράλληλα απ’ ότι τουλάχιστον αναφέρει ο Τύπος στην Τουρκία σκοπεύει να επενδύσει στο νέο, υποτιθέμενο 5ης γενιάς τουρκικό αεροσκάφος ΚΑΑΝ.

  • Το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει στην παρούσα στιγμή αλλά θα συνεχίζει να προβληματίζει την Τουρκία αφορά στους κινητήρες του νέου της μαχητικού. Οι συζητήσεις που γίνονται με τους Ουκρανούς για την κατασκευή κινητήρων βρίσκονται κι αυτοί στον αέρα από την στιγμή που δεν λέει να κοπάσει η εισβολή της Ρωσίας στο Ουκρανικό έδαφος.

Σε αυτό αναφέρθηκαν και πάλι Τούρκοι αναλυτές τονίζοντας όμως ότι το ΚΑΑΝ θα υπάρχει ως αεροσκάφος περίπου στο τέλος της δεκαετίας.

Πάντως ακόμη και στην περίπτωση που καμφθεί το «όχι» του Κογκρέσου, υπολογίζεται ότι αναβαθμισμένο στόλο 120 αεροσκαφών F-16 στο επίπεδο Viper η Τουρκία θα αποκτήσει περίπου την ίδια περίοδο.

Εκείνο που φαίνεται ως αποτέλεσμα του όλου σκηνικού, όπως διαμορφώνεται, είναι ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες εντείνουν την πίεσή τους προς την Τουρκία ώστε να επιστρέψει εξ ολοκλήρου στο δυτικό άρμα.

Επενδύουν δε στο προ των πυλών αεροπορικό αδιέξοδο στο οποίο περιέρχεται όλο και περισσότερο η Άγκυρα, με την αεροπορία της να βρίσκεται στο ναδίρ και με το βλέμμα της μονίμως στην αναβάθμιση του ελληνικού αεροπορικού στόλου.

https://hellasjournal.com/