Περπατήσαμε µαζί του στα στενά της Ξάνθης, όπου συχνά ακούγονταν κουβέντες στα τουρκικά. Καθίσαμε σε ένα καφενείο. Και συζητήσαμε για την κοινότητα που εκπροσωπεί. Για τους 40.000 Πομάκους, που προσπαθούσαν και προσπαθούν να βρουν τη δική τους ταυτότητα σαν μειονότητα μέσα στη μειονότητα. Ο Ιμάμ Αχμέτ είναι πρόεδρος του Πανελληνίου Συλλόγου Πομάκων και εκδότης της πομακικής εφημερίδας «Ζαγάλισα». Στη συζήτησή του με την «Κ» ξετυλίγονται οι διαχρονικές ελλείψεις του ελληνικού κράτους, που επέτρεψαν στην Τουρκία να διεισδύσει στην πομακική κοινότητα. Αλλά και οι εκλογικές ιδιαιτερότητες της Θράκης, που μόλις το τελευταίο διάστημα άρχισαν να απασχολούν πάλι την επικαιρότητα.
Η εκπαίδευση
«Η Τουρκία ισχυρίζεται πως υπάρχει μία μειονότητα, 130.000 πληθυσμού, και πως είναι τουρκική», λέει ο Ιμάμ Αχμέτ. «Εμένα που είμαι Πομάκος με υπολογίζει μαζί με τους αθίγγανους του Δροσερού, δηλαδή τους Ρομά. Η μειονότητα δεν αποτελείται μόνο από Πομάκους. Για την ελληνική και την τουρκική κυβέρνηση δεν υπάρχει η λέξη “Πομάκος”. Φοβούνται ακόμα και να την προφέρουν. Εγώ μέχρι σήμερα δεν άκουσα από κανένα νομάρχη, δήμαρχο, ή από κανένα υπουργό να αναφέρει τη λέξη “Πομάκος”, ενώ μερικές φορές αναφέρονται στα Πομακοχώρια αποφεύγοντας τη λέξη και λένε στην “ορεινή περιοχή”.
»Για μένα που είμαι Eλληνας πολίτης, είναι προσβλητικό όταν πηγαίνω στην Ευρώπη να με αποκαλούν μουσουλμάνο, γιατί υπάρχει ισλαμοφοβία και ξενοφοβία και αυτούς που ονομάζονται Χασάν, Χουσεΐν, Αχμέτ, Μεχμέτ τους αντιμετωπίζουν σαν να είναι Τούρκοι και δυνητικά επικίνδυνοι τρομοκράτες. Οπότε, δεν δέχομαι αυτό που λέει η ελληνική κυβέρνηση, για “μουσουλμανική μειονότητα”. Δεν υπάρχει “μουσουλμανική μειονότητα”. Είμαστε Eλληνες πολίτες, Πομάκοι στην καταγωγή, μουσουλμάνοι, αλλά δεν είμαστε το ίδιο με τους αθίγγανους οι οποίοι δεν είναι μουσουλμάνοι, όπως αντίστοιχα και με τους Πομάκους στα ορεινά της Δράμας και των Σερρών, με τους οποίους μιλάμε την ίδια γλώσσα αλλά είναι χριστιανοί. Οπότε δεν πρέπει να μας χωρίζουν και να λένε Eλληνες χριστιανοί και μη Eλληνες».
Oπως αναφέρει ο Ιμάμ, «οι Τούρκοι τα 500 χρόνια σκλαβιάς δεν κατάφεραν να μας κάνουν Τούρκους. Τις τελευταίες δύο δεκαετίες προσπαθούν να μας κάνουν Τούρκους. Εχουν επενδύσει σε αυτόν τον τομέα, δηλαδή ότι δεν υπάρχουν πομακικά χωριά και μας υπολογίζουν μαζί με τους τουρκογενείς από τον κάμπο της Ξάνθης, τους οποίους ονομάζω λοιπούς μουσουλμάνους.
»Αυτή τη στιγμή η κυβέρνηση εφαρμόζει την πολιτική της με τη λογική της “μουσουλμανικής μειονότητας”. Καθώς δεν υπάρχει μουσουλμανική γλώσσα αναγκάζουν το μουσουλμανόπαιδο, από την πρώτη μέρα στο σχολείο, να μαθαίνει ως μητρική γλώσσα την τουρκική και την ελληνική σαν κοινή γλώσσα, δηλαδή ως γλώσσα του χώρου στον οποίο ζει.
»Εγώ έκανα 21 χρόνια δάσκαλος και το ελληνικό κράτος με υποχρέωνε να διδάξω τα τουρκικά και να μην τους διδάσκω τα πομακικά. Οι πολιτικοί ισχυρίζονται ότι η γλώσσα της μειονότητας πρέπει να είναι δίγλωσση, ελληνική και τουρκική. Εμείς όμως, οι Πομάκοι, μιλούμε τα πομακικά, η γλώσσα μας είναι τα πομακικά. Εξ ου και ο σύλλογος των Πομάκων ιδρύθηκε για να αναχαιτίσουμε την τουρκοποίηση, την αφομοίωση των Πομάκων από τους Τούρκους. Σε καμία περίπτωση δεν είμαστε Τούρκοι.
»Δυστυχώς, οι 40.000 Πομάκοι και τα παιδιά τους που πηγαίνουν στο σχολείο και μαθαίνουν τα τουρκικά έχουν αρχίσει να νιώθουν Τούρκοι. Επίσης, επί δεκαετίες δεν υπήρχε ελληνική τηλεόραση στον ορεινό όγκο και έβλεπαν με δορυφορικά πιάτα μόνο τα τουρκικά κανάλια. Επιπλέον, το τουρκικό προξενείο της Κομοτηνής, η Τουρκία δηλαδή, έχει ανοίξει φροντιστήρια με την επωνυμία “Kuran Kursu”, δηλαδή φροντιστήρια εκμάθησης του Κορανίου, διότι στα μειονοτικά σχολεία δεν διδάσκεται το Κοράνιο. Επιπρόσθετα, το προξενείο έχει διορίσει στα πομακικά χωριά Τούρκους δασκάλους να κάνουν, δήθεν, φροντιστήρια και σε κάθε τζαμί που λειτουργεί έχουν ιερέα Τούρκο, δηλαδή άτομα που έχουν σπουδάσει στην Τουρκία. Ενα από τα λάθη της Ελλάδας είναι πως δεν ίδρυσε μουσουλμανικές ιερατικές σχολές όπως η Βουλγαρία και η Σερβία».
(Αναρτήθηκε στην Efenpress, από τον Στρατηγό κ. Αθαν. Καραντζίκο)