Λόγω των τακτικών που ακολουθούνται στις σύγχρονες στρατιωτικές επιχειρήσεις, τα τελευταία χρόνια πραγματοποιήθηκαν πυρετώδεις μελέτες για να καταστήσουν τα μαχητικά αεροσκάφη νέας γενιάς αόρατα, ή να εμφανιστούν σε πολύ μικρά μεγέθη στα συστήματα ραντάρ του εχθρού
Είναι γνωστό ότι σημαντικότατο ρόλο στην ανάπτυξη ενός σύγχρονου αεροσκάφους με χαρακτηριστικά stealth. παίζει η δυνατότητα απόκρυψης του ίχνους του από τα εχθρικά ραντάρ, γεγονός που αποτελεί συνισταμένη πολλών παραγόντων, με το βάψιμο αυτού με ειδική βαφή χαμηλής ορατότητας να θεωρείται ως ένας εκ των σημαντικότερων.
Σε αυτό το στάδιο φαίνεται σύμφωνα με άρθρο τουρκικού ΜΜΕ, να έχει φθάσει η τουρκική πολεμική βιομηχανία αναφορικά με την βαφή χαμηλής ορατότητας (RAM) που αναπτύχθηκε για το μαχητικό αεροσκάφος KAAN όπου αναφέρονται μεταξύ άλλων τα παρακάτω:
" Η βαφή (RAM) βρίσκεται σε επίπεδο επιτυχίας της τάξεως του 97%. Η βαφή RAM θα μειώσει την ορατότητα του αεροσκάφους στο ραντάρ.
Αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Μάχης Αεροσκάφους (MMU), ενώ το μαχητικό αεροσκάφος 5ης γενιάς KAAN προετοιμάζεται για την πρώτη του δοκιμή πτήσης.
Η εν λόγω βαφή αναπτύχθηκε στις εγκαταστάσεις της TAI.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που ελήφθησαν, οι μελέτες συνεχίζουν να αυξάνουν αυτό το ποσοστό και να χρησιμοποιούν αυτό το χρώμα σε άλλα προϊόντα από την TAI.
Η TAI ξεκίνησε επίσης τις δραστηριότητές της για να παρέχει την απορρόφηση της εκπεμπόμενης ακτινοβολίας βάσει της τεχνολογίας βαφής της και σε άλλους τύπους υλικών που χρησιμοποιούνται.
Η βαφή χαμηλής ορατότητας διαθέτει τεχνολογία απόσβεσης υλικού έναντι ραντάρ για τη μείωση της ηλεκτρομαγνητικής διαπερατότητας. Είναι μια τεχνολογία που χρησιμοποιείται σε αεροσκάφη νέας γενιάς που επιτρέπει στις πλατφόρμες να μην εντοπίζονται από τα ραντάρ ή να φαίνονται πολύ μικρές. Αυτή η τεχνολογία βαφής χρησιμοποιείται στα κορυφαία αεροσκάφη στον κόσμο.
Η ανάγκη για υλικά χαμηλής ορατότητας
Λόγω των στρατηγικών που ακολουθούνται στις σύγχρονες στρατιωτικές επιχειρήσεις, τα τελευταία χρόνια πραγματοποιήθηκαν πυρετώδεις μελέτες για να καταστήσουν τα μαχητικά αεροσκάφη νέας γενιάς αόρατα, ή να εμφανιστούν σε πολύ μικρά μεγέθη στα συστήματα ραντάρ του εχθρού.
Αναπτύσσονται τεχνολογίες για να εμποδίζουν τα σήματα που στέλνουν οι κεραίες από επίγεια συστήματα ραντάρ να χτυπήσουν το αεροσκάφος και να μεταδοθούν πίσω στην κεραία.
Χάρη σε αυτές τις τεχνολογίες, χωρίς τα σήματα να επιστρέφουν στην κεραία, ο εχθρός δεν μπορεί να καθορίσει τη θέση και τη γεωμετρία του αεροσκάφους.
Η χώρα στην οποία ανήκει το αεροσκάφος αποκτά μεγάλο πλεονέκτημα στο περιβάλλον μάχης με αυτές τις τεχνολογίες υλικού.
Η πλατφόρμα χαμηλής ορατότητας απορροφά σήματα μέσω της επιφάνειάς της. Τα σήματα επιστρέφουν στην πηγή τους με λίγη ενέργεια ή δεν μπορούν να επιστρέψουν καθόλου. Αυτή η απορρόφηση διασφαλίζει ότι το αεροσκάφος δεν μπορεί να θεωρηθεί ως στόχος ή να χτυπηθεί ως απειλή.
Με την ανεπτυγμένη τεχνολογία βαφής, η TAI διαθέτει πλέον τον τρόπο να απορροφούνται σήματα αέρος και εδάφους στις επιφάνειες του μαχητικού αεροσκάφους 5ης γενιάς KAAN και στη συνέχεια στις επιφάνειες άλλων εναέριων μέσων.
Η Ελληνική αεροπορική υπεροχή
Τα Ελληνικά F-16 Viper, RAFALE στην παρούσα φάση και μελλοντικά τα F-35 από το 2028 και μετά, λειτουργώντας ως αιχμή του δόρατος, δεν αφήνουν περιθώρια αμφισβήτησης της αεροπορικής υπεροχής μας σε Αιγαίο και ΝΑ Μεσόγειο, απέναντι σε μία τουρκική πολεμική αεροπορία γερασμένη, η οποία επιχειρεί με εγχώρια προγράμματα εμφανώς υποδεέστερα από αυτά των ΗΠΑ, να αναβαθμίσει τα F-16 της.
Ωστόσο η Τουρκία φιλοδοξεί μέσα στην επόμενη διετία να αναπτύξει το μη επανδρωμένο μαχητικό αεροσκάφος Kızılelma, καθώς και το UCAV TB-3 Bayraktar το οποίο θα ενεργεί από το TCG Anadolu, ενώ την Πέμπτη 16 Μαρτίου 2023, το Εθνικό Αεροσκάφος Μάχης KAAN θέτοντας σε λειτουργία τους δικούς του κινητήρες βγήκε στον διάδρομο για λίγο, ολοκληρώνοντας έτσι με επιτυχία την πρώτη του δοκιμή taxi.
Επισημαίνεται τέλος ότι παραγωγή 3 πρωτοτύπων MMU Block 0 σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2026, ενώ από το 2029, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η τουρκική αμυντική βιομηχανία στοχεύει να ξεκινήσει τις παραγωγικές δραστηριότητες της διαμόρφωσης MMU Block I και να παραδώσει 10 MMU Block IA/C στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία .