Το ζήτημα αναφέρθηκε εκ νέου λόγω της επικείμενης παραλαβής δύο ακόμα γαλλικών μαχητικών αυτήν την Εβδομάδα
Θέμα προέκυψε από δημοσίευμα του ελληνικού τύπου ( εφημερίδα ΝΕΑ της Κυριακής) σχετικά με την μη κατασκευή κατάλληλων υποστέγων για μαχητικά αεροσκάφη Rafale F3R.
Η εφημερίδα επικαλούμενη “κύκλους της Πολεμικής Αεροπορίας”, αναφέρει ότι λόγω των προηγμένων ηλεκτρονικών των αεροσκαφών αυτού του τύπου, αυτά απαιτούν ειδικό υπόστεγο συντήρησης.
Το πρόβλημα έγκειται στα ηλεκτρονικά και ηλεκτροοπτικά συστήματα, εχθρός των οποίων είναι η υγρασία.
“Πληροφορίες, αναφέρουν ότι στην 114 ΠΜ έχουν ξεκινήσει κάποιες εργασίες ανακαίνισης στις κτιριακές υποδομές του συνεργείου κινητήρων, της αποθήκης υλικών και οπλισμού. Ομως, τα έργα είναι ακόμη στα... τσιμέντα και στα αλουμίνια, ενώ δεν πρόκειται για ευρείας κλίμακας αλλαγές”, αναφέρει η εφημερίδα.
Απάντηση από τον Αντιπτέραρχο Ιατρίδη στο θέμα των υποστέγων
Ο Αντιπτέραρχος ε.α Κ. Ιατρίδης μίλησε στην εκπομπή του δημοσιογράφου Κώστα Χαρδαβέλλα ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΕΙΣ και εξήγησε τα εξής:
"Τα αεροσκάφη όταν βρίσκονται στο έδαφος έχουν δύο σημεία που τοποθετούνται. Πρόκειται για τα καταφύγια (shetler) και τα υπόστεγα.
Το πρόβλημα για τα Rafale F3R, δύο εκ των οποίων θα παραλάβουμε Τετάρτη και Πέμπτη, αφορά τα υπόστεγα, τα οποία όντως είναι των δεκαετιών 1960-70.
Ο ίδιος επικαλούμενος εν ενεργεία Αξιωματικούς της 114 ΠΜ στην Τανάγρα τόνισε ότι "δεν υπάρχει καταρχήν πρόβλημα και με τα δύο υπό παραλαβή γαλλικά μαχητικά, αφού υπάρχουν ανάλογα σύγχρονα καταφύγια για να τα φιλοξενήσουν, χωρίς να κινδυνεύσουν τα ηλεκτρονικά τους συστήματα".
Όσο για τα υπόστεγα συντήρησης, ο Αντιπτέραρχος, ανέφερε επικαλούμενος γνώση του θέματος ( μίλησε με Αξιωματικούς της ΠΑ) ότι "οι εργασίες υλοποιούνται με ταχείς ρυθμούς, αναφέροντας ότι σε καμία περίπτωση δεν θα κινδυνεύσουν τα πανάκριβα γαλλικά μαχητικά, τα οποία έχει στην δύναμη της η Πολεμικής μας Αεροπορία".
Πρόκειται για ένα μαχητικό που έχει προκαλέσει πανικό και τρόμο στους Τούρκους, οι οποίοι για τον λόγο αυτόν, τοποθετούν ραντάρ AESA, στα μικρασιατικά παράλια.
Το Rafale F3R ήταν μια απροσδόκητη αγορά από την ελληνική αεροπορία και ήρθε ως άμεση απάντηση στην τουρκική επιθετικότητα, την άνοιξη του 2019 και το καλοκαίρι του 2020. Η Άγκυρα αρχικά προσπάθησε να πλημμυρίσει την Ελλάδα με μετανάστες και στη συνέχεια πυροδότησε μια περιορισμένη στρατιωτική σύγκρουση στο Αιγαίο.
Με 14 σκληρά σημεία, το Rafale F3R μπορεί να είναι αρκετά δυνατό. Μπορεί να φέρει έναν συνδυασμό διαφορετικών οπλικών συστημάτων, όπως τον πύραυλο αέρος-αέρος Mica IR/EM, τις κατευθυνόμενες με λέιζερ βόμβες GBU 12/16/24, τις κατευθυνόμενες με GPS βόμβες AASM, τους πυραύλους κρουζ SCALP EG και το Exocet AM39 Block 2 αντιπλοϊκό πύραυλο.
Αυτό που κάνει το Rafale F3R ένα τόσο θανατηφόρο μαχητικό αεροσκάφος, ωστόσο, είναι ο πύραυλος αέρος-αέρος μεγάλου βεληνεκούς Meteor. Αυτά τα πυρομαχικά εκτός οπτικού βεληνεκούς μπορούν να κλειδώσουν και να χτυπήσουν εχθρικά αεροσκάφη από εμβέλεια 90 μιλίων, επιτρέποντας στο Rafale F3R να καταρρίψει εχθρικά αεροσκάφη εκτός της εμβέλειας των όπλων του.
Εκτός από αυτά τα πυρομαχικά, το Rafale F3R διαθέτει πυροβόλο των 30 χλστ.
Υπενθυμίζουμε ότι παρά τον μεγάλο στόλο των μαχητικών αεροσκαφών της, η τουρκική Πολεμική Αεροπορία δεν τα πάει πολύ καλά. Μετά την απόπειρα πραξικοπήματος το 2016 που απέτυχε να ανατρέψει τον Ερντογάν, η τουρκική Πολεμική Αεροπορία έχασε μεγάλο αριθμό έμπειρων πιλότων και συντηρητών.
Επιπλέον, η δραματική επιδείνωση των σχέσεων με τις ΗΠΑ έχει κοστίσει ακριβά στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία, όσον αφορά τα ανταλλακτικά. Ως αποτέλεσμα, μόνο ένα μέρος από τα 292 μαχητικά αεροσκάφη είναι επιχειρησιακά. (Μερικά στοιχεία ανεβάζουν τον διαθέσιμο στόλο σε περίπου 150 μαχητικά αεροσκάφη, ή το 50% του συνόλου.)
Η τουρκική Πολεμική Αεροπορία, στρέφεται ολοένα και περισσότερο σε μη επανδρωμένα εναέρια συστήματα, κυρίως το TB2 Bayraktar , για να αναπληρώσει την έλλειψη διαθέσιμων μαχητικών αεροσκαφών.