Τα Super Puma υπηρετούν σχεδόν 25 χρόνια στην πολεμική αεροπορία και έχουν κριθεί αξιόπιστα για τις δυο κύριες αποστολές. Πηγή εικόνας: Hellasjournal |
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ//HELLAS JOURNAL
Έως και τέσσερις διαφορετικούς τύπους ελικοπτέρων για την επόμενη μέρα της έρευνας διάσωσης στο Αιγαίο ή τη Μεσόγειο, αλλά και της έρευνας διάσωσης μάχης, εξετάζει το αεροπορικό επιτελείο.
Πρόκεται για τα Black Hawk, με τα απάρτια που απαιτούν αυτού του είδους οι αποστολές, H225, το νεότερο δηλαδή Super Puma, το Α-139 με το χαμηλότερο κόστος ανά ώρα πτήσης και το Η-175 που συγκεντρώνει μικρότερες πιθανότητες…
Σύμφωνα με τα παραπάνω δεδομένα έχουμε ένα αμιγώς αμερικανικό στρατιωτικού τύπου ελικόπτερο που έχει δώσει τα διαπιστευτήριά του σε όλα τα σύγχρονα πεδία μαχών κι άλλα τρία ευρωπαϊκά πολιτικού τύπου τα οποία ωστόσο με την ανάλογη διαμόρφωση, εύκολα μετατρέπονται ώστε να υπηρετήσουν τις αποστολές για τις οποίες αγοράζονται.
- Βεβαίως το πρώτο ελικόπτερο, δηλαδή το Black Hawk που είναι εξ αρχής σχεδιασμένο με στρατιωτικές προδιαγραφές έχει αυξημένες δυνατότητες επιβιωσιμότητας σ’ ένα δύσκολο πεδίο, ιδίως στην περίπτωση που απαιτηθεί αποστολή CSAR (Έρευνα- διάσωση μάχης).
O παράγων «μποφόρ» του Αιγαίου
Απέναντι στις αντιξοότητες που παρουσιάζει ο καιρός στο Αιγαίο, αλλιώς είναι η απογείωση με ένα ελικόπτερο στρατιωτικού τύπου κι αλλιώς με ένα πολιτικού λένε στρατιωτικές πηγές, αν και τα υφιστάμενα Super Puma που είναι πολιτικού τύπου έχουν αποδείξει ότι και με «7άρι» γεμάτο εφόσον απαιτείται, απογειώνονται και διεξάγουν την αποστολή τους.
Το που θα καταλήξει τελικά η πολεμική αεροπορία θα φανεί όταν ολοκληρωθούν οι μελέτες που κάνει η αρμόδια διεύθυνση εξοπλισμών στο αεροπορικό επιτελείο καθώς εξετάζονται όλες οι παράμετροι. Μάλιστα οι «μνηστήρες» σπεύδουν να καταθέσουν αναθεωρημένες προτάσεις, ειδικά μετά την είδηση για την αποστολή LOR προς τις ΗΠΑ για 35 συνολικά Black Hawk που θα καλύψουν τις ανάγκες της αεροπορίας στρατού και των ειδικών επιχειρήσεων.
Επιπλέον υπάρχει «θόρυβος» επειδή στο ελληνικό αίτημα για τα Black Hawk παραμένει το παράθυρο ανοιχτό για επιπλέον 24 ελικόπτερα στην περίπτωση που αποφασιστεί από την αεροπορία ν’ ακολουθήσει την ίδια οδό.
Αν ανασύρουμε πάντως από τη μνήμη μας την υπόθεση των πολύτιμων, όπως αποδείχτηκαν στον χρόνο Super Puma, θα δούμε ότι ορισμένα από εκείνο τον στόλο αγοράστηκαν με ευρωπαϊκά κονδύλια για να ενταχθούν στον αεροπορικό στόλο του Λιμενικού Σώματος για την έρευνα και διάσωση. Είναι αυτά που σήμερα πετούν φέροντας τα πορτοκαλί χρώματα στις πόρτες της ατράκτου. Τα λεγόμενα στην διαμόρφωση combat SAR Super Puma της πολεμικής αεροπορίας είναι εκείνα με το αμιγώς γκρι χρώμα.
Σε ό,τι αφορά τους άλλους τύπους που προτείνονται για τις κύριες αποστολές της πολεμικής αεροπορίας, το Α-139, το ιταλικό δικινητήριο ελικόπτερο συγκεντρώνει ιδιαίτερο ενδιαφέρον από το αεροπορικό επιτελείο. Είναι το ίδιο πτητικό μέσο που χρησιμοποιείται και από τις κυπριακές
δυνάμεις.
Τα βλέμματα βεβαίως «κλέβει» και το Η-225 που αποτελεί τη νεότερη γενιά των υφιστάμενων Super Puma, ένα ελικόπτερο που εδώ και περίπου 25 χρόνια έχει βγάλει ασπροπρόσωπη της πολεμική αεροπορία σε οποιαδήποτε αποστολή κι αν της ανατέθηκε. Όμως μπορεί ο συγκεκριμένος τύπος να κλέβει τα βλέμματα αλλά δεν συμβαίνει το ίδιο όταν όλα φτάνουν στο «δια ταύτα» της τιμής…
Το Η-175 προτείνεται και σε στρατιωτική διαμόρφωση, ικανό να φέρει οπλισμό μέχρι και πυραύλους. Πρόκειται για μέσο που έχει προταθεί και σε άλλους σύγχρονους στρατούς με ιδιαίτερες απαιτήσεις στις ειδικές επιχειρήσεις.