23.3.23

Απόφαση να προχωρήσουν χωρίς SSI τα F-35, την ώρα που μετά από έλεγχο η Ευρώπη δέχτηκε τα αντισταθμιστικά των F-16 Viper…

 


ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ//HELLAS JOURNAL

«Μαύρος καπνός» φαίνεται ότι προβάλλει από τη Λεωφόρο Μεσογείων και το υπουργείο Εθνικής Αμυνας μετά την σύσκεψη που έγινε με κύριο θέμα τα SSI για τα F-35.

Και ο «καπνός» αυτός απ΄ ό,τι δείχνει, καλύπτει τις υποδομές εντός της αεροπορικής βάσης που θα φιλοξενεί στο μέλλον τα stealth μαχητικά, καθώς επίσης και ό,τι άλλο απαιτείται για την άφιξη των F-35 και σχετίζεται με θέματα ασφάλειας.

Αν και υπάρχουν οι δεύτερες σκέψεις, διαχωρισμού των SSI υποδομών – βιομηχανικής εμπλοκής, όλες οι έως τώρα πληροφορίες συγκλίνουν στο γεγονός πως ούτε στο δεύτερο επίπεδο φαίνεται να ανάβει το «πράσινο φως».

Σε ό.τι αφορά το στρατιωτικό σκέλος, τις υποδομές δηλαδή εντός της αεροπορικής βάσης που θα έχουν το πιο σύγχρονο αεροσκάφος, αρμόδιες πηγές ξεκαθαρίζουν πως «το τι θα γίνει με τα SSI αποτελεί μια καθαρά πολιτική απόφαση». Και τονίζουν πως «σε ό,τι έχει να κάνει με τις μελλοντικές «φωλιές» των F-35 ή με τα μέτρα ασφαλείας που πρέπει ν’ αναπτυχθούν, έχουμε εμπειρία από το παρελθόν».

Σίγουρα οι κατασκευαστές γνωρίζουν πολλά κι έχουν στη διάθεσή τους όλα εκείνα τα μέσα που απαιτούνται για την πιστοποιημένη και ταχεία παράδοση του έργου. Από την άλλη πλευρά δεν είναι και λίγα τα έργα που κατασκευάστηκαν με επιβλέπουσα την Πολεμική Αεροπορία, ακόμη κι αν σε ορισμένα εξ αυτών υπήρξαν εμπλοκές με τους κατασκευαστές που είχαν αναλάβει το εκάστοτε έργο. 

Το μεγάλο ερωτηματικό είναι για το τι πρόκειται να γίνει και σε ποιο βαθμό με την αμυντική βιομηχανία, την στιγμή που βρίσκεται προ των πυλών η απάντηση στο ελληνικό αίτημα για τα 20+20 μαχητικά 5ης γενιάς. Μια εκ των σημαντικών εκκρεμοτήτων για την σύνταξη της απάντησης είναι η απόφαση της Αθήνας για τα SSI, που οι παλαιότεροι θα τα θυμούνται ως «αντισταθμιστικά ωφελήματα» και αν μέσα εκεί θα υπάρχει κι ένα σημαντικό κομμάτι που αφορά την ελληνική αμυντική βιομηχανία.

Η ελληνική πλευρά ζητά, με απλά λόγια, περισσότερη δουλειά για εταιρείες της χώρας μας, όχι μόνο στο πρόγραμμα των 20+20 «μπλε F-35», αλλά και για την διεθνή αγορά του stealth αεροσκάφους.

  • Το σκεπτικό που έχει αναπτύξει το υπουργείο Εθνικής άμυνας έχει να κάνει με την επιστροφή στην χώρα μας ποσοστού από το συνολικό ποσό που θα στοιχίσει το πρόγραμμα του F-35, για να τονωθεί με αυτό τον τρόπο η οικονομία, να δημιουργηθούν πολυετείς θέσεις εργασίας και βεβαίως να αποκτήσουμε ως «προίκα» την τεχνογνωσία 5ης γενιάς στην αμυντική βιομηχανία που επιχειρεί ν’ ανακάμψει, μέσω ορισμένων επενδύσεων και που είναι άκρως απαραίτητο να γίνουν.

Το «Security Supply Information» (SSI) προσφέρει από την πλευρά των Αμερικανών και της κατασκευάστριας εταιρείας Lockheed Martin, νέες υποδομές όπου θα φιλοξενηθούν από το 2028 και μετά τα «αόρατα» μαχητικά καθώς επίσης και υποκατασκευαστικό έργο για την αμυντική βιομηχανία, ανάμεσα σ’ αυτές τις εταιρείες και την ΕΑΒ, η οποία, παρά τα πολλά προβλήματα πέραν των εγκαταστάσεων, διαθέτει ανθρώπους με χιλιάδες ώρες εργασίας και εξειδίκευσης.

Πολιτική – στρατιωτική ηγεσία αλλά και άνθρωποι της αμυντικής βιομηχανίας φαίνεται πως «ζύγισαν» τις παραμέτρους αυτές κι ετοιμάζονται πλέον να δώσουν σαφείς απαντήσεις στους Αμερικανούς για την τύχη των SSI, τα οποία θα στοιχίσουν σχεδόν 500 εκ. επιπλέον κόστος.

Απάντηση της Ευρώπης για τα SSI

Τα SSI πάντως είναι μια υπόθεση που εκτός από την Ελλάδα, έχει απασχολήσει την Ευρώπη η οποία είναι εύλογο ότι υπερασπίζεται την Ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία. Μάλιστα προ ημερών σύμφωνα με πληροφορίες οι οποίες φτάνουν στην σελίδα μας από το Βέλγιο, υπήρξε απάντηση από τις Βρυξέλλες προς το υπουργείο Εθνικής άμυνας σ’ ότι έχει να κάνει με τα SSI των F-16 Viper.

Αν πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, τον Οκτώβριο του 2020 οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που παρακολουθούν την εφαρμογή των κανονισμών και των οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πεδίο των αμυντικών εξοπλισμών, ζήτησαν από τις ελληνικές αρχές διευκρινίσεις σχετικά με το πλαίσιο που πραγματοποιήθηκε το πρόγραμμα της αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 Viper και ειδικότερα τη Συμφωνία Ασφάλειας και Εφοδιασμού, δηλαδή τα SSI που είχαν προκύψει μεταξύ της Lockheed Martin και του υπουργείου Εθνικής άμυνας.

Η απάντηση είχε σταλεί στις αρχές του 2021 από την ελληνική πλευρά και η Ευρωπαϊκή επιτροπή, τον Ιούλιο του ίδιου έτους, επανήλθε ζητώντας περαιτέρω διευκρινίσεις για τα προγράμματα που περιλαμβάνονται στη συμφωνία για τα SSI και πώς καθένα από αυτά δικαιολογούν την προσφυγή στις εξαιρέσεις του άρθρου 346 της Συνθήκης Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στην απάντησή της η Αθήνα, συνέδεσε την αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16 και την υλοποίηση των προγραμμάτων της SSI με την εξυπηρέτηση ουσιωδών για τη χώρα συμφερόντων ασφάλειας και εφοδιασμού. 

Αυτή η επίκληση είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την προσφυγή στις διατάξεις του άρθρου 346 της Συνθήκης Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με το οποίο ουσιαστικά δεν εφαρμόζεται η Ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/81, δηλαδή του Ν.3978/11, που έχει καταργήσει ρητά την προνομιακή ενίσχυση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας και τα αντισταθμιστικά ωφελήματα.

Με την επιχειρηματολογία που είχε σταλεί το 2021 το υπουργείο Εθνικής άμυνας τεκμηρίωσε την ανάγκη ύπαρξης των SSI, ως μέτρο που συμβάλλει άμεσα στην προστασία του ουσιώδους συμφέροντος, καθώς με αυτήν παρέχεται η δυνατότητα να υλοποιηθεί το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 στην Ελλάδα, διασφαλίζοντας έτσι την απρόσκοπτη εξέλιξη του ακόμα και σε περιόδους έντασης.

Επίσης εγκαθιδρύεται και διατηρείται η απαραίτητη τεχνολογική βάση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας στον κρίσιμο τομέα εκσυγχρονισμού και υποστήριξης των F-16 Viper, με την ΕΑΒ να αποτελεί τον βασικό πυλώνα μια και  έχει τη δυνατότητα να υλοποιήσει το πρόγραμμα σύμφωνα με τις απαιτήσεις και τα κριτήρια του κατασκευαστή των αεροσκαφών. Εξασφαλίζεται δε η απρόσκοπτη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας που σχετίζεται με τα εκσυγχρονισμένα F-16, ειδικά σε περίοδο κρίσης ή πολέμου, και τέλος εξυπηρετείται η Εθνική αμυντική και βιομηχανική στρατηγική.

https://hellasjournal.com/