ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, Hellas Journal
Οι τελευταίες δηλώσεις του Τούρκου υπουργού Άμυνας Χουλουσί Ακάρ δεν άφησαν κανένα περιθώριο παρερμηνείας σε ό,τι έχει να κάνει τόσο με τα F-16, όσο και για τις διαχρονικές επιδιώξεις της Άγκυρας στις σχέσεις της με την Αθήνα.
Οι αιτιάσεις και οι διεκδικήσεις παραμένουν σαφώς και η γείτων θα τις επαναφέρει είτε πριν, είτε αμέσως μετά τις εκλογές της 14ης Μαΐου.
Κι αυτό παρά το γεγονός ότι το καθεστώς της Τουρκίας στο πλαίσιο της «διπλωματίας των σεισμών» επιχείρησε να δείξει ότι επιθυμεί να δημιουργηθεί ένα πλαίσιο νέου διαλόγου και ατζέντας με την Αθήνα, πέραν των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης.
Στην Αθήνα φυσικά κρατούν… πολύ μικρό καλάθι. Χαρακτηριστική είναι η πρόσφατη γραπτή ενημέρωση από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας που τοποθέτησε στη σωστή βάση τις όποιες συνομιλίες ακολουθήσουν, τουλάχιστον σε επίπεδο υπουργών Άμυνας.
Η συγκεκριμένη ενημέρωση,μετά την τηλεφωνική συνομιλία των Παναγιωτόπουλου και Ακάρ, κατέληγε: «Υπογραμμίστηκε η σημασία διατήρησης της επικοινωνίας και των συναντήσεων μεταξύ των δύο πλευρών, προκειμένου δημιουργηθεί κλίμα σταθερότητας και συνεργασίας, στη βάση του Διεθνούς των κανόνων καλής γειτονίας».
Από την άλλη πλευρά, το ζήτημα των F-16 είναι εκείνο που συνεχίζει να καίει την γειτονική χώρα η οποία διαπιστώνει εκ νέου την αμετακίνητη θέση του γερουσιαστή Ρόμπερτ Μενέντεζ και αντιλαμβάνεται ότι ακόμη και μετά την εκλογική διαδικασία της 14ης Μαΐου, τα Viper θα αποτελούν μια πολύ δύσκολη υπόθεση γι’ αυτούς. Ακόμη κι αν τη σκυτάλη λάβει ο Κιλιτσντάρογλου, εξέλιξη που ενδεχομένως θα ενετείνει την απόπειρα της Δύσης να επαναφέρει το νέο Τούρκο πρόεδρο εντός των κόλπων της.
Ανεξαρτήτως τι γίνεται στην πολιτική, για την TuAF τελειώνει ο χρόνος στην κλεψύδρα. Ζητούν σαράντα νέους ιπτάμενους, που καλούνται να δηλώσουν υποψήφιοι ως 19 Μαρτίου για να καλύψουν μέρος μόνον από τις ανάγκες που έχει η τουρκική αεροπορία οι οποίες δεν είναι λίγες. Τόσο για τα εναπομείναντα αξιόπλοα μαχητικά αλλά και για τα μεταγωγικά ειδικά τώρα που επί έναν μήνα μετά τον καταστρεπτικό σεισμό στη νοτιοανατολική Τουρκία οι ανάγκες δρομολογίων και μεταφοράς αυξάνονται διαρκώς.
- Χαρακτηριστικές είναι οι δημόσιες «ομολογίες» του Ταγίπ Ερντογάν αλλά και του Χουλουσί Ακάρ οι οποιες μαρτυρούν τα τεράστια προβλήματα της τουρκικής πολεμικής αεροπορίας σε επίπεδο στελέχωσης αεροσκαφών. Ενώ και οι διαθεσιμότητές τους «βυθίζονται» κάθε μέρα ολοένα και περισσότερο.
Και την ίδια ώρα, η ανησυχία στο επιτελείο αλλά και το προεδρικό Μέγαρο στην Άγκυρα εντείνεται ακόμη περισσότερο καθώς κάθε μήνα ενισχύονται οι στόλοι των Rafale και των F-16 Viper της Ελλάδας.
Εντός του Μαρτίου τα Viper που θα’ χει η 343 Μοίρα θα είναι οκτώ ενώ τα Rafale θα έχουν γίνει δώδεκα.
Ενώ, τέλος, ο ετήσιος προγραμματισμός των ασκήσεων εντός του ελληνικού FIR συνεχίζεται αδιάκοπα. Τα «γεράκια» της Πολεμικής Αεροπορίας και τα πολύπειρα πληρώματα των πολεμικών πλοίων κυριαρχούν στο ζωτικό χώρο ασκήσεων και ταυτόχρονα ευθύνης- υπεράσπισης, που δεν είναι άλλο από το Αρχιπέλαγος και τη Μεσόγειο.