Κάθε ώρα που περνάει από το τραγικό δυστύχημα στον Ευαγγελισμό Τεμπών πιστοποιείται ότι τελικά μπορεί τυπικά να ήταν ατύχημα, αλλά ουσιαστικά πρόκειται για έγκλημα και δεν είναι απλώς μια ακόμη τραγωδία στα Τέμπη.
Κόστισε τη ζωή σε δεκάδες επιβάτες στη σύγκρουση ενός επιβατικού τρένου που εκτελούσε το δρομολόγιο από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη, και ενός εμπορευματικού που κινείτο αντίθετα στην ίδια γραμμή καθώς η ελληνική πολιτεία και 7 κυβερνήσεις έχουν επιτρέψει στα τρένα να κινούνται τυφλά καθώς στην κεντρική γραμμή που διασχίζει τη χώρα δεν λειτουργεί η σήμανση και συστήματα τηλεμετρίας.
Έχουν δαπανηθεί πολλά δισεκατομμύρια τα τελευταία χρόνια, η γραμμή έγινε διπλή, οι χρόνοι μειώθηκαν αλλά παρέλειψαν το σημαντικότερο: Την ασφάλεια των επιβατών.
Δεν είναι δυνατόν, την εποχή που τα τρένα σε όλο τον κόσμο κινούνται με ταχύτητες 400 ή και 500 χιλιομέτρων την ώρα με πλήρη συστήματα αυτοματισμού, στη χώρα μας να επικρατούν συνθήκες χειρότερες και από αυτά των αρχών του 20ου αιώνα.
Και προφανώς υπήρξαν ανθρώπινα λάθη και παραλείψεις που θα επιμεριστούν από τους εμπειρογνώμονες και τη Δικαιοσύνη στο χρονικό διάστημα που θα ακολουθήσει. Αλλά δεν είναι δυνατόν, στην εποχή του ψηφιακού κράτους να εφαρμόζεται σύστημα τηλεματικής και στο τελευταίο λεωφορείο που κυκλοφορεί στους δρόμους της Αθήνας και να έχουν αφεθεί στην τύχη τους τα τρένα που μεταφέρουν εκατοντάδες επιβάτες.
Η σύλληψη του σταθμάρχη της Λάρισας είναι ένα πρώτο βήμα, αλλά ουσιαστικά η έρευνα πρέπει να φτάσει πολύ πίσω. Από την αρχή. Από τη στιγμή που, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, εδώ και τουλάχιστον 15 χρόνια, ίσως και περισσότερα, αδρανοποιήθηκαν τα συστήματα ελέγχου και οι φωτεινοί σηματοδότες.
Η επίκληση του λάθους είναι φυσιολογική σε ένα σύστημα που έχει μάθει να λειτουργεί εμπειρικά, αλλά ουσιαστικά αποτελεί τρομακτικό πρόβλημα.
Γιατί είναι έγκλημα να εμπιστεύεσαι – το 2023- την τύχη εκατοντάδων ανθρώπων σε έναν άνθρωπο που μπορεί εκείνη την ώρα να είναι αφηρημένος, να έχει προβλήματα, να πάθει καρδιακό επεισόδιο, να πάθει κόψιμο, να τσακώνεται με τη γυναίκα του…
Απλώς δεν επιτρέπεται να συμβαίνει. Όσο κι αν τον τιμωρήσεις το τεράστιο κακό έχει ήδη συμβεί…
Κανονικά δεν θα έπρεπε να κυκλοφορεί κανένα τρένο εδώ και πολλά χρόνια καθώς δεν υπάρχει κανενός είδους εγγύηση για την ασφάλεια των επιβατών.
Το να φτιάχνεις καινούργιες διπλές γραμμές και νέα τρένα δεν έχει κανένα νόημα αν δεν υπάρχει ασφάλεια για τους επιβάτες.
Μετά την πώληση του κομματιού του ΟΣΕ που αφορά το σιδηροδρομικό έργο έμεινε υπό κρατικό έλεγχο το κομμάτι των υποδομών και της συντήρησης.
Και τα δύο όμως είναι προβληματικά.
Από τη μια οι συρμοί δεν έπρεπε να κυκλοφορούν. Ιδιοκτήτες και μηχανοδηγοί δεν επιτρέπεται να δέχονται να κυκλοφορούν σε γραμμές που δεν πληρούν στοιχειώδεις συνθήκες ασφαλείας.
Και από την άλλοι, οι υπεύθυνοι του ΟΣΕ θα έπρεπε να έχουν φροντίσει να έχει λυθεί το βασικό πρόβλημα στη λειτουργία του τρένου.
Η δήλωση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του αρμόδιου υπουργού νωρίτερα ότι δεν θα κρυφτεί τίποτε και ότι δεν θα συμβεί ξανά στο μέλλον κάτι παρόμοιο είναι θετικές αρχικά αλλά προφανώς ανεπαρκείς.
Επί της θητείας 7 πρωθυπουργών της Ελληνικής Δημοκρατίας, από το 2000 υπάρχει μια τεράστια τρύπα για την οποία υπάρχει συλλογική ευθύνη. Προφανώς δεν φταίνε τυπικά όλοι το ίδιο, αλλά ουσιαστικά είναι ένοχοι. Και πολύ τυχεροί που η τραγωδία δεν συνέβη στη δική τους… βάρδια.
Προφανώς την ώρα της τραγωδίας προέχουν τα θύματα και οι οικογένειές τους. Όμως, επειδή το έργο το έχουμε δει αρκετές φορές στο παρελθόν είναι σαφές ότι πρέπει να υπάρξει ουσιαστική διερεύνηση και κυρίως να μην ξανακυκλοφορήσει κανένα τρένο στην Ελλάδα αν δεν υπάρχει πλήρης ασφάλεια.
Υ.Γ. Παρέλκει να αναλυθεί σήμερα ο λόγος για τον οποίο τα τρένα στην Ελλάδα βρίσκονται σε αυτή την κατάσταση: Απλώς αναφέρουμε με τυχαία σειρά τους υπεύθυνους: ΚΤΕΛ, νταλίκες, εργολάβοι εθνικών οδών, εργαζόμενοι στον ΟΣΕ, αεροπορικές εταιρείες. Και προφανώς πολιτικοί.
Απλώς να μην ξανασυμβεί…