ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΙΔΕΡΗΣ//HELLAS JOURNAL
Μεσ’ του Βοσπόρου τα στενά οι γείτονές μας πραγματοποίησαν αυτό που άργησε περίπου 17 χρόνια… Η πρώτη εν πλω δοκιμή του υποβρυχίου τύπου 214, ίδιο με τα Ελληνικά κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ, διαφημίζεται ήδη από το τουρκικό υπουργείο άμυνας…
Εν έτει 2022 το οποίο φτάνει προς το τέλος του, την στιγμή που τα Ελληνικά 214 κυριαρχούν στις θάλασσες του Αιγαίου και της Μεσογείου, οι γείτονές μας μαθαίνουν κατ’ ουσία πως το υποβρύχιο αλλάζει πορεία, πως στρίβει, πως καταδύεται, πως είναι τα λειτουργικά του συστήματα, τι σημαίνει το «μαγικό» που λέγεται αναερόβια πρόωση.
Και με σκωπτικό ύφος, στρατιωτικές πηγές που έχουν ζήσει πολλούς μήνες κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, σχολιάζουν πως «αν δεν ξέρετε κάτι, πείτε μας να βάλουμε ένα χεράκι», θυμίζοντας κατά μια έννοια το Ναύαρχο Κουντουριώτη και την αποστολή του σήματος για την παραχώρηση γαιάνθρακα, προς τον Τούρκο επικεφαλής του στόλου.
Μπορεί η Ελληνική διπλωματία να έχει γνωστοποιήσει προς τη Γερμανία (σ.σ. που πολύ πρόσφατα δείχνει σημάδια αλλαγής πλεύσης απέναντι στην Τουρκία) τις αναθεωρητικές τάσεις της Άγκυρας και τα προβλήματα που δημιουργεί στην περιοχή του Αιγαίου και της Μεσογείου. Μπορεί οι υπουργοί Εξωτερικών και Εθνικής άμυνας να είχαν ζητήσει από το Βερολίνο να βάλει φρένο στο συγκεκριμένο εξοπλιστικό πρόγραμμα της Τουρκίας. Από την πλευρά της η Γερμανία στηριζόμενη στις συμφωνίες που είχαν συναφθεί με τις ιδιωτικές αμυντικές εταιρείες, είχε δηλώσει πως δύσκολα μπορεί ν’ ανατραπεί αυτό το πρόγραμμα. Η παραγγελία των έξι υποβρυχίων για το Τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό είχε γίνει καιρό και ενώ η παράδοσή του προγραμματίζονταν για το 2020, αυτή καθυστέρησε μόλις…δυο χρόνια!
Βεβαίως έως οι Τούρκοι αντιληφθούν τι είναι το πρώτο υποβρύχιο τύπου 214 που έχουν στα χέρια τους η Ελλάδα θα έχει αναπτύξει ένα ιδιαίτερα μεγάλο πλέγμα αντιμέτρων απέναντι σε αυτή τη νέα απειλή.
Η αλήθεια είναι ότι για να μάθουν στο Πολεμικό Ναυτικό, που φημίζονται για τη ναυτοσύνη και τη ναυτική τέχνη, τα μυστικά των νεότερων υποβρυχίων του στόλου, απαιτήθηκε αρκετός χρόνος ο οποίος δεν ήταν λίγοι μήνες ή ένα έτος. Τα μυστικά που κρύβει κάθε 214 γίνονται κτήμα του πληρώματός του μόνο μέσα από την διαρκή εκπαίδευση, τριβή και επιχείρηση κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Το Πολεμικό Ναυτικό παρά την κρίση που πέρασε τα προηγούμενα χρόνια, παρά τις περικοπές, δεν έχει πολλάνα ζηλέψει από το Τουρκικό, κυρίως στο κομμάτι της τεχνογνωσίας και της ναυτοσύνης. Μπορεί να υπάρχουν σύγχρονα πολεμικά σκαριά, αλλά δίχως τη ναυτοσύνη, αυτά θα παραμένουν μόνο βάρκες, σχολιάζουν στρατιωτικές πηγές.
Προσπαθούν στις «καθυστερήσεις» να φτάσουν το Πολεμικό Ναυτικό
Πάντως ρεαλιστικά πρέπει να δούμε ότι η Τουρκία ανέγνωσε πολύ σωστά την αδυναμία της και η πρόταση του Τουρκικού Ναυτικού προς τον πρόεδρο της χώρας ήταν να εξοπλιστούν με τον ίδιο τύπο υποβρυχίου που κατέχει και υπερτερεί με αυτόν η Ελλάδα.
Το Τουρκικό ναυτικό επιδιώκει παράλληλα την υλοποίηση προγραμμάτων εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων τύπου 209, κλάσης PREVEZE.Το 2015 είχε ήδη ολοκληρωθεί η αναβάθμιση των επίσης τύπου 209, κλάσης DOGANAY. Σε αυτό περιλαμβάνονταν σύστημα ναυτιλίας, αδρανειακής πλοήγησης, σύστημα ηλεκτρονικών μέτρων υποστήριξης και σύστημα αντιμέτρων τορπιλών.
Και εκείνη η προσπάθεια θεωρείται μια απόπειρα να προσεγγίσουν την Ελληνική υπεροχή. Παράλληλα είχαν τροποποιήσει και τους τορπιλοσωλήνες τους για να μπορούν να βάλουν και με τορπίλες βαρέως τύπου MARK 48.
Υπολογίσιμοι μεν, άργησαν δε…
Αναμφισβήτητα όμως η Ελλάδα για μια και πλέον δεκαετία στάθηκε πολύ ισχυρός υποβρύχιος αντίπαλος για την Τουρκία. Και θα παραμείνει έτσι γι’ αρκετά χρόνια ακόμη, μέχρις ότου το πρώτο τουρκικό 214 κριθεί επιχειρησιακό και βεβαίως έως ότου η Τουρκία αποκτήσει τα έξι συνολικά υποβρύχια αυτού του τύπου.
Τα συμπεράσματα που βρήκαν το 2020 κατά την Ελληνοτουρκική κρίση, όχι μόνο από το Ελληνικό επιτελείο, ήταν πως τα 214 και το αναβαθμισμένο υποβρύχιο Ωκεανός ήταν ικανά να συντρίψουν ναυτικά την Τουρκία, την στιγμή μάλιστα που και τα ανθυποβρυχιακά συστήματα του Πολεμικού Ναυτικού- από φρεγάτες και πτητικά μέσα- είχαν αποκαλύψει τα τουρκικά «μαύρα πλοία».
Και σαφώς μέχρι να παραληφθούν τα τουρκικά υποβρύχια ας μην ξεχνάμε ότι στόχος είναι τα Ελληνικά ν’ αναβαθμιστούν και μάλιστα με βάσει συγκεκριμένες ανάγκες που έχουν εντοπιστεί πως χρειάζονται στον υποβρύχιο στόλο.
Η τεράστια εμπειρία που έχει αποκτηθεί, κάτι περισσότερο από 15 χρόνια χρήσης των υποβρυχίων 214, επιτρέπει να δημιουργηθεί το πλαίσιο των προτάσεων από τη Διοίκηση Υποβρυχίων προς την ηγεσία ώστε να προχωρήσει και το πρόγραμμα αναβάθμισης των νεότερων υποβρυχίων,. Όπως έχει επισημανθεί από την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού, στα σκαριά είναι και η απόκτηση καινούριων, όταν ολοκληρωθεί και η «ναυμαχία» των κορβετών.
Απαντήσεις όμως στο πεδίο, απέναντι στο υποβρύχιο μέλλον με τα τουρκικά 214, υπάρχουν. Η επένδυση και η υπεραξία των Αεροσκαφών Ναυτικής συνεργασίας(σ.σ. παρά τα προβλήματα που έχει αντιμετωπίσει το πρόγραμμα των P3BOrion) και η προσθήκη των ΜΗ- 60 Romeo, λένε Αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού, θα φανεί όταν θα φτάσουμε να έχουμε απέναντί μας, τα έξι υποβρύχια τύπου 214 της Τουρκίας, περίπου το 2026, που τότε από την μια πλευρά τα Ελληνικά από την άλλη τα Τουρκικά και στον αέρα οι κυνηγοί υποβρυχίων της χώρας μας. Και σε αυτό το σημείο υπενθυμίζονται και τα υπερσύγχρονα sonarτων Belh@rra,συν των μελλοντικών κορβετών που θ’ αποτελούν την διάταξη μάχης της επόμενης δεκαετίας (+) στο Αιγαίο και τη Μεσόγειο.