Τις επόμενες ημέρες δυο διθέσια F-16 Viper εγκαταλείπουν την ΕΑΒ και μετασταθμεύουν για πάντα στην φωλιά της 343 Μοίρας “Αστέρι”. Πηγή: Πολεμική Αεροπορία |
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, HELLAS JOURNAL
Η πλήρης εκμετάλλευση της εμβέλειας του πυραύλου ΑΙΜ-120 C5 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία στην φαρέτρα της είναι ένα από τα πρώτα στοιχεία τα οποία τοποθετούνται ψηλά στον εκπαιδευτικό φάκελο κάθε αεροπόρου της 343 Μοίρας «Αστέρι».
Ο «C5» θεωρείται ό,τι πιο προηγμένο υπάρχει αυτή τη στιγμή διαθέσιμο ως όπλο αέρος- αέρος για την ραχοκοκαλιά των F-16, σε ό,τι αφορά την εναέρια μάχη πέραν από τον οπτικό ορίζοντα.
Η νέα εποχή στον αεροπορικό στόλο, όπως σημειώνεται από τους χρήστες, φέρνει και οφέλη στον ήδη υπάρχοντα οπλισμό των αεροσκαφών που πλέον ξεπερνούν την 4,5 γενιά, πλησιάζοντας την εικόνα που βλέπει ένας ιπτάμενος της 5ης, δηλαδή του F-35.
Με «μοχλό» το ραντάρ AESA, λένε οι ίδιες πηγές, πέραν του γεγονότος πως βλέπουν πιο μακριά, έχουν ξεκάθαρη εικόνα, ποιος είναι φίλος, ποιος ο εχθρός, βάλλουν και μακρύτερα.
Η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει τρεις εκδόσεις της οικογένειας των AMRAAM, ανάμεσα σε αυτούς τον ΑΙΜ-120 C5. Όπως εξηγούν οι χρήστες, μέχρι τώρα δηλαδή με το ραντάρ μηχανικής σάρωσης, δεν ήταν δυνατή η μέγιστη εκμετάλλευση της εμβέλειας αυτού του πυραύλου, ενώ τώρα τα δεδομένα αλλάζουν και σε αυτό το πεδίο.
Με το ραντάρ μηχανικής σάρωσης υπάρχει συγκεκριμένη εμβέλεια αποκάλυψης του στόχου. Όμως η προηγμένη διαθέσιμη έκδοση του ΑΙΜ-120 ξεπερνάει σε βεληνεκές την εμβέλεια αποκάλυψης.
Άρα στην ουσία δεν μπορούσε ο ιπτάμενος να εκμεταλλευτεί το βεληνεκές του πυραύλου, γιατί το ραντάρ «καθυστερούσε», σε σχέση πάντα με το AESA, να εντοπίσει/ εγκλωβίσει τον στόχο.
Χάρις λοιπόν στο νέο ραντάρ που βλέπει πιο μακριά, ο ιπτάμενος μπορεί να εγκλωβίσει τον στόχο και να χτυπήσει σε πολύ μεγαλύτερη απόσταση εκμεταλλευόμενος πλήρως την εμβέλεια του βλήματος, κάτι που δεν ήταν εφικτό μέχρι τώρα.
Αυτό μεταφράζεται σε ένα ποιοτικό πλεονέκτημα με καταλυτική επίδραση στην εναέρια μάχη πέραν του οπτικού ορίζοντα.
Το πρώτο χτύπημα και η ανάθεση στόχου
Με άλλα λόγια το ραντάρ AESA δίνει το πλεονέκτημα του πρώτου χτυπήματος από την στιγμή που πρώτος ο ιπτάμενος με το Viper βλέπει τον εχθρό και βάλλει εναντίον του.
Τα δεδομένα αυτά ξεκαθαρίζουν που είναι ο αντίπαλος. Μεταφέρουν την αριθμητική του σύνθεση και την διάταξη μάχης που έχει.
Ο δε τρόπος που δίδεται η πληροφορία είναι τέτοιος που ο ιπτάμενος δεν χρειάζεται να ξοδέψει χρόνο για να αποσαφηνίσει την εικόνα τακτικής κατάστασης.
Και τότε δύναται να κάνει μέχρι και ανάθεση στόχου σε άλλα αεροσκάφη που βρίσκονται στον σχηματισμό, χωρίς καν να χρησιμοποιήσει φωνητική εντολή.
Από τον ΑΙΜ-120 C5, ακόμη παραπέρα…
Τα παραπάνω που αφορούν τον ΑΙΜ-120 C5, δεν σημαίνουν ότι το αεροπορικό Επιτελείο δεν πιέζει μέσω του υπουργείου Εθνικής άμυνας την Αμερικανική πλευρά να τοποθετηθούν στην Ελληνική πυριτιδαποθήκη ακόμη πιο προηγμένες εκδόσεις της ίδιας οικογένειας των AMRAAM, διότι όπως σημειώνεται δε νοούνται F-16 Viper ή τα μελλοντικά F-35A δίχως ιδιαίτερα προηγμένα όπλα, κάτι αντίστοιχο του Γαλλικού Meteor για τα RafaleF3R.
Στρατιωτικοί κύκλοι επισημαίνουν πως εκτός από σύγχρονα όπλα κρούσης για τα F-16 Viper, απαραίτητο είναι και το προηγμένο όπλο αέρος- αέρος το οποίο θα δημιουργεί τις συνθήκες απαγόρευσης έκνομων ενεργειών.
Πάντως το βέβαιο είναι πως με την πρώτη τετράδα Viper,η Σούδα και συγκεκριμένα η 343 Μοίρα «Αστέρι» γίνεται ολοένα και περισσότερο κάτι σαν ιπτάμενο «φροντιστήριο» για το νέο τύπο του F-16, το οποίο όπως σημειώνεται από τους ίδιους τους χρήστες, φέρνει μια τεράστια ανατροπή, την οποία ουδείς αντίπαλος μπορεί ν’ αντιληφθεί όσο και να μελετήσει τον τύπο.
Από την ΕΑΒ στην 343 τα F-16 Viper
Σε λίγες ημέρες όταν συμπληρωθούν οι οκτώ πτητικές ώρες εκμάθησης του Viper από τους αεροπόρους που θα πετάξουν με αυτά στην Κρήτη, τα νέα F-16 γίνονται τέσσερα. Και μάλιστα αυτά που θα φύγουν από την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία είναι δύο διθέσια.
Άρα τα πληρώματα της 343 Μοίρας «Αστέρι» θα ξεκινήσουν τα «εντατικά» μαθήματα πάνω στα F-16 Block 70 ή όπως έχουμε συνηθίσει να τ’ αποκαλούμε, «Viper».
Και από εκείνη τη στιγμή ο «ποταμός» των νέων πληροφοριών που δίνει το προηγμένο αεροσκάφος θα αρχίσει να γίνεται η καθημερινότητα των «γερακιών» της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ήδη έχουμε επισημάνει σε προγενέστερο άρθρο μας πως εκείνο που έχει εντυπωσιάζει τους ιπταμένους των πρώτων Viper είναι η πληθώρα των πληροφοριών οι οποίες απεικονίζονται τόσο στη νέα κεντρική οθόνη, στις άλλες δυο πολλαπλών χρήσεων αλλά και στην κάσκα του πιλότου.