ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ//HELLAS JOURNAL
Μαζί με τα Σαουδαραβικά F-15 να πετούν διαρκώς βόρεια και κυρίως νότια της Κρήτης, πάνω από την θάλασσα της Μεσογείου, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο των εξελίξεων λόγω των προκλήσεων της γείτονος, απογειώθηκαν όλα τα μαχητικά από τις δυο πολεμικές μοίρες που βρίσκονται στην 115 Πτέρυγα Μάχης.
Η 340 Μοίρα «Αλεπού» και 343 Μοίρα «Αστέρι» που διαθέτει ήδη τα δυο πρώτα F-16 Viper, δεν σταμάτησαν να εκπαιδεύονται σκληρά μαζί με τα «γεράκια της ερήμου». Αυτό ακριβώς σημείωσε και στην σύντομη ομιλία του ο προσκεκλημένος στην 115 Πτέρυγα Μάχης, Αρχηγός της Σαουδαραβικής Πολεμικής Αεροπορίας, General Turki binBandar, πως «ανταλλάξαμε τεχνικές, εκπαιδευμένοι σκληρά και γι’ αυτό η Σαουδική Αραβία,σας ευχαριστεί».
- Και την ώρα που στην αυλαία της διμερούς άσκησης Falcon Eye III Έλληνες και Σαουδάραβες έκαναν μικτές διελεύσεις από F-15 & F-16, το scramble στην Σούδα απογείωσε τα οπλισμένα αεροσκάφη για να αντιμετωπίσει τους Τούρκους εναέριους εισβολείς.
Επτά σκληρές αερομαχίες έγιναν στον ουρανό πάνω από το σύμπλεγμα του Καστελόριζου καθώς οι Τούρκοι ήθελαν να εισβάλουν μαζικά και να δοκιμάσουν γι’ ακόμη μια φορά τ’ αντανακλαστικά της Πολεμικής Αεροπορίας.
Και την στιγμή που οι αερομαχίες ήταν σε πλήρη εξέλιξη το πρώτο «γεράκι» της Πολεμικής Αεροπορίας, ο Αρχηγός ΓΕΑ τόνιζε πως «η Ελλάδα διαθέτει και ισχυρά όπλα και ισχυρές συμμαχίες, σημειώνοντας πως προφυλάσσουμε και θα προστατεύουμε κάθε κουκίδα πάνω στον χάρτη, κάθε βράχο της Ελληνικής επικράτειας.»
Νωρίτερα ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας δεν παρέλειψε ν’ αναφερθεί στην αξία των συμμαχιών αυτών που αναπτύσσει η Ελλάδα. «Μας δίνει τη δυνατότητα να στέλνουμε το μόνο μήνυμα που στέλνουμε εμείς, το μήνυμα της σταθερότητας και της ασφάλειας στην περιοχή» σημείωσε ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ από την 115 Πτέρυγα Μάχης.
Το άλμα προς την 5η γενιά…
Όμως στην 115 Πτέρυγα Μάχης, όσοι ήδη έχουν γευτεί τι σημαίνει η νέα «οχιά» για την 343 Μοίρα «Αστέρι» λένε ότι κάθονται σε κάτι άλλο από εκείνο που γνώριζαν και πως ο συγκεκριμένος τύπος του F-16 Block 72 αποτελεί ένα άλμα ουσίας προς την 5η γενιά των μαχητικών, δηλαδή το F-35.
Ο ενθουσιασμός που επικρατεί σε μηχανικούς και ιπταμένους για το νέο που έρχεται στην ραχοκοκαλιά του στόλου, δεν κρύβεται με ιπταμένους που ήδη πετούν με τα Viper να κάνουν λόγο για «διαστημόπλοιο» μπροστά σε ότι πετούν ως τώρα.
H εικόνα στο cockpit είναι δραματικά βελτιωμένη σε σχέση με το block 52 plus που σημαίνει ότι η τοποθέτηση της κεντρικής οθόνης, ανάμεσα από τα πόδια του ιπταμένου, αντικαθιστά μια σειρά αναλογικών οργάνων. Και δίνει μια μεγάλη επιφάνεια ψηφιακή, στην οποία απεικονίζεται ένας τεράστιος όγκος πληροφοριών που έως πρότινος ήταν αδύνατο να προβληθεί στις δυο μικρότερες οθόνες που διέθετε το F-16 στην standard έκδοσή του.
Ο εξελιγμένος υπολογιστής αποστολής, δίνει απίστευτες ταχύτητες επεξεργασίας του όγκου δεδομένων από διάφορους αισθητήρες, που παρουσιάζονται στις τρεις οθόνες του Viper και ταυτόχρονα εκτός του μεγάλου όγκου πληροφορίας, αυτός προβάλλεται με ιδιαίτερη νέα «συμβολογία» στις οθόνες.
Αυτό είναι το «νέο περιβάλλον εργασίας» για τον ιπτάμενο του F-16 Viper… Και ποιες πληροφορίες βλέπει χονδρικά ο αεροπόρος στο νέο περιβάλλον που του δίνει το Viper;
-Εικόνα από το ραντάρ.
-Εικόνα του ατρακτιδίου σκόπευσης.
-Κατάσταση φορτίου (τα όπλα που μεταφέρει)
-Πληροφορίες για συστήματα του αεροσκάφους
-Και την οθόνη τακτικής κατάστασης.
Τα προαναφερθέντα προβάλλονται σε μεγέθυνση και στην κεντρική οθόνη των περίπου 22 ιντσών. Η προβολή αυτή γίνεται σ’ ένα περιβάλλον που θυμίζει, αν θέλουμε να το εκλαϊκεύσουμε, τα γνωστά Windows.
Αύξηση φονικότητας…
Και έτσι δημιουργείται η διαφορετική εμπειρία πτήσης και ιδίως σε καταστάσεις μάχης αυτό σημαίνει αύξηση της φονικότητας της αεροπορικής πλατφόρμας, διότι ο ιπτάμενος μπορεί να επεξεργαστεί μεγάλο όγκο πληροφοριών και να βλέπει πολύ καλύτερα μπροστά του την τακτική κατάσταση, απ’ ότι στο παρελθόν.
Να θυμίσουμε πως τα δυο βασικά στοιχεία που αφορούν την αναβάθμιση των F-16 σε Viper είναι το ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης AESA και η ζεύξη δεδομένων μέσω του συστήματος Link 16.
Τα δυο αυτά συστήματα στην ουσία είναι που ανοίγουν έναν «ποταμό» νέων πληροφοριών και αυξάνουν περαιτέρω την φονικότητα της πλατφόρμας και των δυνατοτήτων που έχει ο πιλότος σε σχέση με το ραντάρ μηχανικής σάρωσης, τεχνολογίας δεκαετιών 1990- 2000 με το οποίο βεβαίως οι αεροπόροι συνεχίζουν να μάχονται καθημερινά στον ουρανό του Αρχιπελάγους.