Με «πρόσω» τις μηχανές της η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού παρέδωσε στα χέρια του Κυριάκου Μητσοτάκη δυο επιχειρησιακές αξιολογήσεις. Η μια είναι για τις κορβέτες και η δεύτερη για τον εκσυγχρονισμό Μέσης ζωής των φρεγατών ΜΕΚΟ.
Η Hellasjournal από τις 23 Ιουνίου είχε ενημερώσει τους αναγνώστες ότι η επιχειρησιακή αξιολόγηση των κορβετών ολοκληρώθηκε και πως στο Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο παρουσιάστηκαν οι τρεις που περνάνε στον «τελικό».
Γαλλία, με τις Gowind, Ιταλία, με τις Doha και Ολλανδία με τις Sigma είναι οι χώρες και οι τύποι των πλοίων που πέρασαν τον πήχη που είχαν βάλει οι επιχειρησιακοί Αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού.
Στην ιδιαίτερα σύντομη και περιεκτική ανάλυση του Α/ΓΕΝ, Αντιναυάρχου Στυλιανού Πετράκη παρουσιάστηκαν όλα εκείνα τα στοιχεία που συνηγόρησαν στην κατάταξη που έλαβαν οι τρεις κορβέτες.
Μάλιστα η στρατιωτική ηγεσία, παρουσία του υπουργού Εθνικής άμυνας ,σημείωσε απευθυνόμενη προς τον πρωθυπουργό πως όποιο πλοίο κι αν «κόψει το νήμα», στο Πολεμικό Ναυτικό θα είναι ιδιαίτερα ικανοποιημένοι καθώς και οι τρεις τύποι είναι καράβια που κάνουν για τον Ελληνικό στόλο.
Η Ιταλικές Doha είναι αυτές που προηγούνται στην αξιολόγηση αλλά και οι Γάλλοι έχουν πολλά ατού, με μεγαλύτερο αυτό της ομοιοτυπίας σε πολλά συστήματα με τις νέες φρεγάτες FDI που ήδη κατασκευάζονται στο ναυπηγείο του Λοριάν στην περιοχή της Βρετάνης. Οι Ολλανδοί ακόμη και στην τελική τους πρόταση δεν έχουν διαφοροποιηθεί ιδιαίτερα από την αρχική κι αυτό τους κατατάσσει τρίτους. Πάντως Γάλλοι και Ιταλοί ακόμη και τώρα κονταροχτυπιούνται, υποσχόμενοι πως θα φέρουν ακόμη πιο δελεαστικές προσφορές.
Ο προβληματισμός των ΜΕΚΟ
Η δεύτερη επιχειρησιακή αξιολόγηση ήταν διαφορετική από την πρώτη καθώς έχει να κάνει με τον εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής των υφιστάμενων φρεγατών ΜΕΚΟ, μια κίνηση που θα έπρεπε να γίνει αρκετά χρόνια νωρίτερα.
Πρόκειται για πρόγραμμα που αν τηρηθεί η σειρά προτεραιότητας των αναγκών, θα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα μιας και οι ΜΕΚΟ πρόκειται να σηκώσουν σημαντικό βάρος των εν πλω αναγκών, μαζί βεβαίως με τις εκσυγχρονισμένες φρεγάτες τύπου S οι οποίες απ’ ότι όλα δείχνουν δεν αποκλείεται να βρίσκονται εν υπηρεσία έως τα τέλη της δεκαετίας.
Σε αυτή την αξιολόγηση προηγείται η Γερμανική κοινοπραξία της KM-Thales Netherlands και αυτό όπως εξηγούν πηγές από το ναυτικό Επιτελείο, οι δυο άλλες προτάσεις- Αμερική & Γαλλία- δεν είναι τόσο δελεαστικές, ενώ το κυριότερο έχει να κάνει με το λιγότερο ρίσκο καθώς πρόκειται για την κατασκευάστρια εταιρεία.
Στο ναυτικό γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα ότι οι ΜΕΚΟ ναι μεν χρειάζονται, δεν παύει όμως ν’ αποτελεί ο εκσυγχρονισμός αυτός σε πλοία 30+ ετών ένα μεγάλο ρίσκο, διότι όσο «ανοίγεις» ένα σκαρί, τόσο θα βρίσκεις προβλήματα που από την μια δεν θα μπορείς ν’ αφήσει την εξέλιξή τους κι από την άλλη αυτά θ’ ανεβάζουν το κόστος.
Ο «κουμπαράς» του ΠΝ
Να θυμίσουμε ότι ο «κουμπαράς» του Πολεμικού Ναυτικού βρίσκεται στα 2 δις, για τις τέσσερις κορβέτες και για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ. Και εδώ έρχεται το μέγα ερώτημα, ότι μήπως το budget του Πολεμικού Ναυτικού πρέπει ν’ αυξηθεί μιας και τα δεδομένα μαρτυρούν ότι τα χρήματα δεν φτάνουν;
Οποιαδήποτε από τους τρεις τύπους κορβετών κι αν επιλεγεί, μαζί με τον οπλισμό και την εκπαίδευση των πληρωμάτων, το κόστος φτάνει περίπου στα 2,1.
Οι φρεγάτες ΜΕΚΟ απαιτούν περίπου 500 εκ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό τους.
Κατά συνέπεια είτε θα ληφθούν εκ νέου αποφάσεις τις φρεγάτες ΜΕΚΟ δηλαδή αν θα εκσυγχρονιστούν όλες ή δυο-τρεις από αυτές, είτε οι «μνηστήρες» θα δώσουν περαιτέρω καλύτερες τιμές, είτε τέλος θα παρθεί η απόφαση για την περαιτέρω οικονομική ενίσχυση στον εξοπλιστικό κουμπαρά του Πολεμικού Ναυτικού.
Πλέον η πολιτική ηγεσία και η κυβέρνηση είναι εκείνη που με βάσει το γεωπολιτικό κέρδος θα πει την τελευταία λέξη, με την οποία θα ολοκληρωθεί η «ναυμαχία» των μνηστήρων για τις κορβέτες.
Το δεύτερο μεγάλο ερώτημα που πλανάται αυτή τη στιγμή είναι το πότε θα έρθει η ώρα να ριφθεί ο κύβος ώστε το υπουργείο Εθνικής άμυνας ή ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοινώσουν τις νέες κορβέτες με τις οποίες θα ενισχυθεί σημαντικά ο Ελληνικός στόλος, ο οποίος ας το θυμίσουμε, έχει να εξασφαλίσει νέο υλικό αρκετές δεκαετίες και με την καθημερινή μάχη των πληρωμάτων, τα πλοία είναι αξιόπλοα και μάχιμα.