4.7.22

Βερύκιος: Οι ΗΠΑ «ξεστοκάρουν» αμφίβια ηλικίας 50 ετών στην Ελλάδα - 300 εκατ. ο «πελάτης»

 

Τέταρτο εξοπλιστικό πρόγραμμα - αμφιλεγόμενης επιχειρησιακής σκοπιμότητας- αμερικανικής προέλευσης που θα ξεπεράσει τα 300 εκατομμύρια δολάρια, έρχεται σήμερα προς έγκριση στην Διαρκή Επιτροπή Εξοπλιστικών Προγραμμάτων της Βουλής, σύμφωνα με το ieidiseis.gr και τον Δήμο Βερύκιο.

Εν όψει των διαδοχικών επισκέψεων στις ΗΠΑ εντός του Ιουλίου , του αρχηγού ΓΕΕΘΑ και του υπουργού Άμυνας, η αρμόδια επιτροπή της Βουλής ενέκρινε την υλοποίηση του προγράμματος εκσυγχρονισμού των F-16 block 50, της πρόθεσης συμμετοχής στο πρόγραμμα των F-35 , της αγοράς μη επανδρωμένων ιπτάμενων οχημάτων UAV MQ9 και τώρα έρχεται προς έγκριση το πρόγραμμα των αμφιβίων οχημάτων AAV!

Το 1993 ο Γεράσιμος Αρσένης, όταν τον πίεζαν να προχωρήσει σε αγορές αμυντικού υλικού , εξερχόμενος από την Βίλα της Αγράμπελης είχε δηλώσει χαρακτηριστικά: « Όσο είμαι εγώ υπουργός Άμυνας δεν πρόκειται να αγοράσω γουρούνι στο σακί»!

Τριάντα χρόνια μετά η συγκεκριμένη φράση του Γεράσιμου Αρσένη είναι επίκαιρη όσο ποτέ άλλωστε, καθώς μόλις χτες έγινε γνωστό ότι η κυβέρνηση σπεύδει να αγοράσει από τις ΗΠΑ αμφίβια οχήματα παρωχημΩστόσο είναι γεγονός ότι οι Έλληνες πεζοναύτες ακόμη και σήμερα χρησιμοποιούν τις αποβατικές ακάτους (ΑΒΑΚ) , ένα μέσο ουσιαστικά του Β΄ παγκοσμίου πολέμου.

Το 2000 προέκυψε για πρώτη φορά η επιθυμία του ΓΕΣ για απόκτηση των συγκεκριμένων οχημάτων (AAV).

Εικοσιδύο (22) χρόνια μετά τα δεδομένα είναι εντελώς διαφορετικά:

  • Η σχεδίαση τους ξεκίνησε το 1967 και η παραγωγή τους το 1972. Επομένως εάν προχωρήσει η συγκεκριμένη προμήθεια οι Έλληνες πεζοναύτες θα τα έχουν στην διάθεση τους το λιγότερο σ´ ένα χρόνο και η επιχειρησιακή τους αξιοποίηση αναμένεται μετά από δύο χρόνια. Συμπερασματικά το 2024 θα αξιοποιηθούν αμφίβια τεθωρακισμένα οχήματα τεχνολογίας 60 ετών και ηλικίας 50-52 ετών.
  • Ο Διοικητής των Αμερικανών Πεζοναυτών Στρατηγός David Berger , ανέφερε πριν από ένα χρόνο, ότι τα συγκεκριμένα οχήματα (AAV-7) δεν θα χρησιμοποιούνται πλέον για αμφίβιες επιχειρήσεις, ούτε καν για ασκήσεις! Σε αυτό συνέβαλε και ένα τραγικό δυστύχημα με τέτοιο όχημα τον Ιούλιο του 2020 όπου έχασαν την ζωή τους 9 πεζοναύτες. Ο ίδιος στρατηγός επεσήμανε ότι το 76% της κίνησης των οχημάτων αυτών γίνεται στην ξηρά!
  • Τον Μάιο 2021 ο επιτελάρχης των πεζοναυτών Αντιστράτηγος Gregg Olsοn δήλωσε ότι το 54% των συγκεκριμένων οχημάτων έχουν καταγράψει αστοχίες όσο αφορά την υδατοστεγανότητα των θυρών τους, 18% εισροή νερού από τις θύρες εφοδιασμού ενώ 50% είχε ελλιπή φωτισμό εξόδου.
  • Στο μεταξύ άλλαξε το Αμερικανικό δόγμα καθόσον πλέον πριν την εκδήλωση αποβατικής ενέργειας προηγείται επίθεση με drones και πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς!
  • Τελικά η Αμερική αποφάσισε την διακοπή του προγράμματος και στράφηκε στην παραγωγή ενός συγχρόνου και πλέον ανθεκτικού οχήματος του ACV (Amphibious Combat Vehicle) με εκτιμώμενο κόστος 3-4,5 εκ δολ ανά όχημα.

Επιπλέον ακούγονται διάφορα προβλήματα ως προς την χρήση των AAV-7 από τα Ελληνικά αρματαγωγά, όπως:

  • Αμφισβητείται η αντοχή του καταπέλτη των αρματαγωγών καθ΄ όσον το άρμα ζυγίζει από μόνο του 29 τόνους που είναι πέρα της προδιαγραφής των συγκεκριμένων αρματαγωγών!
  • Οι διαστάσεις του AAV-7, σε πλάτος είναι οριακές για είσοδο / έξοδο του οχήματος εν πλώ και η κατάσταση γίνεται δυσμενέστερη όσο αυξάνει η θαλασσοταραχή!
  • Τα ελληνικά αρματαγωγά είναι πλέον ηλικίας 30 ετών!

Και εδώ γενάται το εύλογο ερώτημα μήπως η προμήθεια των γερασμένων και παρωχημένων αμερικανικών αμφιβίων AAV-7 , την επόμενη ημέρα οδηγήσουν σε αναγκαστική προμήθεια πλοίου αμφιβίων επιχειρήσεων με δεξαμενή τύπου «ΝΑΥΚΡΑΤΟΥΣΑ»;

Το πρόγραμμα που μεθοδεύεται να περάσει προς έγκριση από την Βουλή προβλέπει προμήθεια 76 τεθωρακισμένων – αμφίβιων οχημάτων AAV (Amphibious Assault Vehicle), εκ των οποίων 14 είναι σταθμού διοίκησης, τέσσερα περισυλλογής και τα υπόλοιπα 58 μεταφοράς προσωπικού. Κατά πληροφορίες το κόστος τους ανέρχεται σε 150 εκ. ευρώ ενώ είναι αδιευκρίνιστο το κόστος τυχόν επισκευών και βέβαιο ότι θα απαιτηθούν περί τα 20 εκ ευρώ για ανάπτυξη υποδομών εκπαίδευσης και φιλοξενίας των.

Σε αυτές τις περιπτώσεις έχει αποδειχθεί ότι γι να φθάσουν στην πλήρη επιχειρησιακή αξιοποίηση απαιτούνται αρκετά περισσότερα χρήματα. Ενδεικτικό πραγματικό κόστος έχουμε από την περίπτωση της Βραζιλίας η οποία τον Σεπτέμβριο του ’18 παρέλαβε 23 μεταχειρισμένα AAV-7 από την Αμερική έναντι 117,5 εκ δολ.

Όσον αφορά την τακτική χρήση του συγκεκριμένου αμφίβιου οχήματος για επιχειρήσεις στο Αιγαίο και υποστήριξη των νησιών μας, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι οι τακτικές αυτές είναι του προηγούμενου αιώνα. Το ζητούμενο είναι, πριν την έναρξη των εχθροπραξιών να έχει ενισχυθεί στρατιωτικά ένα νησί, οπότε δεν υπάρχει λόγος να χρησιμοποιηθούν αμφίβια οχήματα με όλες τις δυσκολίες που έχουν. Σε περίπτωση ανακατάληψης του νησιού δεν συνιστάται αμφίβιο όχημα που η δυνατότητα του σε ταχύτητα είναι μικρή (κάτω των 7 κόμβων το συγκεκριμένο) και είναι ιδιαίτερα ευάλωτο όταν κινείται προς εχθρική ακτή.

Επιπλέον πρέπει να ληφθεί υπόψη και η πολύωρη μετακίνηση των αργών πλέον αρματαγωγών από την ηπειρωτική χώρα στα νησιά (κατ΄ ελάχιστον 6 ώρες) άρα και την έγκαιρη ενεργοποίηση του αντιπάλου ή η εξουδετέρωση τους κατά την πολύωρη διαδρομή τους. Συμπερασματικά οι ειδικοί καταλήγουν στην απαραίτητη χρήση αεροπορικών μέσων όπως ελικόπτερα μεταφοράς προσωπικού.

Η Τουρκία από το 2017 με το όραμα κατασκευής του αεροπλανοφόρου ANADOLOU φρόντισε ώστε η Τουρκική εταιρεία FNSS Savunma να αναπτύξει ένα αμφίβιο επιθετικό όχημα! Όμως τα δεδομένα από την απέναντι πλευρά είναι διαφορετικά γιατί ορισμένα απο τα ελληνικά νησιά απέχουν ελάχιστα μίλια από τα τουρκικά παράλια και επομένως δεν απαιτείται χρήση πλοίου και άρα μπορούν να κινηθούν από την ξηρά απ΄ ευθείας προς την άλλη και η διαδρομή αυτή να διαρκέσει λιγότερο της μισής ώρας ! Επιπλέον για τέτοιες ενέργειες η Τουρκία έχει εξασφαλίσει μεγάλο αριθμό ελικοπτέρων S-70 και Cougar!

Είναι προφανές ότι η Ελλάδα λόγω «αδράνειας» ψωνίζει στρατιωτικό υλικό με μεγάλη καθυστέρηση με αποτέλεσμα να είναι απαξιωμένο τόσο από πλευράς τεχνολογίας αλλά και από τις σύγχρονες τακτικές.

https://www.pentapostagma.gr