Στην ιστοσελίδα της εφημερίδας Times of Israel δημοσιεύεται ανταπόκριση από την Κωνσταντινούπολη της Fulya Ozerkan με τίτλο «Η Τουρκία ονειρεύεται το “παράλογο” project ενός αγωγού φυσικού αερίου με το Ισραήλ».
Στον υπότιτλο αναφέρονται τα εξής: «Ο Ερντογάν επιθυμεί να υλοποιηθεί σχέδιο αποστολής ισραηλινού φυσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω Τουρκίας, την ώρα που η σύγκρουση στην Ουκρανία γεννά φόβους για τις ενεργειακές προμήθειες».
Ακολούθως επισημαίνονται τα κυριότερα σημεία της ανταπόκρισης:
Η Τουρκία εμφανίζεται έτοιμη να συνεργαστεί με το Ισραήλ έπειτα από χρόνια εχθρότητας, αναβιώνοντας ένα project μεταφοράς ισραηλινού φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, την ώρα που και η ίδια η Άγκυρα προσπαθεί να μειώσει την ενεργειακή της εξάρτηση από τη Ρωσία.
Ωστόσο, το εν λόγω project συναντά τον ισραηλινό σκεπτικισμό και, σύμφωνα με ειδικούς, μοιάζει «ουτοπικό», λόγω της υλικοτεχνικής πολυπλοκότητας και του υψηλού του κόστους.
Ο τούρκος Yπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου (Mevlut Cavusoglu) πρόκειται να επισκεφθεί το Ισραήλ αύριο, Τετάρτη. Ως φαίνεται, στο Ισραήλ θα αφιχθεί κι ο τούρκος Υπουργός Ενέργειεας, Φατίχ Ντονμέζ (Fatih Donmez), αν και δεν είναι ξεκάθαρο κατά πόσο θα συνοδεύει τον Cavusoglu.
Πάντως, σύμφωνα με γνώστες της κατάστασης, το ενδιαφέρον του Ισραήλ για ενεργειακή συνεργασία με την Τουρκία είναι ελάχιστο. (…) Ένας τέτοιος αγωγός θα έπρεπε να περάσει από διαφιλονικούμενες θαλάσσιες περιοχές στην Ανατολική Μεσόγειο, και το Ισραήλ δεν επιθυμεί σε καμία περίπτωση να βλάψει τις σχέσεις του με την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ε.Ε.
O επικεφαλής του Προγράμματος Ερευνών Εξωτερικής Πολιτικής για τη Μέση Ανατολή, κ. Aaron Stein, δε θεωρεί το έργο ενός τουρκο-ισραηλινού αγωγού υλοποιήσιμο.
«Η ιδέα επανέρχεται κάθε φορά που οι σχέσεις βελτιώνονται, όμως τα αναγκαία logistics είναι περίπλοκα και ακριβά». Σύμφωνα με αναφορές ΜΜΕ, το κόστος ενός έργου τέτοιου μεγέθους ενδέχεται να ανέρχεται σε 1,5 δις δολάρια.
To project ενός τουρκο- ισραηλινού αγωγού επανεμφανίστηκε στην ημερήσια διάταξη, αφότου οι ΗΠΑ απέσυραν (στις αρχές του έτους) τη στήριξή τους στο έργο του East Med για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Ισραήλ στην Ευρώπη μέσω Κύπρου και Ελλάδας. Η Άγκυρα θεωρεί, παρά τις προκλήσεις, περισσότερο εφικτό τον τουρκο- ισραηλινό αγωγό απ’ ότι τον East Med.
Την ίδια στιγμή, ως φθηνότερη επιλογή προβάλλεται η τεχνολογία υγροποιημένου φυσικού αερίου: «Η επιλογή δημιουργίας εγκαταστάσεων αποθήκευσης (τερματικών σταθμών LNG) είναι από πολιτικής και οικονομικής άποψης πολύ πιο εφικτή», καταλήγει ο κ. Stein.