Με αιχμή του δόρατος στην επιχειρησιακή αξιολόγηση, την τεχνολογία και την διαλειτουργικότητα με τις νέες Belh@rra, οι Ναύαρχοι δίνουν το δικό τους dead line στους «μνηστήρες» για ν’ ανοίξουν τα τελικά χαρτιά τους που αφορούν τις κορβέτες κι όχι μόνο γι’ αυτές.
Και μπορεί- δικαίως- όλα τα βλέμματα να στρέφονται αυτές τις ημέρες στην αεροπορική αιχμή της 5ης γενιάς και τα όσα ειπώθηκαν στις ΗΠΑ από τον πρωθυπουργό, ο οποίος τοποθέτησε την Ελλάδα στο κλειστό club των stealth αεροσκαφών, αλλά πίσω στο ναυτικό Επιτελείο τα μηνύματα που φτάνουν δείχνουν θετικά.
Βεβαίως έως ότου οι Ναύαρχοι λάβουν το τελικό πράσινο φως από την κυβέρνηση, δεν κρύβουν πως θα βρίσκονται σε αναμμένα κάρβουνα, διότι ο στόλος θέλει «χθες» έναν βαθύ εκσυγχρονισμό που θα τον κρατήσει ζωντανό για τα επόμενα 40 χρόνια.
- Οι τελευταίες πληροφορίες που φτάνουν στο ναυτικό Επιτελείο ομιλούν για θετικό νεύμα από την κυβέρνηση και για τις κορβέτες, διότι εφόσον το F-35 οδεύει από το 2028 και μετά, δεν μπλέκει με την εξασφαλισμένη χρηματοδότηση των κορβετών. Μάλιστα οι ίδιες πηγές σημείωναν πως οι πάντες δείχνουν πως αντιλαμβάνονται την ανάγκη για την ενίσχυση του στόλου η οποία δεν μπορεί ν’ αρκεστεί στις τρεις νέες ψηφιακές φρεγάτες και στην υπό προϋποθέσεις αναβάθμιση των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ.
Η απόφαση για τις τέσσερις φρεγάτες κλάσης «ΥΔΡΑ» μπορεί να δείχνει ειλημμένη και μάλιστα με άνωθεν απόφαση εντός κι εκτός Λ. Μεσογείων, όμως στο Πολεμικό Ναυτικό διατηρούν πολλές επιφυλάξεις ως γνώστες και χρήστες εδώ και 30 χρόνια.
Οι φόβοι και η άλλη όψη
Δυο από τις κυριότερες θα λέγαμε ενστάσεις είναι ο κίνδυνος όταν οι ΜΕΚΟ «ανοιχτούν» και φανούν οι πραγματικές ανάγκες, άρα έχουμε να κάνουμε με το λεγόμενο τεχνικό ρίσκο και παράλληλα υπάρχει το σύνθετο πρόβλημα των ναυπηγείων στο οποίο το Πολεμικό Ναυτικό συνυπολογίζει το χρονικό ρίσκο της αναβάθμισης.
Αυτά τα δυο κανείς δεν αποκλείει πως μεταφράζονται στο «πεδίο» της αναβάθμισης ως επιβάρυνση/εκτροχιασμό του προϋπολογισμού του προγράμματος εκσυγχρονισμού σ’ ένα budget σφιχτό.
Όμως επειδή το νόμισμα έχει πάντοτε δυο όψεις, το γεγονός της ετεροχρονισμένης ενδεχόμενης παράδοση των φρεγατών «Μ» από την Ολλανδία (2027+), είναι ένας από τους κύριους λόγους που το Πολεμικό Ναυτικό έστρεψε το πηδάλιό του ξανά προς τις τέσσερις Γερμανικές φρεγάτες και την αναβάθμισή τους.
Πάντως τα «διασταυρούμενα πυρά» από τους μνηστήρες των προγραμμάτων του ναυτικού δεν έχουν σταματήσει, τόσο για τις ΜΕΚΟ, όσο και για τις Κορβέτες καθώς όλοι θέλουν και αναζητούν τη δική τους θέση σ’ ένα από τα πλέον μάχιμα ναυτικά στην υφήλιο, το οποίο ετησίως γράφει χιλιάδες ναυτικά μίλια για Εθνικούς και Συμμαχικούς σκοπούς.
Τον Ιούνιο…κληρώνει!
Το ναυτικό Επιτελείο ετοιμάζεται εντός του επόμενου μήνα να παρουσιάσει στην κυβέρνηση τις προτάσεις που έχει στα χέρια του, τόσο για τις κορβέτες όσο και για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ. Και εκεί θ’ αναλυθούν εκτενώς όλες οι ενστάσεις και οι φόβοι που υπάρχουν από εκείνους που γνωρίζουν το ναυτικό όπλο και την κατάσταση των πλοίων.
Για τις τέσσερις φρεγάτες κλάσης «ΥΔΡΑ» οι Επιτελείς του ναυτικού έχουν στη διάθεσή τους την πρόταση των μνηστήρων. Και για τις ΜΕΚΟ το Πολεμικό Ναυτικό εστιάζει κατά τις διαπραγματεύσεις τόσο στο ρίσκο αλλά και στον χρόνο υλοποίησης του προγράμματος, δεδομένων των συνθηκών και με τα ναυπηγεία.
Σ’ ότι έχει να κάνει με τις κορβέτες κομβικός παράγοντας για το Πολεμικό Ναυτικό είναι η ομοιογένεια των νέων φρεγατών και κορβετών. Γι’ αυτό τον λόγο στην κούρσα αυτή το προβάδισμα έχουν οι Γάλλοι οι οποίοι δείχνουν μεθοδικότητα και ταχύτητα καθώς η πρώτη δική τους Belh@rra έπεσε στο νερό όπου εκεί θα συνεχιστούν για τα επόμενα χρόνια οι εργασίες.
Ψηλά στην αξιολόγηση παραμένει η αξιοπιστία των Ολλανδών με τις Sigma 10514 και ακολουθούν οι Ιταλοί με τις μεγαλύτερες και πιο ακριβές Doha. Στην λίστα των κορβετών παραμένουν οι Άγγλοι με την φρεγάτα Arrowhead η οποία προτείνεται αυτή τη φορά με όπλα κορβέτας και τέλος η πρόταση που έχουν υποβάλλει Ισραηλινοί και Γερμανοί μαζί για την Sa’ar 6.
https://hellasjournal.com/