Ουπουργός Εσωτερικών του Πακιστάν Σεΐχης Ρασίντ Άχμεντ δήλωσε πρόσφατα ότι η χώρα πρόκειται να αγοράσει 25 μαχητικά αεροσκάφη J-10C για να αντιμετωπίσει τα ινδικά αεροσκάφη Rafale.
Σύμφωνα με πληροφορίες αυτά πρόκειται να παρουσιαστούν κατά την παρέλαση για την Ημέρα του Πακιστάν στις 23 Μαρτίου.
Το ΝΑΤΟ αποκαλεί το J10C "Firebrand" , το οποίο είναι επίσης γνωστό ως "Vigorous Dragon", κατασκευάζεται από την Chengdu Aircraft Corporation (CAC) για την Κινεζική Πολεμική Αεροπορία.
Μπορεί να διεξάγει μάχες αέρος-αέρος συμπεριλαμβανομένων αποστολών κρούσης. Το Πακιστάν είχε ζητήσει να αγοράσει τα μαχητικά αεροσκάφη ήδη από το 2006. Οι διαπραγματεύσεις οδήγησαν τελικά στην αγορά 25 μαχητικών J-10C, όπως προαναφέραμε
Η Γαλλία από την άλλη πρόκειται να ολοκληρώσει την παραγγελία της για 36 αεροσκάφη Rafale στην Ινδία μέχρι τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους.
Το JF-17 αποτελεί πλέον τη ραχοκοκαλιά του PAF
Το Πακιστάν έχει αποκτήσει σημαντικό αριθμό αεροσκαφών JF-17, που αναπτύχθηκαν από κοινού με την Κίνα, για να αντικαταστήσουν τα γηρασμένα αεροσκάφη Mirage. Το Πακιστάν διαθέτει επί του παρόντος περίπου 100 JF-17 σε τέσσερις έως έξι μοίρες, σύμφωνα με το SIPRI.
Η έκθεση αναφέρει ότι το Ra'ad ALCM προορίζεται να παρέχει στα μαχητικά-βομβαρδιστικά του PAF μια πυρηνική ικανότητα προσβολής stand-off.
Έχει δοκιμαστεί πτήσεις επτά φορές από το 2007. Η τελευταία πτητική δοκιμή που αναφέρθηκε ήταν το 2016.
Μια βελτιωμένη έκδοση, το Ra'ad-II, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2017 και αναφέρεται ότι έχει αυτονομία 600 χιλιομέτρων.
Rafale
Eίναι γαλλικό μαχητικό αεροσκάφος 4ης+ γενιάς. Σχεδιάστηκε και κατασκευάζεται από την Dassault Aviation. Το αεροσκάφος είναι επιχειρησιακό με τη Γαλλική Πολεμική Αεροπορία και το Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό, σε ρόλους αεροπορικής υπεροχής και κρούσεως.
Το Rafale είναι δικινητήριο μαχητικό πολλαπλού ρόλου. Αυτό σημαίνει πως μπορεί να εκτελεί ταυτόχρονα αποστολές διαφορετικού τύπου, όπως εναέριας υπεροχής, κρούσης, αναγνώρισης κλπ. Φέρει συνδυασμό πτέρυγας τύπου Δέλτα και πτερυγίων ελιγμών (canards), κάτι που του δίνει εξαιρετική ευελιξία και παράλληλα διατηρεί τη σταθερότητα κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Μπορεί δε να απογειωθεί από μικρούς αεροδιαδρόμους της τάξης των 400 μέτρων, όπως επίσης και από αεροπλανοφόρα.
Αυτό καθίσταται δυνατό αλλάζοντας περίπου το 20% των μερών του αεροσκάφους με άλλα, υψηλότερης αντοχής, στο Rafale M.
Τα βασικά χαρακτηριστικά του Rafale ακολουθούν την πεπατημένη για τα σύγχρονα μαχητικά.
Καθοδηγούμενο από ένα σύστημα ελέγχου το οποίο χρησιμοποιεί την τεχνολογία fly-by-wire τριών ψηφιακών διαύλων και ενός αναλογικού, επιτρέπεται στο αεροσκάφος να είναι αεροδυναμικά ασταθές για να πετυχαίνει τη μέγιστη δυνατή ευελιξία (maneuverability).
Τα όρια επιταχύνσεων του αεροσκάφους είναι +9g/-3.2g.
Αν και χωρίς καθαρές βλέψεις να χαρακτηριστεί stealth, το Rafale έχει σχεδιαστεί από απόψεως σχήματος και υλικών κατασκευής ώστε να έχει όσο το δυνατόν χαμηλότερο ίχνος ραντάρ. Τμήμα της σχεδίασης αυτής αποτελεί το σύστημα αυτοπροστασίας και ηλεκτρονικού πολέμου SPECTRA της εταιρείας Thales.
Η κατηγοριοποίηση της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται ως άκρως απόρρητη και η άρνηση της Thales να επιτρέψει τη χρήση του σε άλλα αεροσκάφη, έχει προκαλέσει την ανάπτυξη φημολογίας ότι το σύστημα χρησιμοποιεί τεχνολογία ενεργής ακύρωσης για να εξουδετερώνει τα εισερχόμενα σήματα ραντάρ.
Σε συνέχεια του ηλεκτρονικού του εξοπλισμού, το αεροσκάφος φέρει το ραντάρ RBE2 της Thales, το οποίο είναι ικανό να ιχνηλατεί ταυτόχρονα πολλαπλούς στόχους στον αέρα. Παράλληλα μπορεί να δημιουργεί τρισδιάστατους χάρτες εδάφους για πλοήγηση ή στοχοποίηση σε πραγματικό χρόνο.
Επίσης, εάν απαιτείται από την αποστολή, το Rafale έχει την ικανότητα να ιχνηλατήσει ένα στόχο και να εξαπολύσει πύραυλο αέρος-αέρος χωρίς να χρειαστεί να αποκαλύψει τη θέση του, χάρη στο σύστημα OSF της Thales. Το συγκεκριμένο σύστημα είναι πλήρως ενσωματωμένο στο αεροσκάφος και λειτουργεί με τεχνολογία υπέρυθρης ακτινοβολίας.
Για τη διαχείριση των συστημάτων του, το Rafale χρησιμοποιεί ένα πλήρως "γυάλινο πιλοτήριο", με τρεις οθόνες πολλαπλών λειτουργιών (MFDs), ολογραφικό HUD καθώς και πλευρικό χειριστήριο HOTAS. Παρομοίως με το Eurofighter, υπάρχει η δυνατότητα φωνητικών εντολών (Direct Voice Input).
Για την πρόωσή του το Rafale χρησιμοποιεί δύο στροβιλοπροωθητήρες SCECMA M88-2 με μετάκαυση, με συνολική ωθητική δύναμη 150 kN.
Οπλισμός
Τα πρότυπα F3 Rafales είναι σε θέση να αναλάβουν πολλούς διαφορετικούς ρόλους αποστολής με μια σειρά εξοπλισμού, συγκεκριμένα αποστολές αεράμυνας/υπεροχής με πυραύλους αέρος-αέρος Mica IR και EM, και επιθέσεις εδάφους ακριβείας που χρησιμοποιούν συνήθως πυραύλους κρουζ SCALP EG και AASM Hammer air- πυραύλους προς την επιφάνεια.
Επιπλέον, οι αποστολές κατά της ναυσιπλοΐας θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν με τη χρήση του πυραύλου θαλάσσης skimming AM39 Exocet, ενώ οι αναγνωριστικές πτήσεις θα χρησιμοποιούσαν έναν συνδυασμό ενσωματωμένου εξοπλισμού και εξωτερικού εξοπλισμού αισθητήρων που βασίζεται σε pod.
Επιπλέον, το αεροσκάφος θα μπορούσε να πραγματοποιήσει πυρηνικά χτυπήματα όταν ήταν οπλισμένο με πυραύλους ASMP-A.
Το 2010, η Γαλλία παρήγγειλε πυραύλους MBDA Meteor πέραν της οπτικής εμβέλειας, οι οποίοι θα αυξήσουν σημαντικά την απόσταση στην οποία το Rafale μπορεί να εμπλέξει εναέριους στόχους όταν ο πύραυλος τεθεί σε υπηρεσία.
Το πρότυπο πρόγραμμα F4 ξεκίνησε στις 20 Μαρτίου 2017 από το γαλλικό υπουργείο Άμυνας.
Για συμβατότητα με οπλισμούς διαφορετικών τύπων και προέλευσης, το ενσωματωμένο σύστημα διαχείρισης καταστήματος του Rafale είναι συμβατό με το MIL-STD-1760, μια ηλεκτρική διεπαφή μεταξύ ενός αεροσκάφους και των αποθηκών μεταφοράς, απλοποιώντας έτσι την ενσωμάτωση πολλών από τα υπάρχοντα όπλα και εξοπλισμό τους.
Το Rafale είναι συνήθως εξοπλισμένο με 14 hardpoints (μόνο 13 στην έκδοση Rafale M), πέντε από τα οποία είναι κατάλληλα για βαρύ οπλισμό ή εξοπλισμό, όπως βοηθητικές δεξαμενές καυσίμου, και έχει μέγιστη χωρητικότητα εξωτερικού φορτίου εννέα τόνων.
Εκτός από τον παραπάνω εξοπλισμό, το Rafale φέρει το πυροβόλο GIAT 30 των 30 mm και μπορεί να εξοπλιστεί με μια σειρά από βόμβες καθοδήγησης με λέιζερ και πυρομαχικά επίγειας επίθεσης.
Σύμφωνα με τον Dassault, τα ενσωματωμένα συστήματα αποστολής του Rafale επιτρέπουν την επίγεια επίθεση και τις επιχειρήσεις μάχης αέρος-αέρος να εκτελούνται σε μία μόνο πτήση, με πολλές λειτουργίες ικανές για ταυτόχρονη εκτέλεση σε συνδυασμό με μια άλλη, αυξάνοντας την επιβίωση και την ευελιξία.
Η ικανότητα επίθεσης αέρος-εδάφους, αέρος-αέρος των Rafale
Με ανώτατο επιχειρησιακό όριο 50.000 ποδιών, το μαχητικό αεροσκάφος Rafale μπορεί να φτάσει σε μέγιστες ταχύτητες 750 κόμβων.
Μπορεί να πραγματοποιήσει τόσο επιθέσεις αέρος-εδάφους, όσο και επιθέσεις αέρος-αέρος και αναχαιτίσεις κατά την ίδια πτήση. Το τζετ είναι ικανό να εκτελεί πολλές ενέργειες ταυτόχρονα, όπως εκτόξευση βλημάτων αέρος-αέρος κατά τη διάρκεια μιας φάσης διείσδυσης σε πολύ χαμηλό υψόμετρο, δίνοντάς του εξαιρετική ικανότητα επιβίωσης.
Το σύστημα αποστολής του Rafale έχει τη δυνατότητα να ενσωματώσει μια ποικιλία υφιστάμενων και μελλοντικών οπλικών συστημάτων.
Rafale's METEOR, HAMMER & BVR
Το Rafale δύναται να φέρει πολλά οπλικά συστήματα όπως είπαμε ήδη, εκ των οποίων ιδιαίτερης μνείας χρήζουν τα εξής:
Το MICA NG , το οποίο θα έχει μεγαλύτερη εμβέλεια και πιο ικανούς αισθητήρες από την προηγούμενη έκδοση, ενώ μπορεί να εκτοξευθεί χωρίς να απαιτείται κλείδωμα του εχθρικού αεροσκάφους. Ο πύραυλος καθοδηγείται μέσω ενός συστήματος ζεύξης δεδομένων στη συγκεκριμένη περιοχή ενδιαφέροντος και ο πιλότος μπορεί να ενεργοποιήσει είτε τον υπέρυθρο είτε τον ανιχνευτή ραντάρ του πυραύλου για να πετύχει το κλείδωμα στο στόχο. Αυτό σημαίνει ότι ο αντίπαλος δεν θα λάβει έγκαιρη προειδοποίηση για την εισερχόμενη απειλή, αφού το κλείδωμα μπορεί να επιτευχθεί με εντελώς παθητικό τρόπο.
Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του Rafale στον πόλεμο αέρος-αέρος είναι ο πύραυλος MBDA Meteor, ο οποίος προσφέρει το μεγαλύτερο βεληνεκές στο δυτικό οπλοστάσιο, αλλά και τα υψηλότερα χαρακτηριστικά θνησιμότητας.
Το αεροσκάφος θα είναι επίσης πιστοποιημένο για κατευθυνόμενες βόμβες AASM 2.200 λιρών. Αυτές οι βόμβες είναι παρόμοιες με τις JDAM (Joint Direct Attack Munitions), αλλά με κινητήρα πρόωσης, που αυξάνει τη μέγιστη εμβέλειά τους στα 60 χιλιόμετρα περίπου, ανάλογα με το ύψος απελευθέρωσης..
Η συνολική χωρητικότητα εξωτερικού φορτίου του τζετ είναι περισσότερο από εννέα τόνους.
«Ως εκ τούτου, η Rafale μπορεί να σηκώσει το αντίστοιχο του άδειου βάρους της σε ωφέλιμα φορτία», σύμφωνα με την Dassault. Σύμφωνα με τους κατασκευαστές, η πιλοτική διεπαφή είναι πολύ εύκολη στη χρήση και βασίζεται σε μια εξαιρετικά ενσωματωμένη σουίτα εξοπλισμού που έχει δυνατότητες για βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες ενέργειες.
Η σχεδίαση του πιλοτηρίου δίνει ένα ευρύ οπτικό πεδίο μπροστά, και στις δύο πλευρές και στο πίσω μέρος.
Το Rafale αναπτύχθηκε στο Αφγανιστάν, το Ιράκ, τη Λιβύη, τη Συρία και το Μάλι.
Το Rafale είναι το πιο υπερσύγχρονο μαχητικό αεροσκάφος της Γαλλίας, ικανό να έχει ταχύτητες άνω των 2.000 χιλιομέτρων την ώρα (1.400 μίλια την ώρα), το οποίο έχει αναπτυχθεί στο Αφγανιστάν, το Ιράκ, τη Λιβύη, τη Συρία και το Μάλι.
J10C
Είναι ένα μονοκινητήριο, πολλαπλών ρόλων μαχητικό ικανό για λειτουργία παντός καιρού, διαμορφωμένο με πτερύγιο δέλτα και σχέδιο καναντέρ, με χειριστήρια πτήσης fly-by-wire και που παράγεται από την Chengdu Aircraft Corporation (CAC) για το People's Liberation Πολεμική Αεροπορία Στρατού (PLAAF).
Το J-10 έχει σχεδιαστεί κυρίως για μάχες αέρος-αέρος, αλλά μπορεί επίσης να εκτελέσει αποστολές κρούσης.
Το πιλοτήριο διαθέτει τρεις οθόνες πολλαπλών λειτουργιών υγρών κρυστάλλων (LCD) μαζί με μια κινεζική εξελιγμένη ολογραφική οθόνη head-up (HUD), τα οποία είναι όλα πλήρως συμβατά με ένα εγχώριο κινέζικο προηγμένο σκοπευτικό κράνους (HMS).
Ραντάρ
Σύμφωνα με στελέχη της Chengdu Aircraft Industry Corporation, το J-10 χρησιμοποιεί ένα ραντάρ πολλαπλών λειτουργιών ελέγχου πυρός σχεδιασμένο στην Κίνα. Το ραντάρ διαθέτει μηχανικά σαρωμένη κεραία επίπεδης διάταξης και είναι ικανό να παρακολουθεί 10 στόχους.
Για το J-10B, ο κώνος της μύτης έχει τροποποιηθεί για να φιλοξενήσει ένα ραντάρ ενεργού ραντάρ εναέριας διάταξης φάσης (AESA).
Σύμφωνα με τα κινεζικά κυβερνητικά μέσα, το AESA για το J-10B χρειάστηκε 8 χρόνια για να αναπτυχθεί, τελικά ολοκληρώθηκε το 2008, και ως εκ τούτου τα κινεζικά μαχητικά ραντάρ πέτυχαν ένα κβαντικό άλμα στο ότι πέρασε από μηχανικά σαρωμένη διάταξη επίπεδης σχισμής απευθείας στο AESA.
Όπλα και εξωτερικά φορτία
Όπλα και εξοπλισμός είναι τοποθετημένοι εξωτερικά σε 11 σκληρά σημεία, στα οποία μπορούν να προσαρτηθούν 5.600 κιλά (12.300 λίβρες) είτε πυραύλων και βομβών, δεξαμενές ρίψης που περιέχουν καύσιμα ή άλλος εξοπλισμός.
Οι πύραυλοι αέρος-αέρος που αναπτύσσονται μπορεί να περιλαμβάνουν πυραύλους αέρος-αέρος μικρού βεληνεκούς όπως οι PL-8 και PL-10 (στο J-10C), πυραύλους αέρος-αέρος κατευθυνόμενους από ραντάρ μεσαίου βεληνεκούς όπως οι PL-12 και PL-15 (στο J-10C), μη κατευθυνόμενα και κατευθυνόμενα πυρομαχικά ακριβείας όπως βόμβες με λέιζερ, πύραυλοι αέρος-εδάφους όπως KD-88, πύραυλοι κατά πλοίων όπως το YJ- 91A και πυραύλους αντιραντάρ όπως το YJ-91.
Ανάπτυξη
Τα πρώτα αεροσκάφη παραδόθηκαν στο 13ο Σύνταγμα Δοκιμών στις 23 Φεβρουαρίου 2003.
Το J-10C εισήλθε σε υπηρεσία μάχης τον Απρίλιο του 2018.
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Overall and BVR ratings
CATEGORY DASSAULT RAFALE CHENGDU J-10
BVR Rating 90% 75%
Armament 8.6/10 7.5/10
Technology 8.5/10 7.5/10
Avionics 8.4/10 8.0/10
Maneuverability 9.3/10 8.6/10
Rate of Climb max. 300 m/s – 60k ft/min max. 300 m/s – 60k ft/min
Thrust/Weight 1.13 1.08
Service Ceiling 17 km – 55k ft 18 km – 59k ft
Speed 2.00 Mach 2.00 Mach
Fuel Economy 0.70 km/l – 1.65 NM/gallon 0.76 km/l – 1.79 NM/gallon
Unit Cost 130.000.000 USD 35.000.000 USD
Overall Rating excellent very good
Από τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε γιατί οι Τούρκοι έχουν "αναστατωθεί" μετά την άφιξη των πρώτων 6 Rafale στη χώρα μας.