Ισχυρή υποψηφιότητα χαρακτήρισε ο Έλληνας υπουργός άμυνας τις Γαλλικές κορβέτες Gowind, μιλώντας στα ναυπηγεία της Λοριάν που είδε από κοντά τα πρώτα κομμάτια χάλυβα που θα “χτίζουν” την Ελληνική φρεγάτα Belh@rra. Πηγή εικόνας: Naval Group
Η «ισχυρή υποψηφιότητα» των Γαλλικών κορβετών, όπως εμφατικά είπε στην ομιλία του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος στα ναυπηγεία της Λοριάν για τις Gowind που είναι υποψήφιες στο bras de fer του δεύτερου μεγάλου προγράμματος προς την ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού, δεν ήταν απλώς μια έκφραση της στιγμής.
Στη συνέχεια βεβαίως ο υπουργός Εθνικής άμυνας ξεκαθάρισε ότι τίποτα δεν έχει αποφασιστεί προς το παρόν για το πρόγραμμα των κορβετών και βρισκόμαστε στην διαδικασία που αφορά την επιχειρησιακή αξιολόγηση από το ναυτικό Επιτελείο.
Πίσω όμως από αυτή τη δήλωση του κου. Παναγιωτόπουλου όπως επισημαίνουν κύκλοι του υπουργείου Εθνικής Άμυνας «διαβάζονται» τρία στοιχεία.
- Το πρώτο και βασικό είναι πως η Ελληνική πλευρά μέσω του πολιτικού προϊσταμένου των Ενόπλων Δυνάμεων αποστέλλει μήνυμα αφύπνισης προς τους «μνηστήρες», Ιταλούς και Ολλανδούς, να ολοκληρώσουν σύντομα τις νέες προτάσεις που επεξεργάζονται και να τις καταθέσουν στο ναυτικό Επιτελείο και τη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και Επενδύσεων ώστε να προχωρήσει περισσότερο η επιχειρησιακή κι όχι μόνο αξιολόγηση, μιας και η κλεψύδρα τελειώνει…
Οι Ολλανδοί έχουν δείξει στους Επιτελείς πως σύντομα θα επιχειρήσουν να «χτυπήσουν» την Γαλλική πρόταση που αφορά τη ναυπήγηση πέντε κορβετών αντί τεσσάρων, με κόστος τα 1,8 δις ευρώ.
«Το να δούμε κι άλλες προτάσεις μόνο καλό μπορούν να κάνουν, διότι με αυτό τον τρόπο αυξάνεται ο ανταγωνισμός και πιέζονται ακόμη περισσότερο τα κόστη. Και από την άλλη πλευρά οι «μνηστήρες» δείχνουν πως θέλουν να μπουν σ’ ένα ναυτικό ιδιαίτερα δραστήριο με πολυποίκιλες αποστολές που δεν είναι μόνο για Εθνικούς λόγους», ανέφερε στρατιωτική πηγή.
Η «κλειστή» σύσκεψη στο Μ. Μαξίμου
Το δεύτερο στοιχείο είναι αυτό που έχει εκφραστεί από το Πολεμικό Ναυτικό δια του Αρχηγού του, Αντιναυάρχου Στυλιανού Πετράκη, κατά την «κλειστή» σύσκεψη που είχε γίνει στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, όταν κλείδωσε η απόφαση για τις φρεγάτες Belh@rra.
Από τότε σύμφωνα με πληροφορίες ο Αρχηγός και ενώπιο του κου. Παναγιωτόπουλου, είχε εξηγήσει πρώτον πως οι υποψήφιες κορβέτες κάνουν για το Πολεμικό Ναυτικό (σ.σ. δεν υπήρχε τότε η Ιταλική υποψηφιότητα αλλά και αυτή περνά στα επιχειρησιακά στάνταρ αν και πιο ακριβή επιλογή από τις άλλες δυο) ενώ αν υπάρξει η επιλογή των Γαλλικών κορβετών, αυτό βοηθά σε πολλούς τομείς την οικονομία κλίμακος στο μέλλον (συντήρηση όπλων, τεχνογνωσία προσωπικού, εναλλαγές πληρωμάτων από Belh@rra σε Gowind και αντιστρόφως κ.τ.λ.).
- Ο πρωθυπουργός τόσο στο πρόσφατο μήνυμα του κατά την εορταστική περίοδο αλλά και την προ ολίγον ωρών σε τηλεοπτική του συνέντευξη γι’ ακόμη μια φορά υπερασπίστηκε τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί από την κυβέρνηση για την πλήρη ανανέωση των Ενόπλων Δυνάμεων.
Και μάλιστα ο Κυριάκος Μητσοτάκης που έχει στα χέρια του τις εισηγήσεις του Επιτελείου που αφορούν τη Νέα Δομή Δυνάμεων, γνωρίζει ότι μόνο το Πολεμικό Ναυτικό σε βάθος οκτώ ετών, δηλαδή έως το 2030, χρειάζεται επενδύσεις για την ανανέωση του στόλου που φτάνουν τα 10 δις ευρώ.
Το στοίχημα των ναυπηγείων και οι επιχειρησιακές ανάγκες
Το αν τελικά θα βρεθεί στα ναυπηγεία της Λοριάν ο Κυριάκος Μητσοτάκης ή αν οι τελικές υπογραφές των Belh@rra το αμέσως επόμενο διάστημα θα μπουν στο Ελληνικό έδαφος δεν έχει αποφασιστεί. Οι πληροφορίες που έχουμε είναι πως ο Γάλλος Α/ΓΕΝ, έχει επικοινωνήσει ήδη με τον Έλληνα ομόλογό του να του ευχηθεί ταχεία ανάρρωση από τον Covid-19 και να του εκφράσει την ανοιχτή πρόσκληση στα Γαλλικά ναυπηγεία το επόμενο διάστημα. Αν αυτό θα συμπέσει μ’ ένα ταξίδι του πρωθυπουργού στη Γαλλία παραμένει προς ώρας άγνωστο, όπως άγνωστο είναι το πότε θα υπάρξουν οι νέες ανακοινώσεις που αφορούν τις κορβέτες.
- Σ’ ότι αφορά το τρίτο στοιχείο είναι εκείνο της Ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένων και των ναυπηγείων. Μπορεί να γίνονται ορισμένες προσπάθειες να ξεδιαλύνει το θολό τοπίο στα ναυπηγεία της Ελευσίνας, παρ’ όλα αυτά η ομίχλη παραμένει και τα δεδομένα έως τώρα δεν επιτρέπουν ένα νέο ρίσκο με τις κορβέτες το οποίο κινδυνεύει να καταλήξει στο φιάσκο των πυραυλακάτων.
Με δεδομένο πως στα ναυπηγεία Σκαραμαγκά υπάρχει ιδιοκτησιακό καθεστώς οι συζητήσεις ήδη είναι σε εξέλιξη διότι όλοι οι «μνηστήρες» έχουν γνέψει θετικά πως μπορούν να κατασκευαστούν κορβέτες σε Ελληνικά ναυπηγεία και αυτό είναι ίσως το μέγα ζητούμενο από την κυβέρνηση, ενώ για το Πολεμικό Ναυτικό είναι η άμεση ενίσχυσή του αμιγώς με νέες ισχυρές μονάδες επιφανείας.
https://hellasjournal.com/