Η κορβέτα GoWind. |
Σε Παρίσι και Λοριάντ ο υπουργός Άμυνας στις 12 και 13 του μήνα όπου θα συναντηθεί και με τη Γαλλίδα ομόλογό του – Μαζί του και ο Αρχηγός ΓΕΝ, Αντιναύαρχος Στυλιανός Πετράκης – Σταθερό προβάδισμα της Naval Group και των Gowind στη ναυμαχία για τις κορβέτες .
Όπως έχουμε αναφέρει, στις 19 Ιανουαρίου προσγειώνονται στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα Βοιωτίας τα πρώτα έξι ελληνικά Rafale, έχοντας μάλιστα στο cockpit Έλληνες κυβερνήτες που εκπαιδεύτηκαν επί 10 μήνες στη Γαλλία. Επίσης, το τρίτο δεκαήμερο του μήνα αναμένεται να φτάσει στη Βουλή η σύμβαση των φρεγατών Belh@rra, που από το 2025 και μετά θα αποτελέσουν τις βασικές μονάδες κρούσης του ελληνικού Στόλου.
Ο πρωθυπουργός και στο πρωτοχρονιάτικο μήνυμά του τόνισε την ανάγκη ενίσχυσης της Εθνικής Άμυνας, με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως ο ίδιος έχει διαμηνύσει στον αρμόδιο υπουργό κ. Νίκο Παναγιωτόπουλο την επίσπευση των διαδικασιών και για την απόκτηση κορβετών,που θα αυξήσουν ακόμα περισσότερο την αποτρεπτική ισχύ του Πολεμικού μας Ναυτικού. Μάλιστα, όπως τονίζουν πηγές του ελληνικού «Πενταγώνου», ο κ. Μητσοτάκης έχει κατανοήσει απολύτως από τις επαφές με τον υπουργό Άμυνας αλλά και τον Αρχηγό ΓΕΝ, Αντιναύαρχο Στυλιανό Πετράκη, πως η ενίσχυση του Στόλου με νέα πλοία δεν έχει κανένα περιθώριο για καθυστερήσεις και αδικαιολόγητες αδράνειες.
Ο κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος από την πλευρά του, ο οποίος πιστώνεται την ταχύτατη (μόλις τρεις μήνες) ολοκλήρωση τη συμφωνίας για τα μαχητικά αεροσκάφη Rafale, αλλά και την απόκτηση 3+1 φρεγατών Belh@rra, θέλει να ακολουθήσει ανάλογη «συνταγή» και για την απόκτηση κορβετών. Τι εννοούμε; Μεθοδική και κυρίως ουσιαστική διαπραγμάτευση, με βάση τις ανάγκες του εκάστοτε Κλάδου. Για το λόγο αυτό, στην προκειμένη περίπτωση των κορβετών, ο επικεφαλής της πολιτικής ηγεσίας του ελληνικού «Πενταγώνου» είναι σε συνεχή επικοινωνία και άριστη συνεργασία με τον Αρχηγό ΓΕΝ, ο οποίος αναλύει και επισημαίνει συνεχώς τις ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού και ποια πλοία μπορούν να τις ικανοποιήσουν.
Στα χέρια τους, όπως έχουμε αναφέρει, έχουν τρεις προτάσεις. Τη γαλλική της εταιρείας Naval Group για τις κορβέτες Gowind, την ολλανδική της Damen για τις κορβέτες Sigma 10514 και την ιταλική για τις κορβέτες κλάσης Doha της εταιρείας Fincantieri. Όλες οι προτάσεις ικανοποιούν σε μεγάλο βαθμό τις απαιτήσεις του Πολεμικού μας Ναυτικού, με τους «μνηστήρες να κοντράρονται ωστόσο στα… σημεία, όπως ο οπλισμός, οι δυνατότητες στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, η συνεργασία και επικοινωνία με τα υπόλοιπα πλοία του Στόλου και φυσικά το κόστος.
Η αλήθεια είναι ότι οι Γάλλοι με τις Gowind των 2.800 τόνων είναι και πάλι το μεγάλο φαβορί, με κορυφαία στελέχη του ΓΕΝ να επισημαίνουν το πόσο σημαντική είναι η ομοιοτυπία μεταξύ των μονάδων επιφανείας για έναν Στόλο, αλλά και πόσες ευκολίες δίνονται αναφορικά με τη συντήρησή τους. Ο οπλισμός, τα ηλεκτρονικά συστήματα και οι διάφορες τεχνολογικές προδιαγραφές περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων 16 αντιαεροπορικά βλήματα Mica, 8 πυραύλους Exocet block III, πυροβόλο 76mm, Sonar τρόπιδας και τορπίλες, ενώ κορβέτα φέρει σύστημα διαχείρισης μάχης TACTICOS, ραντάρ αέρος/επιφανείας SMART-S Mk.2 και σύστημα εγγύς αυτοπροστασίας πλοίου. Θα πρέπει επίσης να τονίσουμε πως η εφοδιαστική αλυσίδα, η επισκευαστική υποδομή, η τεχνογνωσία και τα ίδια συνεργεία που θα χρησιμοποιούνται και για τις φρεγάτες Beh@rra, θα επιφέρουν την επιθυμητή οικονομία κλίμακος για το Στόλο.
Όσο για το κόστος των 4 κορβετών Gowind, περίπου 1,7 δισ. ευρώ και ίσως ακόμα πιο χαμηλά, με το Πολεμικό Ναυτικό να σκέφτεται πως ίσως τελικά περισσέψουν και χρήματα για αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης ΥΔΡΑ, για τις οποίες υποστηρίζεται πως δεν αξίζει να δοθούν πάνω από 500 εκατ. ευρώ για την αναβάθμισή τους.
Στο «Πεντάγωνο» επισημαίνουν πως η διαπραγμάτευση θα συνεχιστεί μέχρι τελευταία στιγμή με όλους τους «μνηστήρες», με την ιταλική πρόταση ωστόσο να χαρακτηρίζεται «αλμυρή», πάνω από 2 δισ. και χωρίς τον οπλισμό, ενώ η ολλανδική πρόταση είναι μεν συμφέρουσα οικονομικά αλλά υστερεί στο ζήτημα της ομοιοτυπίας, ενώ δεν θα πρέπει να παραβλέπουμε και το γεωπολιτικό αποτύπωμα.
Όλα τα δεδομένα εξετάζονται με λεπτομέρειες από το ΓΕΝ και παρουσιάζονται με κάθε λεπτομέρεια στον υπουργός Άμυνας. Ο κ. Νίκος Παναγιωτόπουλος μάλιστα, μαζί με τον Αρχηγό ΓΕΝ, Αντιναύαρχο Στυλιανό Πετράκη, θα βρεθούν στις 12 και 13 Ιανουαρίου στη Γαλλία όπου θα έχουν κρίσιμες επαφές τόσο με τη Γαλλίδα υπουργό Ενόπλων Δυνάμεων Γαλλίας, κυρία Φλοράνς Παρλί, όσο και με κορυφαία στελέχη της Naval Group. Οι κκ Παναγιωτόπουλος και Πετράκης αναμένεται να μεταβούν και στα ναυπηγεία της Naval Group στη Λοριάν της Γαλλίας, όπου έχει ξεκινήσει η κατασκευή της πρώτη FDI για λογαριασμό του γαλλικού Ναυτικού. «Κάτι δυνατό ετοιμάζουν Παναγιωτόπουλος και Πετράκης», ανέφερε στο Newsbomb.gr πηγή που έχει γνώση των εξελίξεων για τις κορβέτες, επιβεβαιώνοντας πως οι Γάλλοι παραμένουν στην κορυφή της ελληνικής λίστας.
Όσο για το «αγκάθι» των ναυπηγείων. Ναι μεν ο κ. Παναγιωτόπουλος έχει τονίσει πως όποιος επενδύσει στα ελληνικά ναυπηγεία θα έχει προβάδισμα, ωστόσο, όπως έχει ξεκαθαρίσει και ο ίδιος, δεν μπορεί το Πολεμικό Ναυτικό να αποτελέσει τον μοναδικό παράγοντα που θα δώσει λύση στο ζήτημα των ναυπηγείων.
Αν και από το υπουργείο Άμυνας και το ΓΕΝ κρατούν χαμηλούς τόνους, μην παραξενευτείτε αν προς το τέλος της επόμενης εβδομάδας υπάρξουν εξελίξεις στο ζήτημα των κορβετών.