Η ιστορία με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας από ότι φαίνεται έγινε μία δραματική ταινία μεγάλου μήκους με πρωταγωνιστή τον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη,δεδομένου ότι είναι ο υπουργός που έχει αναλάβει το συντονισμό του όλου έργου.
Γράφει ο Γιώργος Σπ. Τσιτσιλιάνος
Ας αξιολογήσουμε την κατάσταση από την αρχή.
Στις 7 Ιουλίου 2020, ολοκληρώθηκε η διαδικασία της προτεινόμενης από την ΟΝΕΧ και την Development Financial Corporation ( DFC) συμφωνία με τους παλαιούς μετόχους της εταιρίας ” ΝΕΩΡΙΟΝ ΑΕ”,όπου η ΟΝΕΧ μετά από πιέσεις κατόρθωσε να συγκεντρώσει το 53% των μετοχών.
Τότε, ο κ. Γεωργιαδης είχε δηλώσει :
” Το Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων θα είναι ο θεματοφύλακας αυτής της συμφωνίας με στόχο τους επόμενους μήνες να ολοκληρωθεί η διαδικασία εξυγίανσης σύμφωνα με το άρθρο 106 των παραγράφων (β ) & (δ ) του πτωχευτικού κώδικα ,ώστε να τελειώσει η οδύσσεια των εργαζομένων και να υπάρξει η αναγέννηση της ναυπηγικής βιομηχανίας “
Στη συνέχεια ακολούθησε μία γιορτή στα Ναυπηγεία της Ελευσίνας ,όπου ο κ. Γεωργιαδης με τον πρόεδρο της ΟΝΕΧ ,παρουσία του Αμερικανού Πρέσβη,υποσχέθηκαν ότι στους επόμενους μήνες θα υποβληθεί το σχέδιο εξυγίανσης στο ειδικό δικαστήριο που θα περιλαμβάνει και τις οφειλές προς τους εργαζόμενους.
Είναι γνωστό ότι η εταιρία (ΝΒΕΕ) χρωστάει 420 εκατομμύρια περίπου. Που ανάγονται στο Δημόσιο ,στις τράπεζες ,στο Πολεμικό Ναυτικό, σε διάφορους προμηθευτές, και στους εργαζόμενους 30 εκ.ευρώ περίπου,που κάθε μήνα αυτά αυξάνονται ακολουθώντας αριθμητική
πρόοδο, δεδομένου ότι μόνο το 75% πληρώνει το δημόσιο μέσω του Πολεμικού Ναυτικού.
Στη συνέχεια η ΟΝΕΧ για την υλοποίηση του σχεδιου εξυγίανσης πρότεινε στη κυβερνηση τον Ιανουάριο του 2021, με την οικονομική υποστήριξη της DFC ως βασικού χρηματοδότη ,να αναλάβει την κατασκευή 10 κορβετων ,4 φρεγατών αμερικανικών προδιαγραφών + 2 ακόμη νέων, και την αναβαθμιση των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ με αμερικανικές προδιαγραφές . Επίσης πρότεινε οι υποχρεώσεις προς το δημόσιο ,ασφαλιστικα ταμεία και λοιπούς προμηθευτές η αποπληρωμή των 90 εκ. ευρώ να γίνει σε 50 έτη με περίοδο χάριτος 3 έτη,και οι υποχρεώσεις στο ΠΝ των 150 εκ. ευρώ η αποπληρωμή να γίνει σε 100 έτη με περίοδο χάριτος 3 έτη.
Όπως αντιλαμβάνεστε μετά τη επιλογή των φρεγατών Belh@rra η ιστορία αυτή ναυάγησε, ωστόσο οι προϋποθέσεις που πρότεινε η ΟΝΕΧ για την κατάθεση της συμφωνίας εξυγίανσης θεωρείται τουλαχιστον κατ’ εμέ προβληματική με ότι αυτό συνεπάγεται ως προς την λογική της, σε συνάρτηση με αυτούς που τα σκέφτηκαν. Ωστόσο, δόθηκε προθεσμία στην ΟΝΕΧ να υποβάλλει το περιβόητο σχέδιο εξυγίανσης μεχρι το τέλος Σεπτεμβρίου του 2021.
Και αφού έληξε ο χρόνος ,έχουμε μια σιωπηρή παράταση με άγνωστο χρόνο λήξης.
Και αφού πέρασε ένας και πλέον έτος από της 7 Ιουλιου του 2020, είδαμε τον όμιλο Fincantieri στο προσκήνιο σε συνεργασία με τον κ. Γεωργιάδη και τον πρόεδρο της ΟΝΕΧ.
Συγκεκριμένα στις 21 Οκτωβρίου του 2021 ο κ. Γεωργιάδης δήλωσε :
” Σήμερα έγινε ένα μεγάλο βήμα στην διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας .Ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους Ναυπηγείων στον κοσμο ,ο όμιλος Fincantieri ,εξέφρασε γραπτώς το ενδιαφέρον του να ξεκινήσει τη διαδικασία για να συμμετάσχει στην προσπάθεια εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας σε συνεργασία με την ΟΝΕΧ …”
Όπως αντιλαμβάνεστε το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων με την ΟΝΕΧ ψάχνουν εναλλακτικές λύσεις. Ωστόσο, αν λάβουμε υπόψη μας αυτά που μνημόνευσα με τις προϋποθέσεις της ΟΝΕΧ ,το θεωρώ αρκετά δύσκολο να προχωρήσει η υλοποίηση του σχεδιου εξυγίανσης του Ναυπηγείου Ελευσίνας. Εκτός και αν η Fincantieri αποφασίσει να βάλει το χέρι της βαθιά στην τσέπη, και βέβαια με το αζημίωτο δηλαδή με το κατάλληλο συγκεκριμένο έργο που θα της αναθέσει η κυβέρνηση πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, που θα είναι η κατασκευή κορβετών και νέων φρεγατών αμερικανικής παραγωγής.Η πρόσφατη πρόταση της Lockheed Martin που συνεργάζεται με την Fincantieri ,καθόλου τυχαία δεν ήταν κατ’ εμέ ,ανεξάρτητα της απάντησης της κυβέρνησης. Στο ποσό των 6,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων ,περιλαμβάνει την κατασκευή τεσσάρων νέων φρεγατών και κορβετών συν την αναβάθμιση των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ,με τα κατάλληλα οπλικά συστήματα και με την ενεργή συμμετοχή του Ναυπηγείου Ελευσίνας, πέρα από την δρομολόγηση υλοποίησης της προμήθειας των νέων φρεγατών Belharra που θα κατασκευαστούν στην Γαλλία.
Όπως αντιλαμβάνεστε υπάρχουν ενδεχομένως στο παρασκήνιο συζητήσεις μεταξύ του αρμόδιου υπουργείου ,της ΟΝΕΧ και της Lockheed Martin που συνεργάζεται με την Frincantieri .Το που θα οδηγήσουν αυτές οι συνομιλίες είναι άγνωστο,ωστόσο το κόστος είναι υπερβολικό, που λογικά δεν αντέχει η ελληνικη οικονομία σε συνδυασμό με την πανδημία και με τις παράλογες από κάθε άποψη προϋποθέσεις που θέτει η ΟΝΕΧ, εκτός αν αυτές μεταβληθούν.
Την 26η Απριλίου του 2021 μνημόνευσα σε άρθρο μου τους προβληματισμούς μου σχετικά με το χρόνο υποβολής του σχεδιου εξυγιανσης του ναυπηγείου, ωστόσο κάποιοι παρεξηγήθηκαν. Τελικά ο χρόνος με δικαίωσε ,αν αναλογιστούμε τις σκόπιμες πρακτικές του τελευταίου χρόνου.
Και για να μην παρεξηγηθούμε από τους διάφορους κακοπροαίρετους καλοθελητές ,στόχος μου είναι η εξυγίανση του Ναυπηγείου Ελευσίνας και η λειτουργικότητά του ,όχι αποκλειστικά για αμυντικούς σκοπούς, δεδομένου ότι ο τομέας αυτός αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα για την ανάπτυξη της οικονομίας μας με ότι αυτό συνεπάγεται.
Τι γινεται με τις ΤΠΚ Νο 6 &7 ;
Αυτή η ιστορία των δεκατριών χρόνων είναι γνωστή σε όλο το πολιτικό σύστημα .Ωστόσο, η κυβέρνηση κάνει ότι δεν βλέπει αυτή την άρρωστη κατάσταση για την οικονομία μας ,που τελικά την ζημιά την πληρώνει ο έλληνας φορολογούμενος!
Η κυβέρνηση νομίζει ότι δίνοντας συνεχείς τρίμηνες παρατάσεις με την χορήγηση δημόσιου χρήματος ότι βοηθά τους εργαζόμενους. Μέχρι σήμερα από τις συνεχείς παρατάσεις, έχουν δοθεί πάνω από 100 εκ.ευρώ ,και το ” αστείο “είναι ότι δεν μας λένε τουλάχιστον πότε θα σταματήσει αυτή η κοροϊδία και ο εμπαιγμός προς τον έλληνα φορολογούμενο.
Νομίζουν ότι αυτή η άρρωστη λογική βοηθά τους εργαζόμενους οι οποίοι τελικά είναι και τα θύματα αυτής της κατάστασης, γιατί έχουν μηνιαίες απώλειες χρημάτων, και δεν γνωρίζουν αν αυτά τα χρήματα και με ποιες ενδεχομένως συνθήκες θα τους επιστραφούν .Επίσης, παραμένουν αδρανείς πράγμα που δεν το επιθυμούν,και παράλληλα δεν γνωρίζουν τι θα τους ξημερώσει αύριο για να προγραμματίσουν το μέλλον τους και των οικογενειών των. Αυτά, σε συνδυασμό με την σταδιακή συνταξιοδότηση ,έχουμε ως αποτέλεσμα να χάνεται σταδιακά η τεχνογνωσία του ναυπηγείου.
Και καλά όλα αυτά ,ας βάλουμε “νερό στο κρασί μας”, μήπως βλέπουμε τις ΤΠΚ Νο 6 & 7 ετοιμοπόλεμες για να πούμε έστω κάτι έχει πραγματοποιηθεί ;
Η Νο 7 έχει πέσει στη θάλασσα,χωρίς όμως να έχουν εγκατασταθεί τα οπλικά συστήματα που απαιτούνται για να καταστεί επιχειρησιακή.Και για να λέμε όλες τις αλήθειες ,εδώ έχει ευθύνη το ΓΕΝ ,το οποίο δεν φρόντισε οι παραγγελίες των οπλικών συστημάτων να έρθουν στον κατάλληλο χρόνο ,ώστε αυτά στη συνέχεια να εγκατασταθούν στο πλοίο από τους εργαζόμενους του ναυπηγείου με τις αναλογες εργασιακές προσαρμογες.
Οπότε,αυτή την χρονική περίοδο βρισκόμαστε σε αδράνεια αναμένοντας τα συστήματα , και τουλάχιστον δύο επιπλέον κρατικές επιχορηγήσεις των 3,5 περίπου εκ.ευρώ η κάθε μία ,και οψόμεθα για τα περαιτέρω.
Βεβαίως, αυτή η επικρατούσα κατάσταση συμφέρει το υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων και την ΟΝΕΧ ,αδιαφορώντας για τις κρατικές επιχορηγήσεις που τις πληρώνει ο λαός μας ,προκειμένου να κερδίσουν χρόνο για τις περαιτέρω εξελίξεις του ναυπηγείου.
Ο Υπουργος Ανάπτυξης & Επενδύσεων έχει την υποχρέωση να ενημερώσει τον ελληνικό λαό για την όλη κατάσταση που επικρατεί στα ΝΒΕΕ και ποια είναι η πολιτική δρομολόγηση που ακολουθεί ,ώστε το ναυπηγείο να επανέλθει στην κανονικότητα.Θέλω να ελπίζω ότι θα επικρατήσει η λογική ,γιατί η χώρα χωρίς λειτουργικά ναυπηγεία θα είναι άρρωστη οικονομικά.
Γιώργος Σπ. Τσιτσιλιάνος