4.11.21

H Νορβηγία δείχνει τον δρόμο σε ΕΑΒ και Πολεμική Αεροπορία για τα F-16C/D Block 30


 H Νορβηγία δείχνει το δρόμο για τα ελληνικά F-16C/D Block 30 – Πύραυλοι JSM για τα F-35A και αναβάθμιση προς πώληση των F-16AΜ/BΜ από την Kongsberg. Η είδηση είναι σχετική με την πώληση αερομεταφερόμενων αντιπλοϊκών πυραύλων νέας γενιάς JSM από την Kongsberg στην Αεροπορία της Νορβηγίας. Η συνεργασία του υπουργείου Άμυνας της Σκανδιναβικής χώρας με την εταιρεία είναι ευρύτερη, με στόχο και την εξασφάλιση κονδυλίων από την αναβάθμιση και σε δεύτερο χρόνο πώληση των μαχητικών F-16AΜ/BΜ που θα αποσυρθούν από την ενεργό υπηρεσία μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Απώτερος στόχος δηλαδή πέρα από την εξασφάλιση κονδυλίων, είναι και η ακόμη μεγαλύτερη εξασφάλιση έργου για την εγχώρια βιομηχανία. Με άλλα λόγια απόλυτος σεβασμός στην τσέπη του Νορβηγού φορολογούμενου…

Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη

Η νορβηγική Kongsberg ανακοίνωσε στις 21 Οκτωβρίου την υπογραφή σύμβασης με το υπουργείο Άμυνας για την παραγωγή και την παράδοση στην Αεροπορία της χώρας, αριθμού αντιπλοϊκών και εναντίον στόχων στο έδαφος, πυραύλων JSM (Joint Strike Missile). O JSM είναι ελαφρά μεγαλύτερων διαστάσεων και βάρους έκδοση του αντιπλοϊκού NSM (Naval Strike Missile), o οποίος έχει αντικαταστήσει τον Penguin (του ίδιου κατασκευαστή) και έχει ενταχθεί σε υπηρεσία στο Ναυτικό και το Σώμα Πεζοναυτών των ΗΠΑ σε συνεργασία με τη Raytheon. Που με τη σειρά της έχει αναλάβει την κατασκευή και προώθηση του όπλου στις ΗΠΑ.

Η σύμβαση ύψους 3,95 δισεκατομμυρίων κορωνών Νορβηγίας (473 εκατομμύρια δολάρια), προβλέπει την παράδοση των πυραύλων για τον εξοπλισμό των μαχητικών F-35A. Μέχρι σήμερα έχουν παραδοθεί 21 τέτοια μαχητικά στη νορβηγική Αεροπορία και αναμένονται άλλα 19. Προς το παρόν παραμένουν σε υπηρεσία 44 F-16AΜ/BΜ (επίπεδο Block 52+ από πλευράς ηλεκτρονικών αποστολής), τα οποία και θα αποσυρθούν μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Η Αεροπορία της Νορβηγίας κατά συνέπεια θα γίνει η πρώτη στον κόσμο που θα επιχειρεί αποκλειστικά και μόνο με μαχητικά 5ης γενιάς.

Η ιστορία λοιπόν επαναλαμβάνεται, καθώς η Νορβηγία ήταν μεταξύ των πρώτων χωρών στον κόσμο εκτός ΗΠΑ που ενέταξαν το F-16 σε υπηρεσία. Από τον Ιανουάριο του 1980 μέχρι και το καλοκαίρι του 1984, παρέλαβε 72 μονάδες. 60 μονοθέσια F-16A και 12 διθέσια F-16B, αντικαθιστώντας το F-104G.

Τα νορβηγικά F-16 ανήκαν στα Block παραγωγής 1, 5, 10 και 15. Στη δεκαετία του 80 και του ‘90 σταδιακά αναβαθμίστηκαν όλα τα Block 1 και 5 σε Block 10. Ήταν δε και τα πρώτα F-16 παγκοσμίως που απέκτησαν ικανότητα αντιπλοϊκών επιχειρήσεων με τον αερομεταφερόμενο Penguin 3 της Kongsberg από το 1987.

Στα μέσα της δεκαετίας του ‘90 εντάχθηκαν στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού MLU, μαζί με το σύνολο των μαχητικών του τύπου που ανήκαν στο Βέλγιο, την Ολλανδία και τη Δανία. Από τα 72 αρχικά παραληφθέντα αεροσκάφη, εκσυγχρονίστηκαν μόνο τα 56.

Τα 45 μονοθέσια και 11 διθέσια που από πλευράς εξοπλισμού αποστολής βρίσκονται στο επίπεδο του Block 52+ (αναβαθμισμένο ραντάρ AN/APG-66(V2A), INS/GPS τεχνολογίας δακτυλίων λέιζερ, ευρυγώνιο HUD, συμβατότητα χρήσης διοπτρών νυχτερινής όρασης – NVG -, υπολογιστής αποστολής, δυνατότητα αξιοποίησης ατρακτιδίων στοχοποίησης εδάφους LANTIRN, digital terrain system) και μετονομάστηκαν F-16AM/BM.

Αυτά για την ιστορία… Οι Νορβηγοί όλα αυτά τα χρόνια έχασαν σε ατυχήματα 12 F-16. Αγόρασαν δύο καινούρια -Β από τη γραμμή συναρμολόγησης του Fort Worth προς μερική αναπλήρωση απωλειών. Σήμερα διαθέτουν 56 μονάδες από τις οποίες οι 44 είναι ενεργές. Κατά μέσο όρο έβαζαν περί τις 7000 ώρες κατ’ έτος. Πλέον έχουν μειωθεί στις 3000 ώρες λόγω της σταδιακής ένταξης του F-35A σε υπηρεσία.

 PREMIUM —
BODØ 20070309:

Ενώ αρχικά (2017) είχε ανακοινωθεί ότι τα 56 μαχητικά F-16AM/BM της Νορβηγίας θα πωλούνταν ως μέταλλο (scrap) αμέσως μετά την απόσυρσή τους στο τέλος του 2021, τελικά η Διεύθυνση Αμυντικού Υλικού του υπουργείου άμυνας της χώρας, υπέγραψε το Μάρτιο του 2021 σύμβαση με την Kongsberg Avition Maintenance Services (KAMS), για την εκτέλεση εργασιών βαριάς συντήρησης και δομικής αναβάθμισης δύο αεροσκαφών, με προαίρεση (option) για άλλα τρία.

Τα μαχητικά αυτά, τα περισσότερα διθέσια, θα διατηρηθούν ενεργά προκειμένου να επιδεικνύονται σε υποψήφιους αγοραστές και έτσι να προωθούνται προς πώληση. Η KAMS θα αναλαμβάνει τη βαριά συντήρηση και την αναβάθμισή τους στις εγκαταστάσεις της στο Kjeller κοντά στην πρωτεύουσα Οσλο, αποσπώντας προσυμφωνηθέν μέρος των χρημάτων που θα προκύψουν από την πώληση κάθε αεροσκάφους.

Οι Νορβηγοί με τον τρόπο αυτό επιδιώκουν να περιορίσουν έμμεσα το κόστος της προμήθειας και ένταξης σε υπηρεσία του F-35A Lightning II, χωρίς ουσιαστικά να παίρνουν κάποιο ρίσκο. Δεν αναβαθμίζουν δηλαδή όλα τα F-16AM/BM με τον κίνδυνο να μην κατορθώσουν να τα πουλήσουν και να χάσουν έτσι τα χρήματα που θα έχουν δαπανήσει. Η ελληνική περίπτωση είναι τελείως διαφορετική.

Η Ελλάδα αξίζει να επενδύσει στον εκσυγχρονισμό των 32 F-16C/D Block 30 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία στο επίπεδο Block 50++ Advanced, αξιοποιώντας παράλληλα τα απάρτια και τα συστήματα που προέρχονται από το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Block 52+ και Block 52+ Advanced σε -V, για τους παρακάτω λόγους:

1. Η αξία των μαχητικών αυτών θα αυξηθεί σημαντικά. Επομένως θα αυξηθούν σε μεγάλο βαθμό και οι πιθανότητες πώλησής τους με σημαντικό οικονομικό όφελος για την ελληνική πλευρά.

2. Ακόμη και αν δεν κατορθώσει να πουλήσει τα εκσυγχρονισμένα Block 30 , η Ελλάδα μπορεί κάλλιστα να τα αξιοποιήσει για την κάλυψη των επιχειρησιακών και εκπαιδευτικών αναγκών της Πολεμικής Αεροπορίας. Που είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτές της νορβηγικής Αεροπορίας σε καθημερινή βάση.

3. Το έργο είναι σημαντικό για την ελληνική αμυντική βιομηχανία. Είτε υλοποιηθεί από την ΕΑΒ, είτε από την Πολεμική Αεροπορία. Μιλάμε για σημαντικό αριθμό θέσεων εργασίας και κατά συνέπεια όφελος για την ελληνική οικονομία.

4. H οροφή θα διατηρηθεί σταθερά στα 180+ πραγματικά αξιόμαχα μαχητικά εντός της επόμενης τετραετίας, με τέσσερις τύπους (δύο γαλλικούς και δύο αμερικανικούς), επιτρέποντας άμεσα την απόσυρση των Phantom AUP. Ακόμη και αν η προμήθεια F-35A και πρόσθετων Rafale (η διαμόρφωση F4 δεν είναι ακόμη διαθέσιμη…) καθυστερήσει σημαντικά, λόγω δημοσιονομικών ή άλλων δυσχερειών.

Όλα αυτά γράφονται ενώ ακόμη δεν έχει ληφθεί επίσημα η απόφαση εκσυγχρονισμού των νεότερων F-16C/D Block 50, για να αναδείξουν το γεγονός ότι καμία σοβαρή χώρα δεν επιλέγει το να πουλήσει ως μέταλλο, επενδύσεις δισεκατομμυρίων που έχει κάνει στο παρελθόν. Τουλάχιστον σε ότι αφορά τα μαχητικά αεροπλάνα. Γιατί μπορούν σε αναβαθμισμένη μορφή να λειτουργήσουν ως φορείς προηγμένων όπλων νέας γενιάς και να αποδώσουν σημαντικά οφέλη. Οικονομικά και επιχειρησιακά.

Αν η πλούσια (όχι απλά εύρωστη…) νορβηγική οικονομία και η νορβηγική Αεροπορία των δύο πολεμικών Μοιρών, επιδιώκουν την εισροή χρημάτων που θα προκύψουν από μία δυνητική πώληση των μαχητικών F-16AM/BM που είναι κατά μία δεκαετία παλιότερα από τα δικά μας F-16C/D Block 30, είναι εύκολο να φανταστεί κανείς πόσο μεγαλύτερη είναι η αντίστοιχη ανάγκη της (ας μην τη χαρακτηρίσουμε…) ελληνικής οικονομίας και της Πολεμικής Αεροπορίας των 10 Πολεμικών Μοιρών με μία Τουρκία απέναντί τους…

https://www.defence-point.gr/