Μπορεί οι φρεγάτες MMSC να τορπιλίστηκαν στην επιχειρησιακή αξιολόγηση που έκανε το Πολεμικό Ναυτικό, από τις Γαλλικές Belh@ra που προκρίθηκαν ως οι καταλληλότερες για κύριες μονάδες επιφανείας με δυνατότητες και αντιαεροπορικής άμυνας περιοχής.
Με αυτές ο στόλος θ’ αλλάξει σελίδα, ωστόσο οι Αμερικανοί εν τω μέσω Ελληνογαλλικών διαπραγματεύσεων, επιχειρούν ένα διαφορετικό back up που έχει να κάνει με τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων φρεγατών ΜΕΚΟ αλλά και με μια συνολική πρόταση για το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
Αυτό προκύπτει από το γεγονός πως μέσα στις επόμενες δυο εβδομάδες, σύμφωνα με πληροφορίες, η επίσημη απάντηση της Αμερικανικής κυβέρνησης (LOA) για την επιχειρησιακή αξιολόγηση των φρεγατών, θα φτάσει στην Αθήνα.
- Και μέσα σε αυτή την επίσημη έκθεση δεν υπάρχουν μόνο τα τεχνικά χαρακτηριστικά, τα χρονοδιαγράμματα και η οικονομοτεχνική μελέτη για τις φρεγάτας MMSC. Ανάμεσα στην μακροσκελή μελέτη για την οποία δούλεψε, εκτός των στελεχών της αμερικανικής επίσημης γραφειοκρατίας και τεχνοκράτες της Lockheed Martin, βρίσκεται αναλυτικός κατάλογος πάνω στον οποίο θα μπορούσαν ν’ αναδομηθούν οι φρεγάτες ΜΕΚΟ.
Μέσα από το συγκεκριμένο Letter of Acceptance, την παρούσα στιγμή που το Πολεμικό Ναυτικό διαπραγματεύεται με τους Γάλλους και Ολλανδούς για δυο τύπους πλοίων τα οποία φέρουν Γαλλικά όπλα, οι Ηνωμένες Πολιτείες επιχειρούν να βρεθεί τόπος και για τα Αμερικανικά συστήματα στην επόμενη, νέα μέρα του Ελληνικού στόλου, γεγονός που φέρνει ακόμη και την «σκιά» του επόμενου πλοίου το οποίο πρόκειται να χτιστεί για τον Αμερικανικό στόλο (FFGX)…
Και για τον λόγο αυτό οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως στην επίσημη απάντηση περιλαμβάνονται προτάσεις της Αμερικής που θα μπορούσαν, αν επιλεγούν, να ενισχύσουν τον Ελληνικό στόλο.
Αν αυτές οι προτάσεις είναι προς το συμφέρον του Πολεμικού Ναυτικού θα φανεί στη νέα αξιολόγηση, με δεδομένο πάντα πως οι Επιτελείς δεν θέλουν σε καμία περίπτωση να προσθέσουν τυχόν προβλήματα που μπορεί να «κουβαλάνε» οι μεταχειρισμένες μονάδες.
Focus στα νέα πλοία
Έως αυτή τη στιγμή τα μόνα μεταχειρισμένα πλοία που έχουν λάβει το πράσινο φως του Ναυτικού Επιτελείου είναι οι δυο από τις τέσσερις φρεγάτες τύπου Μ από την Ολλανδία (σ.σ. δυο είναι του Βελγίου που καθυστερούν σε παραδόσεις) ενώ ότι είχε εξεταστεί νωρίτερα από άλλες χώρες απορρίφθηκε ως προβληματικό.
- Αξιόπιστες πηγές από το Πολεμικό Ναυτικό μπορεί να μην έχουν πάρει ακόμα στα χέρια τους την LOA, ωστόσο τόνιζαν εμφατικά ότι «πρώτα προχωράμε με τις νέες φρεγάτες κι αυτό είναι το πρόγραμμα ζωτικής σημασίας για τον στόλο. Επόμενο βήμα είναι οι κορβέτες που και εκεί γίνεται σπριντ και μετά…βλέπουμε» . Αυτό δεν σημαίνει πως ότι προταθεί δεν θα εξεταστεί και δεν θα γίνει αυτοψία για να δει ναυτικό κλιμάκιο την κατάσταση στην οποία βρίσκονται τα πλοία.
Με άλλα λόγια όμως το Πολεμικό Ναυτικό παραμένει προσηλωμένο στην ενίσχυση του στόλου με νέες μονάδες επιφανείας κι εφόσον ο λειτουργικός του προϋπολογισμός το επιτρέψει, οι Επιτελείς θα κάνουν τις κινήσεις που χρειάζεται για να καλυφθούν κενά με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Σ’ ότι έχει να κάνει με την Αμερικανική πρόταση για τις φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ, σύμφωνα με πληροφορίες, η έκθεση ξεδιπλώνει μια σειρά από δεκάδες επιλογές που μπορεί να κάνει το Πολεμικό Ναυτικό, αναλόγως έως που θέλει να φτάσει τον εκσυγχρονισμό μέσης ζωής των πλοίων.
Δηλαδή το ναυτικό Επιτελείο, όπως σημειώνεται, θα έχει τη δυνατότητα επιλογών διαμόρφωσης αλλά και του κόστους που μπορεί να πλησιάσει.
Μέχρι τη νέα εποχή το βάρος στα ίδια πλοία
Πάντως το τεχνολογικό άλμα με τη συμφωνία των Γαλλικών Belh@ra είναι μόνο η μια κίνηση για την αλλαγή σελίδας στον στόλο, ο οποίος οφείλει να διατηρήσει αξιόπιστα και άκρως επιχειρησιακά πλοία ώστε ν’ ανταπεξέρχεται σε κάθε μορφής πρόκληση στο Αιγαίο, την Αν. Μεσόγειο ή οπουδήποτε αλλού κληθεί να κρατήσει ψηλά την Ελληνική σημαία.
- Η πρώτη νέα υπέρ- φρεγάτα, όπως χαρακτηρίζεται από Αξιωματικούς του ΠΝ, θα γίνει Ελληνική το 2025, αλλά το πλήρωμά της ήδη θα είναι εκπαιδευμένο αφού σύμφωνα με τα όσα γίνονται γνωστά έχει προβλεφθεί ταχύρρυθμο σχολείο που στόχο έχει να μην υπάρξουν καθυστερήσεις για την επιχειρησιακή ένταξη του πλοίου στον στόλο.
Αλλά ακόμη κι’ αν προχωρήσουν άμεσα οι συζητήσεις και μια νέα συμφωνία για τις κορβέτες, υπάρχει ζήτημα στο βάρος που πέφτει στις τέσσερις ΜΕΚΟ και τις S, με τις οποίες όπως όλα δείχνουν το ΠΝ θα πορευτεί-τουλάχιστον με κάποιες- μέχρι και το 2030.
Γι’ αυτό και δεν έχει εγκαταλειφθεί το σχέδιο για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων Γερμανικών φρεγατών κλάσης «ΥΔΡΑ», για το οποίο εξετάζονται τόσο οι προτάσεις των Γάλλων, των Ολλανδών και των Ιταλών και σε περίπου δυο εβδομάδες και των Αμερικανών.