Γράφει ο Νότης Μαριάς* |
Κατατέθηκε την Παρασκευή 19 Νοεμβρίου 2021 στη Βουλή ο κρατικός προϋπολογισμός 2022 και ήδη ξεκίνησε η συζήτησή του στην Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων την Τρίτη 23 Νοεμβρίου.
Όμως για άλλη μια χρονιά η κυβέρνηση δεν προχώρησε στην εγγραφή των Γερμανικών Αποζημιώσεων στον κρατικό προϋπολογισμό.
Μάλιστα η εγγραφή των Γερμανικών Αποζημιώσεων στον κρατικό προϋπολογισμό του 2022 καθίσταται επιπλέον επιτακτική δεδομένου ότι η νέα τρικομματική γερμανική κυβέρνηση «άναψε κόκκινο φανάρι» στην καταβολή των Γερμανικών Αποζημιώσεων καθώς η σχετική προγραμματική συμφωνία των κυβερνητικών εταίρων εκτάσεως 177 σελίδων απλά αναφέρεται στην αναγκαιότητα για «κοινή επεξεργασία» του ιστορικού παρελθόντος».
Και επ΄ αυτού δεν πρέπει να έχει κανείς αυταπάτες καθώς ο νέος καγκελάριος Όλαφ Σόλτς σε Ερώτηση που του έθεσα στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στις 12 Ιουλίου 2018 για το ζήτημα των Γερμανικών Αποζημιώσεών πέταξε τη μπάλα στην εξέδρα αρνούμενος να απαντήσει (https://youtu.be/6z0Ici1eMWU και www.onlarissa.gr 12/7/2018).
Πλην όμως στις 17 Απριλίου 2019 η Ολομέλεια της Βουλής συζήτησε και ενέκρινε την από 2016 Έκθεση της αρμόδιας διακομματικής κοινοβουλευτικής επιτροπής για τη διεκδίκηση των Γερμανικών Οφειλών. Σύμφωνα με την Έκθεση (σελ. 47) το συνολικό ποσό των οφειλών της Γερμανίας προς την Ελλάδα μόνο για Πολεμικές Επανορθώσεις και Αναγκαστικό Κατοχικό Δάνειο ανέρχεται σε 269.547.005.854 δις ευρώ, ποσό που με τους τόκους ξεπερνά πλέον τα 300 δις ευρώ.
Επιπλέον στις 4 Ιουλίου 2019 η ελληνική κυβέρνηση επέδωσε σχετική ρηματική διακοίνωση στην Γερμανία με την οποία ζητούσε το ανωτέρω ποσό.
Δεδομένου ότι η Γερμανία πιστή στην γνωστή της τακτική στις 18 Οκτωβρίου 2019 απάντησε αρνητικά στην Ελληνική Ρηματική Διακοίνωση, το Υπουργείο Οικονομικών όφειλε έκτοτε, όπως άλλωστε προτείναμε (www.notismarias.gr 2/12/2019) να έχει εγγράψει τις Γερμανικές Αποζημιώσεις στον κρατικό προϋπολογισμό 2020. Εις μάτην.
Την πρόταση για εγγραφή των Γερμανικών Αποζημιώσεων στον κρατικό προϋπολογισμό είχα την ευκαιρία να θέσω στη Βουλή το 2012 και 2013 ως Εισηγητής της Ελάσσονος Μειοψηφίας κατά την συζήτηση του σχεδίου κρατικού προϋπολογισμού των ετών 2013 και 2014 αντίστοιχα.
Αναλύοντας την πρότασή μου αυτή ήδη από το 2011 στο Βιβλίο μου το Μνημόνιο της Χρεοκοπίας και ο Άλλος Δρόμος (σελ. 561) είχα επισημάνει: «Επομένως σε πρώτη φάση η κυβέρνηση οφείλει να εγγράψει το «αντίστοιχο γερμανικό χρέος προς την Ελληνική Δημοκρατία» στις ανείσπρακτες οφειλές προς το Ελληνικό Δημόσιο και κατ΄ επέκταση στον κρατικό προϋπολογισμό, αφού πρόκειται για άμεσα απαιτητό ληξιπρόθεσμο χρέος. Στη συνέχεια θα πρέπει να δοθεί σχετική εντολή από το Υπουργείο Οικονομικών στις υπηρεσίες του να προβούν σε άμεσες ενέργειες για την είσπραξή του εν λόγω ληξιπρόθεσμου γερμανικού χρέους.
Η εγγραφή στον κρατικό προϋπολογισμό του «αντίστοιχου γερμανικού χρέους προς την Ελληνική Δημοκρατία» θα έχει ως αποτέλεσμα ο προϋπολογισμός της χώρας μας να μεταβληθεί σε πλεονασματικό με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την έξοδο της Ελλάδας από την δημοσιονομική εποπτεία της ΕΕ, την εκπλήρωση των κριτηρίων του Μάαστριχτ, την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας, τα spreads κλπ.
Ταυτόχρονα σύμφωνα με τους κανόνες της Eurostat η Γερμανία θα πρέπει να υποχρεωθεί να εγγράψει το δημόσιο χρέος της προς την Ελλάδα στο δικό της κρατικό προϋπολογισμό και έτσι να τεθεί πλέον το Βερολίνο στη βάσανο της πιθανής δημοσιονομικής επιτήρησης από την ΕΕ αφού είναι πλέον σαφές ότι δεν θα εκπληρώνει τα κριτήρια του Μάαστριχτ αλλά ούτε και τους όρους του Συμφώνου Σταθερότητας».
Και συνέχιζα στην από 3/12/2013 Εισήγησή μου στη Βουλή επισημαίνοντας ότι «εάν μετά την εγγραφή στον προϋπολογισμό των παραπάνω κονδυλίων για τις Γερμανικές Αποζημιώσεις υπάρξει σχετική αμφισβήτηση από την πλευρά της Κομισιόν ή από την πλευρά της Γερμανίας τότε θα ανοίξει εντός της Ε.Ε. ένας σχετικός θεσμικός διάλογος από τον οποίο δεν θα μπορεί πλέον να απέχει η Γερμανία. Έτσι θα αναγκαστεί η γερμανική πλευρά να προσέλθει και να αποδείξει ότι δήθεν δεν οφείλει» τα ποσά των Πολεμικών Επανορθώσεων και του Αναγκαστικού Κατοχικού Δανείου στην Πατρίδα μας. Και κατέληγα: «Άλλωστε είναι γνωστό ότι μέχρι τώρα η Γερμανία αρνείται να προσέλθει στο τραπέζι του διαλόγου για το ζήτημα των Πολεμικών Επανορθώσεων και του Αναγκαστικού Κατοχικού Δανείου. Εγγράφοντας όμως τα παραπάνω κονδύλια στον προϋπολογισμό δημιουργούμε σημαντικές προϋποθέσεις για την δρομολόγηση διαδικασιών που θα οδηγήσουν τελικά στην εξόφληση του Αναγκαστικού Κατοχικού Δανείου και στην καταβολή των Πολεμικών Επανορθώσεων εκ μέρους της Γερμανίας» (www.notismarias.gr 3/12/2013).
Επομένως προκειμένου να αυξηθεί η πίεση κατά της νέας γερμανικής κυβέρνησης η ελληνική κυβέρνηση οφείλει άμεσα να εγγράψει τις Γερμανικές Αποζημιώσεις στον κρατικό προϋπολογισμό 2022 και να προχωρήσει σε άμεση τιτλοποίηση του Αναγκαστικού Κατοχικού Δανείου.
Γιατί είναι δεδομένο και δεν αμφισβητείται ότι το Κατοχικό Δάνειο και οι Γερμανικές Πολεμικές Επανορθώσεις είναι «νομικώς ενεργές και δικαστικώς επιδιώξιμες» όπως τόνιζε επανειλημμένα και ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος.
* Νότης Μαριάς, Πρόεδρος του Κόμματος ΕΛΛΑΔΑ- Ο ΑΛΛΟΣ ΔΡΟΜΟΣ, Καθηγητής Θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην Ευρωβουλευτής, notismarias@gmail.com