Η συζήτηση για το λιμάνι, τις επενδύσεις και την Cosco επιστρέφει πάλι ως συριζαϊκή φάρσα. Για άλλη μια φορά, ο ΣΥΡΙΖΑ καταγγέλλει, επιστρέφοντας στον παλιό του εαυτό, ζητώντας την απόσυρση της «σύμβασης-απάτη» και τα λοιπά και τα λοιπά.
Και όχι μόνο αυτά. Σήμερα εμφανίζονται σχεδόν… μετανοημένοι για τις δικές τους συμφωνίες, υποστηρίζοντας (και πάλι) πως αναγκάστηκαν λόγω της τρόικας, των μνημονίων και των δεσμεύσεων των προηγουμένων κυβερνήσεων.
Συγγνώμη, αλλά καθόλου στενοχωρημένοι δεν έδειχνα τότε.
Η υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της κινεζικής Cosco έγινε ως γνωστόν μετά μεγάλων τυμπανοκρουσιών στο Ζάππειο, την Παρασκευή, 8 Απριλίου του σωτηρίου έτους 2016.
Κατά τον κ. Τσίπρα, ήταν μια «σημαντική ημέρα για τις ελληνοκινεζικές σχέσεις», που «δίνει μια πολύ σημαντική ευκαιρία οι μακραίωνες σχέσεις Ελλάδας και Κίνας να αποκτήσουν έναν αναπτυξιακό προσανατολισμό που θα συμβάλει ουσιαστικά στα συμφέροντα των δύο χωρών και των δύο λαών».
Είχαμε τότε ακούσει κι’ άλλα, περί «μεγάλου βήματος» και περί «κομβικού σημείου» στις νέες εμπορικές διαδρομές μεταξύ Ανατολής και Δύσης και περί «ψήφου εμπιστοσύνης» της Κίνας για την αναβάθμιση της ελληνικής οικονομίας.
Δηλαδή ακούσαμε τότε την κυβέρνηση Τσίπρα-Καμμένου να επαναλαμβάνει όλα αυτά τα οποία κατήγγειλαν και λοιδορούσαν όταν οι κυβερνήσεις Καραμανλή και Σαμαρά έπαιρναν τις μεγάλες αποφάσεις για την αξιοποίηση του λιμανιού. Και πως ο ΟΛΠ έχει ουσιαστικά, ήδη, αποκρατικοποιηθεί με την είσοδό του στο ΧΑ το 2003, με την πώληση 26% των μετοχών σε ιδιώτες επενδυτές.
Τώρα, ακούμε αυτά που ακούγαμε επί Καραμανλή και Σαμαρά!
Για την Ιστορία…
Τον Νοέμβριο του 2008, επί Κώστα Καραμανλή, υπεγράφη η συμφωνία-μαμούθ ύψους 4,3 δις ευρώ μεταξύ του ΟΛΠ και τις κινεζικής εταιρίας COSCO.
Έγινε ο κακός χαμός! Πριν από τις εκλογές του 2009, το ΠΑΣΟΚ δήλωνε ότι υ σύμβαση θα επανεξεταζόταν. Και φυσικά, μετά την επικράτηση του Γ. Παπανδρέου, το λιμάνι γινόταν άνω-κάτω εξαιτίας των κινητοποιήσεων των λιμενεργατών εναντίον της εκχώρησης του ΣΕΜΠΟ του ΟΛΠ στην κινεζική COSCO.
Τον Μάρτιο του 2013, υπεγράφη στο Πέραμα παρουσία του Αντώνη Σαμαρά η συμφωνία Cosco - Hewlett Packard και Τραινοσέ, που εδραίωνε τον Πειραιά στον παγκόσμιο χάρτη των μεταφορών. Ο ΣΥΡΙΖΑ βγήκε στα κάγκελα.
Τον Ιούνιο του 2013, ο Σαμαράς εγκαινίασε μαζί με τον πρόεδρο του κινεζικού ομίλου Cosco, Γουέι Τζιαφού, την προβλήτα 3 του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων στο Ικόνιο του Πειραιά, οπότε και ολοκληρώθηκαν επενδύσεις 340 εκ. ευρώ.
Στις 20 Ιουνίου 2014, ο Σαμαράς υποδεχόταν τον Κινέζο ομόλογό του Λι Κετσιάνγκ και επισκέπτονταν μαζί τον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά. Θυμίζω ότι όταν στις 19 Μαρτίου 2014 ο πρωθυπουργός Σαμαράς επισκέφθηκε τις εγκαταστάσεις της Cosco, ο ΣΥΡΙΖΑ έκανε λόγο για «αγωνιώδη προσπάθεια να ξαναζεστάνει την πλαστή εικόνα του success story», προσθέτοντας ότι «η κυβέρνηση αποφεύγει την αλήθεια που είναι, ότι εκατοντάδες σταθερές θέσεις αξιοπρεπώς αμειβόμενης εργασίας χάθηκαν και αντικαταστάθηκαν από κυμαινόμενο αριθμό θέσεων επισφαλούς απασχόλησης, σε συνθήκες γαλέρας»!
Και όταν τον Μάιο του 2013 ο κ. Σαμαράς είχε επισκεφθεί την Κίνα, ο ΣΥΡΙΖΑ τον κατηγορούσε για «πλήρη υποταγή στα μνημονιακά κελεύσματα, στα ξένα επιχειρηματικά συμφέροντα, αλλά και εκποίηση όλου και μεγαλύτερου μέρους μιας σειράς παραγωγικών τομέων της χώρας όπως λιμάνια, αεροδρόμια, τηλεπικοινωνίες, σιδηρόδρομοι». Όπως ανέφεραν, «η πολυδιαφημισμένη ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας, μέσα από τον ολισθηρό δρόμο της πώλησης και των τελευταίων υποδομών της χώρας με σκοπό να γίνουν επενδύσεις στο ''αποικιακό κράτος'', που ο κ. Σαμαράς ονομάζει ‘’Ελλάδα’’, μοιάζει όλο και περισσότερο με ανέκδοτο».
Και τον Δεκέμβριο του 2014, λίγο πριν από την επέλαση του ΣΥΡΙΖΑ, συνέχισαν στο ίδιο μοτίβο μετά την ολοκλήρωση του φιλικού διακανονισμού ανάμεσα στον ΟΛΠ και την Cosco, η οποία οδηγούσε σε νέες επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας.
Ο ΣΥΡΙΖΑ στα κάγκελα
Στα κάγκελα βρισκόταν ο ΣΥΡΙΖΑ όλο αυτό το διάστημα.
Στις 11 Ιανουαρίου 2013, μιλώντας στον Σκάι, ο Δ. Βίτσας έλεγε πως «και το λιμάνι θα επανακτηθεί από την κοινωνία και το δημόσιο».
Στις 6 Μαρτίου 2014, το Τμήμα Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ μιλούσε για «ξεπούλημα του ΟΛΠ και την μετατροπή του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας σε ιδιωτικό μονοπώλιο». Διότι «το λιμάνι του Πειραιά ανήκει και θα μείνει στον λαό». Και επειδή, «ο ΣΥΡΙΖΑ, θα πρωτοστατήσει να ανατραπεί η πολιτική του ξεπουλήματος της εθνικής δημόσιας περιουσίας και καλεί όλους τους εργαζόμενους, τους φορείς του Πειραιά και τις Δημοτικές Κινήσεις, να αντισταθούν αγωνιστικά και να ανατρέψουν τη μνημονιακή πολιτική».
Στις 9 Μαΐου 2014, ο υποψήφιος τότε Δήμαρχος Θ. Δρίτσας, παρουσία του Αλέξη Τσίπρα, μας έλεγε ότι «το λιμάνι έγινε ακόμα περισσότερο λιμάνι της αγωνίας από τη στιγμή που το έβγαλαν στο σφυρί».
Μετά, βρέθηκαν στην εξουσία. Και ο Δρίτσας, ως υπουργός Ναυτιλίας πλέον, συνέχισε το βιολί του. Ως υπουργός πλέον, μας ανακοίνωνε στις 27 Ιανουαρίου 2015: «Ο δημόσιος χαρακτήρας του λιμανιού παραμένει, η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ σταματά εδώ».
Τα ίδια είπε και στις 9 Φεβρουαρίου 2015 στη Βουλή, στην ομιλία του επί τω προγραμματικών δηλώσεων.
«Όχι στις αποκρατικοποιήσεις», βροντοφώναξε την επομένη και ο Τσίπρας! (Αλλά δεν είχαν περάσει ούτε δέκα μέρες, όταν στις 19 Φεβρουαρίου, επισκέφθηκε το λιμάνι, υποδέχθηκε στα… κινεζικά την κινεζική πρωτοχρονιά και δήλωσε: «Στηρίζουμε τις υφιστάμενες κινεζικές επενδύσεις στην Ελλάδα, και της Cosco, και θέλουμε να υποστηρίξουμε επενδύσεις προς το κοινό συμφέρον». Μιλώντας για «σημαντική δραστηριοποίηση της Cosco στο Λιμάνι του Πειραιά»).
Μετά ο Δρίτσας άρχισε να τσακώνεται με το ΤΑΙΠΕΔ. Και κατέληξε (στις 31 Ιανουαρίου 2016, στην «Αυγή»), να μας πει: «Το αποτέλεσμα του διαγωνισμού θα το αξιολογήσω, με υπευθυνότητα και πληρότητα, όπως επιτάσσει ο θεσμικός μου ρόλος, όταν λάβω όλο τον φάκελο, τον οποίο έχω ζητήσει. Παρά τους ισχυρισμούς δεύτερης διαλογής, η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν σκοπεύει να ξεπουλήσει το λιμάνι».
Τη δουλειά του το ΤΑΙΠΕΔ, τη δουλειά του και ο ΣΥΡΙΖΑ
Είκοσι μέρες νωρίτερα (11 Ιανουαρίου 2016) είχε αποσφραγιστεί από το ΤΑΙΠΕΔ η προσφορά της Cosco, μοναδικού διεκδικητή για το 67% του ΟΛΠ.
Και στις 21 Ιανουαρίου 2016 το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωνε ότι αποδέχεται τη βελτιωμένη προσφορά της Cosco για την απόκτηση του 67% των μετοχών του ΟΛΠ!
Ένα μήνα νωρίτερα, είχε δοθεί στην δημοσιότητα το πλήρες πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας από το ΤΑΙΠΕΔ για το 2016: Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, ΟΛΠ, ΔΕΣΦΑ, ΟΛΘ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ΕΕΣΣΤΥ, ο Αστέρας Βουλιαγμένης, το Ελληνικό, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» και τα δύο τουριστικά έργα, η Αφάντου Ρόδου και η Κασσιόπη Κέρκυρας.
Κατά τα λοιπά, ο Δρίτσας ζητούσε εξηγήσεις από το ΤΑΙΠΕΔ και επέμενε ότι τον λόγο τον έχει η φοβερή και τρομερή κυβέρνησή του! Αλλά λίγους μήνες μετά, τον Απρίλιο του 2016, ο κ. Τσίπρας έβαζε φαρδιά πλατιά την υπογραφή του!
Για «κίνηση που θα καταστήσει τον δρόμο του Μεταξιού συντομότερο», είχε μιλήσει ο Τσίπρας.
«Η συμφωνία ΟΛΠ-Cosco ανοίγει τον δρόμο για επενδύσεις σε τουρισμό, εμπόριο και πολιτισμό», μας διαβεβαίωνε ο κ. Δραγασάκης.
Και την ίδια ώρα επαναλάμβαναν πως «το Λιμάνι δεν πωλείται, παραμένει στην ιδιοκτησία του Ελληνικού Δημοσίου».
Βγάζεις άκρη μ’ αυτούς τους ανθρώπους;
Προφανώς όχι! Πολύ περισσότερο που ο κ. Δρίτσας, δυο μέρες μετά την υπογραφή, στις 10 Απριλίου 2016, καθησύχαζε τα πλήθη λέγοντας (Mega): «Έχουμε μπροστά μας δρόμο μέχρι τη μεταβίβαση των μετοχών τον Ιούνιο».
Δηλαδή είχαν υπογράψει, αλλά… είχαν πολύ δρόμο! Διότι, όπως επέμενε ο κ. Δρίτσας, «η πώληση του λιμανιού γίνεται για να ικανοποιηθούν οι δανειστές, όχι για την ανάπτυξη του λιμένα». Εξαπολύοντας πάλι πυρά κατά του ΤΑΙΠΕΔ:
«Λειτουργεί ως κράτος εν κράτει. Είναι παράλληλη εξουσία στην αιρετή εξουσία του ελληνικού λαού. Πρέπει να περιοριστεί στο ελάχιστο το κομμάτι της απαράδεκτης λειτουργίας του ΤΑΙΠΕΔ. Κάνει αξιοποίηση ή ιδιωτικοποίηση της δημόσιας περιουσίας το ΤΑΙΠΕΔ; Είναι επινόηση των δανειστών το ΤΑΙΠΕΔ, δεν είναι κυβέρνηση».
Δηλαδή το ΤΑΙΠΕΔ έκανε την δουλειά του και ο Δρίτσας την… δική του! Οπότε, συνέχισε:
«Καθημερινά συγκρουόμαστε με τον εαυτό μας για τις κυβερνητικές δεσμεύσεις... Έμεινα ως μέλος της κυβέρνησης για να βελτιώσω τη συμφωνία. Δέχτηκα ακόμη και την προσωπική αυτοακύρωση για να μείνει ανοικτός ο δρόμος για την κυβέρνηση»!
Βγάζεις άκρη μ’ αυτούς τους ανθρώπους;
Μ’ αυτά και μ’ αυτά, ήλθε και ο Ιούνιος, η σύμβαση για την παραχώρηση του 67% του ΟΛΠ ήλθε στη Βουλή και εκεί πληροφορηθήκαμε πως… «η ιδιωτικοποίηση δεν ήταν στον προγραμματικό λόγο του ΣΥΡΙΖΑ, ούτε στο κυβερνητικό πρόγραμμά του», αλλά «ο ελληνικός λαός, παρόλα αυτά, ζήτησε από τον ΣΥΡΙΖΑ να συνεχίσει στην κυβέρνηση για να δίνουμε καθημερινά μάχες, με ρεαλισμό, με υποχωρήσεις και με αντεπιθέσεις όταν πρέπει».
Ο κινεζικός θρίαμβος του Τσίπρα και το… κεφάλι του Δράκου!
Αμέσως μετά, αρχές Ιουλίου 2016, ο κ. Τσίπρας επισκέφθηκε με νταούλια και ζουρνάδες την Κίνα. Και δήλωνε:
«Η επένδυση της COSCO στον Πειραιά έχει καταστήσει το λιμάνι αυτό ένα από ταχύτερα αναπτυσσόμενα λιμάνια στον ευρωπαϊκό χώρο. Η ελληνική πλευρά καλωσορίζει το κινεζικό ενδιαφέρον για νέες επενδύσεις σε υποδομές στρατηγικού ενδιαφέροντος στον τομέα των μεταφορών, το οποίο πιστοποιήθηκε από την αγορά πλειοψηφικού πακέτου μετοχών από την COSCO στον ΟΛΠ»!
Και επίσης:
«Επισκέπτομαι το Πεκίνο και τη Σαγκάη αμέσως μετά την ολοκλήρωση αυτής της σημαντικής συμφωνίας, της αμοιβαία επωφελούς συμφωνίας, για την παρουσία της, κινεζικών συμφερόντων, εταιρείας COSCO στο λιμάνι του Πειραιά. Το λιμάνι του Πειραιά αναβαθμίζεται σε έναν παγκόσμιο, σε έναν διεθνή διαμετακομιστικό κόμβο»!
Με την επιστροφή του στην Αθήνα και σε συνέντευξή του στον Σκάι (15 Ιουλίου 2016), ο Τσίπρας χαρακτήριζε… «αδικαιολόγητο τον θόρυβο για το θέμα με την COSCO, παραμονή του ταξιδιού του στην Κίνα, καθώς δεν υπήρξαν αλλαγές στον νόμο και πως το κρίσιμο της διαπραγμάτευσης είχε τελειώσει έναν μήνα πριν»!
Τρομερά πράγματα!
Τον Μάιο του 2017, ο κ. Τσίπρας επισκέφθηκε ξανά την Κίνα! Για να περηφανευτεί πως ο Πειραιάς… «φιλοξενεί το κεφάλι του Δράκου»!
Στις 26 Απριλίου 2019, ο Τσίπρας μιλούσε από το βήμα του φόρουμ της Πρωτοβουλίας για τον Δρόμο του Μεταξιού και αναφερόταν ξανά στην επένδυση της κινεζικής COSCO, υπογραμμίζοντας πως «το λιμάνι εξελίσσεται σε παγκόσμια πύλη προς την Ευρώπη για προϊόντα που έρχονται από κινεζικά και ασιατικά λιμάνια μέσω της Διώρυγας του Σουέζ».
Μετά βρέθηκαν εκτός εξουσίας και ξανάρχισαν τα ίδια:
Στις 24 Σεπτεμβρίου 2019, ο Δρίτσας ξαναχτυπούσε, ζητώντας να αναβληθεί η συνεδρίαση της επομένης της Επιτροπής Σχεδιασμού & Ανάπτυξης Λιμένων, διότι «το… ετσιθελικό κράτος της Δεξιάς, καθόλου δε βοηθά τη δίκαιη και βιώσιμη ανάπτυξη»!
Σε όλα αυτά προσθέστε πως η σύμβαση του 2016 του ΣΥΡΙΖΑ προέβλεπε την μεταβίβαση του 16% των μετοχών. Αλλά τώρα ξιφουλκούν πάλι κατά της… αποικιοκρατίας!