«Ολοι μας ξέρουμε καλά πώς δημιουργήθηκε η Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Ουκρανίας. Δεν πρόκειται απλώς για μια πρωτοβουλία του Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Επιβλήθηκε άμεσα από τις ΗΠΑ που ουσιαστικά δεν το κρύβουν καν». Η δήλωση αυτή έγινε από τον Ρώσο Υπουργό Εξωτερικων, Σεργκέι Λαβρόφ, σε μια σημαντική χρονική στιγμή, ένα χρόνο μετά την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί. Ο Ρώσος υπουργός επέλεξε να μην αναφερθεί στην βεβήλωση που υπέστη το Σύμβολο του Οικουμενικού χριστιανισμού, την στιγμή μάλιστα που η unesco είχε ζητήσει εξηγήσεις από την τουρκική κυβέρνηση
Δεν πρόκειται για μια μεμονομένη περίπτωση αλλά για μια συντονισμένη επίθεση στο πρόσωπο του Οικουμενικού Πατριάρχη (και στο Πατριαρχείο) ο οποίος μάχεται μόνος στις επιθέσεις αυτές, και με μόνα στήριγματα τα Υπουργεία Εξωτερικών Ελλάδας και Ηνωμένων Πολιτείων. Μάλιστα ο άτυπος υφυπουργός Εξωτερικών του Ρωσικού Πατριαρχείου, Νικολάι Μπαλάσοφ, μιλώντας στο ρωσικό ειδησεογραφικό πρακτορείο RIA Novosti και θέλοντας να αποδομήσει την εικόνα του Οικουμενικού Πατριάρχη είχε αναφέρει, «η σιωπή του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Βαρθολομαίου, ο οποίος τοποθετείται ως πνευματικός ηγέτης του ελληνικού κόσμου, με την ευκαιρία του εορτασμού της 200ης επετείου από την απελευθέρωση των Ελλήνων από την κυριαρχία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας οφείλεται στην “ανελεύθερη θέση του στην Τουρκία”»
Στην ίδια δήλωση σημειωνε «η έλλειψη ελευθερίας του Πατριάρχη της Κωνσταντινούπολης τον αναγκάζει να αναζητήσει προστασία από επιρροές παγκόσμιες δυνάμεις, οι οποίες, από την πλευρά τους, τον χρησιμοποιούν για να εφαρμόσουν τα δικά τους γεωπολιτικά σχέδια, τα οποία προβλέπουν τον διαμελισμό του Ορθόδοξου κόσμου» Η φράση, «οφείλεται στην “ανελεύθερη θέση του στην Τουρκία”» έχει να κάνει με την διαχρονική προσπάθεια της Ρωσίας για την «Δημιουργία της Τρίτης Ρώμης», και την κατάληψη του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Μέσα από την ρητορική αυτή προσπαθούν να παρουσιαστούν ως οι μοναδικοί ικανοί προστάτες της Ορθοδοξίας. Σύμφωνα με την Μόσχα, το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως δεν μπορεί να έχει την πρωτοκαθεδρία καθώς, η Ρωσική Εκκλησία αποτελεί το πολυπληθέστερο ορθόδοξο ποίμνιο, πάνω στο οποίο στηρίζεται και το δόγμα της «Τρίτης Ρώμης»
Όταν η Μόσχα εξασκούσε γεωπολιτική με την Ορθοδοξία και εφάρμοζε την Εθνική Γενοκτονία του Ελληνισμού
Οι κατηγορίες της Μόσχας εναντίον των ΗΠΑ, έμμεσα και της Ελλάδας, θα μπορούσαν να είχαν μια βάση ιστορικής αποτύπωσης αν και η ίδια δεν χρησιμοποιούσε την Ορθοδοξία όχι απλά για γεωπολιτική, αλλά για κάτι χειρότερο, για την Εθνική Γενοκτονία του Ελληνισμού. Και αν οι ΗΠΑ παραδέχονται ότι στηρίζουν το Οικουμενικό Πατριαρχείο και τους Ουκράνούς για τα γεωπολιτικά τους σχέδια, η Μόσχα δεν παραδέχτηκε ποτέ ότι χρησιμοποίησε την Ορθοδοξία για τα ιμπεριαλιστικά της σχέδια προς τον νότο, χρησιμοποιώντας ως ιδεολογικό υπόβαθρο τον Πανσλαβισμό και ως «εργαλείο» υλοποίησης τους Βούλγαρους.
Στο όνομα της απελευθέρωσης των χριστιανικών λαών από την Οθωμανική Αυτοκρατορία, και μετά τον 11ο Ρωσοτουρκικό Πόλεμο (Κριμαϊκός Πόλεμος) οι Οθωμανοί υποχρεώθηκαν να παραχωρήσουν προνόμια στους χριστιανούς της Αυτοκρατορίας με το γνωστό «Διάταγμα Χάττι Χουμαγιούν» το 1856. Οι Ρώσοι βρήκαν την ευκαιρία να παρέμβουν σε περιοχές με χριστιανικό στοιχείο και να βάλουν σε εφαρμογή το σχέδιο του Πανσλαβισμού, την προσπάθεια να δημιουργήσουν «Εθνικιστικούς στρατούς» ενάντια στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και τον Ελληνισμό. Η αιχμή του δόρατος σε αυτό το σχέδιο ήταν οι Βούλγαροι αφού στην περιοχή τους ο Ελληνισμός είχε μια από τις μεγαλύτερες παρουσίες στην Μαύρη Θάλασσα λόγω και της εγγύτητας με την Κωνσταντινούπολη.
Αγχίαλος, Σωζόπολη, Βάρνα, Πύργος, Φιλιππούπολη είναι μερικές από τις πόλεις όπου ο Ελληνισμός είχε ιστορία χιλιάδων ετών αλλά ξεριζώθηκε με οδηγίες της Μόσχας μέσα σε μόλις 50 χρόνια. Μέχρι τότε Βούλγαροι και Έλληνες μέσα στην Οθωμανική Αυτοκρατορία είχαν αναπτύξει σχέσεις αφήνοντας πίσω τα όσα είχαν συμβεί επί βυζαντίου. Αυτό άλλαξε όταν οι Βούλγαροι επέστρεφαν από σπουδές στην Ρωσία ως φανατικοί Εθνικιστές και υπερασπιστές του Πανσλαβισμού. Το σχέδιο για τον ξεριζωμό του Ελληνισμού μέχρι τα παράλια της Μακεδονίας και Θράκης είχε μπει σε εφαρμογή και με την ίδρυση της Βουλγαρικής Εξαρχίας
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης δίνει την απάντηση στο Ιδεολογικό Υπόβαθρο των Ρώσων
Ο Οικουμενικός Πατριάρχης δεν απάντησε ποτέ στις επιθέσεις που δέχεται αλλά σε ανύποπτο χρόνο είχε αναφέρει με νόημα ότι η απάντηση αυτή δεν θα αργήσει να έρθει. Και ο ίδιος, με θάρρος είναι αλήθεια, την έδωσε στην Ουκρανία με την αναγνώριση της Αυτοκέφαλης Εκκλησίας. Είναι κάτι που δεν περίμενε η Μόσχα και φάνηκε από τον ερασιτεχνικό (σπάνιο) και εκδικητικό (πάγιο) τρόπο που αντιμετώπισε το θέμα. Είχε όλο το χρόνο αλλά και την προοπτική να αντιδράσει με τρόπους που γνωρίζει η Μόσχα ώστε να είναι προς όφελος της η εξέλιξη αυτή.
Ο Βαρθολομαίος, με την βοήθεια των ΗΠΑ όπως σωστά αναφέρουν οι Ρώσοι, κατάφερε ένα σημαντικό πλήγμα δίπλα στην πόρτα τους, όπως έκανε τότε η ίδια με την ίδρυση της Βουλγαρικής Εξαρχίας. Η διαφορά είναι ότι η κρίση εδώ περιορίστηκε καθαρά σε εκκλησιαστικά ζητήματα σε αντίθεση με την προσπάθεια της Εθνικής Γενοκτονίας του Ελληνισμού από Ρώσους και Βούλγαρους.
Ο Οικουμενικος Πατριάρχης γνώριζε πως με αυτόν τον τρόπο, μετά από σχεδόν 180 χρόνια, το Πατριαρχείο απάντησε σε όσα υπέστει το ίδιο και οι Βαλκανικοί λαοί, ειδικά ο Ελληνισμός, από τον Πανσλαβισμό
(Φωτό: Νίκος Παπαχρήστου / Οικουμενικό Πατριαρχείο)