Ο κύβος ερρίφθη: Eλλάδα, Ισραήλ, Κύπρος βρίσκονται σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης και νέας κρίσης με την Τουρκία καθώς ξεκίνησαν σεισμικές και υποθαλάσσιες έρευνες για τον East Med στα ανοιχτά της Κρήτης.
Οι έρευνες ξεκίνησαν χτες, Κυριακή 1 Αυγούστου, όπως προκύπτει από την NAVTEX που εξέδωσε προ ημερών ο σταθμός Ηρακλείου για το ερευνητικό σκάφος Nautical Geo.
Το σκάφος έχει μισθωθεί από την Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ και βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή ανοιχτά της Κρήτης, προκειμένου να εκτελέσει “επιστημονικές έρευνες”, σύμφωνα με τη NAVTEX.
Οι έρευνες, που περιλαμβάνουν απεικόνιση και καταγραφή βυθού, καταγραφή σεισμικών δεδομένων και άλλες σχετικές υποθαλάσσιες έρευνες θα διεξαχθούν στον ανατολικό Κρητικό Πέλαγος, στα ανοιχτά της Ιεράπετρας, καθώς και στο Καρπάθιο Πέλαγος.
Αναπόφευκτη νέα κρίση με Τουρκία
- Αυτό σημαίνει πως όχι μόνο ο East-Med παραμένει “ζωντανός” αλλά το σχέδιο προχωρά κανονικά.
- Κάποιοι στην Αθήνα προσπαθούν να αποφύγουν κρίση με την Τουρκία, αλλά αυτό είναι αναπόφευκτο. Η πρώτη NAVTEX που είχε εκδοθεί στις 14 Ιουλίου για τις έρευνες του Nautical Geo δέσμευε περιοχή που έφτανε μέχρι νοτιοανατολικά της Κρήτης. Η NAVTEX υπ’ αριθμόν HA04 που εκδόθηκε ξαφνικά χτες το μεσημέρι της Κυριακής περιορίζει την περιοχή μέχρι το ύψος του Αγίου Νικολάου στην Κρήτη ώστε αυτή να μην φτάνει ανατολικά της Κρήτης, σε μια περιοχή δηλαδή που η Τουρκία διεκδικεί.
- Aυτό σημαίνει πως κάποιοι φοβήθηκαν κρίση με την Αθήνα εν μέσω fake news με νεκρό στον Έβρο και πυρκαγιών στην Τουρκία. Όμως αυτό θα αλλάξει αναγκαστικά και το Nautical Geo να πρέπει να ερευνήσει και τον βυθό της Αν. Μεσογείου. Μάλιστα στην σχετική NAVTEX επισημαίνει πως η διάρκειά της είναι μέχρι νεοτέρας… Αρα αργότερα θα πρέπει να μετακινηθεί προς Αν Μεσόγειο.
- Ήδη οι Τούρκοι έχουν εκδώσει παράνομη NAVTEX νότια της Κρήτης
- Υπάρχουν πληροφορίες για επανέναρξη συνομιλιών Ελλάδας-Γαλλίας για την ρήτρα αμυντικής συνδρομής. Η πορεία του Nautical Geo ίσως είναι η αφορμή καθώς θα χρειαστεί Στολίσκος πλοίων για την προστασία του.
Γαλλικών συμφερόντων το Nautical Geo
Όπως αναφέρει η Γιάννα Παπαδημητρίου ENERGY PRESS, το ερευνητικό σκάφος Nautical Geo είναι γαλλικών συμφερόντων και πλέει υπό σημαία Μάλτας. Ναυπηγήθηκε το 2000 και έχει συνολικό μήκος 74,5 μέτρα και πλάτος 17,8 μέτρα.
Τα στοιχεία που θα συλλεχθούν από τις έρευνες που θα διεξάγει το Nautical Geo θα αποτελέσουν δεδομένα απαραίτητα για τις περαιτέρω ενέργειες σχετικά με τις επόμενες φάσεις υλοποίησης του αγωγού, εν όψει και της τελικής επενδυτικής απόφασης για την κατασκευή του αγωγού, η οποία αναμένεται να ληφθεί μέχρι τα τέλη του 2022.
Εφόσον ληφθεί θετική απόφαση, ο αγωγός, ο οποίος θα κατασκευαστεί με προδιαγραφές και για τη μεταφορά υδρογόνου, αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το 2025.
Πέραν των ερευνών που θα διεξάγει το Nautical Geo, οι προεργασίες για τα επόμενα βήματα σε σχέση με την υλοποίηση του αγωγού προχωρούν, καθώς, το ΥΠΕΝ ήδη προωθεί την εκπόνηση των προβλεπόμενων από την κείμενη νομοθεσία Ειδικών Οικολογικών Αξιολογήσεων, στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου.
Το περιεχόμενο της σχετικής NAVTEX έχει ως εξής:
ZCZC QA90
280700 UTC IOYLIOY 21
STATHMOS IRAKLEIO AR.MIN. 439/21
NISOS KRITI
ANATOLIKO KRITIKO PELAGOS
KARPATHIO PELAGOS
THALASSA IERAPETRAS
EPISTIMONIKES EREVNES THA PRAGMATOPOIITHOYN
APO TO PLOIO ”NAUTICAL GEO”
APO 01 AVGOYSTOY 21 MECHRI NEOTERAS
STIN PERIOCHI METAXY TON SIMEION:
35-26.67B 026-05.40A
35-28.63B 026-12.48A
35-24.54B 026.19.27A
35-21.43B 026-25.86A
35-13.27B 026-27.42A
35-09.77B 026-26.25A
35-01.23B 026-21.67A
34-57.39B 026-19.08A
34-55.48B 026-16.60A
34-59.28B 026-07.38A
35-00.90B 026-13.60A
35-13.46B 026-22.38A
35-20.58B 026-22.15A
35-25.41B 026-12.37A
TIREITAI APOSTASI ASFALEIAS 1.5 NM.
NNNN