8.5.21

Η ύπουλη επίθεση των Τούρκων στο Αιγαίο, η κατάρριψη, η άτακτη φυγή και τα ψέματα


Γράφει ο Δημήτρης Σταυρόπουλος

Αερομαχίες μεταξύ Ελλήνων και Τούρκων πιλότων στο Αιγαίο έχουν γίνει πάρα πολλές.

Αναχαιτίσεις μέσα στο ελληνικό FIR αναρίθμητες!

Εδώ και χρόνια τα μαχητικά με την ερυθρά ημισέληνο, βρίσκουν πάντα… «στην ουρά» τους έγκαιρα, τα ελληνικά πολεμικά που καραδοκούν μέρα και νύχτα τα εγκλωβίζουν και τα αναγκάζουν να επιστρέψουν άρον άρον στις βάσεις τους.

Αυτή η τακτική των παραβιάσεων από την γειτονική χώρα, κρατάει περίπου 50 χρόνια και έχει στοιχίσει-εκτός των άλλων- τις ζωές σε χειριστές της Πολεμικής μας Αεροπορίας –νέοι αξιωματικοί-που θυσιάστηκαν στον ακήρυχτο πόλεμο του Αρχιπελάγους, υπερασπιζόμενοι γενναία  τους ελληνικούς αιθέρες! 

Στις ατέλειωτες εμπλοκές που έχουν σημειωθεί, υπάρχει μια που έμεινε στην Ιστορία.

 Πρώτον γιατί απέδειξε την ύπουλη «μπαμπεσιά» των Τούρκων, οι οποίοι άνοιξαν απροκάλυπτα πυρ, εναντίον εκείνων που τους καταδίωκαν, δεύτερον γιατί δοξάζει την αντίδραση και την απόφαση των Ελλήνων χειρίστων που τιμώρησαν σκληρά αυτούς που τους επιτέθηκαν αναίτια μέσα στον ελληνικό εναέριο χώρο, τρίτον τον πανικό τους που στην προσπάθεια να γλυτώσουν… έχασαν τον προσανατολισμό τους και αντί για την Σμύρνη, έστριψαν δυτικά και παρά λίγο να φτάσουν φοβισμένοι πάνω από την Αθήνα και τέταρτον, αποκαλύπτει τα ψέματα της τουρκικής προπαγάνδας!

Η ΑΕΡΟΜΑΧΙΑ ΤΟΥ 1974



111 Πτέρυγα Μάχης (Ν. Αγχίαλος)

 Κυριακή 21 Ιουλίου 1974, το ζεύγος αναχαιτήσεως ετοιμότητος αποτελείτο από τους Υποσμηναγό Γιάννη Δινόπουλο από το Τρίκορφο Γρεβενών Α/φος Νο1 Αρχηγό ζεύγους, και Ανθυποσμηναγό Θωμά Σκαμπαρδώνη από την Μούχα Καρδίτσας Α/φος Νο2 με χαρακτηριστικό κλήσεως Μοίρας «ghost».

Στις 12:00 δόθηκε scramble! 

Ο Νο1 (Γιάννης Δινόπουλος), διαπίστωσε ότι δεν λειτουργούσε ο ασύρματός του. 

Λόγω όμως υπερβάλλοντος ζήλου, ακμαιότατου ηθικού και πολεμικής διεγέρσεως, το απέκρυψε και έδωσε την πρώτη θέση του σχηματισμού στον Νο2 αφού με χειρονομίες του εξήγησε το πρόβλημα…
Απογειώθηκαν και ο Νο2 ήταν μπροστά ακολουθώντας τις οδηγίες του ραντάρ εδάφους Τζόκερ, με το Νο1 να διατηρεί οπτική επαφή. 

Το Τζόκερ ειδοποίησε τον Νο2 για εχθρικό σχηματισμό 2 αεροσκαφών. 

Μεταξύ Λήμνου και Αγ. Ευστρατίου έγινε οπτική επαφή με το ζεύγος των τουρκικών μαχητικών τύπου F-102 ενώ είχαν ταχύτητα περίπου 450 μίλια.

Ο Υποσμηναγός Δινόπουλος σαν Νο2 πλέον, ακολουθούσε από σχετικά μεγάλη απόσταση τον Ανθυποσμηναγό Σκαμπαρδώνη.

 Με αυτόν τον τρόπο, ο Δινόπουλος είχε την ευχέρεια να ελέγχει τις κινήσεις του Σκαμπαρδώνη, καθώς και τον περιβάλλοντα χώρο. 

Την ίδια ώρα, το Τζόκερ συνέχισε να παρέχει πληροφορίες και οδηγίες για τις θέσεις των αντιπάλων ιχνών. “Γύπα 1, ανεβείτε στα 20.000 πόδια με πορεία ανατολική…” ήταν οι εντολές του Τζόκερ στα δύο Ελληνικά μαχητικά. 

Τα δύο F-5 προσέγγιζαν στην περιοχή μεταξύ Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου, με ταχύτητα 350 κόμβων και ανοδική πορεία, όταν το Τζόκερ τους έδωσε νέες οδηγίες. 

“Γύπα 1, ο στόχος σας, βρίσκεται 20 μοίρες δεξιά σας…”

Η οδηγία αποδείχθηκε ανακριβής, αφού ελάχιστα δευτερόλεπτα μετά, τα δύο Τουρκικά F-102 πέρασαν αριστερά του Σκαμπαρδώνη, σε απόσταση μικρότερη από χίλια πεντακόσια πόδια.

 Η ένταση της στιγμής και η αγωνία των Τούρκων χειριστών ήταν τέτοια, που θεώρησαν ότι ο Σκαμπαρδώνης πετούσε μόνος του.

 Ίσως γι’ αυτό, το “μοναχικό” μαχητικό του Σκαμπαρδώνη, φάνηκε στους Τούρκους σαν εύκολος στόχος. 

Ενστικτωδώς ο Σκαμπαρδώνης διέκοψε την άνοδο του, εκτελώντας κλειστή αριστερή στροφή, την στιγμή που τα δύο F-102 είχαν αρχίσει να στρέφονται προς το μέρος του.
Ο Σκαμπαρδώνης συνεχίζοντας την αριστερή στροφή, είχε την δυνατότητα να ελέγχει και τους δύο αντιπάλους του, στην “Ώρα 8″, δηλαδή πίσω και αριστερά του. 

Τα F-102 συνέχισαν να στρέφουν και αυτά μ’ έναν και μόνο σκοπό, να εγκλωβίσουν τον Σκαμπαρδώνη στα σκοπευτικά τους, για μια φαινομενικά εύκολη και “ύπουλη” κατάρριψη.

Ο ΤΟΥΡΚΙΚΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ ΚΑΙ Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ!

Ο Δινόπουλος, που ακολουθούσε τον Σκαμπαρδώνη από μεγαλύτερο ύψος, δεν έγινε άμεσα αντιληπτός από τους Τούρκους χειριστές.

 Από το “παρασκήνιο”, παρακολουθούσε με κάθε λεπτομέρεια όλη την εξέλιξη της αερομαχίας, πετώντας προς την περιοχή της εμπλοκής.

 Ήταν τότε, που είδε τις καταπακτές του Νο1 του Τουρκικού σχηματισμού να ανοίγουν και ελάχιστα δευτερόλεπτα μετά, ένα βλήμα Falcon να εκτοξεύεται εναντίον του “μικρού”! 

Ο Δινόπουλος μαρμάρωσε από τρόμο, αφού δεν μπορούσε να επέμβει άμεσα, ή να ειδοποιήσει τον Σκαμπαρδώνη.

 Το γεγονός όμως, ότι ο Σκαμπαρδώνης παρέμενε σε κλειστή παρατεταμένη στροφή με μεγάλες επιταχύνσεις, είχε σαν αποτέλεσμα το βλήμα Falcon, που η γέμιση του ήταν ικανή να κομματιάσει το Ελληνικό F-5, να αστοχήσει. 

Και η αστοχία αυτή, θα ήταν η τελευταία ευκαιρία που θα είχαν τα F-102 απέναντι στον Σκαμπαρδώνη, καθώς ο χρόνος κυλούσε πλέον σε βάρος των τουρκικών μαχητικών.

O Δινόπουλος, χωρίς να έχει γίνει αντιληπτός από τους επίδοξους κυνηγούς, πλησίαζε τον εχθρικό σχηματισμό, μειώνοντας συνεχώς την απόσταση που τον χώριζε από τα “αιμοχαρή” F-102. 

Τα μάτια του Δινόπουλου είχαν μετατραπεί σε δύο ακτίνες… Λέιζερ, την ώρα που οι διακόπτες επιλογής στον πίνακα οπλισμού του F-5, γυρνούσαν στην θέση… “ΟΝ”. 

Από τις επιλογές που είχε ο Δινόπουλος, πυροβόλα των 20 χιλιοστών ή πυραύλους Σάιντ- Γουάιντερ, επέλεξε την πιο θανατηφόρα για το Νο2 τουρκικό μαχητικό, τους πυραύλους Σάιντ-Γουάιντερ.

Ο πρώτος πύραυλος του Δινόπουλου, που έφυγε από το δεξί ακροπτερύγιο του F-5, δεν έμελλε να βρει τον στόχο του, αφού η κεφαλή του βλήματος δεν είχε θερμανθεί στον βαθμό που το απαιτούσαν οι παράμετροι βολής. 

Αλλά καθώς τα κρίσιμα δευτερόλεπτα περνούσαν, ο δεύτερος πύραυλος είχε “συλλάβει” σταθερά το κύμα καυσαερίων του προπορευόμενου F-102.

 Στ’ αυτιά του Δινόπουλου, ακούστηκε καθαρά ο χαρακτηριστικός συνεχής ήχος του “εγκλωβισμού”.

 Ο δεύτερος και τελευταίος του πύραυλος, έσκισε σαν κάτασπρη σαΐτα τον ουρανό και δεν άφησε κανένα περιθώριο ζωής στον Επισμηναγό Σονούρ. 

Το βλήμα σφηνώθηκε βαθιά μέσα στα σωθικά του F-102 και εξερράγη την επόμενη στιγμή, προκαλώντας μια έκρηξη που τύφλωσε τον Δινόπουλο.

Η έκρηξη είχε κυριολεκτικά κομματιάσει το Τουρκικό F-102. 

Ο Δινόπουλος αναγκάστηκε να κάνει απότομο δεξί “Μπρέικ”, για να μην κτυπηθεί από τα φλεγόμενα κομμάτια του Τουρκικού μαχητικού.

 Τα κομμάτια του F-102, φάνηκαν να έρχονται από το… πουθενά, σηκώνοντας έναν τεράστιο πίδακα νερού στην θαλάσσια περιοχή που πετούσε το F-5 του “μικρού”.

Ο Σκαμπαρδώνης, που είχε χάσει οπτική επαφή με το F-5 του Δινόπουλου, αλλά και με τα τουρκικά μαχητικά, ζήτησε βοήθεια και οδηγίες από το Τζόκερ.

 Οι τελευταίες εντολές του Τζόκερ προς τον Σκαμπαρδώνη, ήταν να θέσει τέλος στην αποστολή του και να επιστρέψει για προσγείωση στην Βάση του.

 Ο Δινόπουλος παρέμεινε στην περιοχή για λίγο, γυρίζοντας τους διακόπτες οπλισμού του στα πυροβόλα, καθ’ όσον και οι δύο πύραυλοι του είχαν χρησιμοποιηθεί.

 Στ’ ακροπτερύγια του F-5, παρέμεναν μόνο οι “άδειοι” φορείς των βλημάτων.

ΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΣΜΥΡΝΗ ΣΤΗΝ… ΑΤΤΙΚΗ

Αφού ήταν αδύνατο να επικοινωνήσει με τον Σκαμπαρδώνη και το Τζόκερ, προσπάθησε να εντοπίσει μόνος του το Τουρκικό Νο1.

 Πλην όμως το F-102 του Αντισμήναρχου Βασίν, είχε φροντίσει να εξαφανιστεί από το πεδίο της μάχης. 

Έτσι το μόνο που απέμενε στον Δινόπουλο, ήταν να επιστρέψει και αυτός στο αεροδρόμιο του Βόλου.

Για τον Αντισμήναρχο Σαγίφ Βασίν, τα πράγματα εξελίσσονταν άσχημα. 

Ούτε στο χειρότερο του εφιάλτη, δεν θα μπορούσε να ζήσει εκείνες τις στιγμές.

Πανικός κυρίευσε τις σκέψεις του.

 Το σοκ ήταν τέτοιο, που εκτελώντας τώρα αριστερό “Μπρέικ” και θέτοντας το μετακαυστήρα του σε λειτουργία, το μόνο που φάνηκε να τον ενδιαφέρει, ήταν να απομακρυνθεί από την περιοχή που ο Σονούρ και το μαχητικό του κατέπεφταν σαν μια μάζα από φλεγόμενα κομμάτια.

 Ο τρόπος περιπλάνησης του Αντισμήναρχου Βασίν στο Αιγαίο, μόνο σε ισχυρό κλονισμό θα μπορούσε να αποδοθεί. 

Αντί να κατευθυνθεί ανατολικά, προς την Ιωνία, διατήρησε πορεία δυτική-νοτιοδυτική και σε κάποια στιγμή φάνηκε να φθάνει στο ύψος της… Τανάγρας.

 Όταν κατάλαβε το λάθος του, προσπάθησε να διορθώσει την πορεία του. 

Στο μυαλό του όμως παρέμενε η εικόνα του Σονούρ, να “κομματιάζεται” από τον πύραυλο του Δινόπουλου, εικόνα, που του προξενούσε την ψευδαίσθηση, ότι και άλλα Ελληνικά μαχητικά θα ήταν στον αέρα προσπαθώντας να τον καταρρίψουν.
Η άσκοπη περιπλάνηση του στο Αιγαίο, σε συνδυασμό με την υπερβολική χρήση του μετακαυστήρα, τον οδήγησαν μοιραία στην εξάντληση των καυσίμων του, πριν προλάβει να επιστρέψει στην Βάση του. 

Κάπου στα παράλια της Σμύρνης, πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση, με αποτέλεσμα το F-102 να καταστραφεί ολοσχερώς και αυτός να τραυματισθεί σοβαρά!
Λίγο αργότερα, μεταφερόμενος στο Στρατιωτικό Νοσοκομείο της Σμύρνης, ξεψύχησε!

Ο ΕΠΙΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΤΑ ΨΕΜΑΤΑ

Με το που προσγειώθηκαν τα δυο μαχητικά , ένα πλήθος από χειριστές, τεχνικούς και συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων, είχαν χιμήξει σαν μελίσσια και τους περικύκλωσαν, προσπαθώντας να μάθουν όλες τις λεπτομέρειες της αερομαχίας. 

Μιας αερομαχίας που είχε σαν αποτέλεσμα, να κάνει τους Τούρκους να μην ξαναφανούν στο Αιγαίο για πολλούς… μήνες!

Μετά την επιστροφή στην Αγχίαλο και οι δύο συνελήφθησαν και οδηγήθηκαν σε ανακριτικές διαδικασίες.

 Σε κανέναν από τους δύο πιλότους δεν ανεγράφη στα μητρώα τους η πολεμική αυτή αποστολή και δεν τους εδόθη καμία ηθική ανταμοιβή!

 Ο Δινόπουλος, όντας ήρωας προς μίμηση εκρίθη ως…  ΜΗ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΣ και αποστρατεύθηκε σαν Αντισμήναρχος το 1987.

Ο Σκαμπαρδώνης αποστρατεύθηκε σαν Ταξίαρχος λίγο αργότερα.
Αξίζει να σημειωθεί η προσπάθεια της Τουρκικής προπαγάνδας για αποσιώπηση των καταρρίψεων των τουρκικών αεροσκαφών. Διέδιδαν παντού ότι τα τουρκικά αεροσκάφη κατέρριψαν τα Ελληνικά.

 Μετά από χρόνια ο Σκαμπαρδώνης υπηρετούσε στο ΝΑΤΟ όταν συναντήθηκε με έναν Τούρκο αεροπόρο ο οποίος προπαγανδίζοντας ισχυρίσθηκε πως στην αερομαχία τότε κατερρίφθησαν τα Ελληνικά αεροσκάφη. 

Ο Σκαμπαρδώνης τότε τον ερώτησε αν μοιάζει με φάντασμα, εξηγώντας ότι αυτός ήταν στην αερομαχία και ο Τούρκος αισθάνθηκε εντελώς ηλίθιος με τα ψέματα της προπαγάνδας της  πατρίδας του.

Πληροφορίες

ignomisou/ enkripto/ https://www.militaire.gr/