Δεκαπέντε χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από το θάνατο του ήρωα Σμηναγού Κώστα Ηλιάκη, όταν τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος εκτέλεσε «δολοφονικό» ελιγμό με αποτέλεσμα να συγκρουστεί με το F-16 του Έλληνα πιλότου και να τον σκοτώσει ακαριαία έξω από την Κάρπαθο.
Ακόμα δυστυχώς μια ημέρα πένθους για τη σημερινή Πολεμική Αεροπορία.
Τι συνέβη στις 23 Μαΐου του 2006
Ο θάνατος του αποδόθηκε επισήμως σε «ατύχημα» που προήλθε από «ανθρώπινο λάθος» του Τούρκου πιλότου με τον οποίο ενεπλάκη σε αερομαχία.
Όταν συναντήθηκαν οι δύο σχηματισμοί στον αέρα και ξεκίνησε η καταδίωξή τους, ο Κωνσταντίνος Ηλιακής δέχθηκε ξαφνικά επίθεση από το ένα τουρκικό μαχητικό.
Ο χειριστής του τούρκικου μαχητικού ο Χαλί Ιμπραήμ Οσκεμπίρ χτύπησε με το δεξί φτερό του RF-4 την καλύπτρα του αεροσκάφους του Ηλιάκη, με αποτέλεσμα αυτό να πάρει ανεξέλεγκτη πορεία, στέλνοντάς τον στον θάνατο.
Σύμφωνα με όσα έγιναν γνωστά μετά το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) προχώρησε τότε στη σύνταξη επισήμου πορίσματος για τις συνθήκες της κατάρριψης του ελληνικού μαχητικού, αναγνωρίζοντας το γεγονός ότι ο Ηλιάκης εκτέλεσε άψογα την αποστολή του.
Κι αυτό άλλωστε αποδεικνύεται από το γεγονός ότι ο Κωνσταντίνος Ηλιάκης κατευθύνθηκε προς το τούρκικο μαχητικό χωρίς να κάνει ελιγμούς και χωρίς να παραβιάσει την απόσταση ασφαλείας των 1.000 ποδών που ορίζεται ώστε να αποφεχθούν εναέρια συγκρούσεις.
Στο πόρισμα γινόταν αναφορά και στον Τούρκο πιλότο, περιγράφοντας το όλο περιστατικό ως «ατύχημα» που οφειλόταν σε «ανθρώπινο λάθος», χωρίς να υπάρχει ίχνος δόλου:
«Αντίθετα, προέκυψε σαφώς ότι ο χειριστής του leader (αρχηγού) αεροσκάφους του τουρκικού σχηματισμού προέβη στην εκτέλεση βίαιου και επικίνδυνου ελιγμού σε απόσταση μικρότερη των 100 ποδών, προς παρενόχληση – αποτροπή προσέγγισης του Ηλιάκη στο τουρκικό RF-4, αναπτύσσοντας έτσι υψηλή ταχύτητα (εμμονή να παραμείνει εσωτερικά και ψηλότερα από το ελληνικό μαχητικό, έχοντας πορεία σύγκρουσης, αντί να περάσει από κάτω). Συνέπεια όλων αυτών ήταν ο Τούρκος χειριστής να απολέσει τον έλεγχο του αεροσκάφους του, το οποίο ανεξέλεγκτο προσέκρουσε βίαια σε εκείνο του Ηλιάκη».
Σημειώνεται πως ο Ελληνας πιλότος αν και έπεσε σε διεθνή χωρικά ύδατα, εντός του FIR Αθηνών, τον περισυνέλεξαν Τούρκοι και επέστρεψε άμεσα στη χώρα του.
Όσον αφορά τον Τούρκο πιλότο μετά τη σύγκρουση, που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο του Ηλιάκη, ο Τούρκος πιλότος έπεσε στη θάλασσα και διασώθηκε από δεξαμενόπλοιο που έπλεε στην περιοχή, ενώ στη συνέχεια κατόπιν υποβολής σχετικού αιτήματος από τις τουρκικές Αρχές, τουρκικό ελικόπτερο έρευνας και διάσωσης μάχης AS 532 2AL Cougar τον παρέλαβε.
Ο Κώστας Ηλιάκης ήταν πατέρας δύο παιδιών. Ο αδερφός του Φίλιππος Ηλιάκης δημοσίευσε αυτό το βίντεο, στο οποίο καταγράφεται η σκληρή εκπαίδευση του Κώστα, αλλά και το πάθος του να ξεπεράσει τα εμπόδια.
Δείτε το βίντεο από την εκπαίδευση που παρακολούθησε στις ΗΠΑ ο Σμηναγός Ηλιάκης:
Στις 28 Δεκεμβρίου 2006, στην καθιερωμένη τελετή απονομής μεταλλίων και βραβείων από την Ακαδημία Αθηνών, του απονεμήθηκε το αργυρό μετάλλιο αρετής και αυτοθυσίας.
Στις 20 Μαΐου 2007 έγιναν τα αποκαλυπτήρια του μνημείου προς τιμήν του, στην οδό Ακρωτηρίου στη περιοχή Άγιος Ματθαίος Χανίων. χάλκινη προτομή του πιλότου κλάπηκε από αγνώστους στις 2 Δεκεμβρίου 2012 και τελικά βρέθηκε εγκαταλελειμμένη την επόμενη ημέρα σε κοντινή περιοχή.
Το 2016, η Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας ξανανοίγει τον φάκελο της υπόθεσης, που είχε κλείσει ως «ατύχημα». Την εκδοχή του ατυχήματος είχε επικυρώσει με απόφασή της η Ελληνική Δικαιοσύνη, καθώς Τριμελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας είχε επιβάλει -ερήμην- στον Τούρκο πιλότο, που καταδικάστηκε το 2008 για ανθρωποκτονία από αμέλεια, φυλάκιση τεσσάρων ετών, αφού επισήμως ο θάνατος του Έλληνα σμηναγού αποδόθηκε σε «ατύχημα» που προήλθε από «ανθρώπινο λάθος» του Τούρκου πιλότου με τον οποίο ενεπλάκη σε αερομαχία.