Ο κύριος όγκος του Α/Κ ΠΒ στις τάξεις του ΕΣ είναι το αμερικανικής κατασκευής Μ-109.
Όπως αναφέρεται ο ΕΣ ενδιαφέρεται για να προχωρήσει σε εκσυγχρονισμό μέρους των πυροβόλων με νέα κάνη, σύστημα ελέγχου Πυρός, επικοινωνίες και συστήματα εύρεσης θέσης και τάξης βολής.
Σήμερα στον ΕΣ υπηρετούν 51 Μ-109Α1Β, 82 Μ-109Α2, 12 Μ-109Α5,50 Μ-109A3GEA1 και 223 Μ-109A3GEA2 που σχετικά πρόσφατα παρελήφθησαν από τα αποθέματα του γερμανικού στρατού.
Τα πρώτα από αυτά τα πυροβόλα μπήκαν σε υπηρεσία την δεκαετία του ’70 ενώ οι τελευταίες παραλαβές ήταν τα «γερμανικά» το 2010. Έτσι αυτή τη στιγμή όλα τα γερμανικά Μ-109Α3 βρίσκονται στις μονάδες της ηπειρωτικής Ελλάδας σε Μοίρες Γενικής Υποστήριξης (ΜΓΥ) των 18 σωλήνων ενώ όλα τα αμερικανικά –Α1Β,Α2,Α5 θα περάσουν στις μονάδες της ΑΣΔΕΝ σε Μοίρες που σε ορισμένες περιπτώσεις θα έχουν ακόμα και 30 σωλήνες.
Το όχημα έχει βάρος 27τ. περίπου (αναλόγως της έκδοσης) με δυνατότητα περιστροφής 360ο και καθ’ύψος -3ο / +65ο. Έχει δυνατότητα 4 βολών το λεπτό για το πρώτο λεπτό και 2 βολές το λεπτό παρατεταμένα. Τα εκδόσεως –Α1Β,-Α2 χρησιμοποιούν την κάννη Μ-185/39cal, τα –Α3 την κάννη του ευρωπαϊκού ρυμουλκούμενου πυροβόλου FH-70 στα 39 διαμετρήματα επίσης και τα –Α5 την Μ-284/39cal.
Η εμβέλεια των βλημάτων είναι μεταξύ 18-22χλμ. ανάλογα της έκδοσης και μέγιστη 30χλμ. με πυρομαχικά τύπου ΒΒ. Διαθέτουν κινητήρα Detroit Diesel 8V71T των 450hp ενώ η εμβέλεια του οχήματος αγγίζει τα 350χλμ. τα μεταφερόμενα πυρομαχικά είναι 28 στις εκδόσεις –Α1Β,Α2, 34 στα –Α3GEA1/A2 και 36 στα –Α5.
Τα γερμανικής προελεύσεως πυροβόλα εκτός της νέας κάννης στην έκδοση Α2 διαθέτουν και τα δύο πολύ χρήσιμα συστήματα AURORA που είναι Αυτόνομο Σύστημα Τάξης και Προσανατολισμού και πλέον θα συνεργάζεται με το σύστημα ΔΙΑΣ και το ελληνικό σύστημα επικοινωνιών.
Το άλλο σύστημα είναι το AHK Σύστημα Διαχείρισης Πυρομαχικών και που επιτρέπει την μεταφοράς 24 πυρομαχικών των 155 mm στο πίσω μέρος του πύργου, βαρούλκο ανύψωσης πυρομαχικών, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα γέμισης και εμβολισμού, ταινία τροφοδοσίας πυρομαχικών από το πίσω μέρος του σκάφους, νέες θέσεις μεταφοράς προωθητικών γεμισμάτων και νέα κιβώτια αποθήκευσης παρελκόμενων στο εμπρόσθιο και οπίσθιο τμήμα του πύργου.
Επιπλέον τα M-109A3GEA2 επιτρέπουν στα πυροβόλα να δράσουν και ως αυτόνομες μονάδες βολής, καθώς αυτός ήταν ο στόχος του δεύτερου εκσυγχρονισμού, να μπορεί δηλαδή να λαμβάνει ψηφιακά μέσω ζεύξης δεδομένων στοιχεία βολής.
Οι «ευκαιρίες» εκσυγχρονισμού
Η BAE Systems προσφέρει τα πακέτα εκσυγχρονισμού σε επίπεδα M-109A6 Paladin και M-109A7.
Το κόστος εκσυγχρονισμού ενός M-109A1/A2/-109GEA1 ή τέλος -- 109GEA2 στο επίπεδο M-109A6 Paladin είναι της τάξεως των 3 εκατ.$ περίπου, ενώ το κόστος αναβάθμισης στο επίπεδο M-109A7 είναι ακόμη πιο ψηλό στα 5,2 εκατ.$.
Προφανώς ο ΕΣ δεν πρόκειται να ασχοληθεί με τέτοιο επίπεδο εκσυγχρονισμού. Άλλες μικρότερου κόστους προτάσεις είναι η η έκδοση Μ-109 KAWEST της ελβετικής RUAG η οποία περιλαμβάνει το πυροβόλο ελβετικής προέλευσης L47 με κάνη μήκους 47 διαμετρημάτων και αυξημένο βεληνεκές με συμβατικά πυρομαχικά στα 36 χιλιόμετρα.
Άλλες σημαντικές βελτιώσεις αφορούν στην εγκατάσταση ενός νέου και ποιο αξιόπιστου ηλεκτρικού συστήματος με ενσωματωμένο σύστημα διάγνωσης βλαβών, στην εγκατάσταση συστήματος αδρανειακής πλοήγησης και παγκόσμιου προσδιορισμού θέσης, στην εγκατάσταση νέου συστήματος πυρόσβεσης κ.ά.
Η ολλανδική RDM σε συνεργασία με τη γερμανική Rheinmetall έχουν αναπτύξει την έκδοση Μ-109L52, η οποία περιλαμβάνει το πυροβόλο του PzH-2000 και βελτιώσεις στο σύστημα τροφοδοσίας του πυροβόλου με αποτέλεσμα να αυξηθεί ο μέγιστος ρυθμός βολής από τα τρία στα 9-10 βλήματα το λεπτό.
Η Νορβηγία έχει αναπτύξει την έκδοση M-109A3GNM η οποία αποτελεί εξέλιξη της έκδοσης M-109A3GN. Στην έκδοση M-109A3GNM το συγκρότημα δέχεται νέα συστήματα ενδοεπικοινωνίας, νέο αδρανειακό σύστημα πλοήγησης και σύστημα GPS.
H Νότια Κορέα έχει αναπτύξει την έκδοση K-55A1, η οποία αποτελεί εξέλιξη της έκδοσης K-55. Η έκδοση Κ-55 αφορά σε πυροβόλα της έκδοσης M-109A2 με ορισμένα υπό-συστήματα νοτιοκορεατικής προέλευσης.
Η έκδοση K-55A1, γνωστή ως «Πρόγραμμα Βελτίωσης Απόδοσης», περιλαμβάνει νέο ψηφιακό βαλλιστικό υπολογιστή, νέες οθόνες πολλαπλών ενδείξεων, σύστημα παγκόσμιου προσδιορισμού θέσης και πρόσκτησης στόχων, ασύρματο σύστημα ζεύξης δεδομένων και ισχυρότερο σύστημα παροχής ενέργειας.