Έστειλαν LoR στις ΗΠΑ και παραχωρούν την θαλάσσια κυριαρχία σε Αιγαίο και Α.Μεσόγειο στη Τουρκία! (;)
Ανησυχητικά είναι τα νέα αναφορικά με το θέμα των νέων φρεγατών. Σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση προσανατολίζεται σε απόφαση και διαδικασία επιλογής εξπρές, ουσιαστικά κάνοντας ένα δώρο στις ΗΠΑ και αντί για φρεγάτες φαίνεται να θέλει να προμηθευτεί παράκτια περιπολικά!!!
H ίδια κυβέρνηση και ο ίδιος υπουργός, καθώς και το ίδιο Γενικό Επιτελείο Ναυτικού που πριν από ένα χρόνο είχαν υπογράψει με την Γαλλία για... τις δύο φρεγάτες Belharra! \
Πόσο σοβαροί άνθρωποι μπορούν να αποτελούν όλη αυτή η αλυσίδα αποφάσεων;
Χωρίς να έχει προηγηθεί διεθνής διαγωνισμός για να υποβληθούν προτάσεις κάποιοι επισπεύδουν την διαδικασία αδιαφορώντας για τις δυνατότητες του αμερικανικού σκάφους, την ώρα που έχουν παραδώσει ουσιαστικά την ελληνική υφαλοκρηπίδα στην Τουρκία.
Το ΠΝ ζητά φρεγάτες με δυνατότητες αεράμυνας περιοχής, ανθυποβρυχιακές ικανότητες με σόναρ τρόπιδας και βλήματα στρατηγικού πλήγματος και είναι έτοιμο να πάρει σκάφη που έχουν σχεδιαστεί για... καθήκοντα Λιμενικού!
Το ανησυχητικό είναι ότι οι ίδιες πληροφορίες μιλούν για αποστολή από το ΠΝ LoR για πιθανή επιλογή των αμερικανικών σκαφών παράκτιας άμυνας που θέλουν να πλασάρουν ως… φρεγάτες!
Να σημειωθεί πως ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος στις 10 Οκτωβρίου του 2019 είχε πραγματοποιήσει επίσκεψη στην Γαλλία ενώ είχε συναντηθεί με την Γαλλίδα υπουργό Άμυνας Φλοράνς Παρλί όπου είχαν υπογράψει από κοινού δήλωση πρόθεσης απόκτησης δύο φρεγατών Belh@rra!
«Συζητήσαμε ζητήματα εξοπλισμών, όσον αφορά στην προμήθεια δύο Φρεγατών από το Πολεμικό Ναυτικό. Υπογράψαμε τη δήλωση πρόθεσης ανάμεσα στις δύο χώρες ώστε να προχωρήσει η διαδικασία» είχε δηλώσει από το Παρίσι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ανακοινώνοντας και την επίσημη έναρξη των διαπραγματεύσεων για την αγορά των δύο γαλλικών φρεγατών τύπου Belh@rra!
«Έχουμε πολύ δρόμο ακόμα μέχρις ότου να συμφωνήσουν οι δύο πλευρές τα ιδιαίτερα τεχνικά χαρακτηριστικά του πλοίου σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού μας» είχε συμπληρώσει ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ο οποίος,είχε συνυπογράψει από κοινού με την Γαλλίδα υπουργό Άμυνας Φλοράνς Παρλί την επιστολή προθέσεως με την οποία η Αθήνα είχε εκφράσει επισήμως την επιθυμία να αποκτήσει δύο γαλλικές φρεγάτες τύπου Belh@rra, η έναρξη ναυπήγησης των οποίων ξεκίνησε επισήμως στις 23 Οκτωβρίου του 2019 και μάλιστα υπό την παρουσία του τότε αρχηγού ΓΕΝ Νικόλαου Τσούνη.
Από τότε μεσολάβησε η ιστορία των αναδρομικών, η οποία ουδεμία σχέση είχε με την παραγγελία των γαλλικών φρεγατών, αντίθετα χρησιμοποιήθηκε ως δικαιολογία για την ματαίωσή τους.
Τέτοια είναι η «σοβαρότητα» (δηλαδή καμία) με την οποία η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τα θέματα των εξοπλισμών στην Ελλάδα.
Το ακατάλληλο πλοίο MMSC
Πρόκειται για τα σκάφη MMSC ένα αποτυχημένο σχέδιο, ένα πλοίο που δεν πληροί καμία επιχειρησιακή απαίτηση του ΠΝ.
Εάν -ω μη γένοιτο- ληφθεί μια τέτοια απόφαση βάσει πολιτικών και «επενδυτικών» κριτηρίων και σε καμία περίπτωση επιχειρησιακών, θα συνιστά μια ολέθρια επιλογή.
Το γιατί τα σκάφη MMSC θα αποτελέσουν μια ολέθρια επιλογή για το ΠΝ είναι μάλλον αυταπόδεικτο.
Είναι πλοία με σωρεία τεχνικών προβλημάτων ιδιαίτερα στο πολύπλοκο σύστημα πρόωσης.
Είναι πλοία με αλουμινένια υπερκατασκευή που σε περίπτωση πλήγματος αυτό θα έχει ανυπολόγιστες συνέπειες τόσο για το σκάφος το ίδιο όσο και για το πλήρωμα.
Είναι πλοία με τεράστιο κόστος σε σχέση με αυτά τα ελάχιστα που προσφέρει.
Είναι πλοία με οπλισμό που δεν ικανοποιεί καμιά επιχειρησιακή ανάγκη έτσι όπως τις έχει περιγράψει το ίδιο το ΠΝ.
Είναι πλοία που σχεδιάστηκαν για την αντιμετώπιση «ασύμμετρων» απειλών σε παράκτιες περιοχές και κλειστές θάλασσες και όχι για θαλάσσια κυριαρχία. .
Είναι πλοία με περιορισμένες δυνατότητες αεράμυνας (έως 50 χλμ.) καθώς δεν μπορούν να φέρουν τίποτα παραπάνω απο ESSM.
Είναι πλοία που δεν έχουν σχεδιαστεί, από κάθε πλευρά, για ναυμαχίες υψηλής έντασης. Αυτό σημαίνει ότι είναι σκάφη σχεδιασμένα μόνο για επιχειρήσεις σε παράκτιες περιοχές μακριά από μεγάλες ναυτικές μονάδες και πάντα σε ελεγχόμενες θαλάσσιες εκτάσεις.
Το ΠΝ έχει εκφράσει σοβαρές ανησυχίες για το αλουμίνιο και το σύστημα πρόωσης των MMSC.
Παρ΄όλα αυτά δεν δίστασε, να στείλει LoR για τα πλοία!
Μπορεί αυτό να ακούγεται οξύμωρο και είναι: Τι σημαίνει αυτό; Ότι κάποιοι πίεσαν το ΠΝ να στείλει την LoR.
Το αλουμίνιο ως υλικό κατασκευής σε ναυτικό περιβάλλον έχει αποδειχθεί λιαν προβληματικό υλικό για το ΠΝ. Αυτό έχει την τάση να παρουσιάζει ρωγμές μετά από μακροχρόνιο πλου με δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Το σύστημα πρόωσης με υδροπροωθητές είναι παντελώς άγνωστο για το ΠΝ και πολλοί μηχανικοί έχουν εγείρει τεράστιες επιφυλάξεις και προβληματισμούς σχετικά με την αξιοπιστία αυτών των συστημάτων. Μόλις πρόσφατα ένα από αυτά τα πλοία το USS Detroit αναγκάστηκε να επιστρέψει στη βάση του έπειτα από πρόβλημα που προέκυψε στο πολύπλοκο σύστημα μετάδοσης κίνησης.
Τέλος ως παράκτια σκάφη MMSC διαθέτουν περιορισμένες δυνατότητες ανθυποβρυχιακού πολέμου ενώ δεν διαθέτουν σόναρ τρόπιδας, κάτι που επίσης έχει θέσει το ΠΝ ως απαραίτητη προδιαγραφή. Με λίγα λόγια δεν ικανοποιούν ούτε αυτή την προδιαγραφή.
Η μόνη ναυτική δύναμη στον κόσμο που έχει παραγγείλει τα πλοία είναι η Σαουδική Αραβία. Το κόστος του προγράμματος θα ανέλθει στα 6 δισ.$ ή 5,39 δισ. ευρώ (πλοία, όπλα, υποστήριξη, εκπαίδευση).
Αυτό σημαίνει ότι κάθε πλοίο θα κοστίσει για το Ναυτικό της Σαουδικής Αραβίας 1,34 δισ.€ μαζί με όπλα και πρόγραμμα υποστήριξης.
Η Αμερικανική P&A (Price and Availability) του Νοεμβρίου 2019 η οποία είχε σταλεί στο ΠΝ έχει την τιμή των 4,4 δισ. $ για τέσσερα πλοία τύπου MMSC ή αλλιώς 3,971 δις ευρώ για τέσσερα πλοία.
Υπενθυμίζεται, ότι η τιμή για δυο Belharra ήταν στα 2,8 δισεκατομμύρια ευρώ με πλήρες πακέτο όπλων και τεχνικής υποστήριξης.
Γίνεται αντιληπτό ότι το κόστος των MMSC είναι και υψηλό και δεν προσφέρει τίποτα παραπάνω στον οπλισμό από ότι προσφέρουν οι φρεγάτες που έχει το ΠΝ σήμερα εκτός του ραντάρ!
Τυχόν επιλογή των αμερικανικών σκαφών, όπως είπαμε θα είναι ένα ολέθριο σφάλμα, σε μια ποιοτική επιλογή στην οποία δεν μας είχε συνηθίσει ποτέ το ΠΝ.