Επίμονες» και συνεχείς επισκέψεις τουρκικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών αναγνώρισης καταγράφονται στην Σκύρο το τελευταίο χρονικό διάστημα και έχουν προκαλέσει ανησυχία στην ελληνική πλευρά.
Τουρκικά MALE Anka, επισκέπτονται το νησί από μεγάλα ύψη και οι αισθητήρες τους καταγράφουν «αυτά που δεν πρέπει να καταγραφούν» όπως ανέφερε στέλεχος του ΓΕΕΘΑ.
Το ΑΝΚΑ διαθέτει κάμερες επιτήρησης EO/IR ενώ δέχεται φορτίο αισθητήρων ραντάρ SAR το οποίο επιτρέπει παρακολούθηση κινήσεων σε ξηρά και θάλασσα με κάθε καιρό.
Η πτήση διεξάγεται εντελώς αυτόνομα ενώ η αναμετάδοση δεδομένων γίνεται σε επίγειο σταθμό ελέγχου (Advanced Ground Control Station) μέσω ζεύξης (dual datalink). Έχουν καταγραφεί πτήσεις των Anka γύρω και επάνω από το νησί ακόμα και 12 συνεχών ωρών!
Τα συγκεκριμένα MALE είναι σαφές ότι μεταδίδουν και σε θαλάσσιες πλατφόρμες (πλοία επιφανείας και υποβρύχια) τα στοιχεία που συλλέγουν καθώς «συμπτωματικά» στην περιοχή κινούνται πλοία του TDK τις ίδιες ώρες.
Στοιχείο περαιτέρω προβληματισμού ότι χρησιμοποιείται πλέον στις επιχειρήσεις περί και επί της Σκύρου το Anka 2, το δικινητήριο ΜALE που ενσωματώνει δύο (2) κινητήρες PD-170 της TEI, που μπορεί να πετά για 40 ώρες συνεχόμενα σε ύψος έως και 40.000 πόδια!
Το Anka-2 (Aksungun) μπορεί να εκτελεί αποστολές επιτήρησης και προσβολής στόχων, ενώ σε επίπεδο οπλισμού μπορεί να μεταφέρει δύο (2) πυρομαχικά MAM-L της Roketsan μέγιστου βεληνεκούς 8 χιλιομέτρων, δύο (2) κατευθυνόμενες βόμβες Mk.82 των 500 λιβρών με συλλογή τροποποίησης TEBER, επίσης της Roketsan, και δύο (2) κατευθυνόμενες βόμβες Mk.82 με συλλογή τροποποίησης KGK της TUBITAK SAGE.
Η ανησυχία της ελληνικής πλευράς έγκειται στο γεγονός ότι η Σκύρος δεσπόζει όχι απλώς της αεράμυνας, αλλά γενικότερα της ελληνικής άμυνας του Αιγαίου.
Απέχει μόλις 130 χλμ. από το μητροπολιτικό κέντρο της Αθήνας και 160 χλμ. από την κατεχόμενη από την Άγκυρα, νήσο Τένεδο, έχοντας συγκεντρώσεις στις αεροπορικές και ναυτικές εγκαταστάσεις της την «αφρόκρεμα» των πλέον προηγμένων συστημάτων μάχης του Πολεμικου Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας.
Συστοιχίες ΜΜ-40 Βlock II Exocet εδάφους-επιφανείας, A/A συστήματα MIM-104 Patriot PAC-3, SHORADS «Βέλος», έδρα της 135 Σμηναρχίας Μάχης με Mirage 2000-5 Mk2 και 2000EGM/BGM και F-4E Peace Ιcarus 2000 της 339Μ και δεκάδες άλλα συστήματα είναι συσσωρευμένα σε λίγα τετραγωνικά χιλιόμετρα γης.
Η 135 ΣΜ και η 22η Μοίρα των πυραύλων μέσου (με τα σύγχρονα δεδομένα) βεληνεκούς εδάφους-αέρος Patriot PAC-3, αλλά κυρίως το ραντάρ της 7ης ΜΣΕΠ και η βάση του Πολεμικού Ναυτικού στα νότια του νησιού, με τους πυραύλους επιφανείας-επιφανείας MM-40 Exocet Block II, αποτελούν τους βασικότερους στόχους της Τουρκίας σε όλο το Αρχιπέλαγος, εξ ου και η επιμονή των τουρκικών MALE ANKA
Με τα τακτικά δεδομένα που ίσχυαν μέχρι πριν λίγα χρόνια, η Σκύρος θεωρείτο απρόσβλητη από επίγειες δυνάμεις, λόγω της απόστασης που τη χωρίζει από τις μικρασιατικές ακτές. Σήμερα αυτό δεν ισχύει.
Η εκλαμβανόμενη ως «στρατηγική ασφάλεια» της Σκύρου καταδεικνύεται από το γεγονός ότι στο νησί δεν εδρεύει (επισήμως) ούτε μία (!) μέση μονάδα του Ελληνικού Στρατού, παρά το γεγονός ότι το Ναυτικό και η Αεροπορία έχουν συγκεντρώσει τεράστιο όγκο οπλικών συστημάτων και έχουν αναλάβει το ρόλο του «συνδετικού κρίκου» μεταξύ του βόρειου τομέα, στον οποίο δεσπόζει η Λήμνος και του απομακρυσμένου νότιου τομέα, της Κρήτης.
Επίσης, η Σκύρος αποτελεί την αντιαεροπορική «ασπίδα» της Αττικής, αλλά και του κύριου ναύσταθμου του ΠΝ στη Σαλαμίνα.
Επιπλέον, αποτελεί την κύρια επίγεια βάση ανάσχεσης σε αεροπορικές προσβολές από την Ανατολή, των αεροπορικών βάσεων Αγχιάλου και Λάρισας!
Καθίσταται λοιπόν ευνόητο ότι αν για οποιονδήποτε λόγο πάψει να υφίσταται ο ρόλος της Σκύρου ως προκεχωρημένου αεροδρομίου, αντιαεροπορικού πυλώνα και βάσης προσβολής στόχων επιφανείας, το όλο σύστημα ασφάλειας του Αρχιπελάγους θα μπορούσε να καταρρεύσει.
Το χρονικό διάστημα από τώρα μέχρι τις 20 Ιανουαρίου, ειδικά αν ηττηθεί ο Ν.Τραμπ στις ΗΠΑ και υπάρξει κενό ηγεσίας διάρκειας 2,5 μηνών από τις 3 Νοεμβρίου, θεωρούνται κρίσιμο χρονικό διάστημα...