Πυρετώδεις είναι οι διαπραγματεύσεις μεταξύ της ελληνικής και της γαλλικής πλευράς εν όψει της προοπτικής για τη προμήθεια των νέων γαλλικών ψηφιακών φρεγατών Belharra.
Όπως έχουμε επαναλάβει, το ΠΝ τα τελευταία χρόνια αφέθηκε στην τύχη . Με νέες Φρεγάτες και Κορβέτες όμως, καθώς και με την δημιουργία στόλου από εξοπλισμένα μη επανδρωμένα οχήματα,
δεν θα μπορέσει να «κουνηθεί» κανένας Τούρκος και θα μπορέσουμε να ανακηρύξουμε επιτέλους ΑΟΖ για να επωφεληθούμε από τα τεράστια έσοδα που θα είχαμε, με τα οποία θα κινούμασταν – ως χώρα και ΕΔ – ανάλογα τα επόμενα χρόνια. Όπως έχουμε επαναλάβει, το ΠΝ τα τελευταία χρόνια αφέθηκε στην τύχη . Με νέες Φρεγάτες και Κορβέτες όμως, καθώς και με την δημιουργία στόλου από εξοπλισμένα μη επανδρωμένα οχήματα,
Tι αναφέρει το ρεπορτάζ
Όπως όλα δείχνουν, η τουρκική προκλητικότητα επιτάχυνε τις διαδικασίες και πλέον τίθεται σε πραγματική βάση, με συγκεκριμένο ορίζοντα το πρόγραμμα απόκτησης νέας φρεγάτας. Το «φλερτ» με τη Γαλλία είναι γνωστό εδώ και χρόνια για την «ελληνική έκδοση» της γαλλικής φρεγάτας, με το προσωνύμιο Belharra HN, αλλά, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές του «Π» από τους κύκλους Πενταγώνου, υπάρχουν πλέον κομβικές εξελίξεις, διότι ξεπεράστηκαν δύο βασικοί σκόπελοι: Ο εξοπλισμός του πλοίου και το κόστος της προμήθειας με τον τρόπο αποπληρωμής, αναφέρει η εφημερίδα Παρασκήνιο.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τα τεχνικά κλιμάκια των δύο πλευρών βρήκαν κοινό τόπο και σε μεγάλο βαθμό έγιναν δεκτές οι ελληνικές απαιτήσεις σχετικά με τον εξοπλισμό και τα όπλα που θα πρέπει να φέρει το πλοίο. Εκεί που μάλλον έβαλε νερό στο κρασί της η ελληνική πλευρά είναι στην ταχύτητα του πλοίου, η οποία θα είναι περί τους 27 κόμβους, το οποίο σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν αλλαγές στο σύστημα πρόωσης της φρεγάτας.
Κάτι που θα εκτόξευε το ήδη πολύ υψηλό κόστος. Σε ό,τι αφορά όμως τον οπλισμό, θεωρείται βέβαιο ότι θα φέρει το σύστημα SCALP NAVAL, το οποίο το καθιστά κυριολεκτικά στρατηγικό όπλο. Υπενθυμίζεται ότι ένας από τους λόγους που η Γαλλία θεωρείται στρατηγικός σύμμαχος αφορά και την προγενέστερη αγορά των Mirage 2000- 5Μκ2 (φορέα της εναέριας έκδοσης του στρατηγικού βλήματος SCALP – EG), καθώς και την ακόμη παλιότερη προμήθεια του βλήματος κατά πλοίων ΑΜ-39 ΕΧΟCΕΤ με φορέα τα απλά Mirage 2000 EGM/BGM.
Είναι σαφές λοιπόν ότι τα προαναφερθέντα εναέρια συστήματα με την προμήθεια φρεγατών Belharra HN θα αποτελέσουν το δυνατό χαρτί των Ενόπλων Δυνάμεων στο Αιγαίο. Και φυσικά θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά, διότι η Τουρκία θα γνωρίζει ότι και ο στόλος θα κινδυνεύει στο Αιγαίο αλλά και στρατηγικοί στόχοι στο εσωτερικό της. Και αν η προμήθεια των S-400 πιθανόν να μετρίαζε κάπως την ελληνική εναέρια απειλή, η Belharra HN ουσιαστικά ακυρώνει το όποιο τουρκικό πλεονέκτημα, διότι νέα φρεγάτα θα μπορεί να πραγματοποιήσει θανάσιμο πλήγμα στο εσωτερικό της Τουρκίας από οποιοδήποτε σημείο του Αιγαίου και αν βρίσκεται.
Εκτός όμως από το τεχνικό κομμάτι στο οποίο συμφώνησαν στα σημεία, έγιναν εκτενείς συζητήσεις σε νομικής φύσεως θέματα που έρχονταν σε αντιδιαστολή με τους νόμους της Ελλάδας και της Γαλλίας και φέρεται ότι και εκεί έχουν βρεθεί λύσεις. Πλέον πρέπει να ληφθούν αποφάσεις σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο. Με δύο λόγια και σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, η «οροφή» του προγράμματος φέρεται ότι θα αγγίξει τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ για δύο μονάδες επιφανείας.
Μια άλλη λεπτομέρεια τεχνικής φύσεως που έχει συζητηθεί επικεντρώνεται στις τροποποιήσεις που απαιτούνται για την Belharra HN. Οι περισσότερες από τις προσθήκες που θέλει το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό έχουν καταγραφεί και έχουν «ενσωματωθεί» σε επίπεδο σχεδίασης από τους Γάλλους, αλλά απαιτείται περισσότερος χρόνος από ό,τι για το «χτίσιμο» ενός πλοίου κλασικής σχεδίασης. Αυτό σημαίνει, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, ότι οι προσθήκες θα ολοκληρωθούν σε χρονικό ορίζοντα μεταξύ δύο και τεσσάρων ετών.
Οι τροποποιήσεις που είχε απαιτήσει το ΠΝ
Αν και δεν έγιναν γνωστές οι τροποποιήσεις που συμφωνήθηκαν στην τελική συνάντηση που αφορούσε τον τεχνικό διάλογο μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας, παραθέτουμε κάποια σημεία που μας είχαν επισημανθεί από έγκυρα χείλη στο πρόσφατα παρελθόν.
Επιγραμματικά είχαν απαιτηθεί τα εξής:
● Δυνατότητα αξιοποίησης του βλήματος SCALP NAVAL.
● Εγκατάσταση εκτοξευτή SIMBAD-RC, όπου ο κάθε εκτοξευτής φέρει δύο αντιαεροπορικά βλήματα Mistral, που μπορεί όμως να προσβάλει και μικρούς κινούμενους στόχους επιφανείας.
● Μετασκευή του ελικοδρόμιου ώστε να δέχεται και να υποστηρίζει ελικόπτερο Aegeanhawk, κάτι που λογικά παραμένει ως απαίτηση ειδικά μετά την απόφαση προμήθειας τεσσάρων MH-60R ανθυποβρυχιακού πολέμου.
●Εγκατάσταση και ολοκλήρωση του ναυτικού πυροβόλου Oto Melara 76mm Strales (μια μάλλον δύσκολη μετασκευή).
● Δυνατότητα βλημάτων CAMM, όπου η Belharra HN θα μπορεί να φέρει 32 κελιά στον εκτοξευτήρα με αντιαεροπορικά βλήματα (16 Aster 30 και συνδυασμό Αster 15 και CAMM) καθώς και SCALP NAVAL. Μια τέτοια Belharra μπορεί να είναι εξοπλισμένη είτε με 32 βλήματα, εκ των οποίων 16 Aster 30 και ισάριθμα Aster 15, ή με 64 CAMM ή 16 Aster 30, 8 SCALP NAVAL και 32 CAMM.
Τα χαρακτηριστικά της φρεγάτας
Η Γαλλική φρεγάτα ανταποκρίνεται σε όλες τις επιχειρησιακές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού της Ελλάδας, συμπεριλαμβανομένης της επιβεβαίωση της εθνικής κυριαρχίας, της προστασίας της ΑΟΖ και την συμμετοχή σε πολυεθνικές επιχειρήσεις.
Οι κύριες επιχειρησιακές της δυνατότητες είναι:
1: η συνοδεία και προστασία μονάδων υψηλής αξίας ενάντια σε κάθε συμβατική απειλή πάνω και κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας,
2: η διαλειτουργικότητα εντός μιας πολυεθνικής ναυτικής δύναμης και η συνεισφορά σε όλους τους τομείς πολέμου,
3: η ανάπτυξη σε περιοχές κρίσης ως κέντρο διοίκησης, αλλά και ως πλατφόρμα εφόρμησης των ειδικών δυνάμεων,
4:η συμβατική αποτροπή σε παράκτιες περιοχές και την ανοιχτή θάλασσας
Κύρια Χαρακτηριστικά:
Μήκος: 121 μ
Πλάτος: 18 μ
Μέγιστο εκτόπισμα: 4,400 τόνοι
Μέγιστη Ταχύτητα: > 27 κόμβους
Επιχειρησιακή διαθεσιμότητα: 3500 ώρες εν πλω τον χρόνο
Αυτονομία: 45 ημέρες
Πλήρωμα: 125 άτομα
Κατάστρωμα: Ελικόπτερο 10 τόνων
Υπόστεγο: Ελικόπτερο 10 τόνων + 1 UAV
Μέγιστο εκτόπισμα: 4,400 τόνοι
Μέγιστη Ταχύτητα: > 27 κόμβους
Επιχειρησιακή διαθεσιμότητα: 3500 ώρες εν πλω τον χρόνο
Αυτονομία: 45 ημέρες
Πλήρωμα: 125 άτομα
Κατάστρωμα: Ελικόπτερο 10 τόνων
Υπόστεγο: Ελικόπτερο 10 τόνων + 1 UAV
Είναι εξοπλισμένη με την τελευταία λέξη της Ευρωπαϊκής αμυντικής τεχνολογίας, συνδυάζοντας συστήματα κολοσσών της αμυντικής βιομηχανίας όπως η Thales, η MBDA, η Naval Group κ.ά., τα οποία είναι πιστοποιημένα από το NATO και έχουν δοκιμασθεί σε συνθήκες μάχης σε όλα τα μεγάλα πολεμικά θέατρα επιχειρήσεων των τελευταίων ετών, προσφέροντας έτσι κορυφαίες δυνατότητες σε όλα τα είδη πολέμου, όπως ανθυποβρυχιακό, αντιπλοϊκό, αντιαεροπορικό, ασύμμετρο, αλλά και στο πεδίο του κυβερνοπολέμου.