Επιστροφή στο μνημονιακό κολαστήριο στη μετα-κορονοϊό, αυτή τη φορά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Το λεγόμενο Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισ. αποτελεί το νέο πανευρωπαϊκό μνημόνιο με τρόικα και σχεδόν στα ελληνικά πρότυπα, που θυμίζουν τα χρόνια της βαθιάς οικονομικής κρίσης.
Είναι προφανές πως η οικονομία σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο έχει υποβαθμιστεί σημαντικά και φαίνεται πως ο κατήφορος δεν έχει τελειωμό. Οι όροι περιλαμβάνουν μεταρρυθμίσεις και δημοσιονομικής προσαρμογή, με στόχο την επιστροφή στην οικονομική "κανονικότητα" κατά την περίοδο πριν την πανδημία..
Το Ταμείο Ανάκαμψης των 750 δισεκ. θα έχει μνημονιακούς όρους, θα είναι ένα πανευρωπαϊκό μνημόνιο το οποίο θα έχει σαφείς όρους που θα περιλαμβάνουν μεταρρυθμίσεις και δημοσιονομική προσαρμογή στην μετά τον κορωνοιό εποχή και στην φάση της ανάκαμψης. Θα είναι ουσιαστικά το βασικό εργαλείο της Ευρώπης για να επανέλθουν οι χώρες στα αυστηρά πλαίσια δημοσιονομικής προσαρμογής που προυπήρχαν του κορωνοιού.
Οι χώρες που αντιδρούν δηλαδή Αυστρία, Σουηδία, Ολλανδία Φινλανδία και Δανία δεν έχουν αλλάξει την στρατηγική τους. Επίσης πολύ σημαντικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι η Αυστρία π.χ. για να πετύχει τους στόχους της μπορεί να μεταθέσει την συμφωνία... ακόμη και για τον Οκτώβριο του 2020.
Η συμφωνία εντός του Ιουλίου 2020 στην επόμενη Σύνοδο Κορυφής στα μέσα Ιουλίου 2020 δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα έχει αίσια κατάληξη, αναφέρει το Banking News.
Ορισμένους όρους φαίνεται να τους δέχονται πάνω από 6 χώρες καθώς θεωρούν ότι το Ταμείο Ανάκαμψης δεν μπορεί να είναι ένας μηχανισμός παροχής δωρεάν χρήματος μέσω των επιδοτήσεων.
Με βάση την Αυστρία και τον Καγκελάριο της χώρας Sebastian Kurz – όπως προκύπτει από διάφορες πηγές το Ταμείο Ανάκαμψης θα πρέπει:
1. Να έχει σαφέστατο πλαίσιο όρων με μεταρρυθμίσεις και πρόγραμμα δημοσιονομικής προσαρμογής. Το Ταμείο Ανάκαμψης θα είναι το μέσο της δημοσιονομικής προσαρμογής και της επαναφοράς των αυστηρών πλαισίων για ελλείμματα και χρέος που ίσχυαν πριν τον κορονοϊό.
Το Ταμείο Ανάκαμψης θα είναι ουσιαστικά ένα μνημόνιο που θα αγγίξει όσες χώρες κάνουν χρήση των δανείων και επιδοτήσεων, θα υπάρχουν χρονοδιαγράμματα μεταρρυθμίσεων και σαφείς όροι του τι πρέπει να κάνει κάθε χώρα.
Η πιθανότητα επιβολής ειδικών φόρων και άλλων μέτρων είναι στο τραπέζι.
2. Θα πρέπει κάθε χώρα να παρουσιάσει συγκεκριμένη δέσμη μέτρων και δράσεων μεταξύ αυτών θα επιβληθούν και φόροι και θα παρασχεθούν και εγγυήσεις για τα δάνεια από το Ταμείο Ανάκαμψης.
3. Θα συσταθεί μια τύπου ελληνικής Τρόικα χωρίς το ΔΝΤ προφανώς αλλά από κράτη και θεσμούς όπως τον ESM που θα παρακολουθούν την πορεία των μεταρρυθμίσεων.
3. Θα συσταθεί μια τύπου ελληνικής Τρόικα χωρίς το ΔΝΤ προφανώς αλλά από κράτη και θεσμούς όπως τον ESM που θα παρακολουθούν την πορεία των μεταρρυθμίσεων.
4. Θα πρέπει να οριστεί ένα σαφές και σύντομο χρονοδιάγραμμα της ζωής του Ταμείου Ανάκαμψης, Ταμείο εις το διηνεκές δεν μπορεί να υπάρξει ενώ η διατήρηση του μετά την λήξη θα σχετίζεται μόνο με τις αποπληρωμές των δανείων. Η 4ετής διάρκεια του Ταμείου θεωρείται για ορισμένες χώρες μεγάλο χρονικό διάστημα.
5. Κάθε φορά που μια χώρα δεν επιτυγχάνει τους οικονομικούς στόχους θα χάνει την επόμενη δόση καθώς τα χρήματα που θα ξεκινήσουν να δίδονται από τον Απρίλιο ή Μάιο του 2021 θα χορηγούνται με ρυθμό 2 φορές τον χρόνο.
6. Το βασικό σενάριο που ήταν 750 δισεκ. εκ των οποίων 66% επιδοτήσεις ή 500 δισεκ. και 33% δάνεια ή 250 δισεκ. θα αλλάξει με πιθανό μείγμα όχι το 55% επιδοτήσεις και 45% δάνεια αλλά 50% δάνεια και 50% επιδοτήσεις δηλαδή 375 δισεκ. ευρώ δάνεια και 375 δισεκ. επιδοτήσεις.
Στο σενάριο αυτό προφανώς αλλάζουν τα δεδομένα γιατί θα αυξηθεί η σχέση χρέους προς ΑΕΠ στα κράτη της ευρωζώνης.
Στο σενάριο αυτό προφανώς αλλάζουν τα δεδομένα γιατί θα αυξηθεί η σχέση χρέους προς ΑΕΠ στα κράτη της ευρωζώνης.
7. Θα αλλάξει η κατανομή των κεφαλαίων και σε αυτή την περίπτωση υπάρχει πιθανότητα να αδικηθεί η Ελλάδα και αντί να λάβει 32 δισεκ. να πάρει 24 ή 25 δισεκ. σε βάθος 4ετίας.
Στο σενάριο αυτό η Ελλάδα θα λαμβάνει 6,25 δισεκ. ετησίως αντί 8 δισεκ. με την μορφή 3,12 δισεκ. δάνεια και 3,12 δισεκ. επιδοτήσεις. Ως γνωστό η Commission είχε χρησιμοποιήσει ορισμένα βασικά κλειδιά κατανομής όπως ανεργία και κατά κεφαλήν ΑΕΠ κ.α. και ζητούνται αλλαγές γιατί κάποιες χώρες έχουν επηρεαστεί περισσότερο από την Πανδημία.
8. Υπάρχουν σκέψεις και όχι αποφάσεις – πιθανόν να μην περάσει αυτή η πρόταση – εάν τελικώς κριθεί αναγκαίο στο α΄ τρίμηνο του 2021 να συσταθεί ευρωπαϊκή bad bank μέρος των κεφαλαίων που θα απαιτηθούν να δοθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά μόνο για τα προβληματικά δάνεια που θα δημιουργηθούν κατά την διάρκεια της ύφεσης.
Με βάση ορισμένες παραδοχές σε σύνολο 550 δισεκ. προβληματικών δανείων στην Ευρώπη τα νέα NPEs μπορεί να φθάσουν στα 80 με 100 δισεκ. το μέγιστο εκ των οποίων 30 δισεκ. στην Ιταλία και 6 με 8 δισεκ. στην Ελλάδα.
9. Το πιθανότερο σενάριο είναι να υπάρχουν δύο δόσεις ετησίως Ιανουάριο και Ιούνιο κάθε έτους με εξαίρεση το 2021 όπου θα δοθούν τον Απρίλιο ή Μάιο του 2021 και Ιούλιο ή Σεπτέμβριο του 2021.
10. Αξίζει να αναφερθεί ότι οι χώρες που αντιδρούν έχουν ζητήσει μεταξύ άλλων πέραν της αλλαγής της κατανομής μεταξύ δανείων και επιδοτήσεων να μην υπάρχει στα δάνεια κοινό επιτόκιο – τάσσονται κατά της έμμεσης αμοιβαιοποίησης χρέους – αλλά να λαμβάνεται υπόψη ένας παράγοντας όπως η απόδοση του 10ετούς ομόλογου που είναι και σημείο αναφοράς ή benchmark.
H Γερμανία θα δανείζεται στο -0,41% και η Ελλάδα στο 1,27% με βάση τις τρέχουσες αποδόσεις των 10ετών ομολόγων.
Μπορεί η Commission να δανείζεται με κοινό επιτόκιο από τις αγορές κάθε χρόνο θα δανείζεται 180 δισεκ. και θα δανείζει με αρνητικό την Γερμανία λόγω των αρνητικών επιτοκίων αλλά θα χάνει από την Ελλάδα λόγω του θετικού επιτοκίου.
https://www.pentapostagma.gr/