Σημαντική εξέλιξη για τις Ένοπλες Δυνάμεις, και ειδικά για τους κομάντο των Ειδικών Επιχειρήσεων, αποτελεί η άφιξη των πρώτων ανταλλακτικών για τα ελικόπτερα NH-90 και η προτεραίοτητα της ενίσχυσης της ταχύτητας αεροκίνησης των Ελλήνων SOF, γεγονός που μεν έχει καθυστερήσει, ωστόσο πλέον δρομολογείται.
Μαζί με τα πρώτα βήματα και τις νέες διαδικασίες της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου, πολύ πιθανό να υπάρξει μεγαλύτερη διαθεσιμότητα των ελικοπτέρων ΝΗ-90, πράγμα που αφορά άμεσα και τους Commando Ειδικών Επιχειρήσεων.
Η υπόθεσή των συγκεκριμένων ελικοπτέρων μάλλον έχει ξεπεράσει τον μύθο για το γεφύρι της Άρτας ή έναν γόρδιο δεσμό που κλήθηκαν να τον λύσουν και να διαπραγματευτούν οι δυο τελευταίοι επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών.
Πάντως επειδή ήδη φτάνουν ανταλλακτικά στα Μέγαρα, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές που επικαλείται το Hellas Journal, μια από τις εντολές είναι να ετοιμαστεί τουλάχιστον το ένα εκ των δυο ελικοπτέρων με τη διαμόρφωση Ειδικών Επιχειρήσεων ώστε να διατίθενται πάντοτε στις ασκήσεις των Ελλήνων SOF, οι οποίοι λένε συχνά ότι το έχουν δει ελάχιστες φορές, μετρημένες στα δάχτυλα.
Ένα από τα βασικά συστατικά της νέας εποχής των Ειδικών Επιχειρήσεων στην Ελλάδα, είναι η ταχύτατη αεροκίνηση αλλά και η ξεχωριστή εκπαίδευση των ιπταμένων ώστε ν’ αποκτήσουν μεγαλύτερη εμπειρία σε πτήσεις που έχουν να κάνουν με την αποστολή των SOF. Άλλωστε μέχρι στιγμής τα ΝΗ-90, όποτε δεν ξεμένουν από ώρες η αποστολή που κάνουν είναι οι αεροδιακομηδές από το νησί της Σύρου.
Στρατιωτικές πηγές πάντως έλεγαν ότι από τα 21 εκατομμύρια που δόθηκαν ώστε να υποστηριχτούν άμεσα τα ΝΗ-90, στην Πάχη Μεγάρων ήδη φτάνουν τα πρώτα container με ανταλλακτικά.
Επιτελείς σημειώνουν ότι οι μηχανικοί του 2ου Τάγματος κι όχι μόνο καλούνται τώρα να δώσουν ανάσα στο Τάγμα και ν’ αποδώσουν στους πιλότους τα σύγχρονα ελικόπτερα που για χρόνια «λιάζονται» στην πίστα των Μεγάρων.
Από το 2ο Τάγμα Ελικοπτέρων της Αεροπορίας Στρατού υπολογίζουν ότι με ότι ανταλλακτικό φτάνει στο υπόστεγό τους, μέχρι τα τέλη του φθινοπώρου, άρα από το Νοέμβριο και μετά, με βάση τον προγραμματισμό ίσως τέσσερα ΝΗ-90 να είναι ικανά να συνδράμουν στο βαρύ πτητικό έργο των μονάδων στα Μέγαρα.
Μέχρι στιγμής το «απόλυτο εργαλείο» του αεροδρομίου και το ελικόπτερο για όλες τις δουλειές έχει αναδειχτεί το Chinook, ελλείψει του ΝΗ-90, το οποίο τώρα που ξεκινά η αντιπυρική περίοδος θ’ αναλάβει και αποστολές αεροπυρόσβεσης.
Τροποποίηση της σύμβασης
Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Εθνικής Άμυνας αυτή την περίοδο το καυτό θέμα για την Αεροπορία Στρατού βρίσκεται ανάμεσα στην Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και το Νομικό Συμβούλιο του κράτους που πρέπει να γνωμοδοτήσει για τις νομικές ενέργειες που έχουν γίνει από τη ΓΔΑΕΕ και τα όσα αναγράφονται στην τροποποίηση της συμφωνίας με τη Γαλλία.
Η υπόθεση του 2015, που η Ελλάδα εγκατέλειψε τις συμβατικές υποχρεώσεις της, σημειώνουν αρμόδια χείλη, «μας κόλλησε στον τοίχο», ενώ έως τότε σε επίπεδο συμβάσεων η Αθήνα είχε να ζητά να είναι υπόλογη η εταιρία.
Αρμόδιοι για να εξετάσουν αυτή την υπόθεση υπάρχουν. Το ζήτημα αυτή τη στιγμή είναι τα 16 ΝΗ-90 επιτέλους να πάρουν μπροστά.
Η τροποποίηση της σύμβασης έχει γίνει, τα πάντα έχουν συμφωνηθεί με την Γαλλική πλευρά κι όπως υπολογίζεται η Αεροπορία Στρατού μέσω της ΓΔΑΕΕ θα χει υποστήριξη (Follow on support) 5ετίας για τα ελικόπτερα ΝΗ-90, ανταλλακτικά, επισκευές, εκπαιδεύσεις και ν’ ακολουθήσει η παραλαβή των άλλων 6 ελικοπτέρων του 2ου Τάγματος.
Πληροφορίες λένε ότι για κάθε νέο ελικόπτερο, η τελική τιμή θα είναι μειωμένη κατά 3 εκατομμύρια, άλλωστε οι τιμές στη Διεθνή αγορά έχουν ήδη πέσει.
Πληροφορίες λένε ότι για κάθε νέο ελικόπτερο, η τελική τιμή θα είναι μειωμένη κατά 3 εκατομμύρια, άλλωστε οι τιμές στη Διεθνή αγορά έχουν ήδη πέσει.
Μέσω της διαπραγμάτευσης που έγινε κι όχι από τη μια μέρα στην άλλη, τα 31 εκατομμύρια ευρώ που έπρεπε να πληρώσει η Ελλάδα σε ρήτρες, μετά την εγκατάλειψη των συμβατικών υποχρεώσεων, δεν θα πληρωθούν. Τα χρήματα αυτά έχουν μπει μέσα στη Follow on support των ελικοπτέρων.
"Κλείδωσαν" δύο εξοπλιστικά προγράμματα για το ΠΝ
«Κλείδωσαν» εν μέσω της «φουρτούνας» από την τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο δύο σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα για την ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού και τις επόμενες ημέρες, σύμφωνα με τις πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», αναμένεται να περάσουν από τη Βουλή. Το πρώτο αφορά την προμήθεια από τις ΗΠΑ τεσσάρων καινούργιων ελικοπτέρων ανθυποβρυχιακού πολέμου ΜΗ-60R («Romeo») και το δεύτερο τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ, ώστε να είναι αξιόμαχες για άλλα 25 χρόνια.
Η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Αμυνας θεωρούν επιβεβλημένο σ' αυτή τη χρονική συγκυρία τα δύο εξοπλιστικά προγράμματα - που ούτως ή άλλως ήταν ψηλά στη λίστα προτεραιοτήτων για την ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων - να «τρέξουν» ταχύτατα και να ξεκινήσει η υλοποίησή τους για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι το Πολεμικό Ναυτικό καλείται να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην περιοχή του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου λόγω της κλιμάκωσης της τουρκικής προκλητικότητας, των εξελίξεων στο ενεργειακό πεδίο της κυπριακής και της ελληνικής ΑΟΖ αλλά και της σύρραξης στη Λιβύη.
Η Ελλάδα αγοράζει τέσσερα υπερσύγχρονα ελικόπτερα και αναβαθμίζει φρεγάτες
Το Πολεμικό Ναυτικό θα πρέπει να υπερασπιστεί τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα και να δηλώσει την ισχυρή παρουσία του στο πλαίσιο συμμαχικών αποστολών, όπως αυτή κατά του εμπάργκο όπλων στη Λιβύη. «Ομως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει χωρίς μέσα. Είναι εξαιρετικά δύσκολο» επισημαίνουν αρμόδιες πηγές. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι ουδείς γνωρίζει ποιες οικονομικές συνέπειες μπορεί να έχει σε βάθος χρόνου η πανδημία. Και γι' αυτό «ώριμα» προγράμματα πρέπει να ενεργοποιηθούν άμεσα. Υπό αυτά τα δεδομένα, τα δύο παραπάνω προγράμματα θα πρέπει να ξεκινήσουν «χθες», καθώς η κατάσταση στο ΠΝ από πλευράς μέσων χαρακτηρίζεται οριακή.
Το Πολεμικό Ναυτικό θα πρέπει να υπερασπιστεί τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα και να δηλώσει την ισχυρή παρουσία του στο πλαίσιο συμμαχικών αποστολών, όπως αυτή κατά του εμπάργκο όπλων στη Λιβύη. «Ομως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει χωρίς μέσα. Είναι εξαιρετικά δύσκολο» επισημαίνουν αρμόδιες πηγές. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι ουδείς γνωρίζει ποιες οικονομικές συνέπειες μπορεί να έχει σε βάθος χρόνου η πανδημία. Και γι' αυτό «ώριμα» προγράμματα πρέπει να ενεργοποιηθούν άμεσα. Υπό αυτά τα δεδομένα, τα δύο παραπάνω προγράμματα θα πρέπει να ξεκινήσουν «χθες», καθώς η κατάσταση στο ΠΝ από πλευράς μέσων χαρακτηρίζεται οριακή.
Εξαιρετική ευκαιρία τα ελικόπτερα
Η αγορά των τεσσάρων ελικοπτέρων πολλαπλών αποστολών - ανθυποβρυχιακού πολέμου ΜΗ-60R με το παρωνύμιο «Romeo» θεωρείται, δε, εξαιρετική ευκαιρία. Οι Αμερικανοί μάς προσφέρουν τα τέσσερα ελικόπτερα στην τιμή των τριών. Κι αυτό διότι η Ελλάδα κατάφερε να μπει την κατάλληλη στιγμή στην «ουρά» μιας συμφωνίας της Ινδίας για την αγορά μεγάλου αριθμού ελικοπτέρων. Το κόστος της προμήθειας υπολογίζεται σε περίπου 240 εκατ. ευρώ και το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί μέσω διακρατικής συμφωνίας Ελλάδας και ΗΠΑ (G to G) και διαδικασίας Foreign Military Sales (FMS).
Η απόκτηση των τεσσάρων ελικοπτέρων θα αναβαθμίσει σημαντικά τις επιχειρησιακές δυνατότητες του στόλου ελικοπτέρων του ΠΝ, αφού θα αντικατασταθεί μέρος των πεπαλαιωμένων ΑΒ-212. Τα «Romeo» έχουν υψηλού επιπέδου τεχνολογικά συστήματα και ειδικεύονται στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο, αλλά έχουν δυνατότητες και κατά στόχων επιφανείας. Και βέβαια θα μπορούν να εκτελέσουν με επιτυχία και δευτερεύουσες αποστολές, όπως έρευνας και διάσωσης ή κάθετης μεταφοράς φορτίων στα πλοία του ΠΝ.
Μάλιστα, οι Αμερικανοί τόνιζαν πέρυσι ενόψει της πώλησης των ελικοπτέρων στην Ελλάδα πως «τα ελικόπτερα MH-60R θα ενισχύσουν την ικανότητα του Πολεμικού Ναυτικού να υποστηρίζει το ΝΑΤΟ και να παραμένει διαλειτουργικό με τις ΗΠΑ» και ότι θα «βελτιώσουν την ικανότητα της Ελλάδας να αντιμετωπίσει τρέχουσες και μελλοντικές απειλές».
Τέσσερις φρεγάτες τύπου ΜΕΚΟ
Από τη Βουλή αναμένεται να περάσει τις επόμενες ημέρες και ο διαγωνισμός για τον εκσυγχρονισμό των τεσσάρων φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ (πρόκειται για τις «Υδρα», «Σπέτσαι», «Ψαρά», «Σαλαμίς», πλοία ηλικίας 22-28 ετών) με κόστος περί τα 150 εκατομμύρια ευρώ. Το πρόγραμμα αποσκοπεί στην αναβάθμιση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των πλοίων σε συγκεκριμένους τομείς. Δεν αφορά τα όπλα, αλλά συντήρηση υφιστάμενων συστημάτων και αντικατάσταση αριθμού ηλεκτρονικών και συστημάτων πλατφόρμας με νέα σύγχρονης τεχνολογίας.
Με την αναβάθμιση, τα πλοία, όπως έχουν επισημάνει οι επιτελείς του ΠΝ, θα είναι αξιόμαχα αυξάνοντας την επιχειρησιακή τους ζωή για τουλάχιστον 25 χρόνια. Αν ο εκσυγχρονισμός τους ξεκινήσει φέτος, θα ολοκληρωθεί το 2024. Συνεπώς κάθε καθυστέρηση μόνο κακό κάνει στη διαθεσιμότητα πλοίων επιφανείας.
Σημειώνεται ότι οι φρεγάτες ΜΕΚΟ είναι από τα βασικά εργαλεία του ΠΝ.
https://www.pentapostagma.gr/