του Κώστα Σαρικά
Πολύ υψηλό το κόστος για την απόκτηση των δύο γαλλικών φρεγατών. Σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο μεταξύ Μητσοτάκη και Μακρόν περνούν οι κρίσιμες διαπραγματεύσεις.
Τέσσερις συναντήσεις έχουν πραγματοποιηθεί τους τελευταίους μήνες μεταξύ των ομάδων εργασίας από Ελλάδα και Γαλλία για να προχωρήσει η υπόθεση της απόκτησης των Γαλλικών ψηφιακών φρεγατών Belhara.
Τα Στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων μαζί με αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού οι οποίοι χειρίζονται το θέμα έχουν ήδη ετοιμάσει αναλυτική έκθεση όπου περιγράφουν με λεπτομέρειες την πρόοδο των συζητήσεων αλλά και τα "αγκάθια".Τις σημαντικές διαφωνίες δηλαδή ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Η έκθεση των Ελλήνων τεχνοκρατών που καταγράφει την πορεία των διαπραγματεύσεων βρίσκεται ήδη στα χέρια του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου, ενώ αναμένεται να φτάσει και στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ο οποίος θα κάνει όπως φαίνεται τις κρίσιμες διαβουλεύσεις σε ανώτατο επίπεδο με την Γαλλική κυβέρνηση και τον πρόεδρο Μακρόν προκειμένου να βρεθεί λύση.
Το κόστος για την απόκτηση δύο πλοίων όπως τα θέλει το Πολεμικό μας Ναυτικό είναι εξαιρετικά υψηλό και αγγίζει τα 3 δισ. ευρώ. Αφορά δύο φρεγάτες με πλήρη οπλισμό αλλά και την συνολική υποστήριξη των πλοίων για τα επόμενα χρόνια σε ανταλλακτικά, υποδομές και εκπαίδευση. Όλο δηλαδή το πακέτο που επιθυμεί το ΠΝ για να προχωρήσει η συμφωνία.
Στα θετικά της διαπραγμάτευσης καταγράφεται η πρόθεση των Γάλλων να παραχωρήσουν μαζί με τις Βelhara και το σύνολο των όπλων που επιθυμεί το ΠΝ. O λόγος γίνεται για τους περίφημους στρατηγικούς πυραύλους Scalp Naval. Όπλα κρούσης μεγάλου βεληνεκούς που δίνουν τρομακτικό πλεονέκτημα για "χειρουργικά" χτυπήματα σε βάθος.Αφορά επίσης τους αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 15/30.Θετικοί εμφανίζονται οι Γάλλοι και για την τοποθέτηση τόσο οπλικού συστήματος εγγύς προστασίας-πιθανότατα phalanx το οποίο διαθέτει ήδη το ΠΝ- αλλά και επιπλέον εκτοξευτών βλημάτων.
Η τιμή που δίνουν οι κατασκευαστές χωρίς αμφιβολία είναι ιδιαίτερα υψηλή. Η Ελληνική πλευρά πάντως εκτιμά ότι εάν ασκηθεί πίεση σε ανώτατο πολιτικό επίπεδο το κόστος μπορεί να πέσει τουλάχιστον κατά 300 εκατομμύρια ευρώ.
Από τις διαπραγματεύσεις όμως έχουν προκύψει σημαντικές διαφωνίες και μάλιστα σε κάποια από τα ζητήματα που αποτελούν "κόκκινη γραμμή" για το Πολεμικό Ναυτικό. Οι διαφορές εντοπίζονται στο γεγονός ότι οι Γάλλοι σε περίπτωση που κάποιο από τα δύο μέρη καταγγελθεί ότι παραβιάζει τη συμφωνία, επιθυμούν την προσφυγή σε διεθνές δικαστήριο επίλυσης διαφορών κάτι που η Ελληνική πλευρά απορρίπτει κατηγορηματικά. Επιπλέον, στις προϋποθέσεις που βάζουν είναι ακόμα και η δυνατότητα κατάσχεσης των πλοίων εάν δεν τηρηθούν από την Αθήνα όροι της συμφωνίας. Και σε αυτό το σημείο τα στελέχη που διαπραγματεύονται τη συμφωνία για λογαριαμό της Ελλάδας από τη ΓΔΑΕΕ και το ΠΝ εκφράζουν ξεκάθαρα την αντίθεσή τους.
Η Ελληνική πλευρά από την πρώτη στιγμή επιθυμεί η συμφωνία να είναι μεταξύ των κυβερνήσεων δηλαδή G to G (goverment to goverment), ενώ οι Γάλλοι επικαλούνται την Ευρωπαϊκή αλλά και την Εθνική τους νομοθεσία και θεωρούν ότι η Γαλλική κυβέρνηση και το υπουργείο άμυνας μπορούν να παίξουν μόνο τον ρόλο του διαμεσολαβητή με αυξημένες αρμοδιότητες. Η διαφορά αυτή όμως όπως εκτιμά η Αθήνα μπορεί να ξεπεραστεί με καλή διάθεση και από τις δύο πλευρές ώστε να βρεθεί συμβιβαστική λύση.
Το ζήτημα των Belh@ra συζητήθηκε μεταξύ του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου και της Γαλλίδας ομολόγου του Φλοράνς Παρλί σε τηλεφωνική συνομιλία που είχαν την περασμένη εβδομάδα. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Γαλλίδα υπουργός επανέλαβε την σφοδρή διάθεση που έχει το Παρίσι να κλείσει η συμφωνία και μάλιστα αυτή να αποτελέσει την απαρχή ευρύτερης στρατηγικής συνεργασίας των δύο κρατών τόσο σε επίπεδο εξοπλισμών όσο και συνολικά.
Πηγή: newpost.gr
Πηγή: i-epikaira.blogspot.com