Άρθρο Γνώμης του Ευάγγ. Αθανασιάδη
Τα δεδομένα.
Μας προέκυψε ο κορωνοϊός.
Κάθε χρονιά το φθινόπωρο και την άνοιξη έχουμε ιώσεις. Αυτές έχουν σαν αποτέλεσμα και θανάτους. Και μάλιστα αρκετούς. Της τάξεως των 100.000 έως 200.000 παγκοσμίως.
Ας αναφερθούμε μόνο στην εποχική γρίπη (λέγεται εποχική διότι συμβαίνει κάθε χρόνο τέτοια εποχή), που ήταν και πέρυσι και πρόπερσι. Επομένως ο πληθυσμός έχει αποκτήσει σχετική ανοσία. Ακόμα υπάρχει και εμβόλιο, δλδ ιατρογενής ανοσία. Εντούτοις έχουμε 100.000 θύματα παγκοσμίως. Εδώ στην Ελλάδα έχουμε λίγο περισσότερα θύματα από τα μέχρι στιγμής αντίστοιχα του κορωνοϊού. Και επαναλαμβάνω με εμβόλιο και ανοσία. Είδατε κανέναν να ταράζεται; Είδατε τα ΜΜΕ και τις κυβερνήσεις να χοροπηδούν, να ανησυχούν, να μας μιλάει κανείς για μέτρα; Ένα απλό και φυσικό εποχικό γεγονός. Απλό; 100.000 θύματα.
Φυσικό; Φυσικά!! Σαν να επιχειρεί κάποιος να σταματήσει να πεθαίνουν από καρδιοπάθειες.
Κάποιες φορές, κάποιες ιώσεις είναι πιο ζωηρές, πιο επιθετικές.
Ο κορωνοϊός. Πάντα υπήρχαν ιοί κορώνα. Τώρα ακόμη ένας. Μία νέα μετάλλαξη του ιού. Η Ιατρική επιστημονική κοινότητα προβλέπει ότι είναι πιο επιθετικός, πιο κολλητικός και εκτιμάται πιο θανατηφόρος. Είναι μια επιστημονική εκτίμηση, αξιολόγηση. Θα το προσμετρήσουμε στο τέλος.
Ελήφθησαν μέτρα. Κανείς δεν πρέπει και δεν μπορεί να τα αθετήσει. Κανείς δεν παίζει με τη ζωή τη δική του και την ζωή των άλλων. Είμαστε δέσμιοι, πρέπει να τα εφαρμόσουμε.
Τα μέτρα προσμετράν τη λογική.
Αλλά τα όποια μέτρα πρέπει να είναι λογικά αναγκαία και λειτουργικά. Να επιλύουν κάποιο πρόβλημα και όχι να δημιουργούν και άλλο πρόβλημα στο πρόβλημα.
Στο θέμα της Εκκλησίας και κατά κοινή παραδοχή φαίνεται ότι δεν θέλουν να λύσουν το πρόβλημα. Χωρίς να θέλω να φτάσω και σε σκέψεις συνομωσιολογίας, αλλά κατά έναν παράδοξο τρόπο, αναίτιο κατά τη μέση λογική, μοιάζει σαν να προσπαθούν, σαν να επιδιώκουν να δημιουργήσουν και να προκαλέσουν πρόβλημα.
Γιατί άραγε αυτή η στάση;
1. Όταν ο διοικών δημιουργεί μόνος του ένα μείζον πρόβλημα σε ευρύ κοινό, το μυαλό πάει στη γνωστή μέθοδος, «η μπάλα στην εξέδρα». Η κοινωνία ασχολείται με αυτό, με το πυροτέχνημα και τη βιτρίνα και δεν βλέπει, δεν ασχολείται, κρύβονται τα κυρίως προβλήματα.
2. Κατά την επιλογή των μέτρων πάντα λαμβάνονται υπόψη και οι επιπτώσεις που έχουν στην οικονομία. Θεωρήθηκε ότι τα μέτρα κατά της Εκκλησίας δεν έχουν οικονομική επίπτωση. Ας το εκτιμήσει ο καθένας μόνος του. Δεν έχει έσοδα το κράτος από την Εκκλησία;
Αλλά κυρίως, έξω από τους καθαρά οικονομικούς αριθμούς, πάντα πρέπει να συνεκτιμάται και η ψυχολογική επίδραση και ενθάρρυνση που κάποια πράγματα έχουν στους ανθρώπους. Ακόμα και οι στυγνοί τεχνοκράτες θεωρούν σοβαρή οικονομική παράμετρο την «ψυχολογία της Αγοράς».
Τίθεται το ερώτημα. Δεν το ξέρουν ή δεν το θέλουν; Ο καθένας ας εκφράσει τη δική του άποψη.
Ένα παράδειγμα από την ιστορία.
Η επανάσταση των μπολσεβίκων, από το 1917 έως τις παραμονές του Β΄ΠΠ, είχε καταργήσει πλέον ολοκληρωτικά και είχε εξοβελίσει την Ρωσική Εκκλησία, το «όπιο του λαού». Διέλυσε και εξόρισε τα μέλη της Ιεράς Συνόδου.
Στις 22 Ιουνίου 1941 επιτίθενται οι Γερμανοί στη Ρωσία. Ο Στάλιν ανασκοπώντας τα δεδομένα κατέληξε στο συμπέρασμα, ότι κανένας δεν θα πολεμήσει για αυτόν ή για το κόμμα. Δεν είχε αφήσει κανένα ιδανικό, ούτε Πατρίδα, ούτε Θρησκεία, ούτε οικογένεια. Υλισμός, «φάγωμεν πίωμεν». Μάταιος κόπος να συνεγείρει το λαό. Κανένα υπόβαθρο Εθνικής εξάρσεως.
Ξαφνικά πετάγεται, αυτοβούλως, ο απομονωμένος και παραγκωνισμένος «Πατριάρχης Μόσχας και πασών των Ρωσιών», Σέργιος* και φωνάζει με όποια μέσα είχε: «πρέπει να υπερασπιστούμε την πατρίδα μας».
Ο Στάλιν ξαφνιάζεται, ποιος είναι αυτός που βρήκε τρόπο και λόγο και ενεργοποιεί και συνεγείρει το λαό κατά του εχθρού.
Ρωτάει, γιατί η ιερά Σύνοδος των Επισκόπων δεν βγάζει κοινή δήλωση; Μα Στάλιν, αυτούς τους εξόρισες, τους διασκόρπισες στα πέρατα της επικράτειας. Διατάζει αμέσως, με ειδικές προς τούτο πτήσεις και κινήσεις τραίνων, να αποκατασταθούν και να συγκροτηθεί η Ιερά Σύνοδος, η οποία και προέτρεψε το λαό να αγωνιστεί κατά των Γερμανών.
Άνοιξαν οι Εκκλησιές. Γέμισε το μέτωπο με σταυρουδάκια και εικονάκια. Ιερείς παντού ενθαρρύνουν τον λαό και τους μαχητές με προσευχές και λειτουργίες.
Η Εκκλησία απετέλεσε κύριο παράγοντα στην επιτυχία της Ρωσικής αντιστάσεως..
Μπορούμε να βρούμε Λύση.
Άραγε τώρα δεν χρειάζεται η συμβολή της Πίστεως, σε αυτόν το κοινό αγώνα υπέρ της υγείας και του λαού; Είναι κοινά αποδεκτή η επιστημονική πεποίθηση, και στο Χάρβαρντ και στο Ισραήλ, ότι η πίστη έχει θετική επίδραση στην έκβαση της όποιας ασθένειας.
Γιατί μας βάζουν τέτοια ερωτήματα; Δημιουργείται η εντύπωση ότι δεν θέλουν να λύσουν το πρόβλημα. Σαν να θέλουν να υπάρχει πρόβλημα.
Το πώς θα πάμε στο σούπερ μάρκετ το λύσαμε. Στις τράπεζες το λύσαμε. Στα ΑΤΜ το λύσαμε, με μέτρα κοινώς αποδεκτά, περιοριστικά μεν, αλλά αποδεκτά από όλους. Είναι εμφανής ο λόγος και η σκοπιμότητα. Είναι λογικά.
Για το Άγιο Φως και τον Εκκλησιασμό, προτάθηκαν πολλές λύσεις και μέτρα. Πολλοί τρόποι επίλυσης, πολλές προτάσεις. Μπορούμε να επιλέξουμε την καλύτερη.
Δεν συζήτησαν καμία. Βίαιη και άκρατη επιβολή και καταστολή.
Όταν ο καιρός είναι καλός, επειδή αναμένεται να βγουν αρκετοί για περίπατο στις παραλίες και στα πάρκα, βγάζουν περιπολίες.
Έτσι και την ώρα που είναι να έρθει το Άγιο Φως, επειδή υπάρχει ενδεχόμενο πολυκοσμίας, να βγουν περιπολίες της αστυνομίας και της δημοτικής αστυνομίας. Λίγες και ολιγομελείς, αλλά και με ένα «βανάκι», με φαναράκια. Αυτές οι περιπολίες να ελέγχουν αλλά και να διανέμουν το Άγιο Φως.
Στην είσοδο των πολυκατοικιών ή και σε κεντρικά σημεία, να αφήνουν και από ένα φαναράκι. Κόστος 2 ευρώ το φαναράκι.
Επίλογος: Το αξίζουν και πρέπει.
Δεν δικαιούται αυτός ο λαός, με τα όσα υπέστη, ένα επίδομα δύο ευρώ ανά πολυκατοικία; Θα είναι και μια κίνηση επιβράβευσης του κοινού για την πειθαρχικότητά του. Μια κίνηση καταλλαγής, μια κίνηση προσέγγισης, μια χειρονομία ανακούφισης, αλλά και ένα σφιχταγκάλιασμα του κράτους με το λαό. Μια εικόνα, ένας συμβολισμός, ότι το Κράτος προστρέχει στοργικά κοντά του. Αυτό που επετεύχθη στον Έβρο.
Γιατί το απορρίπτετε; Γιατί το κλωτσάτε όπως η αγελάδα το κουβά με το γάλα; Γιατί δεν το ασπάζεστε; Γιατί δεν το επιλέγετε σαν μια κίνηση ενότητας Κράτους – Εξουσίας – και Λαού;
Γιατί κάποιοι δεν θέλουν να επικρατεί η εικόνα ενότητας του Έβρου και θέλουν να μας θυμίζουν ότι επιλέγουν να εμμένουν και να επιμένουν στην εικόνα της Χίου και της Λέσβου.
Εικόνα επιβολής, επιβουλής και καταστολής. Κατοχή. Ποιος σας συμβουλεύει για μια τέτοια συμπεριφορά;
Προσβολή της Θρησκείας, αμφισβήτηση της Πίστεως, υποβάθμιση του Ανθρώπου, εξομοίωση του με το ζώο. Διότι χωρίς Πίστη, Λογική και Συναίσθημα δεν διαφέρεις από τα ζώα.
Ευθύνες έχουν όχι μόνο οι Πολιτειακοί Άρχοντες αλλά και η διοικούσα Εκκλησία..!
* Πρόκειται για τον Μητροπολίτη Σέργιο Στραγκορόντσκυ, που ο τότε (1941) επίσημος τίτλος του ήταν «Πατριαρχικός Τοποτηρητής και Μητροπολίτης Μόσχας και Κολομένσκ».
Με το "κονκορδάτο" (συμφωνία) του 1943 μεταξύ του Στάλιν και του Πατριάρχη Σεργίου επανακαθιερώθηκε ο παλαιός τίτλος, «Πατριάρχης Μόσχας και πασών των Ρωσιών».
Τότε το σοβιετικό κράτος ακούμπησε και υποστήριξε την Εκκλησία κυρίως για λόγους υποστήριξης του πατριωτισμού και της εθνικής άμυνας.
Οι ναοί άνοιξαν για να κλείσουν και πάλι την περίοδο 1953-1982, επί των Χρουτσώφ και Μπρέζνιεφ.
Η Εγκύκλιος του Στεργίου, της 22-6-1941, μνημείο πατριωτικού λόγου και παλμού θα αναρτηθεί σε άλλο άρθρο.