Άρθρο
Γνώμης του Ευάγγ. Αθανασιάδη
Η
δολοφονία δεν έχει αλλάξει ποτέ την ιστορία του κόσμου. - Μπέντζαμιν Ντισραέλι,
απευθυνόμενος στην Βουλή των Κοινοτήτων μετά τη δολοφονία του Αβραάμ Λίνκολν
(1η Μαΐου 1865)
Θα
επιχειρήσουμε μια στρατιωτική αξιολόγηση της επιχείρησης, που εν πρώτοις
φαίνεται σαν μια μεγαλειώδης και εντυπωσιακή ενέργεια.
Μια
στρατιωτική επιχείρηση αξιολογείται σε πέντε (5) επίπεδα.
1ο Των τεχνικών δυνατοτήτων: Η
συγκεκριμένη επιχείρηση δεν είχε κάτι τεχνικά καινούργιο. Οι τεχνικές που
χρησιμοποιήθηκαν είναι γνωστές και χρησιμοποιούνται από πολλούς στρατούς. Δλδ:
Μια
βόμβα σχετικά υψηλής ακριβείας (84-92%)(1), ένα μέσο μεταφοράς της
βόμβας, Drone, μια
διαδικασία καταδείξεως και εγκλωβισμού του στόχου, η σχετική ασφάλεια του
σημείου προσβολής και μια διαδικασία παρακολουθήσεως του θύματος, με όχι κάποιες
ιδιαιτερότητες. Τίποτε ιδιαίτερο και εξαιρετικό.
2ο Τακτική αξιολόγηση: Δεν
μπορεί να βρει κανείς κάποιο στοιχείο τακτικής αξίας. Πρόκειται για έναν
μεμονωμένο βομβαρδισμό.
3ο Στρατηγική αξία: Δεν έχει
τέτοια στοιχεία. Δλδ στοιχεία διατάξεως Μονάδων, στρατηγικού ελιγμού κλπ.
4ο Διπλωματική προσέγγιση: Όπως
λέγεται συχνά και δίκαια, πόλεμος
είναι η συνέχιση της διπλωματίας με άλλα μέσα. Εδώ είναι το σημαντικό σημείο. Η
τεχνική δυνατότητα υπάρχει, είναι δεδομένο. Πρέπει να υπάρξει η Διπλωματική και
Νομική τεκμηρίωση της νομιμότητας της ενέργειας. Ένας μανδύας νομιμοποίησης της
επιχείρησης. Η Αμερικανική Διπλωματία νομιμοποίησε και ηθικοποίησε την
δυνατότητα.
5ο Πολιτική
Βούληση: Εδώ είναι το καθοριστικό πλέον σημείο. Να υπάρχει η
βούληση. Η πολιτική ηγεσία να αποδεχθεί και να εγκρίνει την διπλωματική
τεκμηρίωση και την υλοποίηση της τεχνικής δυνατότητος.
Όλη
η επιχείρηση ήταν μια υπαρκτή τεχνικά δυνατότητα, που περιεβλήθη διπλωματικά
από νομιμοφάνεια Διεθνούς Δικαίου.
Στην
αναφερομένη περίπτωση οι σύμβουλοι του Τράμπ, κατά τα όσα γράφονται, πρέπει να του
άσκησαν ισχυρή και μακροχρόνια πίεση.
Η
Ιστορία και η ανάλυση γεγονότων είναι χρήσιμα, όταν μας δίνει ωφέλιμα συμπεράσματα
για το δικό μας σήμερα και αύριο. Αλλιώς είναι άχρηστη φλυαρία.
Ένα
πρώτο απλό συμπέρασμα. Ήταν ένα θερμό επεισόδιο, αφού είχαμε χρήση πυρών. Άλλο όμως
θερμό επεισόδιο και άλλο πόλεμος ή ορθότερα
σύρραξη. Ο πόλεμος είναι πολύ γενικότερη έννοια. Η διάκριση των όρων
είναι προϋπόθεση σωστού συλλογισμού.
Αλλά
το σημαντικό για εμάς συμπέρασμα είναι: Σαν Κράτος έχουμε πολλές τεχνικά
εφικτές δυνατότητες. Έχουμε την δυνατότητα να καταρρίψουμε ένα Τουρκικό Drone. Τα F-16 μας εμφανίστηκαν αιφνιδιαστικά πάνω
από το Τουρκικό γεωτρύπανο κοντά στην Κύπρο μας.
Στην
διπλωματική νομική τεκμηρίωση και στο ηθικό σθένος της πολιτικής βούλησης
υστερούμε χαρακτηριστικά.
Γιατί
άραγε; Μπορούμε να βελτιωθούμε;
Μάλλον
οι εντεταλμένοι δεν έχουν την ανάλογη προπαιδεία. Εκπαίδευση, γνώση, πείρα, εξοικείωση,
τριβή και εξάσκηση.
Μπορεί
να αντιμετωπιστεί αυτό; Ας κάνουμε κάποιες σκέψεις.
Τα
πολιτικά πρόσωπα των κομμάτων (τουλάχιστον εξουσίας), που προορίζονται για
θέσεις υπουργών που μετέχουν στο ΚΥΣΕΑ, πρέπει, από νωρίς, να υφίστανται μια
εκπαίδευση αντίστοιχη της Διακλαδικής Σχολής Πολέμου, μικρότερου χρόνου και σε
θέματα, τεχνικών λήψεως αποφάσεων και του μηχανισμού εκτιμήσεως καταστάσεων. Με
βαθμολογία και αξιολόγηση.
Για
κάποιο χρονικό διάστημα, όχι άνω του μηνός, στο παραπάνω σχολείο να μετέχουν σαν
συσπουδαστές και αξιωματικοί, για να δημιουργείται μια υποδομή αλληλοεκτίμησης
και συνεργασίας. Δεν πρέπει να έχουν κοινή αξιολόγηση.
Ομοίως
να περνούν κάποια περίοδο της Σχολής Εθνικής Αμύνης(ΣΕΘΑ), μαζί με τους
σπουδαστές της.
Όταν
θέλεις να συγκροτήσεις μια ομάδα αντιμετώπισης κρισίμων καταστάσεων, όπως είναι
το ΚΥΣΕΑ, είναι απαραίτητο να υπάρχει μεταξύ των μελών της αλληλογνωριμία,
αλληλοεκτίμηση και αλληλοεμπιστοσύνη.
Ακόμη
πρέπει να γίνονται και συγκλίσεις του ΚΥΣΕΑ σαν δοκιμές, για εξοικείωση με τη
διαδικασία.
Δεν
θα ήταν άσχημο να αποτελεί προϋπόθεση, οι προοριζόμενοι για τέτοιες θέσεις να
έχουν υπηρετήσει σαν Έφεδροι Αξιωματικοί ή τουλάχιστον Υπαξιωματικοί.
Επανερχόμενοι
και κλείνοντας την αξιολόγηση της ενέργειας κατά του Σουλεϊμανί, θα πρέπει να
την κατατάξουμε σε μια καθαρά Πολιτική ενέργεια, με λίγα στοιχεία Μυστικού
Πολέμου.
Η
στρατιωτική αξία της ενέργειας αυτής είναι όσο σημασία έχει η βολή ενός
πυραύλου από νεοτοποθετηθέντα πιλότο αεροσκάφους στο πεδίο βολής.
Οι
Αμερικάνοι αποβλέπουν στην πολιτική εκμετάλλευση της. Σε μια γενικότερη απειλή
προς πολλούς. Ηγέτες κρατών, ηγέτες παραστρατιωτικών ομάδων κλπ.
«Ο
αντίπαλός σου πρέπει να κατανοήσει ότι όχι μόνο έχεις τη δυνατότητα να του
επιβάλλεις κόστη, αλλά ότι είσαι πράγματι διατεθειμένος να το πράξεις», είπε ο Πομπέο,
ο επικεφαλής της αμερικανικής διπλωματίας, ερωτώμενος για τα γεγονότα.
Η
διπλωματική νομιμοποίηση της πράξης ήταν επαρκής ή ήταν οριακή σαν την
περίπτωση του Ιάπωνα Ναυάρχου Γιαμαμότο;
Ο
Ερντογάν ανησύχησε. Οι ΗΠΑ κατέδειξαν περιφραστικά άλλον έναν Ιρανό αξιωματούχο,
που ήταν στην Υεμένη, κατά του οποίου ξεκίνησε αλλά δεν ολοκληρώθηκε ανάλογη
ενέργεια. Το γεγονός δεν πιστοποιείται. Συνήθως ότι λέγεται δεν γίνεται και ότι
γίνεται δεν λέγεται.
Αλλά
για σημειώστε. Ο στρατηγός της Λιβύης Χαλίφα Χάφταρ, έχει όλες τις προδιαγραφές
για ένα παρόμοιο κτύπημα. Στρατηγός σε μια εμπόλεμη ζώνη, αρχηγός ανταρτικών
τμημάτων, μπήκε στην μύτη πολλών… μάλλον πρέπει να προσέχει.
Ποια
όμως η αξία ή απαξία της ενέργειας κατά του Σουλεϊμανί; Το κρισιμότερο σημείο.
Συνεχίζεται
…
(1) Οι Αμερικανοί εφαρμόζουν
μία «μπακάλικη» θεωρεία πιθανοτήτων. Αφού το ποσοστό επιτυχίας δεν είναι 100%,
τότε ρίχνουμε δύο βόμβες σε κάθε αυτοκίνητο 90+90= 180%. Έτσι έριξαν τέσσερεις
βόμβες.
ΥΓ:
Μάλλον τέτοιος πύραυλος χρησιμοποιήθηκε όπως στη φωτογραφία.
Πύραυλοι
“JASSM-ER”. Οπλισμένοι με κεφαλή διάτρησης έκρηξης-θραυσμάτων, μπορούν να
χρησιμοποιηθούν σε όλες τις καιρικές συνθήκες. Έχουν πανίσχυρες δυνατότητες και
“αόρατα” χαρακτηριστικά, διαθέτει μεγαλύτερη από δυόμιση φορές το βεληνεκές του
“JASSM” για επαυξημένη απόσταση προσβολής. Εξαιρετικά ακριβείς πύραυλοι κρούζ
διαθέτουν ανιχνευτή υπέρυθρων και “GPS” ενισχυμένης αντίστασης στις παρεμβολές
για την κίνηση προς συγκεκριμένα σημεία των στόχων.