16.10.19

Φρεγάτες Belh@rra: Πόσο θα κοστίσουν και πως θα βρεθεί η χρηματοδότηση

Φρεγάτες Belh@rra: Πόσο θα κοστίσουν και πως θα βρεθεί η χρηματοδότηση
Την περασμένη Πέμπτη στο Παρίσι ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος και η Γαλλίδα ομόλογός του Φλοράνς Παρλί υπέγραψαν προσύμφωνο για την προμήθεια δύο γαλλικών φρεγατών  Belh@rra.

Υπογράφηκε η δήλωση πρόθεσης για την έναρξη διαπραγματεύσεων προμήθειας των φρεγατών Belh@rra για το Πολεμικό Ναυτικό από την Γαλλία, καθώς και για την επίλυση εκκρεμοτήτων στη σύμβαση υποστήριξης μαχητικών αεροσκαφών γαλλικής κατασκευής της Πολεμικής Αεροπορίας από τον Έλληνα ΥΕΘΑ Ν.Παναγιωτόπουλο ενώ διευθετήθηκαν και θέματα που αφορούν στην παράδοση μεταφορικών ελικοπτέρων στον Ελληνικό Στρατό.​
«Εχει πολλή δουλειά ακόμα στο ζήτημα των φρεγατών», τόνισε ο κ. Παναγιωτόπουλος εξηγώντας ότι με την υπογραφή της λεγόμενης επιστολής προθέσεως (LOI) η Ελλάδα εξέφρασε την πρόθεσή της να προχωρήσει στην αγορά δύο πολεμικών πλοίων τύπου Belharra από τη Γαλλία.
Στην επιστολή προθέσεως για απόκτηση των φρεγατών, που συνυπογράφτηκε από τον κ. Παναγιωτόπουλο και την κυρία Παρλί, αναφέρεται η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να προμηθευτεί δύο πολεμικά πλοία τύπου Belharra από τη Naval, ναυπηγική βιομηχανία που ανήκει κατά πλειοψηφία στο γαλλικό κράτος.
Στη LOI αναφέρεται ότι η Αθήνα θεωρεί την Γαλλία αποκλειστικό συνομιλητή για την προμήθεια φρεγατών και γίνεται συγκεκριμένη αναφορά στις Belharra που έχει ήδη παραγγείλει το γαλλικό Ναυτικό. Στο ακροτελεύτιο άρθρο της επιστολής προθέσεως αναφέρεται ότι η LOI δεν αποτελεί οικονομική, ούτε νομική δέσμευση για την Ελλάδα και τη Γαλλία, άλλωστε η αγορά των φρεγατών δεν έχει εγκριθεί τυπικώς από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Αμυνας.
Οι Γάλλοι επέμειναν στην υπογραφή του προσύμφωνου για την πώληση των δύο Belharra στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, επιχειρηματολογώντας ότι χρειάζονται ένα διακρατικό κείμενο ώστε να αναζητήσουν χρηματοδότηση.
Από τη γαλλική DGA (Διεύθυνση Εξοπλισμών) δίνουν προφορικές εγγυήσεις ότι το Παρίσι θα μπει εγγυητής για να διασφαλιστούν οι υποψήφιοι πιστωτές ότι δεν υπάρχει περίπτωση να ζημιωθούν δανείζοντας την Ελλάδα για την αγορά των φρεγατών.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η προσφερόμενη τιμή για καθεμία από τις δύο φρεγάτες -δηλαδή για την πλατφόρμα με τα βασικά συστήματα, χωρίς ILS και χωρίς ανταλλακτικά- ανέρχεται στα 700 εκατ. ευρώ, δηλαδή θα πρέπει να δαπανηθούν σχεδόν 1,4 δισ. ευρώ για δύο «γυμνά» πολεμικά πλοία.
Με την προσθήκη οπλικών συστημάτων, κυρίως των πυραύλων Scalp Naval, το κόστος για τις δύο Belharra εκτοξεύεται περίπου στα 2 δισ. ευρώ, χωρίς να αποκλείεται ο τελικός λογαριασμός που θα κληθούν να πληρώσουν οι Ελληνες φορολογούμενοι να προσεγγίσει τα 2-2,4 δισ. ευρώ. Στη δαπάνη θα πρέπει να συμπεριληφθεί το κονδύλι για τις υποδομές συντήρησης και υποστήριξης των Belharra στον Ναύσταθμο Σαλαμίνας.
«Αν βρούμε χρήματα θα τις αγοράσουμε», λέει  πρόσωπο με γνώση των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας και το γαλλικό Δημόσιο αναδεικνύοντας την κομβική σημασία που έχει η εξασφάλιση της χρηματοδότησης.
Από τη γαλλική DGA ασκούν πιέσεις η τελική συμφωνία για την προμήθεια των δύο φρεγατών Belharra να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος Ιανουαρίου του 2020. Ζητούν δηλαδή στο διάστημα των επόμενων 100 ημερών να έχει συμβασιοποιηθεί η αγορά των γαλλικών φρεγατών.
Το χρονικό διάστημα είναι μικρό και το φιλόδοξο σχέδιο επισημοποίησης της συμφωνίας για προμήθεια των δύο Belharra μέχρι τις 31 Ιανουαρίου του 2020 προϋποθέτει την επίσπευση των διαδικασιών, ενδεχόμενο που αυξάνει την πιθανότητα λαθών.
Οι Γάλλοι υπόσχονται ότι αν το deal κλείσει μέσα στο χρονοδιάγραμμα που έχουν θέσει, τότε η Ελλάδα θα μπορέσει να πάρει τη δεύτερη Belharra που θα ναυπηγηθεί από την κρατική Naval Group, κάτι που προσδιορίζεται για τα τέλη του 2023 με αρχές του 2024.
«Υπογράψαμε τη δήλωση πρόθεσης ανάμεσα στις δύο χώρες ώστε να προχωρήσει η διαδικασία. Eχουμε πολύ δρόμο ακόμα μέχρις ότου να συμφωνήσουν οι δύο πλευρές τα ιδιαίτερα τεχνικά χαρακτηριστικά του πλοίου σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού μας», επισήμανε ο κ. Παναγιωτόπουλος. Το επόμενο 15ημερο αναμένεται να συζητηθεί το ενδεχόμενο ανάληψης -έστω και μικρού- υποκατασκευαστικού έργου από ελληνικές ναυπηγικές βιομηχανίες.
Τα χαρακτηριστικά της φρεγάτας
Η έναρξη ναυπήγησης της φρεγάτας Belharra θα γίνει την Τετάρτη 23 Οκτωβρίου στο ναυπηγείο της Naval στη Λοριάν. Στην ελεγχόμενη από το γαλλικό Δημόσιο εταιρεία σχεδίασαν την Belharra σαν μια μικρότερη και πιο συμπαγή φρεγάτα Fremm αλλά με τις ίδιες επιχειρησιακές δυνατότητες που θα μπορεί να υλοποιεί αποστολές μεγάλου βεληνεκούς σε ανοιχτή θάλασσα, σε αβαθή ύδατα ή σε επιχειρησιακό περιβάλλον με έντονη κινητικότητα και περιορισμένο χώρο για ελιγμούς, κατά μόνας ή ως μέρος task force.
Η Belharra θα είναι χτισμένη σε μια πλατφόρμα με ανθεκτικά συστήματα και χαρακτηριστικά που θα επιτρέπουν στο πλοίο να διατηρεί την επιχειρησιακή του ικανότητα μετά από ζημιά. Θα διαθέτει υψηλού επιπέδου δυνατότητες πολέμου επιφανείας καθώς και αντιαεροπορικού, ανθυποβρυχιακού και ασύμμετρου πολέμου, ενώ θα έχει δυνατότητα κρούσης σε μεγάλο βεληνεκές και χαρακτηριστικά stealth. Ολα τα συστήματα που θα ενσωματωθούν στη νέα φρεγάτα είναι πιστοποιημένα από το NATO και έχουν δοκιμαστεί σε συνθήκες μάχης.
Για την προστασία της από αέρος η φρεγάτα Belharra θα είναι εξοπλισμένη με έως και 32 κυψέλες κάθετης εκτόξευσης αντιαεροπορικών/αντιβαλλιστικών πυραύλων Aster 30 της MBDA. Θα διαθέτει ένα ραντάρ AESA, δύο σόναρ, μια εξελιγμένη έκδοση του CAPTAS-4 της Thales και ένα πρωραίο σόναρ Kingklip Mk2, καθώς επίσης και τορπίλες MU90 της Naval Group, με βεληνεκές πάνω από 12 χιλιόμετρα. Επίσης θα φέρει πυραύλους Exocet.
Στη Naval Group τονίζουν ότι το μεγαλύτερο συγκριτικό πλεονέκτημα της νέας φρεγάτας προέρχεται από την ικανότητας προβολής ισχύος στην ξηρά, χάρη στο Scalp Naval, το πυραυλικό σύστημα Naval Cruise Missile (NCM) με βεληνεκές άνω των 1.000 χιλιομέτρων. Η φρεγάτα θα μπορεί να φέρει ελικόπτερα τύπου NH90, καθώς και UAV βάρους 700 κιλών.
pronews