Με εντολή του υπουργού Εθνικής Αμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου, αποδεσμεύονται τα 20,5 εκατομμύρια και ζητείται από την ΓΔΑΕΕ να προχωρήσει σε παραγγελία ανταλλακτικών που απαιτούνται για τα μονίμως ακίνητα ελικόπτερα μεταφοράς προσωπικού της Αεροπορίας Στρατού ΝΗ-90, αλλά και να ξεκινήσει η διαδικασία παραλαβής των 6 τελευταίων μονάδων.
Το θέμα είναι ότι τα ελικόπτερα είναι καθηλωμένα και δεν αποδεσμεύονταν κονδύλια όχι μόνο λόγω της σύμβασης η οποία ήταν άκρως προβληματική, έως σκανδαλώδης, όπως και οι αναθεωρήσεις της (μια σύμβαση που είχε υπογράψει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ το 2003 με αντιπροσώπους στα offsets τους ομίλους Θ.Λιακουνάκου και Γ.Μπόμπολα) που είχαν γίνει από τον μετέπειτα γενικό διευθυντή της ΓΔΑΕΕ επί ΝΔ, τον Ε.Βασιλάκο, αλλά τα ελικόπτερα στον περιορισμένο χρόνο λειτουργίας τους αποδείχθηκαν άκρως ακατάλληλα για τον Ελληνικό Στρατό.
Στο 2ο ΤΕΑΣ βρέθηκαν αντιμέτωποι εν μέσω Μνημονίων με κόστη ανά ώρα πτήσης τριπλάσιο από αυτό των S-70 του Ναυτικού (η ναυτική έκδοση του UH-60) αλλά και με συνεχείς ζημιές στο ηλεκτροοπτικό σύστημα και τα ραντάρ του ελικοπτέρου, καθώς αυτά ακουμπούσαν πρώτα στο έδαφος, πριν το ελικόπτερο (!) όταν επιχειρούσαν σε ορεινές περιοχές!
Η εξαιρετικά χαμηλή διαθεσιμότητα λόγω των συχνών βλαβών, οδήγησε σε αλλεπάλληλα «παγώματα» των παραλαβών με απόφαση του τότε υπουργού Εθνικής Αμυνας Π.Καμμένου, το 2015, σε συνδυασμό με την σύμβαση όπου το μόνο που εξασφάλιζε ήταν οι μίζες για τους ενδιάμεσους (60% καταβολή προκαταβολής σε 60 ημέρες από την υπογραφή του συμβολαίου στα 705 εκατ. ευρώ αξίας της σύμβασης!).
Κατασκευάστρια κοινοπραξία τους είναι η NH Industries, την οποία συγκροτούν εταιρείες από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία και την Ολλανδία, αλλά στην Ελλάδα προωθήθηκε από το γαλλικό λόμπι.
Η σκανδαλώδης απόφαση προμήθειας τους ελήφθη τον Αύγουστο του 2003 από ΚΥΣΕΑ με συμμετέχοντες τον υπουργό Εθνικής Αμυνας τον Γιάννο Παπαντωνίου, πρωθυπουργό τον Κώστα Σημίτη και υπουργό Εξωτερικών τον Γ.Παπανδρέου και το 60% είχε πληρωθεί πριν το τέλος Οκτωβρίου!
Το 2017 ασκήθηκε για την συγκεκριμένη προμήθεια ποινική δίωξη από την Εισαγγελία Διαφθοράς, σε βάρος πρώην στελεχών του υπουργείου Εθνικής Άμυνας του 2003, κατά του επιχειρηματία Θωμά Λιακουκουνάκου, καθώς και στελέχους της εταιρίας του, SONAK.
Σε βάρος του Θ.Λιακουνάκου και του στελέχους της εταιρείας του, Ηλία Αρκουμανέα, αποδίδεται η κατηγορία της ηθικής αυτουργίας στην απιστία.
Σύμφωνα με τις αιτιάσεις των εισαγγελέων, στην επίμαχη σύμβαση περιλαμβάνονται σωρεία ζημιογόνων όρων, αλλά και ιδιαίτερα υψηλό κόστος για το κάθε ελικόπτερο, σε σχέση με την τιμή που είχαν πωληθεί σε σκανδιναβικές χώρες το ίδιο διάστημα.
Οι όροι που υπογράφηκαν, τόσο η κύρια σύμβαση, κόστους άνω των 600 εκατομμυρίων ευρώ, όσο και αυτήν που αφορούσε 14 επιμέρους προγράμματα αντισταθμιστικών, στα οποία εμπλέκεται η εταιρία των Λιακουνάκου-Μπόμπολα, κατά την δικογραφία, είχαν ως αποτέλεσμα να μειωθούν σημαντικά τα ωφελήματα που έπρεπε να παρασχεθούν στο ελληνικό Δημόσιο.
Οι εισαγγελείς αναφέρουν, μεταξύ άλλων, ότι ένα από τα προγράμματα που είχε ανατεθεί στην εταιρεία συμφερόντων Θ. Λιακουνάκου και προέβλεπε ανάπτυξη αυτοματοποιημένου συστήματος συντονισμού πυρών υποστήριξης για τον ελληνικό στρατό, στο οποίο αποδόθηκε ο υψηλότερος δυνατός συντελεστής, καθυστέρησε να ολοκληρωθεί, πέραν της δεκαετίας, με αποτέλεσμα να μη δικαιολογείται ο χαρακτηρισμός του ως υψηλού ενδιαφέροντος και να μειωθεί η αξία του για το Δημόσιο.
Σύμφωνα με την εκτίμηση των εισαγγελέων, η ονομαστική αξία των εκτελεσθέντων από την SONAK αντισταθμιστικών ωφελημάτων, δεν υπερέβαινε στην καλύτερη περίπτωση τα 6 εκατομμύρια ευρώ, πλην όμως η εταιρεία απαλλάχθηκε από την υποχρέωση παροχής αντισταθμιστικών ονομαστικής αξίας 11,7 εκατομμύρια ευρώ.
Υπολογίζεται τώρα ότι για μόνο για τα 14 ελικόπτερα ΝΗ-90, για να πετάξουν, το ποσό θα αγγίξει τα... 50 εκατομμύρια ευρώ!
Απομένουν έξι ελικόπτερα να παραληφθούν, αλλά το ζήτημα δεν είναι πότε θα παραληφθούν αυτά, αλλά πώς... θα τα ξεφορτωθεί όλα μαζί ο Ελληνικός Στρατός: Είναι ακατάλληλα, πανάκριβα στην χρήση, προϊόν σκανδάλου και ουσιαστικά μη χρησιμοποιήσιμα.
Η 6η (!) τροποποίηση έχει ολοκληρωθεί σε επίπεδο Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών, όμως αυτή πρέπει να εγκριθεί από το Νομικό Συμβούλιο του κράτους, το Ελεγκτικό Συμβούλιο κλπ.
Το ζήτημα είναι πώς από τόσα δεκάδες προγράμματα ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος ζήτησε να προχωρήσει το πιο... σκανδαλώδες!\
Τα ελικόπτερα NH-90, υπό αυτές τις οικονομικές συνθήκες και την προβληματική για το ελληνικό επιχειρησιακό περιβάλλον σχεδίασή τους (χαρακτηριστική είναι η εξωφρενική για στρατιωτικές επιχειρήσεις θύρα εισόδου-εξόδου), πρέπει να πουληθούν... χθες και να χρηματοδοτηθεί η παραλαβή μεταχειρισμένων ελικοπτέρων εφόδου σε μεγάλο αριθμό (τουλάχιστον 40)!
Στην θέση τους η λύση είναι μία, καλώς ή κακώς, εδώ που φτάσαμε: Μεταχειρισμένα ελικόπτερα UH-60L του αμερικανικού Στρατού. Αφθονία φθηνών ανταλλακτικών, το ένα τρίτο του κόστους χρήσης σε σχέση με το NH-90, σαφώς ανώτερη από στρατιωτικής άποψης, σχεδίαση, αποδεδειγμένη αξιοπιστία στη μάχη κλπ.
Να αποκατασταθεί έστω εν έτει 2020 το εγκληματικό σκάνδαλο του 2003 που άφησε τον Ελληνικό Στρατό χωρίς ελικόπτερα εφόδου...