Η Τουρκία παραβιάζει στο Αιγαίο όλους τους διεθνείς (αυστηρούς) κανόνες για κατάθεση σχεδίων πτήσης των UAVs αλλά η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ τα αντιμετωπίζει ως...πεταλούδες, αδιαφορώντας παντελώς για τις κατασκοπευτικές πτήσεις τους επάνω από ελληνικές στρατιωτικές βάσεις, ελληνικές στρατηγικές υποδομές κλπ. με αποτέλεσμα ένα τουρκικό UAV Bayraktar, την Μεγάλη Παρασκευή «να κόβει βόλτες» ανενόχλητο πάνω από τη Λήμνο.
Η μόνιμη και παγερή αδιαφορία της κυβέρνησης και η ακαμψία της αντιπολίτευσης, επιτρέπουν στην Αγκυρα να αλωνίζει το Αιγαίο, εκτός από τα μαχητικά της και με τα UAV (Unmanned Αerial Vehicle- Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη), τη στιγμή που η Αθήνα με βάση τα επίσημα και ισχύοντα διεθνή νομικά, πολιτικά και επιχειρησιακά στοιχεία, θα μπορούσε αμέσως να εξαναγκάσει την Άγκυρα να τα αποσύρει από το Αιγαίο και παράλληλα να κάνει τον Τούρκο αρχηγό ΓΕΝ να «καταπιεί την γλώσσα του» και να μην τολμήσει να ξαναπεί ότι «Τα UAV του τουρκικού Ναυτικού ελέγχουν το Αιγαίο».
Σύμφωνα με το έγγραφο του ΝΑΤΟ AC/92/424/ 6 Νοεμβρίου 2001, που αποκαλύπτει το pronews.gr για τις επιχειρήσεις των UAV, στην παρ. 2.5 με τίτλο «Σχέδια Πτήσης» ορίζει επακριβώς τα ακόλουθα:
«Ένα σχέδιο πτήσης είναι υποχρεωτικό (shall) να συμπληρώνεται σύμφωνα με διεθνείς (ICAO) και εθνικές διαδικασίες. Το σχέδιο πτήσης πρέπει να δείχνει ότι πρόκειται για ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος».
Έτσι το ΝΑΤΟ από το 2001 έχει καθορίσει ομόφωνα στην Επιτροπή Διαχείρισης Εναέριας Κυκλοφορίας (NATO AIR TRAFFIC MANAGEMENT COMMITTEE), με τη σύμφωνη γνώμη και της Άγκυρας ότι τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη UAVs πρέπει υποχρεωτικά να καταθέτουν σχέδιο πτήσης στην αρμόδια ΥΠΑ που ελέγχει το FIR στο οποίο θα πετάξει το UAV και εν προκειμένω στην ΥΠΑ Ελλάδας όταν το UAV πρόκειται να εισέλθει στο FIR Αθηνών, το οποίο ως γνωστό με τις αποφάσεις ICAO 1950,52 και 58 ελέγχεται αποκλειστικώς και μόνον από την ΥΠΑ Ελλάδας.
Η διεθνή νομοθεσία του ICAO που υποχρεωτικά υιοθέτησε το ΝΑΤΟ είναι πολύ αυστηρή για τις πτήσεις των UAVs, διότι πέραν της κατάθεσης σχεδίου πτήσης επιβάλλει να αναγράφεται στο σχέδιο πτήσης ότι πρόκειται για πτήση UAV για να το γνωρίζει αυτό η αρμόδια υπηρεσία εναέριας κυκλοφορίας που ελέγχει το FIR μέσα στο οποίο θα κινηθεί το UAV- εν προκειμένω το FIR Αθηνών και η ΥΠΑ Ελλάδας.
Οι αυστηροί κανόνες πτήσης των UAVs είναι ανελαστικοί διότι πρόκειται για μη επανδρωμένα αεροσκάφη και οι χειριστές τους στο έδαφος δεν έχουν εικόνα και δεν γνωρίζουν πόσα αεροσκάφη και σε ποια περιοχή και σε ποια ύψη πετούν ταυτόχρονα με τα UAVs, ώστε να μπορούν να αποφύγουν μια πιθανή σύγκρουση στον αέρα, με αποτέλεσμα η ασφάλεια των πτήσεων να είναι ανύπαρκτη.
Ακριβώς γι’ αυτούς τους λόγους είναι υποχρεωτική η κατάθεση σχεδίου πτήσης από το UAV στην αρμόδια Υπηρεσία Εναέριας Κυκλοφορίας ΥΠΑ Ελλάδας για το FIR Αθηνών) διότι μόνον η ΥΠΑ έχει εικόνα ελέγχου όλων των αεροπλάνων στο FIR Αθηνών σε πραγματικό χρόνο και μπορεί ανά πάσα στιγμή να εκτρέψει την πτήση άλλων αεροπλάνων για να μην υπάρξει πιθανότητα σύγκρουσης.
Το 2000 το Euro Control που είναι αποκλειστικά υπεύθυνο για τις πτήσεις πρωτίστως των πολιτικών αεροσκαφών αλλά και των στρατιωτικών στον ευρωπαϊκό χώρο, επέβαλε αυστηρούς κανόνες πτήσης για όλα τα στρατιωτικά αεροπορικά μέσα (είτε για επανδρωμένα είτε για μη επανδρωμένα αεροσκάφη) και πάλι και με τη σύμφωνη γνώμη της Άγκυρας.
Σύμφωνα με το έγγραφο της Ελληνικής Μόνιμης Αντιπροσωπείας στο ΝΑΤΟ, που αποκαλύπτει το pronews, η Επιτροπή πολιτικοστρατιωτικής διασύνδεσης του Euro control (CIVIL MILITARY INTERFACE STANDING COMMITTEE- CIMIC) ενέκρινε στις 20 Ιουνίου 2000 το εγχειρίδιο με τον ίδιο τίτλο «Κοινές Διαδικασίες για την Στρατιωτική Εναέρια Κυκλοφορία στον Εναέριο Χώρο της Ευρώπης».
Στο εγχειρίδιο αυτό υπάρχει η πρόβλεψη υποχρεωτικής κατάθεσης Σχεδίου Πτήσης από κάθε αεροπορικό μέσο για τη διασταύρωση των FIRs και εν προκειμένω του FIR Αθηνών και δεν επιτρέπει ανεξέλεγκτες στρατιωτικές πτήσεις.
Το εγχειρίδιο που εγκρίθηκε από το Euro control είναι σήμερα σε ισχύ και δεν μπορεί να τροποποιηθεί καθ’ όσον οι αποφάσεις λαμβάνονται με ομοφωνία.
Επομένως με την απόφαση του ΝΑΤΟ που καλύπτει και τον ICAO και σύμφωνα με την απόφαση του Euro control, η κατάθεση σχεδίων πτήσης από όλα τα στρατιωτικά επανδρωμένα αεροσκάφη και τα UAVs του πλανήτη είναι υποχρεωτική και όλες οι χώρες την εφαρμόζουν κατά γράμμα.
Η Τουρκία εφαρμόζει τις διεθνείς αποφάσεις και καταθέτει σχέδια πτήσης για όλες τις χώρες όπου πετούν τα τουρκικά F-16..εκτός της Ελλάδας και μάλιστα μόνον για το FIR Αθηνών και τούτο λόγω της διαχρονικής ανικανότητας και ανυπαρξίας του ελληνικού πολιτικού συστήματος.
Είναι απολύτως χαρακτηριστικό το επεισόδιο που χρονολογείται από το 2002:
Τον Σεπτέμβριο του 2002, έξι αμερικανικά F-16 από την αεροπορική βάση RAMSTEIN των ΗΠΑ στη Γερμανία μεταστάθμευσαν στην Τουρκία για συμμετοχή σε άσκηση στον διεθνή εναέριο χώρο του Αιγαίου εντός του FIR Αθηνών.
Οι πιλότοι των ΗΠΑ εφαρμόζοντας τη διεθνή νομιμότητα κατέθεσαν σχέδια πτήσης για το FIR Αθηνών, πλην όμως οι Τούρκοι αρμόδιοι..δεν τα παρέλαβαν με το εξωφρενικό αιτιολογικό ότι για το FIR Αθηνών δεν καταθέτουν σχέδια πτήσης.
Επειδή η απαράδεκτη και παράνομη συμπεριφορά των Τούρκων σχετικά με τα σχέδια πτήσης δημιούργησε αίσθημα ανασφάλειας στους πιλότους των ΗΠΑ, όταν αυτοί επέστρεψαν στο RAMSTEIN στη Γερμανία ενημέρωσαν τη διοίκηση για το μπάχαλο που επικρατούσε στις πτήσεις στην Τουρκία και τους κινδύνους που εγκυμονούσαν λόγω της μη κατάθεσης σχεδίων πτήσης (FPL).
Ύστερα από σειρά συσκέψεων, ο διοικητής των ΗΠΑ στο RAMSTEIN, πτέραρχος Gregory MARTIN που περιλαμβάνεται στο Βόρειο Τομέα του ΝΑΤΟ απέστειλε έγγραφο στον COMAIR SOUTH, υπεύθυνο για τη Νότια Πτέρυγα του ΝΑΤΟ σχετικά με τα σχέδια πτήσης, περνώντας γενεές δεκατέσσερις το ΝΑΤΟ για τη μη κατάθεση σχεδίων πτήσης στη Νότια Πτέρυγα (δηλαδή από την Τουρκία) και εμμέσως διασύρει το ελληνικό πολιτικό σύστημα για την αδράνεια του να επιβάλει την κατάθεση σχεδίων πτήσης και να προασπίσει τα ελληνικά συμφέροντα.
Στο έγγραφο του διοικητή της αεροπορικής βάσης RAMSTEIN το οποίο αποκαλύπτει το pronews αναφέρονται σε περίληψη τα εξής :
Η κατάθεση σχεδίων πτήσης είναι ένα εθνικό θέμα και το ΝΑΤΟ δεν έχει τίποτα να πει όταν πρόκειται για εθνικές διαδικασίες…
Υπάρχει διαφορά μεταξύ Βορείου και Νοτίου Τομέα του ΝΑΤΟ, στο Βόρειο Τομέα όλα τα αεροπορικά μέσα (αεροσκάφη και UAV) και για όλες τις πτήσεις καταθέτουν σχέδια πτήσης. Ακόμα και στις περιπτώσεις που τα αεροπορικά μέσα πρόκειται να προσεγγίσουν (όχι να εισέλθουν) σε άλλο FIR καταθέτουν σχέδιο πτήσης για να γνωρίσει η εναέρια κυκλοφορία του άλλου FIR ότι πρόκειται για φίλιο αεροπορικό μέσο.
Ειδικότερα, η κατακλείδα του εγγράφου αυτού έχει ιδιαίτερη σημασία για την Ελλάδα, και οι ελληνικές κυβερνήσεις θα όφειλαν – και οφείλουν ακόμα και τώρα – να αξιοποιήσουν τα επιχειρήματα του υπέρ των εθνικών συμφερόντων απέναντι στο ΝΑΤΟ και την Τουρκία :
«Τα σχέδια πτήσης παρέχουν τρία (3) πλεονεκτήματα από επιχειρησιακής οπτικής, που αφορούν στην άμεση έγερση των υπηρεσιών έρευνας και διάσωσης σε περίπτωση κατάστασης ανάγκης, στην αποφυγή αναχαιτήσεων και στη συνεργασία πολιτικοστρατιωτικών υπηρεσιών. Τα πλεονεκτήματα κατάθεσης σχεδίων πτήσης στο Νότιο Τομέα είναι εξόχως σημαντικά ανεξάρτητα αν δημιουργούν δυσκολίες. Επιπροσθέτως η κατάθεση σχεδίων πτήσης μπορεί να μειώσει τις παραβιάσεις και παραβάσεις εντός των εθνικών FIRs (σσ. Αθήνα FIR)».
Αυτή την στιγμή οι συνεχείς παραβιάσεις- παραβάσεις των τουρκικών F-16 σε συνδυασμό με τα τουρκικά UAVs που δεν καταθέτουν σχέδια πτήσης στο FIR Αθηνών δημιουργούν μείζον εθνικό πρόβλημα ασφαλείας στο Αιγαίο και εξόχως σοβαρό οικονομικό θέμα, που μακροχρόνια θα αποβεί καταστροφικό.
Η πρόσφατη αύξηση των πτήσεων UAVs στο FIR Αθηνών δημιουργεί μείζον θέμα ασφάλειας πτήσεων στο FIR Αθηνών, διότι οι Τούρκοι τηλεχειριστές δεν γνωρίζουν την εναέρια κυκλοφορία σε πραγματικό χρόνο στο FIR Αθηνών, παρά μόνον η ΥΠΑ Ελλάδας, η οποία θα μπορούσε να αποτρέψει πιθανή αεροπορική σύγκρουση μόνον αν είχε τα σχέδια πτήσης των UAVs τα οποία δεν υποβάλλει η Άγκυρα. Τα UAVs χωρίς κατάθεση σχεδίων πτήσης είναι καρμανιόλα θανάτου για τα πολιτικά αεροσκάφη.
Επιπροσθέτως η τουρκική βιομηχανία πτήσεων των UAVs στο Αιγαίο καταπονεί την ΠΑ η οποία τα αναχαιτίζει και το ανθρώπινο και οικονομικό κόστος είναι αφάνταστο, διότι αν π.χ. η Τουρκία στείλει τρία UAVs στο FIR Αθηνών (Αιγαίο) σε διαφορετικούς χρόνους, η ΠΑ αναγκάζεται να απογειώσει για αναχαίτιση 6 F-16 (F-16X3).
Αυτό συνεπάγεται ότι η Τουρκία ξοδεύει καύσιμα 600 ευρώ και μάλιστα χωρίς κίνδυνο πληρώματος και η Ελλάδα ξοδεύει 100 φορές περισσότερα, πέραν του κινδύνου για τους Έλληνες πιλότους και την εντατική και παρατεταμένη ενεργοποίηση του ελληνικού συστήματος αεράμυνας.
Με τα αεροσκάφη της και τα UAVs η Τουρκία παραβιάζει το σύνολο της διεθνούς νομιμότητας καθώς και το Μνημόνιο Παπούλια Γιλμάζ (το επεισόδιο της Μ Παρασκευής, με τα UAVs που πέταξαν στο Αιγαίο, παραβιάζοντας πολλάκις την ελληνική κυριαρχία των νήσων του Αν Αιγαίου).
Η κατακόρυφη αύξηση των πτήσεων των τουρκικών UAVs στο FIR Αθηνών χωρίς κατάθεση σχεδίων πτήσης συνιστά εξόχως παράνομη επιθετική ενέργεια και απειλή εναντίον της Ελλάδας καθ΄ όσον εκτός όλων των ανωτέρω η Τουρκία έχει βάσει των παρατηρήσεων των UAVs την ελληνική διάταξη μάχης των ΕΔ στα νησιά Λήμνος, Σκύρος, Σαντορίνη, Κάρπαθος κλπ.
Εκτιμάται ως βέβαιον ότι η Τουρκία θα μειώσει τις πτήσεις των F-16 στο Αιγαίο και θα αυξήσει ακόμα περισσότερο τα UAVs με στόχο να εξουθενώσει τη Ελλάδα στρατιωτικά και οικονομικά.
Και όμως η Αθήνα έχει τα νομικά εφόδια που παρατέθηκαν, όπως και πολλά άλλα, για να σταματήσει την τουρκική βιομηχανία πτήσεων UAVs στο Αιγαίο χωρίς κατάθεση σχεδίων πτήσης.
Κυβέρνηση και αντιπολίτευση οφείλουν να καταγγείλουν την Τουρκία στους αρμόδιους διεθνείς οργανισμούς, χωρίς αναποτελεσματικές άσκοπες και άστοχες διαμαρτυρίες και διαβήματα, διαφορετικά ένα πιθανό αεροπορικό ατύχημα μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες για τα ελληνικά συμφέροντα στο Αιγαίο. Και τούτο διότι ευλόγως οι διεθνείς οργανισμοί θα απαιτήσουν ελληνική απάντηση στο ερώτημα γιατί η Αθήνα αδράνησε τόσο μεγάλο διάστημα.
Οι προηγούμενες κυβερνήσεις με την αδιαφορία τους για τις πτήσεις UAVs στο FIR Αθηνών έσπρωχναν το Αιγαίο στον Καιάδα κι στην περίπτωση που η σημερινή κυβέρνηση επιδείξει την ίδια αδιαφορία - όταν μάλιστα οι πτήσεις των τουρκικών UAVs έχουν αυξηθεί κατακόρυφα- τότε θα σπρώχνει τον Καιάδα στο Αιγαίο...
pronews.gr