Επανέλαβε την χθεσινή του εξαγγελία ότι η Τουρκία «τις προσεχείς ημέρες» θα ξεκινήσει γεωτρήσεις, με δυο σκάφη, γύρω από την Κύπρο, πριν από λίγο ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών Μεβλούτ Τσαβούσογλου.
Τις δηλώσεις του μεταδίδουν, με έκτακτα δελτία τους, τα τουρκικά ΜΜΕ.
Οι εξελίξεις αυτές δικαιώνουν απόλυτα την ανάλυση του pronews.gr το οποίο προέβλεψε ότι μετά την ανακοίνωση μη εύρεσης «σταγόνας πετρελαίου» στην τουρκική ΑΟΖ, η Άγκυρα θα στρέφονταν αποκλειστικά σε κομμάτια της κυπριακής αλλά και της ελληνικής ΑΟΖ.
«Χωρίς την Τουρκία δεν μπορεί να γίνει τίποτα στη Μεσόγειο. Δεν θα το επιτρέψουμε» είπε, μεταξύ άλλων, ο Τούρκος ΥΠΕΞ.
Σύμφωνα με το τουρκικό CNN, ο Τσαβούσογλου είπε ότι η γεώτρηση θα ξεκινήσει «τις επόμενες ημέρες».
Οι δηλώσεις αυτές έχουν προκαλέσει συναγερμό σε Άθήνα-Λευκωσία. (Θα αγοράσουμε ανταλλακτικά...καλσόν!!! Juan)
Ο Τσαβούσογλου είχε δηλώσει από χθες ότι η Τουρκία στέλνει και τα δύο της γεωτρύπανα νοτίως της Κύπρου για γεωτρήσεις.
«Τώρα στο θέμα του φυσικού αερίου και τα αποθέματα γύρω από την Κύπρο δυστυχώς άρχισαν γεωτρήσεις παρά την επίμονη μας να μην το κάνουν μονομερώς και το αίτημα μας να τεθούν υπό εγγύηση τα δικαιώματα και των τουρκοκύπριων. Τώρα και το δικό μας γεωτρύπανο Πορθητής κάνει γεώτρηση ανοιχτά της Αττάλειας. Θα το πάμε κατευθείαν νοτίως της Κύπρου. Με τον ίδιο τρόπο και το δεύτερο μας γεωτρύπανο που θα έρθει τις επόμενες μέρες θα το στείλουμε εκεί. Θα αρχίσουμε γεωτρήσεις σε εκείνη την περιοχή. Κάνουμε προετοιμασίες γι αυτό, γίνονται σεισμικές έρευνες και θα κάνουμε γεώτρηση με ευστοχία στα σημεία που έχουμε εξακριβώσει», ανέφερε.
Για τα ελληνοτουρκικά, ο Τούρκος ΥΠΕΞ είπε ότι ενώ η Τουρκία προστατεύει όλα της τα δικαιώματα στο Αιγαίο, συζητούν με την Ελλάδα όλα τα προβλήματα, ενώ κατέληξαν σε κοινή λύση στο θέμα της επανενεργοποίησης των μηχανισμών για μη αύξηση της έντασης.
Προχθές το pronews.gr είχε γράψει σχετικά με την αναμενόμενη εξέλιξη:
Η δήλωση βουλευτή της τουρκικής αξιωματικής αντιπολίτευσης σε ερώτησή του προς τον Τούρκο Υπουργό Ενέργειας Φατίχ Ντονμέζ ότι “Ούτε ένας κουβάς πετρέλαιο” δεν βρέθηκε από τις έρευνες της Τουρκίας στην ανατολική Μεσόγειο και με την οποία τον καλεί να απαντήσει πόσα χρήματα έχει ξοδέψει μέχρι τώρα η τουρκική κυβέρνηση για τα τρία πλοία που αγόρασε και πόσα ξόδεψε για τις γεωτρήσεις δεν ήταν τυχαία.
Ουσιαστικά σήμανε την έναρξη μιας νέας επιθετικής δραστηριότητας της Τουρκίας με σκοπό την επιβολή απόσπασης κομματιών της ελληνικής και της κυπριακής ΑΟΖ, που φυσικά έχουν εν αφθονία και μάλλον αποδεδειγμένα πλέον, πετρέλαιο και φυσικό αέριο.
Μάλιστα ο συγκερκιμένος βολευτής καλεί τον Υπουργό Ενέργειας να απαντήσει εάν οι έρευνες στη Μεσόγειο ξεκίνησαν με στόχο την επίδειξη δύναμης απέναντι στο Ισραήλ και την Κύπρο.
Στο ερώτημά του το οποίο υπέβαλε στην τουρκική εθνοσυνέλευση, ο βουλευτής του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος (CHP) Αλί Μαχίρ Μπασαρίρ αναφέρει ότι το κάθε ένα από τα τρία πλοία της Τουρκίας, τα δύο γεωτρύπανα (Πορθητής και Ορούτς Ρέις) και το ένα ερευνητικό (Μπαρμπαρός) κοστίζουν καθημερινά 50 χιλιάδες δολάρια για τη χώρα, προσθέτοντας ότι όπως έγινε στη γεώτρηση Ερντεμλί που δεν υπήρξε αποτέλεσμα, το ίδιο αναμένεται να συμβεί και στο οικόπεδο της Αττάλειας όπου εδώ και 100 ημέρες διεξάγεται γεώτρηση.
Σύμφωνα με τον βουλευτή της αντιπολίτευσης, υπάρχουν πληροφορίες ότι ο Πορθητής για 40 ημέρες είχε παραμένει αδρανής στα ανοιχτά της Αττάλειας, επειδή δεν διέθετε τον απαραίτητο εξοπλισμό και μάλιστα λέγεται ότι κάθε μέρα που περίμενε το πλοίο αυτό εκεί το κόστος του ήταν 50 χιλιάδες δολάρια την ημέρα.
Αναφέρει ακόμη ότι για την γεώτρηση Ερντεμλί ανοιχτά της Μερσίνας η οποία κράτησε 40 ημέρες εκτιμάται ότι ξοδεύτηκαν δύο εκατομμύρια δολάρια.
Ο Τούρκος βουλευτής ρωτά τον Υπουργό Ενέργειας: “Πόσα χρήματα ξοδεύτηκαν για το κάθε πλοίο ξεχωριστά; Πόσα χρήματα ξοδεύτηκαν στα ναυπηγεία για να ετοιμαστούν αυτά τα πλοία; Έχουν γίνει διαγωνισμοί; Ποιες εταιρείες συμμετείχαν στους διαγωνισμούς;”.
“Πόσο στοίχισε η γεώτρηση Ερντεμλί από την οποία δεν βγήκε τίποτα; Πόσες μέρες συνεχίζεται η γεώτρηση στο οικόπεδο Αλάνια;
Πόσο είναι το κόστος του Αλάνια μέχρι τώρα; Αληθεύει ότι το 40 μέρες το πλοίο στην Αλάνια περίμενε χωρίς να κάνει τίποτα;
Που αλλού θα γίνουν γεωτρήσεις; Έχουν γίνει έρευνες σε αυτές τις περιοχές; Αν έγιναν τί αποτελέσματα υπήρξαν; Οι έρευνες στη Μεσόγειο ξεκίνησαν με στόχο την επίδειξη δύναμης στο Ισραήλ και τη νότιο Κύπρο; Αληθεύει ότι νοικιάστηκε ελικόπτερο για 40 χιλιάδες δολάρια την ημέρα για να πηγαινοέρχεται στις περιοχές που γίνονται γεωτρήσεις στη Μεσόγειο; Ενώ έχουν ληφθεί μέτρα οικονομίας για τους πολίτες γιατί δεν προτιμήθηκε η θαλάσσια οδός για να πηγαίνουν στις γεωτρήσεις και ενοικιάστηκε ελικόπτερο;”, ρωτά ο βουλευτής.
Η μαγική του φράση όμως ήταν το «που αλλού θα γίνουν γεωτρήσεις»
Η Τουρκία αυτό που ξεκαθαρίζει με τις γεωτρήσεις αυτές είναι πως δεν βρίσκει κάτι άξιο λόγου στην δική της ΑΟΖ όπως οριοθετείται από το Διεθνές Δίκαιο και συνεπώς θα αναζητήσει αυτό που ζητάει σε άλλες περιοχές που ανήκουν σε ΑΟΖ άλλων χωρών και φυσικά χωρών οι οποίες αποδεδειγμένα έχουν εκδηλώσει αδυναμία να προστατέψουν τα δικαιώματά τους και όλοι ξέρουν καλά ποιες είναι αυτές.
Στην Καθημερινή δημοσιεύτηκε ο οδικός χάρτης της Τουρκίας και οι κατευθύνσεις του τουρκικού Ναυτικούς όπως αυτές ορίστικαν στις 30 Μαΐου 2014, όταν ο τότε αρχηγός των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων (ΤΕΔ) Νετσντέτ Oζέλ, μετά το τέλος της αεροναυτικής άσκησης «Beyaz Firtina ’14», έκανε μια μακροσκελή δήλωση η οποία, σε δύο σημεία, περιείχε μια φράση πολύ μεγάλης σημασίας.
Πλαισιωμένος από τον τότε αρχηγό του στρατού ξηράς Χουλουσί Ακάρ και τον τότε αρχηγό του τουρκικού ναυτικού Μπουλέντ Μποστάνογλου, ο κ. Οζέλ αναφερόταν δύο φορές στη «Γαλάζια Πατρίδα» (Mavi Vatan). Εναν χρόνο αργότερα, ο κ. Ακάρ τον διαδεχόταν στη θέση του αρχηγού των ΤΕΔ ενώ ο κ. Μποστάνογλου αναλάμβανε να συγγράψει τη ναυτική στρατηγική της Τουρκίας.
Σε αυτήν υπάρχουν διάφορα ενδιαφέροντα στοιχεία. Το πλέον ενδιαφέρον, ωστόσο, εντοπίζεται σε δύο χάρτες. Ο πρώτος απεικονίζει την αποκλειστική οικονομική ζώνη (ΑΟΖ) της Τουρκίας αλλά και της Κυπριακής Δημοκρατίας (όπως την αντιλαμβάνεται η Αγκυρα) και ο δεύτερος τη θαλάσσια περιοχή που έχει παραχωρήσει το υπουργικό συμβούλιο στην τουρκική εταιρεία πετρελαίων (ΤΡΑΟ). Και οι δύο έχουν ένα δυτικό όριο που λειτουργεί σαν νοητή προειδοποίηση προς την Ελλάδα: τον 28ο μεσημβρινό, ο οποίος βρίσκεται περίπου στο μέσον της Ρόδου και, προφανώς, βρίσκεται πολύ δυτικότερα του Kαστελλόριζου.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι τώρα που δεν βρήκαν ούτε σταγόνα πετρέλαιο στην δική τους ΑΟΖ θα προχωρήσουν στον σχεδιασμό τον οποίο είχαν ανακοινώσει 5 χρόνια πριν.
Εκεί εντοπίζεται το δυτικό όριο των τουρκικών διεκδικήσεων, με το ανατολικό να φθάνει στον 32ο μεσημβρινό, στα ανοικτά της Πάφου. Το νότιο όριο είναι το μέσον της απόστασης ανάμεσα στην Τουρκία και την Αίγυπτο.
Παρά το γεγονός ότι η έννοια της στενής σύνδεσης της Τουρκίας με τις τρεις θάλασσες που την περιβάλλουν (Αιγαίο, Μεσόγειος, Μαύρη Θάλασσα) δεν είναι νέα και χρονολογείται στα μέσα του 20ού αιώνα, όταν ο γνωστός, στη γειτονική χώρα, Τουρκοκρητικός συγγραφέας Τζεβάτ Σακίρ τόνιζε στα έργα του την άρρηκτη σύνδεση των Τούρκων της Ανατολίας με το απέραντο γαλάζιο, μετά το 2015 ξεκινάει μια συνολική προσπάθεια θωράκισης του 28ου μεσημβρινού.
pronews