9.9.18

Κίνηση υψηλού συμβολισμού η πτήση Α/ΓΕΑ με F-16C Block.52+


Ως κίνηση «υψηλού συμβολισμού» στο πλαίσιο της αδιαπραγμάτευτης αποστολής που έχει η ΠΑ για την προάσπιση των εναέριων συνόρων της πατρίδας μας, χαρακτηρίζεται η πτήση του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (Α/ΓΕΑ), Αντιπτέραρχου (Ι) Χρήστου Χριστοδούλου με μαχητικό F-16, η οποία συνδυάστηκε με επίσκεψη του στην 135 Σμηναρχία Μάχης (135 ΣΜ), στη Σκύρο.


Ειδικότερα η επίσκεψη που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή, 7 Σεπτεμβρίου, πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο πτήσης ζέυγους μονοθέσιων μαχητικών F-16Block 52+ Fighting Falcon της 337Μ «Φάντασμα», με έδρα εξόρμησης την 110ΠΜ στη Λάρισα. Στο πιλοτήριο ενός εξ αυτών, βρισκόταν ο Αντιπτέραρχος Χριστοδούλου, ο οποίος άλλωστε διατηρεί πλήρη επιχειρησιακή διαθεσιμότητα με το συγκεκριμένο τύπο.
Συνάντηση με το προσωπικό και τα πληρώματα Readiness
Αμέσως μετά την προσγείωση στην 135 Σμηναρχία Μάχης, τα μαχητικά τροχοδρόμησαν στους χώρους στάθμευσης όπου εκεί τον Α/ΓΕΑ υποδέχτηκε ο Διοικητής της Μονάδας, Σμήναρχος (Ι) Ιωάννης Σακαράκας. Ο Σμήναρχος Σακαράκας (ιδιαίτερα έμπειρο στέλεχος της ΠΑ προερχόμενο από την κοινότητα των χειριστών μαχητικών Mirage 2000/2000-5MkII) ενημέρωσε τον Α/ΓΕΑ για τα τρέχοντα θέματα των Μονάδων της Πολεμικής Αεροπορίας του νησιού. Στην ενημέρωση παρόντες ήταν ο Διοικητής της 7ης Μοίρας Σταθμού Ελέγχου & Προειδοποίησης, Επισμηναγός (ΕΑ) Άγγελος Χρέπας και ο Αρχιμηχανικός της 22ης Μοίρας Κατευθυνομένων Βλημάτων, Επισμηναγός (ΜΑ) Πέτρος Αποστολίδης.

Παράλληλα ο Αντιπτέραρχος Χριστοδούλου είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με το ιπτάμενο και τεχνικό προσωπικό των αεροσκαφών επιφυλακής που επιχειρούν στην πρώτη γραμμή του Αιγαίου και διατηρούνται οπλισμένα σε ετοιμότητα για άμεση απογείωση 24 ώρες το 24ωρο 365 μέρες το χρόνο!
Σήμερα, από τη Μονάδα επιχειρούν ως αεροσκάφη επιφυλακής τα Mirage 2000-5MkII της 114 ΠΜ (Τανάγρα), F-16C Block 52+ της 110ΠΜ (Λάρισα) και F-16C Block 52+ Advanced της  116ΠΜ (Άραξος).
Μήνυμα με συγκεκριμένο αποδέκτη
Η παρουσία του Α//ΓΕΑ στην 135 ΣΜ με τον ίδιο προσωπικά να μεταβαίνει στη Σκύρο μέσα στο πιλοτήριο ενός μονοθέσιου F-16 Block 52+, αποτέλεσε (όπως και σε ανάλογες προηγούμενες πτήσεις του) ένα μήνυμα ισχύος προς όσους αμφισβητούν τα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα.
Σύμφωνα με αυτό στόχος είναι να γίνει ΑΠΟΛΥΤΑ σαφές οτι το σύνολο των χειριστών – μέχρι ακόμη και τον ίδιο τον Αρχηγό – είναι αποφασισμένοι και εκπαιδευμένοι, ώστε να υποστηρίξουν με απόλυτη επιτυχία, οποιαδήποτε αποστολή απαιτηθεί απέναντι σε οποιονδήποτε αντίπαλο.
Αυτό προκύπτει και από τον κεντρικό άξονα του Δόγματος της ΠΑ που είναι δεν είναι άλλος από την διατήρηση του υψηλού αξιόμαχου προσωπικού και μέσων ώστε να είναι ικανά να εγγυηθούν ισχυρή αποτροπή. Μάλιστα την τελευταία εβδομάδα διαπιστώθηκε έξαρση της τουρκικής προκληκτικότητας με παραβιάσεις του FIR Αθηνών και του ΕΕΧ από σχηματισμούς μαχητικών της τουρκικής Αεροπορίας. Φυσικά η ΠΑ αντέδρασε όπως παντοτε άμεσα σε όλες τις παραβιάσεις με τη διενέργεια αποστολών αναχαίτισης (readiness) από μητρικές βάσεις όσο και από βάσεις διασποράς όπως η Σκύρος.
Τουρκική Αεροπορία και οι «ψυχολογικές επιχειρήσεις»  
Σε μια περίπτωση την Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου μεταξύ 20:30 και 21:00, σημειώθηκε ένα ασυνήθιστο περιστατικό, όταν ένα ζευγάρι τουρκικών F-16 πέρασαν 10 ναυτικά μίλια περίπου νότια της Λέσβου και σε ύψος 15.000 ποδών και έσπασαν το φράγμα του ήχου. Το περιστατικό (λόγω της ηχορύπανσης) προκάλεσε αναστάτωση στους κατοίκους της Λέσβου και εκτιμάται οτι έγινε στο πλαίσιο νυχτερινής άσκησης της τουρκικής Αεροπορίας, η οποία αρέσκεται τελευταία στο να πραγματοποιεί «θόρυβο» με χαμηλές πτήσεις (όπως κατέδειξε το προκλητικό περιστατικό κατά τη διάρκεια των εγκαινίων του ελληνικού προξενείου στη Σμύρνη).
Αυτό φυσικά δεν προκαλεί καμία εκπληξη. Η τουρκική Αεροπορία κατά καιρούς έχει χρησιμοποιήσει διάφορα «τεχνάσματα» στο πλαίσιο ψυχολογικών επιχειρήσεων για να προκαλέσει «εκνευρισμό» στην ελληνική πλευρά.
Ασφαλώς πολλοί θα θυμούνται την πτήση τεσσάρων μαχητικών πάνω από το Αιγαίο προ 3ετίας, στην οποία συμμετείχε ο τότε αρχηγός της Τουρκικής Αεροπορίας, πτέραρχος Ακίν Οτζούρκ. Τότε τα τουρκικά μαχητικά είχαν εισέλθει στον εναέριο χώρο του Αιγαίου, βόρεια της Λέσβου και διέσχισαν όλη την απόσταση μέχρι το Καστελόριζο σε ύψος 150 μέτρων σε μια κίνηση αμφισβήτησης των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων. Ο τούρκος Αρχηγός τότε είχε κάτσει στην πίσω θέση ενός διθέσιου F-16 και πέταξε ως παρατηρητής, προκειμένου να φανεί σε σχετικό βίντεο που «ανέβηκε» λίγο αργότερα στο διαδίκτυο.
Προφανώς ήταν μια κίνηση που δεν ήταν δυνατόν να έχει άλλη από μια και μοναδική ερμηνεία. Οτι δεν επρόκειτο για τίποτα περισσότερο από μια προσπάθεια «φτηνού ενυπωσιασμού» εκφράζοντας ενδεχομένως τη βαθύτερη ψυχολογική ανάγκη των τούρκων αεροπόρων, να δημιουργήσουν μια πλαστή «νομιμότητα» που δικαιoλογεί την παρουσία τους μέσα στο FIR Αθηνών και πολλές φορές στο ίδιο τον ΕΕΧ.
Άλλωστε και ο τρόπος που πετάνε (σκέλη εισόδου – εξόδου- διελεύσεις άνωθεν συγκεκριμένων γεωγραφικών σημείων – μικροί χρόνοι παραμονής) υποδηλώνει οτι αισθάνονται περισσότερο ως εισβολείς παρά ως «ιδιοκτήτες» των ουρανών του Αιγαίου, στο πλαίσιο της πολιτικής της Άγκυρας που αμφισβητεί παράνομα ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα.
Αντιθέτως στην ΠΑ κάθε ιπτάμενος που προορίζεται για τα μαχητικά, σκέφτεται πότε θα τελειώσει την εκπαίδευσή του, ώστε να υπηρετήσει σε Μοίρα πρώτης γραμμής, να βρεθεί σε ένα προωθημένο αεροδρόμιο ώστε τελικά να έχει την υπερηφάνεια και την τιμή να υπερασπιστεί τα κυριαρχικά δικαιώματα της Πατρίδας μας.
Αυτός είναι ένας ιερός σκοπός ο οποίος σε συνδυασμό με την εκπαίδευση που παρέχει η ΠΑ, δημιουργεί νοοτροπία «νικητή». Εκεί θα πρέπει να αποδοθεί και η αδιαμφισβήτητη υπεροχή που – διαχρονικά – επιδεικνύουν οι Έλληνες αεροπόροι σε διεθνείς συνεκπαιδεύσεις και ασκήσεις στο εξωτερικό.
Πάντως σε κάθε περίπτωση η ΠΑ δίνει αποτελεσματικά το παρόν στον ευαίσθητο χώρο του Αιγαίου από τον νεότερο χειριστή μέχρι τον ίδιο τον Αρχηγό ΓΕΑ, ο οποίος άλλωστε είναι πλήρως μάχιμος ως χειριστής μαχητικού. Και δεν είναι ο μόνος βεβαίως, καθώς αρκετοί προκάτοχοί του, ήταν επίσης χειριστές μαχητικών και διαθέσιμοι στους τύπους που πετούσαν, με πιο πρόσφατο παράδειγμα τον πρώην Αρχηγό ΓΕΑ Πτέραρχο (Ι) Ευάγγελο Τουρνα, ο οποίος πετούσε με μαχητικά Mirage 2000.
defencereview.gr/